Gå til innhold

Guide: Hvordan fjerne steinsprut og småriper

Recommended Posts

Skrevet

Bra guide! Jeg kjøpte farge og klarlakk fra BMW forhandler og har rustbehandla steinsprutene eller "hullene" på panseret. Jeg tenkte å vaske godt, så bruke silikonfjerner, så fylle, men la bilen stå ute (litt regn og luskevær) til helga, før jeg kjører den inn og polerer (tar panseret som er lakka på søndag), går dette? Nok herdetid? Og en god måte å blande 30/70 på? er jo vanskelig å få noe presist..

Skrevet

Mitt flekklakk-sett fra BMW skilte seg da jeg prøvde å blande farge og klarlakk.. tiefseeblau

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Skrevet

noen som vet hvor jeg burde kjøpe 2k farge og 2k klarlakk separat i oslo ?

Skrevet

Toppers guide må man si! :)

Blir en runde med våtsliping på passaten(1997 mod, grønn...) Så nå vet jeg også hvordan å gå til verks med å fylle steinspruten også! :P

Cred gitt, thumbs up!

• 2 weeks later...
  • 2 months later...
Skrevet

Veldig bra tråd ;) 70% farge og 30% klarlakk blandet for steinsprut, trenger vel streng tatt ikke vente opp mot 1 uke før man våtsliper? Om man jukser litt og bruker varmepistol på varme 60-90% grader så er dette herdet på kort tid :)

[ ] 05 mod Porsche 911

[#] 14 mod Audi S3 

[#] 04 mod BMW Z4

[#] 05 mod - Audi A3 - 2,0 TDI Quattro - 180hk/400Nm

[#] 98 mod - Audi A4 1,8 Turbo - 195hk/380Nm

[#] 97 mod - Toyota Celica 1,8L - 116hk

[#] 90 mod - Opel Vectra 2.0L - 115hk

Skrevet

Veldig bra tråd ;) 70% farge og 30% klarlakk blandet for steinsprut, trenger vel streng tatt ikke vente opp mot 1 uke før man våtsliper? Om man jukser litt og bruker varmepistol på varme 60-90% grader så er dette herdet på kort tid :)

Skal du være sikret et bra resultat, legger du farge og base hver for seg med god herdetid. Det går skjelden bra å blande flekklakken man får fra forhandlere, ta isåfall å gjør en liten test før du fyller 200 steinsprang.

Hvis fyllingene blir veldig dyp, og man blander lakken og fyller helt opp, blir dette ekstremt mye tykkere enn det normalt sett ville blitt, og fyllingen kan i værste fall synke litt første uken. Da er det utrolig kjipt å ha brukt masse tid på sliping og polering ;)

• 2 months later...
Skrevet

Hvordan går det å polere opp med DA maskin etter flekklakkering? Har kun en Krauss DA maskin og leker med tanken på å ta noen steinsprut nærmere våren.

Skrevet (endret)

Hvordan går det å polere opp med DA maskin etter flekklakkering? Har kun en Krauss DA maskin og leker med tanken på å ta noen steinsprut nærmere våren.

Kommer an på hardheten på lakken, men det er nok relativt tidkrevende. Jeg hadde nok vurdert det en ekstra gang. Hvis du tør kan du jo prøve på et område som ikke synes så godt og bruk p3000-4000 papir. Prøv deg frem med medium polish først og så grovere helt til du får det helt vekk. Husk wipedown/kontrollspray! :)

Endret av CFM
Skrevet

Som jeg har skjønt så er vel lakken på BMWen ganske hard, så da spørs det om det heller får vente kanskje! :)

• 3 weeks later...
Skrevet (endret)

Som jeg har skjønt så er vel lakken på BMWen ganske hard, så da spørs det om det heller får vente kanskje! :)

Våtslipte og polerte en BMW i vinter som hadde en del lakkdrypp etter lakkering. Nå var jo denne omlakkert, så var vel en del mykere enn vanlig. Brukte 2500-3000 papir og polerte over med gul scholl pad og s30 med Kraus 500W maskin. Kjørte en del runder for å få fjernet dette helt, så hadde en roterende som gjorde jobben noe raskere. Tok det ganske forsiktig.

Brukte forresten 24 timer med effektiv jobbing med 3 mann. Det tok sin tid, men den ble veldig bra.

Endret av KrisTun
  • Forhandlere
Concker
Skrevet

2500 våtslip er ikke noe problem å rydde i for min del med 900w Krauss maskin :)

Selv på hard audi lakk

AndréE90
Skrevet

Jeg har fjernet masse steinspurt med Krauss DA 500w på veldig hard BMW lakk. :)

• 1 month later...
  • 2 weeks later...
DeejayTID
Skrevet

Så denne på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=Pv5gTgA3OpM

Det ser jo rimelig enkelt ut. Er dette noe å prøve på steinsprut, riper o.l.?

Hmmm. Gikk inn på siden de har og fant fargekoden min og alt: http://scratchwizard.net/paint_search/index/results/year/2003/make/Saab/model/All%20Models/.

29.99$ for en hel pakke med fyller, lakk og alt man skulle trenge. 27$ i frakt med UPS First Class International.

Kanskje jeg bestiller en slik pakke istedenfor å tulle med lakkpenner, kanyler osv. Hvis det skulle vise seg å være elendig... så har man jo bare brukt 300 kroner på det ^^.

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

• 2 months later...
Skrevet (endret)

Kjøpte flekklakk fra en Toyota-forhandler, men stusser litt på den bruksanvisningen som fulgte med. Er det "bare tull" det de har skrevet?

Bør jeg heller ta å kjøpe 2K klarlakk til å pensle over basefargen jeg kjøpte fra Toyota-forhandleren? Bilen er forøvrig sølv metallic, jippi!

qeQVSYjl.jpg

Endret av Fornavn Etternavn
Skrevet

Den anvisningen er helt grei den, men for de som skal våtslipe trenger du ikke våte puten og stryke bort overflødig lakk. Dette skal pusses/poleres i ettertid likevel.

Toyotas lakk har alltid funket å blande hos meg (ca30:70)

Når store fabrikker lager en anvisning så er det svært sjelden "bare tull"

Skrevet

Den anvisningen er helt grei den, men for de som skal våtslipe trenger du ikke våte puten og stryke bort overflødig lakk. Dette skal pusses/poleres i ettertid likevel.

Toyotas lakk har alltid funket å blande hos meg (ca30:70)

Når store fabrikker lager en anvisning så er det svært sjelden "bare tull"

Hehe, sant det, virket bare litt rart, men baselakken er vel vannbasert?

Fått inntrykket av at de fleste har gått bort i fra blandemetoden, og heller begynt å legge base og klarlakk hver for seg?

Hva slags holdbarhet kan forventes (om det gjøres riktig) med 30/70 metoden ut i fra dine erfaringe, tr86?

Skrevet

Har fremdeles ikke opplevd at det har blitt problem i ettertid av lakkfylling, så har ikke noe tidsperspektiv å komme med dessverre.

Jeg blander, mest pga på små lakkskader kan du ellers risikere å pusse ned klarlakken og da er poenget litt borte. Dette avhenger selvsagt mye på skaden, og hvor mye lakk som må fylles.

Mitsubishi er den eneste jeg har vært borti der blanding ikke har vært mulig. Den rett og slett klumpet seg straks man blandet og var ubrukelig..(ny outlander i blå)

Skrevet

Så lenge lakken faktisk blander seg og ikke klumper eller skiller seg, går det nok helt fint.

Bare husk at sølv metallic er en av de mest frustrerende fargene å fylle, metallicflakene legger seg gjerne litt "feil" og gjør flekklakken mørkere enn resten av bilen. Ved å blande klarlakk og base vil du også tynne ut basen/fargen litt, så du kan jo prøve deg frem ved å blande og å ikke blande til du finner en fargematch du er fornøyd med.

Skrevet

Så lenge lakken faktisk blander seg og ikke klumper eller skiller seg, går det nok helt fint.

Bare husk at sølv metallic er en av de mest frustrerende fargene å fylle, metallicflakene legger seg gjerne litt "feil" og gjør flekklakken mørkere enn resten av bilen. Ved å blande klarlakk og base vil du også tynne ut basen/fargen litt, så du kan jo prøve deg frem ved å blande og å ikke blande til du finner en fargematch du er fornøyd med.

Ja, sitter igjen med det inntrykket jeg også. Men fargen vil vel forandre seg litt (blir mørkere) når den tørker, slik jeg forstår det? Kanskje lurt å blande den litt lysere enn lakken på bilen?

Skrevet

Ja, sitter igjen med det inntrykket jeg også. Men fargen vil vel forandre seg litt (blir mørkere) når den tørker, slik jeg forstår det? Kanskje lurt å blande den litt lysere enn lakken på bilen?

Prøv og feil og prøv igjen :)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår