Gå til innhold
mgreen

Vinterklargjøring VW Passat

Recommended Posts

mgreen    0
mgreen

I dag fikk jeg endelig begynt på bilen. Bilen er parkert innendørs på jobben og blir stående helt til neste mandag. Uka blir helt sikkert spennende da jeg aldri har flekket steinsprut, fikset karosseriskader eller våtslipt før. Men en gang må være den første... Uansett så gleder jeg meg til jobben.

Planen for uka er som følger:

1. Fikse skade på venstre framskjerm.

2. Fikse steinsprutskader rundt hele bilen.

3. Våtsliping av hovedlykter.

4. Fikse ripe på taket.

5. Påføring av vinterbeskyttelse.

Starte i dag med å banke ut skaden på forskjermen. Ikke så store skaden egentlig men stor nok til at lakken var borte på noen steder, i tillegg til bulken selvfølgelig. Klarte å prestere å glemme før-bilde av skaden :blink:

Kona tok selvfølgelig med seg kameraet da hun dro i dag, så jeg fikk bare tatt bilder med mobilen. Skal se om jeg kan få lånt et kamera senere i uka.

Og ja - jeg vet bilen er ekstremt møkkete, men så ingen grunn til å vaske da det blir en del støv når man sliper sparkel.

Skaden på forskjermen rettet (så godt som mulig) og sparklet.

bilde_07.jpg

Merket av steinsprutene på panseret og fikk lagt noen lag i hvert sår.

bilde_06.jpg

Ene hovedlykta før jeg startet.

bilde_01.jpg

Etter våtsliping.

bilde_02.jpg

Etter polering.

bilde_03.jpg

Den andre lykta våtslipt.

bilde_04.jpg

Etter polering.

bilde_05.jpg

Lyktene ble ikke 100%, men en klar forbedring. Gleder meg til å teste de i høstmørket, for det var latterlig dårlig lys da jeg kjørte den til jobben i går.

Satser på å oppdatere denne tråden utover i uka etterhvert som jeg blir ferdig med punkter på planen min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scandic Shine / Ketil    257
Scandic Shine / Ketil

Dette ser jo meget bra ut :D Er lyktene av glass eller plast? Er vanskelig hvis de er glass, får ikke samme effekten da det dessverre. Ser du har noen steinsprut å fikse, krever tålmodighet. Hehe.

Gleder meg til å se fortsettelsen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mgreen    0
mgreen
Dette ser jo meget bra ut :D Er lyktene av glass eller plast? Er vanskelig hvis de er glass, får ikke samme effekten da det dessverre. Ser du har noen steinsprut å fikse, krever tålmodighet. Hehe.

Gleder meg til å se fortsettelsen :)

Lyktene er plast. Brukte 800, 1200 og 2000 korning. Kunne kanskje vært mer aggressiv, men siden dette var første forsøk tok jeg ikke sjansen.

Er en del steinsprut ja. Opptil flere for hver tapebit. Tror jeg kom til rundt 60 sår bare på panseret...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Bra at du tar en så nøye vinterklargjøring av bilen ;) Cred for det ass!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mgreen    0
mgreen

Takk for fine tilbakemeldinger. Følte det var på tide å få tatt alle småskadene før de utviklet seg til rust...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne    88
Arne

slike poster er kos og følge med på.

Legger du ut nye oppdateringer når du har gjort noe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mgreen    0
mgreen
slike poster er kos og følge med på.

Legger du ut nye oppdateringer når du har gjort noe?

Det var planen ja :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Godt å se det ikke bare er meg som sliter med steinsprut da.. he he hadde greit antal du også...

Morro å se oppdatteringene etterhvert også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mgreen    0
mgreen

Dags for en oppdatering. Ble ikke så lang dag i dag. Begrenset hva man kan gjøre rundt på bilen med våt lakk opptil flere steder samtidig.

Fylling av steinsprutskadene på panseret begynner å komme seg. Regner med å slipe og polere de i morgen. Bildet er dårlig, men det gir en ide om hvordan de ligger som små perler på lakken.

22102008097.jpg

Dagens andre oppgave var å begynne på ripa på taket. Den er omtrent 15 cm lang. Slik så den ut før jeg begynte.

22102008094.jpg

Slipte den litt ned for å bli kvitt de røffe kantene. Og la på litt grunning på det bare metallet i bånn.

22102008095.jpg

Og til slutt fikk jeg lagt litt farge i ripa. Trenger nok en del lag, men rakk to i dag.

22102008110.jpg

I mellom lagene på taket fikk jeg grunnet skaden på forskjermen.

22102008099.jpg

Og lakket den i bilens farge. 3 lag.

22102008103.jpg

Fikk litt tid mens de ulike stedene tørket, så jeg polerte baklyktene.

22102008104.jpg

Vet ikke om det er interessant for dere, men her er noen av produktene jeg benytter.

Diverse 3M tape. Her er en type som tåler å bli slipt mot uten at kanten blir ødelagt. Praktisk når man vil unngå å slipe på visse steder. På bilde ser dere også typen lakkstift jeg bruker til å fylle steinsprutskadene med.

22102008111.jpg

3M Trizact slipekloss og slipepapir. Små runde "klistremerker" som festes på den røde klossen. 1500 og 3000 korning.

22102008112.jpg

Diverse våtslipepapir. 800, 1200, 1500 og 2000 korning.

22102008115.jpg

Kom hjem og fant ut at postmannen hadde vært snill mot meg i dag :D

22102008120.jpg

Det var det for i dag. Fortsettelsen følger i morgen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Ser bra ut det der, smart med den "penslen" du benytter på steinspruten også, har slike her til modelbygging, har ikke tenkt på de til den jobben...

Den du benytter til å maskere skjermen med (skum) hva er det?

Duragloss 101 og Collinite 476 er en snasen vinter kombo det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Begynner å se bra ut det Morten.. Åssen blir det med fargeforskjell?? Eller har du fått skannet eksisterende lakk så det blir likt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mgreen    0
mgreen
Ser bra ut det der, smart med den "penslen" du benytter på steinspruten også, har slike her til modelbygging, har ikke tenkt på de til den jobben...

Den du benytter til å maskere skjermen med (skum) hva er det?

Duragloss 101 og Collinite 476 er en snasen vinter kombo det.

Det er noe som kalles kantmaskering. Rett og slett en skumpølse om gjør at man ikke får en så "hard" som når man bruker tape. Aldri brukt den før, men det funket bra med grunninga. Ble en gradvis kant som var lett å slipe ned.

Begynner å se bra ut det Morten.. Åssen blir det med fargeforskjell?? Eller har du fått skannet eksisterende lakk så det blir likt?

Det blir spennende å se ;) Har ikke målt den nei, men plukket den ut fra et alternativkart på jobben. VAG-kode LB6N alternativ 1.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mgreen    0
mgreen
Da venter vi i spenning :D

Alternativkartet stemte veldig bra, så jeg tror det skal gå greit. Hvis ikke så har vi gode priser hos Veng, så da blir det ny skjerm og hellakkering av den.

Merker at det er greit å drive med dette på jobben. Bra tilgang på 3M produkter....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Ser bra ut det der.. Skal selv fikse panseret, men tar det etter de har sluttet å sande veiene, altså til våren ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mgreen    0
mgreen

Skulle etter planen våtslipt panseret i dag, men til min store skuffelse måtte det noen drypp til på de fleste steinsprutskadene. Det tar tid å bygge opp nok lag til å dekke skaden ordentlig.

Hadde også tenkt å legge klarlakk på forskjermen i dag, men var ikke helt fornøyd med overgangen mellom ny og gammel lakk så jeg pusset ned en del og fikk lagt på et nytt lag med lakk. Satser på to lag til i morgen samt klarlakk da.

Tidsplanen min ryker nok pga dette, så jeg får ta nettene til hjelp. Satser likevel på å gjennomføre vinterprep'n som planlagt.

1 lag DG101

2 lag Megs Meguiar's #21

2 el. 3 lag Collinite 476S

1 lag Pinnacle Sig Series II

Ny oppdatering i morgen kveld forhåpentligvis.

Endret av mgrren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maarten    3
Maarten
Skulle etter planen våtslipt panseret i dag, men til min store skuffelse måtte det noen drypp til på de fleste steinsprutskadene. Det tar tid å bygge opp nok lag til å dekke skaden ordentlig.

Hadde også tenkt å legge klarlakk på forskjermen i dag, men var ikke helt fornøyd med overgangen mellom ny og gammel lakk så jeg pusset ned en del og fikk lagt på et nytt lag med lakk. Satser på to lag til i morgen samt klarlakk da.

Tidsplanen min ryker nok pga dette, så jeg får ta nettene til hjelp. Satser likevel på å gjennomføre vinterprep'n som planlagt.

1 lag DG101

2 lag Megs Meguiar's #21

2 el. 3 lag Collinite 476S

1 lag Pinnacle Sig Series II

Ny oppdatering i morgen kveld forhåpentligvis.

Spørsmål, får du panseret fint etter å ha lagt i flere lag med lakk? Hva er fremgangsmåte? Sliper du rundt steinsprutene først? Deretter legge i lakk/flere lag, for å så våtslipe til slutt? Har en del av dem selv kan du si. Hadde planer om å lakkere hele panseret til våren igjen, men dersom det funker med fremgangsmåten din så trenger jeg kanskje ikke det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig