Gå til innhold

Guide: Hvordan fjerne steinsprut og småriper

Recommended Posts

Skrevet

Prøv og feil og prøv igjen :)

Hvordan er det å rette opp i evt. feil man gjør? Tenker om man for eksempel blander den alt for mørk eller alt for lys? Er vel ikke bare-bare å få fjernet denne lakken og lagt i ny?

Skrevet

Det går som regel greit, bruk en drill/skrutrekker hvor minstemålet på chucken er mindre enn diameteren på graverstiften, så går det helt fint.

Skrevet

Det går som regel greit, bruk en drill/skrutrekker hvor minstemålet på chucken er mindre enn diameteren på graverstiften, så går det helt fint.

Chuck? :blush:

Er det den tingen som strammer rundt på whatever verktøy du putter inn i den?

Skrevet

Chuck? :blush:

Er det den tingen som strammer rundt på whatever verktøy du putter inn i den?

Jepp:)

Skrevet

Kommer nok til å kjøpe inn en slik graverstift du linker til.

Hvor stort område rundt selve skaden bør man legge i lakk (blir nok blanding mellom farge og klarlakk)? Hvis slik lakk har en tendens til å trekke seg sammen er det vel ikke så lurt å bare fylle der skaden er? Blir kanskje litt mer jobb å fjerne, men skal jo våtslipe det området uansett, og da vil jo den overflødige lakken fjernes.

Skrevet

Gjør du det ikke for hånd?

Skrevet

Hmm, synes ikke at fargen matcher helt, lakken på bilen er mye mindre blålig. Er det forresten slik det ser ut når basen og klarlakken ikke vil blandes, eller er det bare metallic-flakes som er vrange?

9ECt6gRl.jpg

Skrevet

Gjør du det ikke for hånd?

Nei, har et sett med graverstifter fra bitteliten til altfor stor, og en dremel.

Men dette er selvfølgelig ikke en fasit :)

Hmm, synes ikke at fargen matcher helt, lakken på bilen er mye mindre blålig. Er det forresten slik det ser ut når basen og klarlakken ikke vil blandes, eller er det bare metallic-flakes som er vrange?

9ECt6gRl.jpg

Ser ihvertfall ut som lakken blander seg, men her ser du jo også litt av utfordringen med å flekklakke med metalliclakk, det er ikke bestandig flakene har rett mengde eller ligger "rett".

Skrevet

Huff ja, neste gang blir det svart eller hvit bil, det er vel de greieste fargene å jobbe med? :D

Ser kanskje ut som at den blålige fargen forsvinner når det tørker, men den er fortsatt for mørk, hadde den vært litt lysere hadde den matchet helt.

Heldigvis ser bakfangeren helt forjævlig ut, så jeg har noe å øve meg litt på, den må nok omlakkeres om det skal bli bra igjen.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Jeg flekklakkerte litt på mors hvite Fiat, og flekklakken hadde et tydelig gulskjær i forhold til lakken allerede på bilen. Etter tørking klarte jeg dog ikke finne igjen flekkingene mine...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet (endret)

Svart er ikke bare svart har jeg funnet ut. Har sett mange forskjellige nyanser, men de vanligste mener jeg er brunskjær og blåskjær. Spesielt om noen paneler er opplakkert og lakkereren ikke har fulgt helt med...

Den påbegynnende rusta jeg har på Audien nå tar jeg dog med svart Hammerite. Er uansett under et par dører og bak i knekken under skjermene foran så det synes ikke særlig godt. :)

Endret av CFM
  • 8 months later...
Skrevet

Hmmm. Gikk inn på siden de har og fant fargekoden min og alt: http://scratchwizard.net/paint_search/index/results/year/2003/make/Saab/model/All%20Models/.

29.99$ for en hel pakke med fyller, lakk og alt man skulle trenge. 27$ i frakt med UPS First Class International. 

Kanskje jeg bestiller en slik pakke istedenfor å tulle med lakkpenner, kanyler osv. Hvis det skulle vise seg å være elendig... så har man jo bare brukt 300 kroner på det ^^. 

Prøvde du noen gang denne eller?

DeejayTID
Skrevet

Prøvde du noen gang denne eller?

De får ikke lov å sende ut av landet :(.

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

• 4 weeks later...
Skrevet

Jeg har to lakkstifter, originale fra VW, i riktig farge selvfølgelig. Kan jeg bruke disse til å blande base og klarlakk, og deretter fylle i steinsprang? :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Skrevet

Tar opp denne igjen jeg også, så kanskje Michael også får svar :)

Er i dialog med forhandler angående bestilling av lakk til å fylle steinsprut. Jeg sier jeg vil ha fargelakk og klarlakk hver for seg for å blande selv. De sier at det ikke er nødvendig. Trenger kun å flekke med flekklakk. Mye enklere. Flekklakken er en ferdig blanding av farge- og klarlakk. Denne tråden har mange eksempler på at det kan være et dårlig valg.

Er det greit å bare kjøpe en dekkstift med fargelakk hos forhandler og blande inn 2k-klarlakk kjøpt et annet sted? Jeg kjenner jeg ikke gidder å bruke tiden min på å "krangle" med folk som ikke har forståelse for at man skal gjøre noe litt mer avansert enn å bare legge i en dæsj lakk i sprangene og ellers gi faen.

• DCN Poeng 1

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Skrevet

Jeg har kun prøvd to varianter av flekklakk

-en ferdigblandet en fra Ødegård. Som aldri herdet og følgelig ikke kunne slipes og poleres. Det er omtrent fire år siden jeg kjøpte min så her kan det selvfølgelig ha skjedd ting.

-flekklakk-sett fra BMW og Toyota. På de fargene jeg har kjøpt de siste årene så har fargen vært vannbasert og klarlakken ikke. Dvs forsøk på å blande dem har sett ut som når du heller sitron i en kopp te med melk... det skiller seg og blir klumpete. Så det har endt med å legge farge først og klarlakk over. Men de flekkene har til gjengjeld blitt steinharde og har tålt sliping og polering (såfremt grunnarbeid med fjerning av evt rust og silikon har vært i orden).

Forøvrig trenger jeg mer trening på å få lagt fargen pent nok nedi steinspranget, slik at den ikke stikker opp over klarlakken rundt idet jeg begynner å slipe.. Dette er et bilde fra første gang jeg forsøkte meg på slikt, og den illustrerer ganske fint ennå.

_DSC3880.jpg

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

alexanderst
Skrevet

Er trikset å legge meeget tynt med fargelakken og tykkere med klarlakken, slik at det såvidt stikker opp over skorpa?

Skrevet

Er trikset å legge meeget tynt med fargelakken og tykkere med klarlakken, slik at det såvidt stikker opp over skorpa?

Såvidt jeg vet. Og så må du ta høyde for at lakken krymper... Jeg trur jeg har sett folk her legge i farge mer enn en gang siden den kan krympe endel. Men da må du legge tynt nok og presist nok om det skal være noe poeng.

Øvelse gjør mester :)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

alexanderst
Skrevet

Øvelse gjør mester :)

Har prøvd mange ganger, men failer hver gang  :P

Må finne korrekt metode og innfinne meg med at steinsprut ikke kan trylles vekk.

Tyggern
Skrevet

Jeg sliper alltid mellom farge og klarlakk slik at base ikke ligger oppå klarlakken rundt.

Også legge jeg nesten en dråpe klarlakk utenpå som går lenger ut en kantene på steinspranget.

bruker dog alltid 2K klarlakk som nevnt tidligere her.

Har fylt masse steinsprang og hvis den ikke er for stor er det ikke noe problem å fylle de så de ikke syntes etter polering.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Tyggern
Skrevet

Venter minst et døgn helst to eller mer.

Det er så kjipt og gjøre såpass med jobb også går det noen dager så er det "søkk" i lakken fordi den har krympet.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår