Gå til innhold
Hans Marius

S&S Audi A4

Recommended Posts

Hans Marius    1 227
Hans Marius

Audi A4 2003 (runde 2)

IMG_8666.jpg

Neste bil på tapetet var da den blåe A4'en jeg hadde inne i fjord sommer. Siden den gang har eieren kjøpt nye felger til den, som kanskje var en smule store ;) I tillegg hadde bilen stått inne i samme sted som det hadde blitt lakkert med klarlakk. Så i alle fall tak, panser og ruter hadde MYE klarlakkstøv. Ellers var ikke bilen så veldig ille siden sist, så det skulle i utgangspunktet være en 1-stegs utvendig jobb. I tillegg skulle jeg sveive over en liten runde innvendig. Motoren skulle også få seg en liten vask. Eieren lurte også på om jeg kunne prøve å våtslipe på et par utoverbulker som var på høyre fremskjerm. Jeg sa jeg skulle prøve, men kunne ikke låve noe. Det var snø i lufta som dere ser, så de fleste midlene fikk ikke virket optimalt, og jeg ville bli raskt ferdig med vasken da det var jæ.... kaldt mot slutten...

Bilder av bilen ved adkomst

IMG_8522.jpg

IMG_8523.jpg

IMG_8524.jpg

IMG_8525.jpg

IMG_8526.jpg

IMG_8528.jpg

IMG_8531.jpg

IMG_8532.jpg

IMG_8533.jpg

Vask

Startet med å "maskere" dynamo og luftfilter med plastposer, før jeg dynket motorrommet med surfex 1:3 som fikk ligge å virke i ca 6 min. Deretter ble motorrommet skummet med en ukjent blanding av litt rester. Mens skummet virket fikk felgene(som var nesten helt nye og dermed ikke veldig møkkete), Espuma 1:10, og dekk fikk surfex 1:3. Dette fikk ligge noen minutter før de ble skummet med samme blanding som motorrommet fikk. Lakk fikk Prickbort fra under list og ned, mens resten fikk surfex 1:3. Motorrommet ble så skummet igjen, og vasket med diverse børster. Deretter ble motorrommet spylt med HT på minst mulig trykk. Som dere ser av bildene var det fortsatt noe beskyttelse igjen fra jeg la Insignis V2 i fjord sommer. Dette tydet bra :) Felger ble så spylt med HT de også, før jeg gikk over en ny runde med samme felgrens, men denne gangen med div børster i tillegg. Avfettingen fikk ligge i ca 8 min før hele bilen ble skummet ned med en blanding bestående av 200 ml autofoam, 400 ml vann og litt rester. Denne blandingen fikk ligge å kose seg i ca 5 min, mens jeg gikk rundt med detail brush i alle sprekker og lister. Så ble hele bilen spylt med HT spyler, 40 grader og max trykk. Så fikk lakken lufttørke mens jeg spiste middag.

IMG_8539.jpg

IMG_8540.jpg

IMG_8542.jpg

IMG_8546.jpg

IMG_8547.jpg

IMG_8548.jpg

IMG_8551.jpg

IMG_8552.jpg

IMG_8555.jpg

IMG_8558.jpg

IMG_8562.jpg

IMG_8564.jpg

IMG_8570.jpg

IMG_8571.jpg

IMG_8576.jpg

IMG_8578.jpg

Det SNØØØØR :P

IMG_8579.jpg

IMG_8582.jpg

IMG_8583.jpg

IMG_8588.jpg

Etter middag fortsatte jeg med å spraye IronX på den relativt tørre lakken, samt felgene. På tur opp til meg hadde felgene skubbet flere ganger opp i hjulbuen, så det var allerede blitt noen merker på kanten. Disse merkene reagerte IronX'en på som dere ser. IronX fikk ligge ca 5 min mens jeg gjorde klart til håndvask. Spylte så av med HT, og satte i gang med håndvasken. Denne gangen ble det brukt Dodo Juice Supernatural såpe i bøtta, og Yeti ullmitten fra samme produsent. Supernatural såpa skummer bra og gir god glid, men lukter absolutt ingenting. Synes dette er litt kjedelig og rart, da BTBM såpa til Dodo lukter kjempegodt (og mye). Etter håndvasken ble alle døråpninger vasket med surfex 1:3 og detail brush, før de ble spylt med HT og minst mulig trykk. Bilen ble så flushet over med hageslangen, og til slutt tørket med CG Mammoth tørkehåndkle. Det var ikke noe å kjenne av asfalt eller annet i lakken etter vasken, så valgte å droppe clay denne gangen. Så bar turen opp i verkstedet, hvor jeg og brodern brukte ca 20 min på å få bilen opp på bukken.... Lett med lav bil sa du :P

IMG_8593.jpg

IMG_8594.jpg

IMG_8597.jpg

Swoop, så var halve bøtta tom :)

IMG_8608.jpg

IMG_8609.jpg

IMG_8611.jpg

Når bilen endelig var på plass på bukken inspiserte jeg hvordan lakken så ut.

IMG_8613.jpg

IMG_8615.jpg

IMG_8616.jpg

IMG_8617.jpg

IMG_8619.jpg

IMG_8620.jpg

Egentlig veldig bra :)

Polering

Dagen etter startet jeg med å maskere det som trengtes, før jeg startet med combotesting. Testet først CFP på hvit sonus med DA maskin. Dette tok langt fra nok pga lakkstøvet. Gikk så over til S30+ på grønn uber med roterende. På panseret var dette nok, og la heller ikke igjen noe hologrammer. Begynte med å spre 1 pass på 800 rpm, 3-4 pass15-1700 RPM med en del press, så 1 pass på samme hastighet men uten press, så rett av. På taket derimot, var ikke denne comboen nok får å fjerne lakkstøvet. Gikk derfor opp til Menzerna PO85 RD 3.02(Power finish), også på grønn uber. Siden dette er en diminishing polish, ble det kjørt en noe lignende zenith metode. Startet med å spre 1 pass på 800 RPM, så 2 pass med litt press 1200 RPM, så 3-4 pass15-1600 RPM mye press, så 1 pass 15-1600 RPM med lite press, så til slutt 1 pass 900 RPM med lite press og så av. Denne comboen tok det som var av lakkstøv og småriper, men la igjen litt hologrammer noen steder. Gikk etterhvert over til Menzerna PO 203 S, da denne cuttet enda litt bedre, men ikke la igjen noe mer hologrammer enn den første. Samme kjøremåte på denne. På taket var det så mye lakkstøv at når du dro hånda over lakken hørtes det ut som du dro den over sandpapir, og på de første passene med maskina føltes det som du brukte en veldig grov polish.

50/50 lakkstøv panser

IMG_8621.jpg

IMG_8622.jpg

IMG_8623.jpg

Etter

IMG_8623.jpg

Tak før

IMG_8625.jpg

50/50

IMG_8626.jpg

50/50

IMG_8633.jpg

Før

IMG_8637.jpg

50/50

IMG_8635.jpg

Etter

IMG_8636.jpg

Skulle som sagt prøve å få de to bulkene på fremskjermen litt mindre synlig(selv om de var ganske lite synlige i utgangspunktet ;)).

IMG_8638.jpg

Startet med å slipe med 9 micron papir på liten håndpad. Slipte så mye jeg turte, og målte jevnlig med PTG. Fjernet kanskje 5 my.

IMG_8639.jpg

Polerte opp igjen med Scholl S03 Gold på liten gul Scholl pad. 3 runder med denne comboen så var alle slipemerkene borte :) Brukte etterpå samme combo som på resten av bilen for å fjerne kjørespor fra S03 Gold.

IMG_8642.jpg

IMG_8643.jpg

Så videre i poleringa.

Før

IMG_8644.jpg

Etter

IMG_8645.jpg

Før

IMG_8646.jpg

Etter

IMG_8647.jpg

Ser bra ut nå :)

IMG_8649.jpg

IMG_8650.jpg

IMG_8651.jpg

IMG_8652.jpg

Men så skjedde det selvfølgelig. Siste lista på bilen. Litt uoppmerksom, og F#¤%!!!

IMG_8653.jpg

Sendte med en gang melding til eier med bilde. Han tok det heldigvis ikke spesielt tungt, å sa at lakken uansett var dårlig. Fortsatte da med å polere lyktene. Tok tak i maskeringstapen og dro av F#¤% i H¤#?¤%%¤!!! Dro med meg et stort flak av sotelakken på lykta. Sendte igjen melding til eier med bilde. Heldigvis hadde eieren ment å slipe ned de uansett, da det ble for mørk soting, og lakken ikke var noe bra der heller. Uansett hadde jeg gått på en smell, og var langt nede i kjelleren nå. Dermed ble det ikke noen flere bilder før jeg kom til voksen. Det var det eneste som klarte å få humøret litt opp igjen. Uansett ble det kjørt en steg nr 2, da det var igjen hologrammer på bilen, og det skulle det i alle fall ikke være når jeg hadde brent igjennom lakken. Kjørte dermed SV CFP på hvit sonus med DA maskin over hele bilen. Testet først på taket, og tok wipedown med 3M kontrollspray for å være sikker på at det ikke lurte noen holos under oljene.

Diverse

Etter jeg var ferdig med steg 2, gikk jeg over hele bilen med Megs Final Inspection og MF for å fjerne oljer og støv. Chromedetaljer ble tatt med detailing sticks og Menzerna PO 203 S. Eksos ble polert med mothers powercone og dremmel med div metall polisher. Det var så mye sot på eksosen, at jeg fikk ikke paste polishene til å ta noen ting, men heldigvis fungerte det greit med Brilliant sin flytende metall polish sammen med 0 grade stålull. Brukte så powercone og vanlig metall polish etterpå. Til slutt fikk eksos SV Autobahn.

IMG_8663.jpg

IMG_8664.jpg

Utvendig plast og plast/gummi i motorrom ble behandlet med CG New Trim Look. 1Z Gummi Pflege ble brukt på utvendige gummilister. Alle ruter ble polert med samme combo som lakk med DA maskin for å fjerne trafikkfilm og lakkstøv. Deretter ble de forseglet på nytt med Nanolotus forsegling.

LSP

Så var det klart for å teste ny-voksen!

IMG_8656.jpg

IMG_8659.jpg

Mystery ble lagt på all lakk, med unntak av bakside av tanklok der det ble lagt Bike Sheen.

IMG_8657.jpg

Matt lakk fikk SV Opaque.

IMG_8658.jpg

Interiør

Dagen etter gikk jeg en kjapp runde over interiøret. Støvsugde først hele interiøret, før jeg gikk over med MF og CG Green Clean 1:3 der det trengtes. Alle matter ble vasket med Surfex 1:3, og en skummblanding av vann og Megs APC. Etterpå ble alle mattene behandlet med SV Pneu. Alle ruter ble vasket med CG vindusrens.

Kun før bilder

IMG_8661.jpg

IMG_8662.jpg

Felger

Felgene skulle også poleres. Skulle egentlig polere de med SV rondeller og dremmel, men klarte ikke å finne igjen munnstykket, så de ble polert for hånd istedenfor. Brukte SV CF og SV påføringspad. Etterpå fikk de SV Autobahn. Skulle egentlig pusse på kanten som hadde fått hakk etter turen opp til meg, men fant ikke igjen våtslipepapiret mitt, så det fineste jeg hadde var P1200. Tok dermed ikke sjansen på det.

IMG_8665.jpg

Til slutt sprayet jeg CRC Multilube i dørkarmer, og gikk over lakk og vinduer en siste gang med SV QF og SV MF for å fjerne støv og svetting.

Ferdigbilder:

IMG_8666.jpg

IMG_8667.jpg

IMG_8668.jpg

IMG_8669.jpg

IMG_8670.jpg

IMG_8671.jpg

IMG_8672.jpg

IMG_8673.jpg

IMG_8674.jpg

IMG_8675.jpg

IMG_8676.jpg

IMG_8677.jpg

Resultatet ble ikke så aller verst, men jeg var og fortsatt er irritert på meg selv for at jeg klarte å brenne igjennom lista. Prisen på lakkering av lista ble trukket fra prisen på jobben, så eieren var fornøyd. Jeg kommer i alle fall til å være enda mer forsiktig med plastlister, så jeg kanskje unngår at det skjer igjen. Det er ikke morsomt :angry:

• DCN Poeng 18

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Synd med lista, men det kan skje den beste. Cred for flott løft av bilen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christoffer H    257
Christoffer H

Drit kjipt med lista ja, men bra eier tok det greit da! :) Iallefall en godt utført jobb, nydelig resultat som alltid! :D

Så den grønne knappen er trykket på! :thumbs:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hogstad    279
hogstad

Pen jobb, på pen bil :)

Som de andre sier, synd med lista osv. MEN - Cred for at du sier i fra til eier med en gang :) Ser for meg mange f.eks 'vanlige bilpleie-sjapper' ikke hadde sagt noe og håpet kunde ikke merket det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jkart    398
jkart

Som nevnt, synd med lista. Syns det er flott at du er ærlig og tar det med i writeupen slik at vi andre får en påminnelse om hvor fort gjordt det er :)

Ellers, flott jobb igjen :thumbup:

+cred

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Synd med lista, men det kan skje den beste. Cred for flott løft av bilen :)

Takk! Fort gjort ja...

Drit kjipt med lista ja, men bra eier tok det greit da! :) Iallefall en godt utført jobb, nydelig resultat som alltid! :D

Så den grønne knappen er trykket på! :thumbs:

Takker :)

Pen jobb, på pen bil :)

Som de andre sier, synd med lista osv. MEN - Cred for at du sier i fra til eier med en gang :) Ser for meg mange f.eks 'vanlige bilpleie-sjapper' ikke hadde sagt noe og håpet kunde ikke merket det..

Takk for det! Veldig pen bil ja :)

Som nevnt, synd med lista. Syns det er flott at du er ærlig og tar det med i writeupen slik at vi andre får en påminnelse om hvor fort gjordt det er :)

Ellers, flott jobb igjen :thumbup:

+cred

Takk :) Greit med en påmindelse iblant ja...

Endret av Hans Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Jammen jammen, maskerer du ikke lister? Cred for flott jobb og ærlig S&S! Jeg har prøvd alle skader som kan lages snart, men vært heldig å gjort det på gamle biler som eierne har lakka lister på selv, eller at delene har vært skadet fra før og derfor skulle lakkes alikevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Jammen jammen, maskerer du ikke lister? Cred for flott jobb og ærlig S&S! Jeg har prøvd alle skader som kan lages snart, men vært heldig å gjort det på gamle biler som eierne har lakka lister på selv, eller at delene har vært skadet fra før og derfor skulle lakkes alikevel.

Lista var maskert når jeg polerte resten av døra, men når jeg skal polere selve lista kan den ikke være maskert ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Jammen var det mye klarlakk-støv på taket :o

Selvom du var uheldig med lista, leverte du ellers et knall resultat! Cred for enda en flott jobb!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cotte78    389
cotte78

Flott farge på denne Audien og du fikk fram det beste i den. :)

Bra jobb og dokumentasjon.

Kjipt med lista, men det er slikt som skjer med oss alle. Desverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
fredo    0
fredo

Godt jobbet :thumbup:

Vi har vel alle lært litt mens vi har drevet på, men det er det som gjør oss enda bedre!

Jeg synes du har gjort en topp jobb der!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig