CFM

Guide: Hvordan fjerne steinsprut og småriper

157 innlegg i emnet

Dette er en kjapp guide i hvordan man legger i lakk, våtsliper og polerer opp småriper og steinsprut.

Det er ikke noe å være redd for så lenge man tar noen forhåndsregler og ikke går bananas når man sliper. For de som har lakkdybdemåler er det lurt å ta noen målinger før og underveis slik at man har kontroll på hvor mye lakk man fjerner. Tommelfingerregelen på lakkdybde før sliping er 100µm, er det under bør man være veldig forsiktig, og er det over har man litt mer å gå på. En annen tommelfingerregel er at grunninga står for 1/4 av den totale tykkelsen, fargen står for 1/4 og klarlakken står for 1/2 del av den totale tykkelsen. (Rett meg her om jeg tar feil).

Det er viktig å vaske det området helt rent for skitt og fett. Jeg pleier å bruke litt isopropanol på ripa for å fjerne fett rett før jeg legger i lakken. Silikonfjerner er også et veldig godt alternativ.

Lakken får man kjøpt hos forhandler og man kan velge mellom lakkstift og sprayboks. Felles er at det som regel følger med farge og klarlakk.

Personlig liker jeg lakkstiften best da jeg ikke skal legge i lakk på et stort område.

Det mange gjør er å legge i farge først for så å legge klarlakken oppå når fargen har tørket. Det er ikke noe vits her. Etterpå skal man jo slipe vekk den overflødige lakken, altså klarlakken hvis man hadde gjort det på denne måten.

Jeg bruker å blande ca. 70% farge og 30% klarlakk sammen før jeg legger den i ripa. Det går an å bruke penselen som følger med, men pass da på at du fyller hele hullet eller ripa. En tannpirker fungerer veldig bra til dette.

Det virker også som at lakken trekker seg litt sammen når den tørker så det er mulig man må legge noen lag før man er over "flush" i forhold til området rundt.

Merk at hvis bilen er litt eldre og lakken har blaknet eller oksydert så vil det bli fargeforskjell. Da bør helst hele bilen korrigeres for at det ikke skal se helt trist ut. Det er jo et lite område som blir polert opp etter at man har slipt.

Her har jeg lagt i lakk i en liten ripe på en 2007 modell Audi A6 "Fantomsort". Har være ganske raus ser jeg (er et gammelt bilde).

IMAG0246.jpg

Når lakken har fått tørket og herdet, helst i en uke eller mer, så er det tid for å begynne behandlingen.

Det man trenger er våtslipingsutstyr. Jeg bruker et startsett fra Scholl Concepts med en liten rundt sliperondell, p2000 og p3000 våtslipepapir.

Husk å vaske området helt rent først og bruk clay for å få vekk piggstøv, asfaltflekker o.l. så det ikke blir med i poleringa!

Det er lurt å legge slipepapiret i vann i 12-24 timer før bruk. Ha gjerne i litt såpe.

Når jeg våtsliper pleier jeg å bruke ONR 1:20 ca.

Slip forsiktig og smør hele tiden. Ikke press hardt, jobb heller litt lenger og slip til du kjenner at overflaten og fyllingen er "flush". Altså helt lik. Ikke slip for mye da man kan gå gjennom klarlakken. Slip loddrett med det grove papiret og vannrett med det fine, da er det lettere og raskere å få det pent etterpå.

Da vil de se ut omtrent som dette (har ikke slipt loddrett-vannrett her):

IMAG0247.jpg

Så er det tid for å polere opp dette så det blir pent. Til det bruker jeg en roterende poleringsmaskin med en gul rubbingpute. Starter med Scholl S03 Gold som er en ganske grov rubbing. Kjør over området til du ser at det er blankt, men pass på varmen! Ikke stopp opp og poler på samme sted. Kjør hele tiden frem og tilbake. Det skal ikke bli særlig varmere enn at du klarer å ta på lakken før det begynner å bli farlig. Typ 50-60 grader.

Etterpå går jeg over med Scholl CF02 kontrollspray for å få vekk oljer slik at jeg kan være sikker på at jeg har fått vekk alle merkene etter slipinga. Hvis det er greit går jeg videre og bruker S30+ med DA maskin for å få opp glansen og fjerne hologram og kjørespor fra grovrubbinga. Det kan i noen tilfeller være nødvendig med et mellomsteg med f. eks. S17+.

Sluttresultat:

IMAG0248.jpg

Her følger noen flere bilder:

Lakk lagt i steinsprut

IMG_5838.jpg

Våtslipt

IMG_5847.jpg

Her kan dere se at jeg ikke har fått lagt i nok lakk slik at det er et lite hull igjen. Det er så lite at det gjorde jeg ikke noe med.

IMG_5850.jpg

Og polert opp

IMG_5851.jpg

Panser

IMG_5854.jpg

Det er noen vaskeriper igjen, men ettersom bilen er såpass ny så vil jeg ikke gå så grundig til verks. Da har vi noe å gå på når bilen blir eldre og kanskje skal korrigeres skikkelig. 4.gif

IMG_5856.jpg

IMG_5861.jpg

Er det noen spørsmål så er det bare å fyre i vei. 4.gif

- Bjørn 4.gif

Endret av CFM
60

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt!

Denne guiden kommer godt med når jeg skal ta litt steinsprut.

Hvor får man kjøpt disse våtslipesettene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra, CFM! Har lest her i det siste at mange har spurt etter dette, så bra du ordnet opp :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra guide CFM. Godt forklart med gode bilder :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott guide som var bra skrevet! :thumbup:

Du sier at lakken bør tørke en uke eller mer, vil ikke lakken ha fått nok heft etter et døgn da?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeguide! Ønsker gjerne litt forklaring på hvordan du fjerner rust i steinsprutskader

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for fin guide. Har noen steinsprut i panseret som trenger litt oppmerksomhet. Har vært litt redd for å starte på, men ser jo at det er gjennomførbart :)

Fikk tips om å bruke kanyle for å legge i lakk på de minste, så var å kjøpte inn dette i tillegg til lakkstift fra forhandleren.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe flott! Synes det har mangla en skikkelig guide på dette! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare legge til noen ord her i en fin guide...:) som du har fått kred for!

Før en blander klarlakk og base for å kline det på en bil bør en ta en test på et egnet område først.

Det er mange baser og klarlakk som ikke lar seg blande.

Silikonfjerner er et must. Er det noe som gjør at lakken ikke fester seg er det silikon, avfettingen er ikke så nøye som silikon

Skal du lakkere noe f.eks kan du vaske over femti ganger med alt fra aceton til isopropanpol og tynner. Det vil garantert bli "silikon" prikker altså steder lakken ikke vil feste seg.

Lakk kryper ja når løsemidler og "vann" forsvinner så god tørketid er et must.

Selv bruker jeg aldri ferdigblandet klarlakk, bruker kun 2komponent klarlakk. Den blir mye hardere, tørker/herder fortere.

Samt jeg har dårlig erfaring med 1k typer da de har lett for å slippe etter en stund..

4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk utfyllende for svar Tyggern, gav deg en fred for den. :)

Ang. det å fjerne rust har ikke jeg så mye erfaring med, så om noen vil dele noen ord om det så er det hjertelig velkomment. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående rust kan jeg jo nevne at jeg har planer om å få retta noen større områder med rust på bilen min nær fremtid. Dette skal dokumenteres med bilder.

Har nada erfaring med hverken rust eller sprayboks lakkering, men hadde tenkt å mekke en tråd ala dette når jeg er ferdig. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjempefin guide, virkelig savnet denne. :thumbup:

Et par spørsmål (newbie):

Hva er forskjellen på de ulike slipegradene? hva er fint/grovt, og hva brukes hvordan?

Jeg har sånn 2-flaskesett fra leverandør, hvordan bør jeg helt praktisk blande?

Og når det gjelder herding: har utendørs parkering, men kan få til å stå i garasje en helg. Vil det være lang nok tørkeperiode før bilen kjøres til uteparkering, og så f.eks våtslipe i løpet av de kommende dagene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert :) Denne får jeg bruk for snart.

Vil det være problem å rubbe + polere opp igjen med en Kestrel Pro? Jeg har Scholl og Über pads.

Takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diamantslipebor er fint til å bruke for å fjerne rusten, jeg bruker dette på drill. Brynjar hadde ett fint sett her som han viste meg åssen han gjorde det på panseret.

Personlig foretrekker jeg å legge grunning, farge og deretter klarlakk. Det blir en mer riktig farge og lakken blir hardere.

Toppene fjerner jeg enkelt uten å slipe, men med en "lakkhøvel". Da blir det også mye mindre jobb å få det pent igjen :)

Men helt klart en fin guide :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Bernhard: Slik du mener? Og vet du om noen butikker som selger over disk?

file_4.png

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjempefin guide, virkelig savnet denne. :thumbup:

Et par spørsmål (newbie):

Hva er forskjellen på de ulike slipegradene? hva er fint/grovt, og hva brukes hvordan?

Jeg har sånn 2-flaskesett fra leverandør, hvordan bør jeg helt praktisk blande?

Og når det gjelder herding: har utendørs parkering, men kan få til å stå i garasje en helg. Vil det være lang nok tørkeperiode før bilen kjøres til uteparkering, og så f.eks våtslipe i løpet av de kommende dagene?

Heisann. Slipegraden er korningen på partiklene på partiet. høyer p verdi jo finere er kornene og jo mindre sliper du vekk/mindre riper. et 80p slipepapir vil være veldig grovt, noe slikt du kan bruke på tre materialer. 2000p og 3000p er noe av det fineste du får. Det etterlater svært lite dype ryper, grover papir jo dypere riper altså. Rekkefølgen er alltid grovest til finest. Du bruker du det groveste papiret først for å jevne, da tar det ikke så lang tid. Deretter jevner du ut ripene du har laget med et finere papir. Så om du må bruke veldig grovt er det smart å ta flere steg, så du slipper å bruke så lang tid.

Jeg kan desverre ikke svare på noe ang. blandingen.

Om lakken kan få løv å tørke 1 døgn eller 2 inne, så skal det ikke gjøre noe om du herder det ute :) Du kan bruke bilen og under den siste perioden, det er bare for å være sikker på at lakken er 100% klar.

Til dere som spør etter hva man fjerner rusten med, så vil jeg anbefale diamant frese/slipehoder til dremel. Du får kjøpt de på biltema f.eks. i pakker( ser slik ut http://www.mytoolstore.com/dremel/7103-714.jpg) brukes for hånd så klart.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Dette er som andre også sier en meget god tråd.

Håper dere kan svare på følgende fra en "ufaglært"?

1. Hvis man har sandblåsingsutstyr tilgjengelig (for låning) bør man heller benytte dette fremfor bor?

1.1 Hva slags sandblåsingsutstyr (sprøyte) anbefales?

2. Anbefales det å legge rusteter eller lignede i større steinsprutskader med(uten) rust etter manuell rustfjerning?Jeg ser jo at blant annet biltema har en "rusteter" som de også påstår fungerer som primer, kan det være et poeng å legge denne i de største steinsprutskadene med rust?

Endret av novice
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver at du bruker sliperondell og p2000 / p3000 papir. Det med rondell forvirrer meg, sliper du dette med maskin eller for hånd?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har prøvd en av disse?

Fant en guide for en stund siden som virket veldig bra og vurderer å kjøpe et slikt verktøy, men jeg syntes prisen er litt drøy, særlig når man i tillegg må legge på toll utgifter og frakt.

Her er guiden:

Endret av BullFire
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive