bsa 289 Skrevet 16 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2012 (endret) Igjen mest for egen del. Fredag 11.05.12: Kattevask. Surfex og HT. Blei jo seff ikke perfekt. Får liksom ikke tid til å vaske innemellom alle regnbygene vi har hatt den siste tiden Skifta til sommersko. Håper for guds skyld det er slutt på snøen for i år. Fikk de endelig rene etter flere kvelder med litt pusling. Slang på CG xxx på fremsida og la GT C2 på innsida. Spent på hvordan det funker. Dekksider fikk GT T1 på fremsida og Lexol Premium Protectant på baksida...sparemodus Hjulbuer fikk grundig vask. Ufattelige sandbanker oppi brønnen til dempere foran. Mengder med skit. Må få utbedra noe oppi der, kommer noe rust krypende I dag: Slang inn velourmattene og vaska og satt inn gummimattene med Lexol Premium Protectant. Den ble også brukt på dashen en kjapp tur etter en liten runde med støvsugern. Endret 16 Mai, 2012 av bsa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 4 Juli, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Juli, 2012 Fikk endelig tatt en skikkelig vask. Flaut lenge siden sist. Fikk testa endel nye produkter (for meg). Ingen bilder desverre da non hadde stikki av med jobb-kameraet som jeg hadde belaga meg på. Fikk endelig gått over vinterhjula. (!) De var faktisk ikke så altfor ille, så ikke de beste prøvekaninene kanskje. Tok litt forskjellig på hvert hjul. CarPro TRIX Iron & Tar Remover- tok vel greit, var ikke så mye mat som den egentlig er beregnet på. Men smokka i vei mest for å se hvor mye generell møkk den evnt tok. Var vel andre som var bedre på det ja. P21S Felgvask Gjorde jo jobben som vanlig. Men blei jo litt småprikker igjen da. Bilt-Hamber Surfex Også rent og pent, men de samme småprikkene der og. Bilt-Hamber Auto-Wheel Ble først lilla og så jæskla reint. Kontroll med Iron-x viste at det var litt smårusk igjen, men på langt nær så mye som på de andre felgene. Ny favoritt der gitt Fikk testa Bilnerdens spesialsvamp opp imot Zymöl sin. Synes den klarte seg bra i sammenlikning der. Litt fastere i fisken, dog nå var BN svampen ny og Z svampen brukt et par tre ganger. Litt mindre og dermed lettere og bedre å holde synes jeg. Z-svampen føles litt dvask og jeg er alltid redd for å miste den. Synes de glei like godt, og uten at jeg målte hadde jeg ikke noe problemer med å få med nok vann til ethvert panel. Så får vi se om vi forandrer mening etter noen gangers bruk Avslutningsvis slang jeg på litt Dodo Juice Red Mist Tropical på halve panseret og kjørte nykomlingen Dodo Juice Supernatural Acrylic Spritz på resten av bilen. Ett og ett panel om gangen. Lett i påføring og buffing, men vanskelig under påføring å se hvor man hadde vært. Med Red Mist får man liksom denne "oljefilmen" som sier hvor man har dekket. Dette var litt vrient med Acrylic. Så liksom ikke noenting. Ikke lukta den tropisk heller. Lukta ikke noesomhelst nesten. Føltes like glatte og en liten runde med spruteflaske ga ganske så like resultater. Så da skal det bli "morro" med første regnværsdag å se om man ser no forskjell og hvordan holdbarhet er etterhvert. Så får vi få tatt non bilder da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 5 Juli, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 Juli, 2012 Hehe over en måned siden sist vask? Men angående DoDo Juice RM - har du hatt trøbbel med "streaks" på bilen i etterkant? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 5 Juli, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Juli, 2012 Hehe over en måned siden sist vask? Men angående DoDo Juice RM - har du hatt trøbbel med "streaks" på bilen i etterkant? Vi snakker ikke mer om det, ok... Har ikke egentlig det nei. Men jeg tror jeg vet hva du mener. Jeg har hatt en tendens til å la den ligge litt for lenge på. Type tok langsida før jeg begynte å buffe av igjen og da har jeg måtte jobbe litt for å få den av. Men nå har jeg Tropical versjonen, vet ikke hvor mye forskjell det er på den og den vanlige? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 5 Juli, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 Juli, 2012 Vet ikke jeg heller? Vi får byttelåne og teste. Ellers så kan du kjøpe 200+ ml. med Red Mist av meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 3 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 18.09.2012 Var detta med oppdateringer da Tok en liten motorvask i forbindelse med at jeg skulle slenge inn nytt batteri. Litt nervøs, første gang jeg har gjort detta. Sjekka instruksjonsboka om det stod noe spess der om hva som skulle dekkes til. Der nevnte de lyktene, så jeg stappa en plastpose ned rundt den ene pæra på hver side som ikke hadde gummikopp rundt seg. Peisa på med Surfex, sporadisk bruk av Prickbort , en dæsj Auto-wheel her og der bare for å prøve, og heftig, iherdig bruk av div børster. Skylte av med hageslange. Og da en var ferdig starta bilen som aldri før Utgangspunkt: Resultat All plast fikk GTechniq T1 Tyre and Trim, og metallramma fikk GTechniq C2 Liquid Crystal Auto. Rakk ikke å gå over metalldeler da, men det fikk jeg pusla litt med i går. Meguiars Nxt all metal shine. Vanvittig så blankt det ble gitt, selv ting jeg ikke kunne bli blanke. Bilder kommer når jeg er helt ferdig. Men. Jeg lurer litt på, sånn som her: Alu-lokket er jo greit, det forblir jo matt, men veldig rent. Men den litt ruere overflaten på selve motoren, der ligger det en del flekker å gruff i «porene». Jeg brukte en MF og den ble alltid kølsvart for hver runde jeg gnikka. Ble jo reinere og blankere, men i det man gnikker ble metallet nesten mørkere først. Er dette bare «møkk» som løsner, eller er det noe kjemisk reaksjon her som ikke skal skje? Er det noe legeringer som ikke skal ha metallpolish? Og vil MF'en bli like svart helt til det ikke er mer metall igjen, eller skal det liksom avta? Innspill mottas med takk 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 3 Oktober, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 Jeg har også merket at veldig skittent metall blir mørkere før det blir blankere. Ut fra det jeg har funnet ut er det kjemien i metallrensen som trekker ut gugge fra porene, så så lenge det kommer møkk ut er det bare å fortsette. Hva forskjellige legeringer angår er jeg ikke sikker på om det er noen typer som ikke tåler metallpolish, men så langt har jeg fått alt rent og blankt til slutt selv om det har tatt en del tid i noen tilfeller. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 3 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 Høres bra ut. Da er det bare å peise på å kose seg videre da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 4 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Oktober, 2012 (endret) Dette var en liten helgejobb jeg gjorde 10-12 august. Kanskje litt vel SAAB orientert deler av denne jobben, men det er kanskje noe matnyttig for andre her og? Utgangspunktet er dette.(arkivbilde) Et ganske vanlig SAAB-problem. Mener jeg leste det var noe gæli med lakken vs underlaget som ikke samarbeidet helt og etterhvert begynte det å flasse av. Et problem visstnok aldri anerkjent av SAAB heller, så man måtte fikse det selv. Demonteringa er litt omstendelig, av med håndtaket, to T30, lette på dørtrekket, popp-plugger, for å komme til tre T30 skruer og en plugg som gjør at du får speilet av. Dette består av tre deler som er fulle av irr og overraskende møkkete tatt i betraktning at de er godt gjemt. Å få åpnet selve speilhuset er litt fiklete. En sånn jobb man bare må smøre seg med tålmodighet og lirke-lirke og prøve og ikke gå helt ape sånn at man knekker noe. Denne stålringen er første utfordring. Og vær forsiktig med selve speilet i det man presser det rundt for å komme til. Press for mye for langt ut på sidene og vips har du syv års ulykke. Når man kommer så langt til at speilet skal monteres på igjen, skal det funke å feste stålringen først og så presse speilet jevnt på motorfestet. Tar noen forsøk, men går til slutt. Så langt alt vel. Innerhuset sitter festa med fire skruer. Skikkelig jalla og få rundt motordelen. Noen klips på siden gjør det vrient også, se bilde litt nedenfor. Ytterdelen igjen. Ideelt skal liksom alle klipsa løsnes på en gang, men idet du "åpner" en av disse popper de andre igjen. Og da var det detta med tålmodighet da Malinga hadde jeg fjernet ved tidligere anledning. Brukte noe malingfjerner fra Biltema. Smøres tjukt på og så bobler det av etter en god stund. Greit å gjøre det i flere omganger, hos meg fikk jeg ikke løsna alt i en omgang. Lakken blir myk sånn at den kan skrapes av. Jeg begynte med en bit litt hard plast og det gikk greit. Men så ble jeg litt utålmodig på de delene som satt litt bedre, burde tatt tida til en runde med mere gugge, men fant stålbørsten i stedet. Ikke det smarteste, den lagde jo greie merker i lettmetallet. Rundt festet blir det litt fiklete igjen, disse delene er jo "poppa" sammen som gjør det umulig å komme godt til i alle kriker å kroker. Merk også at de to delene av huset er klipsa sammen. Men, noen runder med sandpapir, brukte 180, 400, sannsynligvis no 800 i mellom her, 1200 og 2500 til de siste pirkedelene. Her ble det jo noen ekstra runder for å få vekk sporene etter stålbørsten... Siden jeg står på jobb og sprayer i en pappeske fant jeg ut at istedenfor å henge opp delen var det like greit å holde den for å komme til overalt. Blei litt klamt men Grunning lagt. Forbauser meg alltid hva som synes når man får litt maling på. Så da ble det litt pussings før vi prøvde igjen. Malinga er også fra Biltema. Matt sort varmebestandig motorspray. Den er veldig lik den matte finishen som er på disse bilene: Fortsatt ikke helt bra. Pusse litt til. Og der sa jeg meg fornøyd. Da var det litt jobb på de andre delene. Denne fikk flere runder ren Surfex og ble satt inn med GTechniq T1 Tyre and Trim på de store flatene og en sprut Lexol Premium Protectant med pensel i kriker og kroker. Fant jo mere slepphendtheter (er det et ord?) etter de som lakka bilen. Fagfolk ass... Demontering er kjedelig og appelsinlakk er snas. Jeg fikk iallefall vasket godt der. Men jeg har nok en jobb å gjøre her siden det begynner å flasse litt. Nede ved listene på døra er det ennå verre. Uansett. Montering er motsatt av demontering. Tada Endret 5 Oktober, 2012 av bsa 10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 4 Oktober, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 4 Oktober, 2012 På bildet virker speilfoten som ny. Slike detaljer løfter inntrykket mye Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 4 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 4 Oktober, 2012 Speilet ser jo meget bra ut. Synd med den flassingen. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roaas 170 Skrevet 4 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 4 Oktober, 2012 Dette ble jo alle tiders! Moro å se på folk gjøre ting de kan! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 4 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 4 Oktober, 2012 Kreddet deg, jeg Veldig artig å lese, selv for en som ikke har satt sine bein i en Saab Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 5 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2012 (endret) På bildet virker speilfoten som ny. Slike detaljer løfter inntrykket mye Takk takk. Bildet juger ikke så altfor mye heller, ble godt fornøyd selv Eneste pirk er på det andre speilet. Forstøvinga fra en så å si tom boks ble ikke heeelt 100%. Men det reddes av den matte finishen. Speilet ser jo meget bra ut. Synd med den flassingen. Takk. Ja den utfordringa blir litt verre... Dette ble jo alle tiders! Moro å se på folk gjøre ting de kan! Kan og kan, men bukker å neier. Litt flaks skal en ha og Kreddet deg, jeg Veldig artig å lese, selv for en som ikke har satt sine bein i en Saab Veldig hyggelig å høre Endret 5 Oktober, 2012 av ØHN Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 5 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2012 Som ØHN sier så ble det 'som nytt'. Kanskje jeg skal gjøre det samme på min bil. Cred for den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 5 Oktober, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2012 Som ØHN sier så ble det 'som nytt'. Kanskje jeg skal gjøre det samme på min bil. Cred for den. Speilhusene dine er av svart, gjennomfarget plast... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 5 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2012 Takk takk ...ja strengt talt så er det vel speil...foten...basen? hva kaller man det egentlig? jeg har fiksa ja... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 5 Oktober, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 5 Oktober, 2012 Speilfoten/festet/sokkelen... speilhuset er jo den lakkerte delen. Uansett, på Galant er det av gjennomfarget, svart plast. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 22 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 Oktober, 2012 (endret) 21.10.2012 Monterte motorvarmer. Forbaska knot. Trangt og jævlig, og det lille jeg kunne ha løsna for å lette tilgangen ville ikke rikke seg. Forbaska lite informative bilder, men det er hermed bevist Og et uklart bilde av tilkoblingspunkter med foreløpig festeanordning. Så tror jeg kabeltrekket styrer unna bevegelige og varme deler Har batterilader og motorvarmer separat. Siden bilen blir ganske sporadisk brukt tror jeg tidsur i støpselet i veggen er like greit som noe annet. Endret 22 Oktober, 2012 av bsa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 26 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2012 (endret) 25.10.12 Fikk endelig testa skumkanonen jeg kjøpte i et gruppekjøp hos Bilnerden for en stund tilbake. Hadde litt problemer med at jeg ikke får konstant trykk. Akkurat som om ikke maskinen leverer nok trykk, eller at skumkanonen slepper igjennom for mye trykk? Uansett hva jeg gjorde av innstillinger var det ingen forskjell. Ikke noe lekkasjer fra koblinger. Fikk liksom sveipa en dørbredde før maskinen hiksta et kvart sekund og sånn gikk nå kvelden. På med originallansen, og alt funket som normalt. HT'en er nok ikke av de nyeste, en KEW Professional Super 5500 (fant noen bilder her). Noen som har noe peiling på hva som kan være årsak evnt hva som kan gjøres? (Vært i dialog med Kristian og han mente han hadde lest noe liknende her et sted, men jeg finner ikke noe ved søk) EDIT: Fikk en linkav Bilnerden og skal teste dette senere i dag. Krysser fingre Men skumkanonen ser egentlig ut til å funke på alle måter, måtte bare ta det bit for bit og ikke i en sveip. Her med en cm cgcwg i beholderen. Og ren og pen Og tilslutt: Noen som har funnet en god metode og slette bilskilt i Photobucket? Edit: "Adjustment" - "Doodle" gir muligheten til frihåndstegning i fritt valgt farge. Editedit: Ser at på "Sticker" - "Pride" kan man velge et rektangel og velge bort regnbuefargen. Men man må vel bruke flere for å dekke et skilt, da de er låst i str forholdet. Endret 27 Oktober, 2012 av bsa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.