Gå til innhold

Guide: Hvordan fjerne steinsprut og småriper

Recommended Posts

cotte78
Skrevet
Takk for godt svar. Nei det var ikke sliperipene etter 2000 jeg slet med, da konturene etter ripene jeg satt igjen med gikk loddrett. Slipte vannrett med p2000 og deretter p3000 loddrett. Brukte gul pad fra Scholl med grønn 3M. Det var hard lakk ja, og prøvde å slipe flere ganger ekstra med lite press. Får desverre ikke gjort noe med det, da bilen ble levert igår. Men jeg fikk hvertfall bort det jeg skulle slipe bort og de loddrette konturene var veldig lite synlig tilslutt så det ble jo mye bedre enn opprinnelig. Men skal prøve med ullpute neste gang ja. :) Kanskje jeg ikke slipte rett nok, sånn at jeg på en måte "kantkjørte" med klossen? Vil tro 3M FCP kombinert med ull er heftig nok til å ta spor etter p3000.

Ja, jeg tror også att 3M FCP har nokk slipeeffekt til å takle 3000 korning sliperiper. :)

Du kan prøve og slipe vannrett og loddrett med 2000 papir og så med 3000 papir neste gang.

Det fungerer for meg hvertfall.

Men det er sikkert mange varianter av våtsliping som fungerer.

• Liker 1
Simen
Skrevet

Skal prøve det neste gang. Men er det ikke vanskelig å se om du har slipt nok med det fineste papiret da? Jeg syntes det var en veldig grei ordning å slipe først vannrett også slipe loddrett til de vannrette sliperipene forsvant - forutenom at de loddrette ripene tilslutt ble vanskelige å ta.

Mr-Online
Skrevet

sånn fra en færsking..

3M FCP er det grønn kork ? Fast Cut Plus fra 3M Perfect It III serien ??

Simen
Skrevet

Hmmm ok. Men i mitt tilfelle var det keramisk klarlakk. Syntes den var skikkelig hard å korrigere, men enkelt å ripe. Så det f.eks. når jeg buffa litt for hardt med mf, da ble det mikroriper og måtte korrigeres på nytt. Litt kjip lakk, med andre ord.

Mr-Online
Skrevet

Hvordan gjøres dette penest på metalic ?

Samme fremgangsmetode men med klarklakk oppå igjen eller er det en annen framgangsmåte ?

Anders_Aa
Skrevet

Hvordan gjøres dette penest på metalic ?

Samme fremgangsmetode men med klarklakk oppå igjen eller er det en annen framgangsmåte ?

Framgangsmåten står i første post ;)

• 1 month later...
  • Forhandlere
Concker
Skrevet

Dette er jo veldig aktuelt å prøve seg på ettervert.

Har et område i fronten av taket som har vært gjennom et asteroide belte virker det som..

Takk for super guide!

• 2 weeks later...
Skrevet

Veldig fint guide, har kjøpt meg slipekittet til Scholl og tenkte å prøve meg på min sorte 1-serie. Er hard lakk på denne erfarte jeg sist jeg polerte, men tror det skal gå bra.

Et par spørsmål: Klistrer limet på sandpapiret til rondellen etter det har ligget i vann?

Har du funnet skumgummiklossen til noe nytte? :P

Ellers noen gode tips til bruk av rondellen?

Skrevet

Det vet jeg ikke, jeg lar ikke slikt slipepapir ligge i vann ettersom det bare går utover et lite område...

Jeg tror kanskje skumgummiklossen kan brukes til å væte og "rense" papiret når det er satt på rondellen.

Ellers er det lurt å slipe i en retning (f. eks kun horisontalt) med det grove først for så å slipe i vertikal retning med det fine papiret for å lettere få slipt vekk sporene fra dte grove papiret. :)

Skrevet

Hvordan fungerer en blanding med farge og klarlakk i seg selv da? Skal man ha en god lakk er den jo to-komponent, men vil disse to "to-komponent" lakkene herde sammen?

Har hørt folk vært litt skeptisk til nettopp dette, men ideen er jo god. For etterpåfylling med klarlakk er jo som å pisse i havet.

Skrevet

Etter å ha prøvd å slipe og polere denne lakken fra ødegård uten hell, ringte jeg de og fikk beskjed om at bilen må slipes/poleres før man fyller lakk. Lakken vil kun tørke og bli seig, og dessuten tåler den ikke maskinpolering eller sterk avfetting. Prøvde i tillegg å blande inn herder 3 ganger (3 forskjellige typer) uten at den ble hard, og da var jeg begynt å bli passende forbanna og ga bare opp.

Kjøpte farge og klarlakk (hos lokal sjappe) hver for seg med herder, og så var alt i orden. Lakken fra ødegård er sikkert bra den, men ikke detailervennlig. Vet at det er flere her inne som har nøyaktig samme erfaring som meg, så ring å snakk med de før dere vurderer å bestille.

Hvordan fungerer en blanding med farge og klarlakk i seg selv da? Skal man ha en god lakk er den jo to-komponent, men vil disse to "to-komponent" lakkene herde sammen?

Har hørt folk vært litt skeptisk til nettopp dette, men ideen er jo god. For etterpåfylling med klarlakk er jo som å pisse i havet.

Det er ingen herder i denne lakken, så den vil kun tørke og bli seig. Prata med en lokal lakkforhandler som sa de kunne blande meg flekklakk (base og klarlakk i ett) med herder som jeg kunne slipe og polere, så det er sikkert mulig å få til :)

Skrevet

Viktig å ikke glemme her at lakken gjerne trenger to-tre og kanskje flere dager til å tørke og herde før man begynner å jobbe med den.

Jeg lot min herde i 4 dager før jeg våtslipte, men alikevell har jeg slipt vekk litt mye så noen av flekkene synes fortsatt.

God erfaring med den fra Ødegård da, slikt man lærer av :)

Tyggern
Skrevet

vet det er flere som har problemer med den fra ødegaard og andre ferdigblandede 1K varianter.

De har også en tendens til å slippe etter en stund..

basen er som oftetst vanntynnbar og 1K også lønner det seg bruke 2K klarlakk om en skal ha noe som varer lenge...

for en Qick fix er greit nok med 1K...

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet
Skrevet

Er det snakk om lakk fra bilskadefirma /tilsvarende, eller slike små flasker fra den representative bilforhandleren?

Skrevet

Er det snakk om lakk fra bilskadefirma /tilsvarende, eller slike små flasker fra den representative bilforhandleren?

Den vi ikke er fornøyd med kommer fra "ødegårdlakk.no", det er bare en flaske med farge og klarlakk i ett.

Bernhard nevner jo over her at han er fornøyd med farge og klarlakk separat fra forhandler :)

Skrevet

Jeg har en Porsche i Polarsølv. Den har noen steinsprutskader, så jeg kjøpte et orginalt lakksett i bilens farge. Nå har jeg forsøkt å lakke den første lakkskaden, men lakken virker mye mørkere enn fargen på bilen. Er dette noe som gir seg ved tørking/polering, eller har jeg glemt noe i prosessen. Jeg har stort sett fulgt oppskriften, med ekstra råd, i denne tråden.

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Sølv er det vanskeligste jeg har vært borti å flekklakkere ihvertfall, metallicen flyter ut med engang og gjør at det blir mørkere.

Skrevet

Skulle akkurat til å søke etter denne tråden for å finne ut blandingsforholdene, og så var den på forsiden a gitt :)

andrepedersen
Skrevet

Å flekklakke eller å lakkere en skjerm på en sølvgrå bil er veldig vanskelig mtp å treffe med farge. En må lakkere på en spesiell måte for å få dette bra, og selv da kan en se nyanseforskjell.

• 1 month later...
Skrevet (endret)

Jeg har sett et par videoer og lest meg litt opp på dette med flekklakkering og riper. Det ser ut til at det finnes kjemikalier man smører over den lakkerte flaten for å fjerne overflødig lakk etter noen minutter. Er det noen som har prøvd noe av dette, eller er det bare humbug?

Et par navn jeg fant på nettet var Drcolorchips og Langka The Blob Eliminator.

Endret av TomTom
Skrevet

Jeg har testet Langka, men kanskje ikke eksperimentert nok med den til å gi en bombastisk konklusjon, men erfaringer så langt:

Lukter uhorvelig guffent, blir ganske susa i hue av å sitte med nesa i det der.

Litt vanskelig å få noe feedback på hvor langt du har "slipt" ned. Det er jo ingen matte/blanke områder som sier ifra om du er plan eller må "slipe" litt til.

Tar ganske lang tid detta også. Ikke noe raskere enn slipepapir. Men det kan godt hende at jeg venta for lenge. Jeg lot bloppene tørke til dagen etter, mens det på pakka sier allerede etter noen timer (?)

Blobben med maling blir veldig matt, naturlig nok kanskje, men det var akkurat som om den ble litt...porøs og svampeaktig, fikk den liksom ikke orntlig blank igjen. Men dette kan skyldes lakk, herdetid, blandingsforhold, dårlig teknikk, bla bla bla.

Men ,den funker forsåvidt, blobben blir mindre og mindre den :)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår