Terjeo

Japan auto brann

Som topic sier, store deler av Japan auto har brent ned til grunnen, også mange biler.

Detter er utrolig synd.

Natt til lørdag 18 oktober brant store deler av vår ene lagerbyggning ned til grunnen og tok med seg verkstedet vårt, delelager og 10 biler.

Brannvesenet gjorde en kjempejobb med å få slukket brannen som til tider var veldig dramatisk. Det så ut som at alt skulle brenne opp... Etter hvert kom også Sarpsborg brannvesen på banen og tok for seg å safe det siste bygget av i alt tre som henger sammen og holdt varmen unna slik at dette ble reddet. Dette frigjorde mannskap fra Fredrikstad brannvesen slik at de fikk anledning til å høre på våre tryglende befalinger om å konsentrere seg om å få reddet bilene øverst i byggningsmassen. Denne delen inneholdt Top Secret Supraen, ”No Secret” S15, Tommy Kaira Skyline GT-T34, Lexus IS300, og Nissan Figaro. Etter en dramatisk kamp mot tiden og flammene så fikk vi omsider brukket opp to kjøreporter og slukket såpass at det var mulig og gå inn og ta ut ”gullet”. Når denne var ute så raste taket og la seg pent ned på de resterende bilene der og brannmannskapene kjørte på hardt med vann fra flere kanter for å stoppe flammene i og også ta disse bilene. Noe de tilslutt klarte å stoppe! Bilene er fortsatt inne men så langt det har vært mulig å se så tror jeg de har klart seg bra.

Ellers så brant min svarte Soarer som jeg (og Stian Hafsengen) har brukt litt i sommer sammen med en nyere Supra som vi holdt på å bygge opp til driftebil, Erik`s (Auto-Sign) Skyline GTS-T33, en rød Silvia S14,5, en Euro Spec Supra (min første Japanske Sportsbil) og en Skyline GTR32. De fleste av disse bilene er totalskadet/totalt utbrent. Nå skal vi inn i morgen og se så får litt mer oversikt da. Hadde også fått inn masse deler, turbokit, coilover kit osv fra Japan som skulle legges ut for salg… det meste av dette befant seg der det brant verst..

Politiet har i helgen og i dag mandag jobbet hardt med å sikre bevis bl.a med bistand fra Kripos, så det er tydelig at de vil finne ut av dette. De ble i dag i 1500 tiden ferdig med åstedsgranskinga og setter nå i gang etterforskningen for fullt. De sier nå ”uoffisielt” at bygget er tent på, mest sannsynlig med hjelp av en lett antennelig væske (bensin) men dette er ikke bekreftet. Vi har overhodet ingen forsikring hverken på bygget som er nedbrent eller innventar eller biler så dette er et meget stort tap for Japan Auto AS.

Har fundert mye nå i helgen på ”hva gjør jeg nå??” Når det nå etterhvert har gått opp for meg hva som har skjedd så har jeg følt at oppgittheten har prøvd å ta overhånd. Men alt du ikke dør av gjør deg sterkere sies det… Så det er ikke annet å gjøre enn å krumme ryggen og gå på igjen. Første jeg må gjøre er å slanke bilparken og frigjøre kapital til å få bygd opp verkstedet igjen. I den anledning har jeg nå redusert prisene på bilene betydelig. I fremtiden vil jeg ha langt færre biler på lager og satse på noe nytt som jeg har fundert på en stund nå. Mer om dette snart.

Utrolig godt å motta all støtten fra drifte folket på forumet på www.powerdrift.no, andre bilforum, på facebook, på sms, telefonsamtaler, e-mails og svar på avisinnlegg. Har fått støtte erklæringer fra Danmark, Finland, Irland og England, det varmer stort og hjelper til med å holde gnisten i gang.

Tusen takk for all støtten!

Tom Ole

http://www.f-b.no/article/20081018/NYHET/5...9202/1220/NYHET

http://www.f-b.no/article/20081019/NYHET/4...5826/1220/NYHET

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har så smått snakket om det i Poleringskafèen. Dumt at det brant, enda dummere at eieren ikke klarte å forstå at forsikring er et absolutt must.

Får håpe at bilene som brukes i driftemiljøet, og andre viktige biler overlevde i hvert fall. For miljøets skyld.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får håpe det, fikk dette med meg i dag, siden jeg har vært "borte" i køben siden søndag hehe.

At han ikke hadde forsikring er jo helt vilt da!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si jeg mister litt av medlidenheten når eieren er så "dum" og ikke har forsikring..

Ganske utrolig og ha skjeldne biler for flere millioner stående i et gammelt bygg uten noen form for forsikring.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gromme biler som er tapt der ja :( Det kan jo hende han har en grunn til at han ikke har forsikring. Mye sære forsikringselskap som ikke vil forsikre slike ting. Eller at de priser seg slik at det kostet så mye i året at det nesten ikke er vits :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror i alle fall han fikk ut Top Secret Supraen, og det er i alle fall det viktigeste i mine øyne :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ai ai ai... Dette var alt annet en morro lesning... Kipt når sånnt skjer, og ekstra kipt når de ikke er forsikret. Forsikring er jo lurt uansett, så hvordan de kan drive firma uten, er for meg veldig rart. Men uansett en kjedelig sak, og jeg føler sterkt med dem..Hvis det stemmer at brannen er påsatt, så gjør jo det saken bare enda mer tragisk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har diskutert denne brannen litt i en annen tråd også her inne, men det å se bilder av det hele gjør at det kommer litt tettere innpå..

Som det stod i en post på NCCN- forumet: TRAGISK!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive