Gå til innhold

Diverse polermidler


kris1986

Recommended Posts

Ja.. Så litt (siklet litt?) på polishflaskene mine her om dagen, og så tenkte jeg noen tanker om hvilke erfaringer jeg har fått til nå. 3M var det første "proffe" middelet jeg prøvde med roterende og DA, dermed var det bestilling sammens med en kamerat fra autogeek (etter stor insiprasjon fra ett meguiars møte). Fikk pakka, og var veldig spent! Resultatet med Meguiar's#83 var bra, men ikke helt wow. Menzerna kom inn i hyllene, og SIP var meget bra med roterende, og på DA var den knall pga mindre arbeidstid.

Så spør jeg dere om dere har samme erfaring som meg, synes dere at Meguiars sin "mirror glaze"-serie er litt vanskeligere for nybegynnere enn Menzerna? Jeg synes det virker sånn at man kan få like bra resultat med Meguiar's#83 som SIP, uavhengig av lakktype, som Menzerna SIP, men at den er litt vanskeligere..

Don't shoot me, if I'm wrong..

Kris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel litt diskvalifisert til å mene noe i og med at jeg ikke har prøvd Menzerna produktene enda, men som nybegynner syntes jeg ikke at Megs var vanskelige å jobbe med i det hele tatt! På DA var iallfall både 80 og 83 lette å jobbe med og ga veldig bra resultater. Cuttet bittelitt (noe som er veldig mye for en nybegynner!) og støvet lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Begynte med megs, gikk senere over på menzerna, har i det siste prøvd litt scholl. Må ærlig si at eg synes scholl produktene er vanskelig å slå.

Med megs lærte eg fort hvordan eg skulle få gode resultater, og eg liker megs veldig godt. Menzerna er temperaturavhenging og lager fort trøbbel hvis det er høy luftfuktighet, noe eg ikke har merket noe til når det gjelder megs produkter.

Min konklusjon er at eg ville heller sendt en nybegynner igang med megs produkter enn menzerna. Det tar gjerne litt mer tid, men sjansen for at det skal gå til helvete, er litt mindre mener ihvertfall eg.

Men hadde du sammenlignet MG85 med SIP hadde du sett at de presterte noenlunde likt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

"finn noe du liker og bruk det ofte" er vel det Mike P sier, og det er noe sant i det, å hoppe fra merke til merke gjør at du blir sånn halveis på alle, hadde du bare benyttet et merke hele tiden blir det nok bra uansett hva du benytter i lengden...

Vel jeg er en "hopper" av rang jeg, så jeg skal vel bare tie still egentlig, syntes mye av morroa er å teste nytt utstyr, brukte Meguairs Meguiar's serien en del før, så ble det Menzerna og nå er det Scholl som gjelder her. og jeg syntes vel personlig at Scholl har bra produkter som er lette å bruke også (noe som vel er Scholl conseptet også)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Kan vel heller ikke uttale meg så mye her siden jeg bare har testet Megs, men er i alle fall ganske fornøyd med det... Men tror nok jeg må teste Sholl etter hvert, da jeg har hørt mye bra om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg veldig til å teste Scholl S3+ på boraen for å se hvordal den tar RDS'ene som ikke SIP tok sist.

Men jeg mener faktisk at Menzerna er lettere å bruke enn Meguiars..

Vinglepetter når det gjelder bilpleiemiddel, ja det er jeg.. Synes det er VELDIG morsomt å prøve ut nye ting og å prøve ting mot hverandre

Endret av kris1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til nå prøvd Meguiar's, Menzerna og Scholl... Har ikke så mye uttale meg om de finere poleringsmidlene, men favoritten min blant de grovere er uten tvil Scholl S03+. I forhold til f.eks Menzerna Powergloss støver den så å si ingenting, og er mindre seig. Jeg synes den er mye bedre å jobbe med. I tillegg cutter den utrolig bra :) Menzerna SIP er min andre favoritt, da den er veldig allround, og du kan få en lakk LSP-klar om du jobber den rett. Veldig til f.eks 1-stegs jobber. Menzerna og Scholl er som sagt laget for hardere klarlakker, og fungerer da bedre enn Meguiar's på det området. Har dog ikke prøvd Meguiar's 105 og nye 205. Uansett tror jeg at jeg har nok poleringsmidler nå...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaringer med 3M, og hvordan deres produkter er kontra Megs, Menz og Scholl?

Jeg er i dialog med 3M om å forhandle noen produkter på godkjemi.com, og tenker da primært å ta inn Fast Cut Plus, Extra Fine og Ultrafina SE..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt endel 3m..

Extra fine (gul topp) minner meg veldig om Menzerna 106ff.. Litt tynnere i konsistens, bryter seg fortere ned, og er litt kraftigere.

Ultrafina har jeg ikke leka så veldig mye med, men den har mer cut enn Menzerna po85rd, men avslutter ikke like fint.

Fast Cut Plus har ganske bra cut, ligger mellom SIP og Powergloss etter min mening.

Bryter seg veldig fort ned.

Et produkt som ikke er så godt egna med wool, blir veldig mye støv da.

Med foam pad er den grei å bruke, såfremst at man bruker litt mer produkt enn "vanlig".

Men kan også støve litt. Blir bedre hvis man blander oppi en dæsj Ultrafina.

Bare mine erfaringer da :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt endel 3m..

Extra fine (gul topp) minner meg veldig om Menzerna 106ff.. Litt tynnere i konsistens, bryter seg fortere ned, og er litt kraftigere.

Ultrafina har jeg ikke leka så veldig mye med, men den har mer cut enn Menzerna po85rd, men avslutter ikke like fint.

Fast Cut Plus har ganske bra cut, ligger mellom SIP og Powergloss etter min mening.

Bryter seg veldig fort ned.

Et produkt som ikke er så godt egna med wool, blir veldig mye støv da.

Med foam pad er den grei å bruke, såfremst at man bruker litt mer produkt enn "vanlig".

Men kan også støve litt. Blir bedre hvis man blander oppi en dæsj Ultrafina.

Bare mine erfaringer da :)

Kult.. får se litt på det, kanskje det er andre 3M-produkter jeg heller burde ta inn? De har ufattelig mange kule produkter, men det er mye sært så jeg får starte i det små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Purpose Adhesive Cleaner er et produkt jeg elsker iallefall, backingplata med gult skum er et must! :)

Våtslipepapir? Jeg har bestilt 3m clay, skal prøve den så snart jeg får den, og har en plass å detaile.

Kanskje den også hadde vært noe å ta inn, hvis den er bra.

Sånne små runde slipeklosser fra Trizact serien med tilhørende papir tror jeg også er utrolig kjekke å bruke til små riper, eller plasser man har dryppa lakk i steinsprang osv.

Ellers så har dem jo tape, maskering, sitrus rens, sungun osv :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De slipeklossene +papir har jeg også tenkt på, utrolig kjekke ja!

Adhesive cleaneren har jeg allerede et bedre alternativ til, men vi får se.. den er jo dyr.

Tape og maskering avventer jeg med til jeg får "testrapport" fra truls B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med Adhesive cleaneren er at den brukes av de fleste lakkeringsfirmaene, den gjør en utmerket jobb å fjerne voks/oljer, noe som er perfekt for klargjøring av lsp, eller som den egentlig er laga for.. ny lakk :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de hadde et eget produkt til dette, men Adhesive cleaner, som er en limfjerner, funker sikkert bra til det også..

De har hatt en stor omlegging (som pågår enda tror jeg) så denne er ikke å finne lengre. Tror det er Adhesive Remover som gjelder..

Men uansett er det ikke aktuelt å ta inn spesielt mye innen "spraykjemikalier" fra 3M ettersom CRC som regel har flere bedre alternativer for hvert produkt 3M har ;) (For å si det sånn: 3M produserer ingen slike produkter selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, dem bruker i hovedsak (iallefall i Bodø), 3m General Purpose Adhesive Cleaner.

3m er jo faktisk en av de største innen dette, og mest anerkjent. Så hvorfor bruke noe som ikke er så kjent, og kanskje ikke like bra?

Hvordan vet du at 3m ikke produserer slike produkter selv?

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Jeg har bestilt 3m clay, skal prøve den så snart jeg får den, og har en plass å detaile.

Kanskje den også hadde vært noe å ta inn, hvis den er bra.

Har du fått testet denne?

Vurderer å ta den inn, men fikk bare kjent litt på den hos 3M.. veldig myk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var innom, hadde dem ikke fått den inn enda. Var visst veldig vanskelig å få tak i den for øyeblikket.

Men jeg kjente på en type som var blå i sommer, og den virka ikke så altfor myk, mtp. at det var varmt ute osv.

Skal sjekke om dem har fått den inn, neste gang jeg er i byen :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...