Gå til innhold

BSA sin SAAB 9-3SS, 2.0t | Oppgradering til xenon prosjektor


bsa

Recommended Posts

Igjen mest for egen del.

Fredag 11.05.12:

Kattevask. Surfex og HT. Blei jo seff ikke perfekt. Får liksom ikke tid til å vaske innemellom alle regnbygene vi har hatt den siste tiden :(

Skifta til sommersko. Håper for guds skyld det er slutt på snøen for i år. Fikk de endelig rene etter flere kvelder med litt pusling. Slang på CG xxx på fremsida og la GT C2 på innsida. Spent på hvordan det funker. Dekksider fikk GT T1 på fremsida og Lexol Premium Protectant på baksida...sparemodus ;)

Hjulbuer fikk grundig vask. Ufattelige sandbanker oppi brønnen til dempere foran. Mengder med skit. Må få utbedra noe oppi der, kommer noe rust krypende :(

I dag:

Slang inn velourmattene og vaska og satt inn gummimattene med Lexol Premium Protectant. Den ble også brukt på dashen en kjapp tur etter en liten runde med støvsugern.

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fikk endelig tatt en skikkelig vask. Flaut lenge siden sist. :blush:

Fikk testa endel nye produkter (for meg).

Ingen bilder desverre da non hadde stikki av med jobb-kameraet som jeg hadde belaga meg på.

Fikk endelig gått over vinterhjula. (!) De var faktisk ikke så altfor ille, så ikke de beste prøvekaninene kanskje. Tok litt forskjellig på hvert hjul.

CarPro TRIX Iron & Tar Remover- tok vel greit, var ikke så mye mat som den egentlig er beregnet på. Men smokka i vei mest for å se hvor mye generell møkk den evnt tok. Var vel andre som var bedre på det ja.

P21S Felgvask Gjorde jo jobben som vanlig. Men blei jo litt småprikker igjen da.

Bilt-Hamber Surfex Også rent og pent, men de samme småprikkene der og.

Bilt-Hamber Auto-Wheel Ble først lilla og så jæskla reint. Kontroll med Iron-x viste at det var litt smårusk igjen, men på langt nær så mye som på de andre felgene. Ny favoritt der gitt :)

Fikk testa Bilnerdens spesialsvamp opp imot Zymöl sin. Synes den klarte seg bra i sammenlikning der. Litt fastere i fisken, dog nå var BN svampen ny og Z svampen brukt et par tre ganger. Litt mindre og dermed lettere og bedre å holde synes jeg. Z-svampen føles litt dvask og jeg er alltid redd for å miste den. Synes de glei like godt, og uten at jeg målte hadde jeg ikke noe problemer med å få med nok vann til ethvert panel. Så får vi se om vi forandrer mening etter noen gangers bruk :)

Avslutningsvis slang jeg på litt Dodo Juice Red Mist Tropical på halve panseret og kjørte nykomlingen Dodo Juice Supernatural Acrylic Spritz på resten av bilen.

Ett og ett panel om gangen. Lett i påføring og buffing, men vanskelig under påføring å se hvor man hadde vært. Med Red Mist får man liksom denne "oljefilmen" som sier hvor man har dekket. Dette var litt vrient med Acrylic. Så liksom ikke noenting. Ikke lukta den tropisk heller. Lukta ikke noesomhelst nesten. Føltes like glatte og en liten runde med spruteflaske ga ganske så like resultater.

Så da skal det bli "morro" med første regnværsdag å se om man ser no forskjell og hvordan holdbarhet er etterhvert.

Så får vi få tatt non bilder da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe over en måned siden sist vask? :P

Men angående DoDo Juice RM - har du hatt trøbbel med "streaks" på bilen i etterkant?

Vi snakker ikke mer om det, ok...

;)

Har ikke egentlig det nei. Men jeg tror jeg vet hva du mener. Jeg har hatt en tendens til å la den ligge litt for lenge på. Type tok langsida før jeg begynte å buffe av igjen og da har jeg måtte jobbe litt for å få den av. Men nå har jeg Tropical versjonen, vet ikke hvor mye forskjell det er på den og den vanlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

18.09.2012

Var detta med oppdateringer da ;)

Tok en liten motorvask i forbindelse med at jeg skulle slenge inn nytt batteri.

Litt nervøs, første gang jeg har gjort detta. Sjekka instruksjonsboka om det stod noe spess der om hva som skulle dekkes til. Der nevnte de lyktene, så jeg stappa en plastpose ned rundt den ene pæra på hver side som ikke hadde gummikopp rundt seg.

Peisa på med Surfex, sporadisk bruk av Prickbort , en dæsj Auto-wheel her og der bare for å prøve, og heftig, iherdig bruk av div børster.

Skylte av med hageslange.

Og da en var ferdig starta bilen som aldri før :)

Utgangspunkt:

IMG_0780.jpg

Resultat

IMG_0784.jpg

All plast fikk GTechniq T1 Tyre and Trim, og metallramma fikk GTechniq C2 Liquid Crystal Auto.

Rakk ikke å gå over metalldeler da, men det fikk jeg pusla litt med i går. Meguiars Nxt all metal shine.

Vanvittig så blankt det ble gitt, selv ting jeg ikke kunne bli blanke. ;)

Bilder kommer når jeg er helt ferdig. :)

Men. Jeg lurer litt på, sånn som her:

IMG_0781.jpg

Alu-lokket er jo greit, det forblir jo matt, men veldig rent. Men den litt ruere overflaten på selve motoren, der ligger det en del flekker å gruff i «porene». Jeg brukte en MF og den ble alltid kølsvart for hver runde jeg gnikka. Ble jo reinere og blankere, men i det man gnikker ble metallet nesten mørkere først. Er dette bare «møkk» som løsner, eller er det noe kjemisk reaksjon her som ikke skal skje? Er det noe legeringer som ikke skal ha metallpolish? Og vil MF'en bli like svart helt til det ikke er mer metall igjen, eller skal det liksom avta?

Innspill mottas med takk :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har også merket at veldig skittent metall blir mørkere før det blir blankere. Ut fra det jeg har funnet ut er det kjemien i metallrensen som trekker ut gugge fra porene, så så lenge det kommer møkk ut er det bare å fortsette.

Hva forskjellige legeringer angår er jeg ikke sikker på om det er noen typer som ikke tåler metallpolish, men så langt har jeg fått alt rent og blankt til slutt selv om det har tatt en del tid i noen tilfeller.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en liten helgejobb jeg gjorde 10-12 august.

Kanskje litt vel SAAB orientert deler av denne jobben, men det er kanskje noe matnyttig for andre her og? ;)

Utgangspunktet er dette.(arkivbilde) Et ganske vanlig SAAB-problem. Mener jeg leste det var noe gæli med lakken vs underlaget som ikke samarbeidet helt og etterhvert begynte det å flasse av. Et problem visstnok aldri anerkjent av SAAB heller, så man måtte fikse det selv.

_BSA8298.jpg

Demonteringa er litt omstendelig, av med håndtaket, to T30, lette på dørtrekket, popp-plugger, for å komme til tre T30 skruer og en plugg som gjør at du får speilet av.

IMG_0718.jpg

Dette består av tre deler som er fulle av irr og overraskende møkkete tatt i betraktning at de er godt gjemt.

IMG_0719.jpg

Å få åpnet selve speilhuset er litt fiklete. En sånn jobb man bare må smøre seg med tålmodighet og lirke-lirke og prøve og ikke gå helt ape sånn at man knekker noe.

Denne stålringen er første utfordring. Og vær forsiktig med selve speilet i det man presser det rundt for å komme til. Press for mye for langt ut på sidene og vips har du syv års ulykke.

Når man kommer så langt til at speilet skal monteres på igjen, skal det funke å feste stålringen først og så presse speilet jevnt på motorfestet. Tar noen forsøk, men går til slutt.

IMG_0721.jpg

Så langt alt vel. Innerhuset sitter festa med fire skruer. Skikkelig jalla og få rundt motordelen. Noen klips på siden gjør det vrient også, se bilde litt nedenfor.

IMG_0722.jpg

Ytterdelen igjen. Ideelt skal liksom alle klipsa løsnes på en gang, men idet du "åpner" en av disse popper de andre igjen.

IMG_0726.jpg

Og da var det detta med tålmodighet da :(

IMG_0727.jpg

Malinga hadde jeg fjernet ved tidligere anledning. Brukte noe malingfjerner fra Biltema. Smøres tjukt på og så bobler det av etter en god stund. Greit å gjøre det i flere omganger, hos meg fikk jeg ikke løsna alt i en omgang. Lakken blir myk sånn at den kan skrapes av. Jeg begynte med en bit litt hard plast og det gikk greit. Men så ble jeg litt utålmodig på de delene som satt litt bedre, burde tatt tida til en runde med mere gugge, men fant stålbørsten i stedet. Ikke det smarteste, den lagde jo greie merker i lettmetallet.

Rundt festet blir det litt fiklete igjen, disse delene er jo "poppa" sammen som gjør det umulig å komme godt til i alle kriker å kroker.

Merk også at de to delene av huset er klipsa sammen.

IMG_0725.jpg

IMG_0729.jpg

Men, noen runder med sandpapir, brukte 180, 400, sannsynligvis no 800 i mellom her, 1200 og 2500 til de siste pirkedelene. Her ble det jo noen ekstra runder for å få vekk sporene etter stålbørsten...

Siden jeg står på jobb og sprayer i en pappeske fant jeg ut at istedenfor å henge opp delen var det like greit å holde den for å komme til overalt. Blei litt klamt men ;)

IMG_0734.jpg

Grunning lagt.

IMG_0735.jpg

IMG_0736.jpg

Forbauser meg alltid hva som synes når man får litt maling på.

IMG_0738.jpg

IMG_0739.jpg

Så da ble det litt pussings før vi prøvde igjen. Malinga er også fra Biltema. Matt sort varmebestandig motorspray. Den er veldig lik den matte finishen som er på disse bilene:

IMG_0742.jpg

IMG_0741.jpg

Fortsatt ikke helt bra. Pusse litt til.

IMG_0743.jpg

IMG_0745.jpg

Og der sa jeg meg fornøyd.

IMG_0761.jpg

IMG_0762.jpg

IMG_0749.jpg

IMG_0750.jpg

Da var det litt jobb på de andre delene. Denne fikk flere runder ren Surfex og ble satt inn med GTechniq T1 Tyre and Trim på de store flatene og en sprut Lexol Premium Protectant med pensel i kriker og kroker.

IMG_0752.jpg

IMG_0763.jpg

IMG_0764.jpg

Fant jo mere slepphendtheter (er det et ord?) etter de som lakka bilen. Fagfolk ass...

Demontering er kjedelig og appelsinlakk er snas.

IMG_0754.jpg

Jeg fikk iallefall vasket godt der.

IMG_0755.jpg

Men jeg har nok en jobb å gjøre her siden det begynner å flasse litt.

IMG_0757.jpg

Nede ved listene på døra er det ennå verre.

IMG_0777.jpg

IMG_0778.jpg

Uansett. Montering er motsatt av demontering. Tada :)

IMG_0765.jpg

Endret av bsa
  • DCN Poeng 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

På bildet virker speilfoten som ny. Slike detaljer løfter inntrykket mye :thumbup:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreddet deg, jeg :thumbup:

Veldig artig å lese, selv for en som ikke har satt sine bein i en Saab

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet virker speilfoten som ny. Slike detaljer løfter inntrykket mye :thumbup:

Takk takk. Bildet juger ikke så altfor mye heller, ble godt fornøyd selv :)

Eneste pirk er på det andre speilet. Forstøvinga fra en så å si tom boks ble ikke heeelt 100%. Men det reddes av den matte finishen.

Speilet ser jo meget bra ut. Synd med den flassingen.

Takk. Ja den utfordringa blir litt verre...

Dette ble jo alle tiders! :) Moro å se på folk gjøre ting de kan!

Kan og kan, men bukker å neier. Litt flaks skal en ha og ;)

Kreddet deg, jeg :thumbup:

Veldig artig å lese, selv for en som ikke har satt sine bein i en Saab

Veldig hyggelig å høre :)

Endret av ØHN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

21.10.2012 Monterte motorvarmer.

Forbaska knot. Trangt og jævlig, og det lille jeg kunne ha løsna for å lette tilgangen ville ikke rikke seg.

Forbaska lite informative bilder, men det er hermed bevist :)

IMG_0792.jpg

IMG_0791.jpg

Og et uklart bilde av tilkoblingspunkter med foreløpig festeanordning.

Så tror jeg kabeltrekket styrer unna bevegelige og varme deler :)

Har batterilader og motorvarmer separat. Siden bilen blir ganske sporadisk brukt tror jeg tidsur i støpselet i veggen er like greit som noe annet.

IMG_0803.jpg

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25.10.12

Fikk endelig testa skumkanonen jeg kjøpte i et gruppekjøp hos Bilnerden for en stund tilbake.

Hadde litt problemer med at jeg ikke får konstant trykk. Akkurat som om ikke maskinen leverer nok trykk, eller at skumkanonen slepper igjennom for mye trykk?

Uansett hva jeg gjorde av innstillinger var det ingen forskjell. Ikke noe lekkasjer fra koblinger. Fikk liksom sveipa en dørbredde før maskinen hiksta et kvart sekund og sånn gikk nå kvelden. På med originallansen, og alt funket som normalt.

HT'en er nok ikke av de nyeste, en KEW Professional Super 5500 (fant noen bilder her).

Noen som har noe peiling på hva som kan være årsak evnt hva som kan gjøres?

(Vært i dialog med Kristian og han mente han hadde lest noe liknende her et sted, men jeg finner ikke noe ved søk)

EDIT: Fikk en linkav Bilnerden og skal teste dette senere i dag. Krysser fingre :)

Men skumkanonen ser egentlig ut til å funke på alle måter, måtte bare ta det bit for bit og ikke i en sveip.

Her med en cm cgcwg i beholderen.

IMG_0805-1.jpg

IMG_0804.jpg

Og ren og pen

IMG_0806.jpg

Og tilslutt: Noen som har funnet en god metode og slette bilskilt i Photobucket?

Edit: "Adjustment" - "Doodle" gir muligheten til frihåndstegning i fritt valgt farge. :)

Editedit: Ser at på "Sticker" - "Pride" kan man velge et rektangel og velge bort regnbuefargen. Men man må vel bruke flere for å dekke et skilt, da de er låst i str forholdet.

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...