Gå til innhold
Hans Marius

S&S Mazda 3 2004 mod

Recommended Posts

Hans Marius    1 227
Hans Marius

Mazda 3

IMG_8428.jpg

På tide jeg får lagt ut denne nå føler jeg. Vet det er noen som sitter å venter på x-antall tråder fra meg, så et sted må jeg begynne ;)

Dette er altså en sølvfarget Mazda 3 2004 mod. Eieren er en kollega av meg på gamle jobben. Han skulle på ferie fra 29. mars til 12. april, så jeg skulle få ha bilen hos meg hele den perioden. Eieren var i utgangspunktet ute etter en kjapp 1-stegs jobb på lakken, i tillegg til fylling og sliping av steinsprut. I tillegg ville han at jeg skulle slipe ned og lakke hengerfeste hans, da det var litt rust på det.

Innvendig derimot, var det mer som skulle gjøres. Full rens med rensemaskin, bytte av pollenfilter og AC rens, samt beskyttelse av vinyl/plast.

Eieren ville at bilen skulle være lett å vaske, og at beskyttelsen skulle holde lenge. Dermed endte jeg opp med en lakkforsegling på bilen.

Vask

Startet så klart med vask. Det som ble brukt var vel ca følgende:

Autosmart Smartwheel felgrens

Bilthamber Surfex

Mac Prickbort

Meguiars APC

StjarnaGloss Rød Snø

ValetPro Orange Pre Wash

ValetPro Snow Foam Combo

IronX

Chemical Guys Wash+Gloss

Karcher HDS 8/18

Div børster, mf og vaskehansker

Bilthamber Autoclay Medium

Så til noen bilder av bilen før vask. Søstern som ble fotograf denne gangen også, så noen av bildene har kanskje ikke det fokuspunktet de burde ha. Det er uansett bedre enn ingenting ;)

IMG_7897.jpg

IMG_7898.jpg

IMG_7899.jpg

IMG_7901.jpg

IMG_7903.jpg

IMG_7904.jpg

IMG_7905.jpg

IMG_7907.jpg

IMG_7908.jpg

IMG_7909.jpg

IMG_7910.jpg

IMG_7911.jpg

IMG_7912.jpg

IMG_7913.jpg

IMG_7914.jpg

Litt av hvert å ta tak i her ja ;)

Startet så med å legge Autosmart Smart wheel 1:3 på felger og Surfex 1:3 på dekk.

IMG_7917.jpg

IMG_7918.jpg

Så la jeg Prickbort på lakken under lista, og surfex 1:3 på resten av lakk og vinduer.

IMG_7919.jpg

IMG_7920.jpg

IMG_7921.jpg

Deretter fikk hele bilen en runde med skum. Blandingen denne gangen bestod av 100 ml OPW, 50 ml SFC, 50 ml rød snø, 50 ml APC, og 450 ml varmt vann.

IMG_7923.jpg

IMG_7924.jpg

IMG_7925.jpg

IMG_7926.jpg

IMG_7927.jpg

IMG_7928.jpg

Skummet fikk så ligge på i rundt 7 min før det ble spylt av med HT. Så fikk felger og dekk en ny runde med samme blandingen. Denne gangen brukte jeg diverse koster til å få felgene helt rene.

IMG_7932.jpg

IMG_7933.jpg

IMG_7935.jpg

IMG_7938.jpg

Da var det klart for en runde med surfex i hjulbuer, etterfulgt av et nytt lag med skum på bilen. Så ble bilen igjen spylt med HT før hjulbuene fikk en runde med skum. Mens dette skummet jobbet med hjulbuene ble resten av bilen håndvasket med ull mitt, 2BM med CG W+G i bøtta. Etterpå ble hjulbuene også spylt med HT.

IMG_7970.jpg

IMG_7972.jpg

Det var som ventet igjen noen metallpartikler i lakken, så det ble deretter en runde med IronX på lakk og felger.

IMG_7947.jpg

IMG_7951.jpg

IMG_7952.jpg

IMG_7953.jpg

IMG_7954.jpg

IMG_7955.jpg

IMG_7956.jpg

IMG_7957.jpg

IMG_7958.jpg

IMG_7959.jpg

Som forventet begynte det meste som fikk IronX å blø ganske fort etter det ble påført. IronX fikk ligge på i ca 10 min, før hele bilen igjen ble skummet ned med samme blanding. Denne gangen gikk jeg over alle sprekker og lister med SV detail brush mens skummet jobbet.

IMG_7962.jpg

IMG_7965.jpg

IMG_7967.jpg

IMG_7968.jpg

IMG_7969.jpg

IMG_7970.jpg

Da var det klart for dørkarmer. Her var det som vanlig mye olje og annen dritt. Ingen problem for min gode venn surfex hd ;) Før:

IMG_7976.jpg

IMG_7980.jpg

IMG_7986.jpg

Etter:

IMG_7997.jpg

IMG_7995.jpg

IMG_8000.jpg

IMG_8001.jpg

IMG_8013.jpg

Snart ferdig med vask nå... Alle metallpartiklene i lakken ble ikke borte etter IronX behandlingen, så da måtte jeg rett og slett krype til korset å claye. Dette ble gjort med Bilthamber sin medium clay og rennende varmt vann.

IMG_8007.jpg

IMG_8008.jpg

Det blåste ganske kaldt denne dagen, så hette var must. Enda fotografen syntes jeg så ut som en boms ;)

IMG_7998.jpg

Bilen ble til slutt tørket med Miracle Dryer, og fikk så stå i sola noen minutter mens jeg gikk rundt å tok noen innspeksjonsbilder.

IMG_8009.jpg

IMG_8010.jpg

IMG_8011.jpg

IMG_8012.jpg

IMG_8014.jpg

IMG_8016.jpg

IMG_8017.jpg

IMG_8018.jpg

Så bar det inn i verkstedet der det ble brukt trykkluft for å fjerne all vann som var igjen bak lister ol, før jeg tok kvelden.

Polering

Utstyrsliste:

PTG

Makita roterende

Vinkelsliper(til å slipe rust på hengerfeste)

Diamantslipebor

9 micron 3M slipepapir og slipepad

Maxmeyer Silikonfjerner

Ferdigblandet flekklakk fra Ødegård Lakk

Tannpirkere

Ferrobet Rustfjerner

Ferrobet Sink

Biltema svart baselakk

Meguiars MG#85

Orange Uber medium

Orange Uber small

Div microfiber

Meguiars Final Inspection

Scholl S03 Gold

Grønn 3M pad (oppkuttet)

LED lykt

2 stk halogenlys

Dagen etter startet jeg med å maskere bilen. Målte også lakktykkelsen, og den hadde som de fleste andre japanere ganske tynn lakk. Målte mellom 150 og 75 my. Spesielt nederst på dørene var det tynn lakk. Så her gjaldt det å fare forsiktig. Så også ut som begge bakdørene var omlakkert en gang i tiden utfra målingene som ble tatt.

IMG_8079.jpg

Begynte så med steinsprutene. Fant fort ut at her måtte jeg prioritere de største, ellers hadde jeg fortsatt holdt på. Det så flere steder ut som mazdaen hadde prøvd seg mot en jeger med hagle, og tapt...

IMG_8020.jpg

IMG_8021.jpg

Tapet opp for å merke de verste steinsprutene.

IMG_8022.jpg

IMG_8023.jpg

Så til litt sliping.

IMG_8024.jpg

Slipt med diamantbor her. Det kan se ut som det fortsatt er igjen rust, men det er bare den røde(!) grunningen på bilen dere ser.

IMG_8025.jpg

Renset med silikon fjerner.

IMG_8026.jpg

Som de fleste her skjønner, er det rust under lakken rundt der jeg har slipt. Men om jeg skulle slipt bort all rusta hadde det blitt et så stort felt at jeg ville fått problemer med å få det pent igjen. Uansett vil det bli bedre enn det var. Lakken ble så lagt i med tannpirker. Som dere kan se av bildet under har ikke ødegård lakk klart å få en veldig bra fargematch denne gangen. Lakken ble bestilt etter lakkoden, men det er vist vanskelig å få 100% match på sølvfarget lakk. Hadde håpet at lakken ville bli litt lysere i alle fall etter den hadde tørket, men det ble den dessverre heller ikke.

IMG_8027.jpg

IMG_8028.jpg

IMG_8029.jpg

Neste jobb. Pussing og lakkering av hengerfeste.

Rust...

IMG_8030.jpg

Demontert

IMG_8031.jpg

Slipt ned til metallet

IMG_8032.jpg

Så ble det behandlet med Ferrobet sin rustfjerner. Den fikk så henge å tørke til dagen etter.

IMG_8033.jpg

Så ble hengerfestet lakkert med Ferrobet sink grunning.

IMG_8053.jpg

Lakktilstand:

IMG_8072.jpg

IMG_8074.jpg

IMG_8075.jpg

Vanskelig lakk å få noen gode bilder av, så ble dessverre ikke så mange bilder av korrigeringen.

Lakken var i alle fall ganske hard, noe som egentlig overrasket meg litt. Hadde sett for meg smørlakk som det pleier å være på japsebiler. Etter litt testing av comboer, endte jeg til slutt på følgende:

Roterende med Megs MG#85 på orange uber. Denne ble kjørt etter en litt begrenset zenith metode. 1 pass på 800 rpm for å spre, 1-2 pass på 1200 rpm med litt press, 2-3 pass 1500 rpm godt med press og til slutt 1 pass på 1000 rpm med lite press. Denne metoden gjorde at jeg fikk fjernet mye vaskeriper og litt RDS, og etterlot seg ikke synlige holos. Bak dørhåndtakene brukte jeg en gammel oppskåret grønn 3M pad med Scholl S03 Gold for hånd. På dekaler, grill ol brukte jeg også S03 Gold, sammen med detailing sticks.

Før

IMG_8393.jpg

Etter

IMG_8392.jpg

Dårlig 50/50

IMG_8398.jpg

IMG_8394.jpg

IMG_8400.jpg

Før

IMG_8403.jpg

Etter

IMG_8404.jpg

Før

IMG_8404.jpg

Etter

IMG_8408.jpg

Før

IMG_8409.jpg

Etter

IMG_8411.jpg

Egentlig var det meningen at jeg skulle ta motorvask på denne bilen når jeg tok den vanlige vasken. Dette klarte jeg da å glemme helt av, så jeg hadde egentlig tenkt jeg skulle gjøre det samtidig som jeg tok vask av poleringsstøv o.l. Men været fant ut at det skulle snu helt, og det snødde digre kjerringer som Øystein Sunde synger. Dermed ble det i stede vask med Megs APC og MF i verkstedet.

Motorrom før:

IMG_8415.jpg

Etter vask:

IMG_8416.jpg

Etter vinyl/gummifornyer:

IMG_8417.jpg

Interiør

Utstyrsliste:

Foma MIMO

Foma støvsuger

Chemical Guys Green Clean

Meguiars All Purpose Cleaner

Vann

Nanolotus AC rens

Chemical Guys New Car Smell

Mye div microfiber

Meguiars NXT Tech Protectant

Litt å jobbe med her også

IMG_8034.jpg

IMG_8040.jpg

IMG_8044.jpg

IMG_8045.jpg

Startet med å bytte pollenfilter. Dette har pleid å være ganske plankekjøring på andre biler jeg har gjort det på. Ikke denne nei... Damn japanese...

IMG_8046.jpg

Litt som må demonteres :)

IMG_8047.jpg

Ser filteret!!!

IMG_8050.jpg

Gammelt vs nytt

IMG_8052.jpg

Gikk greit å sette det sammen igjen, etter litt banning og knot :)

Videre med interiøret. Støvsugde først hele bilen innvendig, før alt av stoff ble renset med MIMO'en. Gikk over det meste av stoffet 2-3 ganger før jeg kunne suge rent vann fra stoffet, men på førerstolen måtte jeg til med 5 eller 6 ganger... Noen steder brukte jeg nuppe fjerner etterpå for å unngå at stoffet skulle se så "rufsete" ut. Plast og vinyl ble vasket med MF og CG GC 1:16. Brukte også detailing sticks for å komme til på trange steder. Etter det var vasket ble det behandlet med Megs NXT TP.

IMG_8055.jpg

IMG_8056.jpg

IMG_8057.jpg

IMG_8058.jpg

IMG_8059.jpg

IMG_8060.jpg

IMG_8062.jpg

IMG_8063.jpg

IMG_8064.jpg

IMG_8065.jpg

Grisebilde :)

IMG_8269.jpg

Til slutt ble det kjørt AC rens.

IMG_8069.jpg

Finish

Utstyrsliste:

1z gummi pflege

Meguiars Gold Class Endurance High Gloss

Chemical Guys Bare Bones

Owatrol Polytrol

Chemical Guys streak free window clean

Nanolotus glassforsegling PRO

Kestrel DA maskin

Hvit Sonus medium

Meguiars MG#21

Swissvax Opaque

Chemical Guys Speed Wipe

Så ble det lite med bilder før jeg var ferdig. Men all plast ble i alle fall behandlet med Owatrol Polytrol, 1z gummi pflege ble brukt på dørlister, Megs High Endurance på dekk og CG Bare Bones i hjulbuer. Renset vinduene med nanolotus rens på hvit sonus og DA maskin. Så ble rutene vasket innvendig med CG glassrens, før de ble forseglet utvendig med nanolotus forsegling. Hengerfestet ble så montert igjen. Til slutt la jeg på et lag med Megs MG#21 på blank lakk, og SV Opaque på matt lakk. Så fikk bilen stå i verkstedet i ca 16 timer før jeg gikk en siste runde over lakken med CG speed wipe og mf.

Da var det klart for ferdigbilder. Som dere ser av været ute var sol et ikke tema dessverre...

IMG_8418.jpg

IMG_8419.jpg

IMG_8420.jpg

IMG_8421.jpg

IMG_8422.jpg

IMG_8423.jpg

IMG_8424.jpg

IMG_8425.jpg

IMG_8426.jpg

IMG_8427.jpg

IMG_8429.jpg

IMG_8430.jpg

IMG_8431.jpg

IMG_8432.jpg

Takk for titten :)

Endret av Hans Marius
  • DCN Poeng 22

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
errihm    28
errihm

Extreme makeover, hehe. Ble veldig fin til slutt :thumbup:

Hvor skitten var mf kluten etter motorvask ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cotte78    389
cotte78

Flott utført jobb og S&S, eier fikk utført mye på denne jobben. :thumbup:

Cred er en selvfølge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Hyggelig å se en S&S fra deg igjen. Stødig og grundig kurs rett mot bra sluttresultat. :) Cred! Kjørte du noe finere enn #85?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Fy dette var litt av en makeover! Creds i lange baner! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Extreme makeover, hehe. Ble veldig fin til slutt :thumbup:

Hvor skitten var mf kluten etter motorvask ?

Takk takk :) MF(ene) i flertall, ble greit møkette ja ;)

Flott utført jobb og S&S, eier fikk utført mye på denne jobben. :thumbup:

Cred er en selvfølge.

Takker :) Ja ble en del som ble gjort.

Hyggelig å se en S&S fra deg igjen. Stødig og grundig kurs rett mot bra sluttresultat. :) Cred! Kjørte du noe finere enn #85?

Takk for det Øyvind. Har noen S&S'er til på lager, og jobber om dagen fulltid med polering. Så mer blir det!

Gjorde faktisk ikke det. Selv om jeg har erfart at det skal noe til får å få holos på sølvfarget lakk, så hadde jeg egentlig trodd det skulle bli det med så grov combo. Men den gang ei :)

Fy dette var litt av en makeover! Creds i lange baner! :)

Takk :)

Endret av Hans Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Grundig jobb det her, med mye ekstra. Det ble veldig pent å se på når du var ferdig i allefall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Veldig bra jobb, med mange gode detaljer :)

Det så svært knotete ut med pollenfilteret!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Veldig bra detail :) Var det ikke du som var i militæret og måtte roe detailinga litt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christoffer H    257
Christoffer H

Meget godt arbeid dette her!! :)

Ser frem i mot flere S&S fra deg :) Cred!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Grundig jobb det her, med mye ekstra. Det ble veldig pent å se på når du var ferdig i allefall :)

Takk for det Mighty :)

Veldig bra jobb, med mange gode detaljer :)

Det så svært knotete ut med pollenfilteret!

Thanks ;) Ja var ikke det letteste å komme til der...

Veldig bra detail :) Var det ikke du som var i militæret og måtte roe detailinga litt?

Takker! Jo stemmer det, men ble ferdig der i desember. Så nå er det fult kjør igjen :)

Meget godt arbeid dette her!! :)

Ser frem i mot flere S&S fra deg :) Cred!!

Takk :) Kommer flere så fort jeg får satt meg ned å skrevet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar    2 321
Reidar

Grundig jobb og et pent sluttresultat :thumbup:

Cred!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig