Gå til innhold

Guide: Hvordan fjerne steinsprut og småriper

Recommended Posts

Skrevet

Hvis man bruker airbrush, hvordan begrenser man da området? Er jo ikke så store disse steinsprutene, vil man ikke komme utenfor?

Magne/Otta Detailing
Skrevet

Ingen problem, når du sliper ned "bulen" på klarlakken så kommer du ned til original klarlakk, og da slipes det overskytende fargen bort også. det er ikke rare greiene som blir på utsiden av skaden uansett.

Skramstad
Skrevet

Men hva anbefaler du som sparkel? Pastaen jeg lurte på er no ala lettsparkel. Snakk om et hakk etter en fanger som deisa inn i bakskjermen.

Øystein
Skrevet

Kort spm: jeg skal fylle litt steinsprut nå i kveld, våtsliper og polerer opp senere en gang.

Med temperaturene som er nå, hvor lenge bør det tørke før bilen kan eksponeres for vær og vind?

Jeg tenkte la den stå under tak til i morgen, men bør det ha tørka nok i løpet av en time eller to?

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Skrevet

Åssen gikk det?

Kanskje for sent å svare, men jeg pleier å vente et par uker før jeg sliper, slik at lakken får litt herdetid. Hvis jeg skal gjøre det på kundebiler spør jeg om de kan komme innom et par uker i forveien så jeg får lagt i lakk. Har merket at lakken er bedre å jobbe med da og sitter bedre. Du kan jo også få litt fortgang i sakene med en hårføner. :)

Øystein
Skrevet

Lot det stå og tørke over natta, etter litt nærkontakt med en halogenlampe for å herde litt raskt.

Ser greit ut så langt, men det var ikke spesielt enkelt å legge ved hjelp av sprøyter/kanyler. Så får se når jeg våtsliper om det ble akseptabelt.

Drøyer nok over til neste uke med den jobben.

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Sigmund S Dy.
Skrevet

Hvis det er Folkevogns reflekssølv og bilen er noen år gammel og det er de orginale lakkrepstiftene så er det en av de verste jeg sølvfargrene jeg har vært borti så det er ikke sikkert du har gjort noe galt.

Jeg tok en golf som var 07 mod i fjord vinter. Der enda vi opp med "smart repair" på 4 stk på taket. Grunnet fargenøyansen ble helt rar og vi var nede på 61 my før siste forsøk.

Skrevet

Antar at det er metallic du snakker om. Problemet er metalicflakesene. De legger seg på en spesiell måte når bilen blir spraymalt . Når du da flekker med en tannpleier, kanyle, pensel, whatever klarer du aldri å få samme spredning å retning på de flakesene og lyset brytes ulikt alt avhengig av lyssetting og vinkel. Ingen har vel egentlig klart å knekke det problemet der annet enn med airbrush...

• DCN Poeng 1
  • 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Skal fylle i en del steinsprang jeg har på både panser og på venstre forskjerm.

Hvor mange timer bør jeg ha bilen under tak før jeg kan ta den ut?

Har tenkt å gjøre det imorgen eller onsdag, så slipe ned på søndag kanskje.

Prøvd å finne noen som har skrevet om herdetid før den utsettes for vær/vind men fant ikke det.

Har også sett at noen har på papir eller noe lignende på steinsprangene sine etter lakken er påført, lurt ikke lurt mtp herdetid/resultat?

EDIT: Har ikke noe garasje bilen kan stå i over natta, er bruksbilen det er snakk om.

Endret av Gorg
  • 4 weeks later...
Skrevet

Det pleier ofte være oppgitt herdetid på selve produktet. Men jeg kjørte selv min i dag etter ca. 24 time herding. Regn og vind når den står stille tror jeg skal gå bra etter bare noen timer (kommer an på temperatur og fuktighet i luften).

Pusse ville jeg ikke gjort før noe senere, litt avhengig av tykkelsen på lakken du har fylt i. Erfaringsmessig er ikke 48 timer nok hvis du har lagt i skikkelig. Et tynt lag vil nødvendigvis herde raskere enn en tykk dråpe i en steinsprut.

Simen
Skrevet

Diamantslipebor er fint til å bruke for å fjerne rusten, jeg bruker dette på drill. Brynjar hadde ett fint sett her som han viste meg åssen han gjorde det på panseret.

Personlig foretrekker jeg å legge grunning, farge og deretter klarlakk. Det blir en mer riktig farge og lakken blir hardere.

Toppene fjerner jeg enkelt uten å slipe, men med en "lakkhøvel". Da blir det også mye mindre jobb å få det pent igjen :)

Men helt klart en fin guide :)

http://m.jula.no/diamantborsett-8-deler-189220

Funker dette? :)

Skrevet

Men altså, nå tror jeg ikke det er sånn at man på død og liv MÅ ha dette diamantborsettet. Lakk er ikke så jæskla hardt.
Selv synes jeg de lager et litt grovt kutt, og har lurt litt på om noe mer i polerstifte-gata er bedre egnet. Men dette har jeg ikke prøvd.
Kanskje til og med graverstift gjør susen?
Men begge disse er kanskje litt avhengig om man skal bruke maskin eller rulle de mellom fingrene-metoden...?
Noen som har prøvd?

Simen
Skrevet (endret)

I det du linker til syns jeg borene så ganske store ut.

Jeg bruker noe tilsvarende dette settet, og synes de passer bedre til størrelsene på en steinsprutskade.

http://www.clasohlson.com/no/Diamantslipestift/30-7984

Kanskje noen andre har noen andre meninger?

Da er et sånt sett kjøpt inn.

bsa: Med litt forsiktighet burde dette bli bra tror jeg. :)

Endret av Simen
  • 2 weeks later...
Skrevet

Hei!

Har fått en steinsprut på sidedøra på den nye Passaten. En 2013 modell med svart metallic. Den er også på leasing, så jeg synes det er greit å ta unna småskader fortløpende:)

Kommer til å kjøpe lakkstift fra Møller og en rondell med 2500 og 3000 papir. Så noe 3M greier på Elite. Noe som sikkert er helt greit?

Håper noen kan svare meg på dette:

Jeg har Scholl S17+ og lilla Scholl pute liggende. Tenkte å bruke dette med en Kestrel Pro. Er denne komboen grov nok til å fjerne 3000 slipemerker på en grei måte, eller må jeg over på S3 og gul pute (Evt S3 + den lilla puta jeg har)?

På forhånd takk!

• 3 weeks later...
johime(joakim)
Skrevet

Er det noen begrensing på hvor lenge man kan lagre en lakkstift?

Tenkte å kjøpe til min bil å flekke i litt, men hadde vært kjekt å kunne ta etterhvert som det oppstår nye :)

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Er det noen begrensing på hvor lenge man kan lagre en lakkstift?

Tenkte å kjøpe til min bil å flekke i litt, men hadde vært kjekt å kunne ta etterhvert som det oppstår nye :)

Såfremt den ikke er åpnet har den ca 2 års holdbarhet. Hvis den har blitt åpnet bør den brukes innen 6 måneder, er hvertfall det jeg har fått høre fra de stedene jeg har kjøpt fra.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

johime(joakim)
Skrevet

Såfremt den ikke er åpnet har den ca 2 års holdbarhet. Hvis den har blitt åpnet bør den brukes innen 6 måneder, er hvertfall det jeg har fått høre fra de stedene jeg har kjøpt fra.

ahh såpass. Prøvde for første gang å flekke i noen steinsprang idag, brukte jo ikke en tiendedel av flasken engang.

Blir mye som går i søpla da :)

Skrevet

Blir ofte sånn med lakk desverre. Samme gjelder 2k klarlakk f.eks., de boksene må jo brukes innen noen dager før de størkner inni der..

Skrevet

Litt forskjell på de og. Hadde en lakkstift som lå i en Ford jeg kjøpte. Den var 4 år (ifølge kvittering) gammel og fortsatt fin å bruke.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår