Gå til innhold
ØHN

Sort Mercedes-Benz E-klasse 280CDI - ØHN detail

Recommended Posts

ØHN    5 293
ØHN

2006 Mercedes-Benz

W211 E280CDI

IMG_51612.jpg

Eier tok kontakt for å få opp glansen og vinterbeskyttelsen på bilen sin. Vi avtale tidspunkt og hva som skulle gjøres. Det ble en lett ripefjerning og lakkforsegling utvendig. Eier nevnte også på noen mindre riper på høyre bakskjerm.

Ved ankomst:

IMG_5024.jpg

IMG_5023.jpg

IMG_5019.jpg

IMG_5020.jpg

IMG_5021.jpg

IMG_5022.jpg

Ett par bilder av ripene eier nevnte på bakskjermen. Ser ikke så ille ut under møkka.

IMG_5027.jpg

IMG_5028.jpg

Jeg begynte med å legge på Espuma Revolution blandet 1:5. Dette fikk ligge på mens jeg fant frem vaskeutstyr.

IMG_5025.jpg

Selv i 1:5 uteble den store responsen mellom møkk og Espuma. Særlig foran var det en del møkk, så jeg supplerte med ren P21S Power Gel der.

IMG_5026.jpg

Neste punkt på programmet var å legge på MAC 124 Prickbort som fikk virke 7-8 minutter.

IMG_5031.jpg

Når Prickbort hadde fått godgjort seg, ble det lagt på Bilthambers SurfexHD blandet 1:8

IMG_5033.jpg

IMG_5034.jpg

IMG_5035.jpg

Skumkanon fra Scandicshine ble så ladet med sterk blanding Chemical Guys Citrus Wash & Gloss.

IMG_5032.jpg

IMG_5038.jpg

IMG_5036.jpg

Etter en avspyling nedenfra og opp lå vannet rimelig flatt. Men før berøringsvask sier jo ikke det hele sannheten om det er noe beskyttelse på bilen eller ikke.

IMG_5044.jpg

Tanklokk fikk Swissvax detailerkostbehandling sammen med Prickbort og Espuma 1:5.

IMG_5039.jpg

Gummi og plastdetaljer fikk SurfexHD 1:8 og Swissvax detailerkost

IMG_5041.jpg

IMG_5042.jpg

Bilen ble så vasket etter 2 - bøtte - metoden. 1 bøtte med gritguard og såpevann. En annen bøtte med ren skyllevann og gritguard som vaskeredskapet skylles i før nytt dypp i såpebøtta. Slik unngår man å dra med møkk, man allerede har fjernet, tilbake på lakken.

IMG_5043.jpg

Berøringsvask startet ovenfra. På øvre paneler brukte jeg Zymolsvamp. På nedre kanaler, nedre kant på støtfangere og rundt hjulbuer ble det vasket med egen avdanket Meguiar's vaskehanske i egen bøtte.

IMG_5045.jpg

Avspyling ovenfra og ned etter berøringsvask. Det bekreftet mistanken om svært liten beskyttelse på lakken.

IMG_5046.jpg

Mens bilen tørket litt, gikk jeg over felgene med Ez felgbørste inni, og vaske-mitt på fremsiden. Mitten fikk P21S PG direkte på seg.

IMG_5047.jpg

Så var det tid for å fjerne det som var igjen av nupper og urenheter på lakken etter vask. To klumper Meguiar's mild clay ble lagt i en bøtte varmt vann. Optimum No Rinse ble brukt som clay-smøring, blandet på spruteflaske med varmt vann.

IMG_5048.jpg

IMG_5051.jpg

Litt urenheter var det igjen etter vask. Det tok clay'en seg av.

IMG_5053.jpg

Deretter ble bilen grovtørket med Autobahn Vehicle Dryer. Særlig kriker og kroker ble blåst rent for vann.

IMG_5054.jpg

IMG_5055.jpg

Så var det inn i garasjen for å måle lakktykkelse med Paint Thickness Gauge (PTG). Greie verdier stort sett, kun takpanel rundt panoramataket var under 100 my. Ingen tegn til at noe var omlakkert. Bakluke og forskjermer ga beskjed om at de ikke var stål, men aluminium.

IMG_5090.jpg

IMG_5091.jpg

IMG_5092.jpg

IMG_5093.jpg

IMG_5094.jpg

IMG_5095.jpg

IMG_5096.jpg

IMG_5097.jpg

IMG_5098.jpg

IMG_5099.jpg

IMG_5100.jpg

En nærmere inspeksjon av hele høyre side, nå som lakken var ren, viste at skadene nok var langt større enn først antatt. Det var ikke bare overflatiske småriper på høyre baksjerm. Enkelte langs hele siden var dype.

IMG_5103.jpg

IMG_5104.jpg

IMG_5105.jpg

IMG_5106.jpg

IMG_5107.jpg

Premissene i avtalen for denne jobben, tilsa en en-stegs med noko attåt. Jeg ønsket jeg å se hva som kunne utrettes på hard Ceramic Clear Mecedes-lakk med min planlagte finish-kombo. Det er heller ikke verken noe poeng å fjerne mer lakk enn nødvendig, eller å påføre seg unødvendige strafferunder.

Jeg kjenner denne lakken fra før, og antok derfor at jeg ville få god finish, helt klar for "Last Step Product" (LSP), med å kjøre Meguiar's gul Soft Buff 1.0pute, Meguiar's D151 med 6 av 12 på Meguiar's sin cut-skala. Ved å bruke FlexDA kan jeg også kjøre hardt (trinn 6 på lakk, trinn 4 på plast) uten fare for holos, selv på kurver.

IMG_5060.jpg

Ripene på høyre bakskjerm ble testområde. Det endte med 4 harde runder Meguiar's gul Soft Buff 1.0 pute, Meguiar's D151 og trinn 6 på maskinen. Dette var ikke holdbar løsning på ripeskadene på denne siden, men det skal jeg komme tilbake til.

Etter de 4 rundene så det slik ut. Fortsatt noen av de dypeste RDS'ene igjen (Random Deep Scratches), men ripene ble avrundet i kantene og helhetsinntrykket ble mye bedre:

IMG_5078.jpg

IMG_5079.jpg

IMG_5075.jpg

IMG_5073.jpg

IMG_5072.jpg

50/50 på det lille området ble ganske bra, men det gikk hardt utover FlexDA'n som ble varm og det ville spare både tid, maskin og pad å ta i bruk litt grovere skyts. Jeg ønsket aller helst å ikke blande inn grovpolish fordi det støver mye og gir merarbeid i form av behov for ekstra avspyling. Dessuten vil det alltid representere en fare for strafferunder ved at noen grovpolishkorn kan blande seg i mf senere etter siste steg, og lage mikroriper. På sort bil er det krise.

Jeg hentet derfor frem Makita roterende og burgunder Soft Buff 1.0 cut-pad. Jeg kjørte det med samme polish, D151, som før. Jeg dempet de verste ripene på hele høyre side av bilen med denne komboen.

IMG_5101.jpg

Det lagde en del hologrammer.

IMG_5102.jpg

Hologrammene ble ryddet vekk ved å rett og slett bruke samme burgunder/D151-kombo med FlexDA etterpå.

IMG_5108.jpg

Holosjekk etter IPA-wipedown (IsopropanolAlkohol/kondensfjerner og batterivann blandet 50/50). Ser bra ut.

IMG_5111.jpg

Et lite stemningsbilde under maskering av "pianolakk"-dørstolper.

IMG_51152.jpg

Dørlistene ble først kjørt 3 runder med roterende maskin, liten bakplate, orange Cyclo-pad og samme D151 polish som på alt annet. Så ble samme pad satt på Dodo Juice Buff Daddy med liten Dodo supernatural bakplate for å fjerne eventuelle hologrammer.

IMG_5115.jpg

IMG_5131.jpg

Dørstolpene var slitne og trengte absolutt en polering. Noen 50/50 bilder ble det også.

IMG_5119.jpg

IMG_5121.jpg

IMG_5123.jpg

IMG_5128.jpg

IMG_5129.jpg

Etter å ha kjørt hele bilen med D151, ble den trillet ut for en sjekk av resultatet og påføring av Meguiar's #21 2.0 lakkforsegling med hvit Cyclo-pad på Dodo Juice Buff Daddy DA-maskin.

IMG_5132.jpg

Mens lakkforseglingen hazet, fikk gummi, plast og eksos litt TLC. Felger fikk forresten også #21 lakkforsegling.

Swissvax Pneu på dekk

IMG_5134.jpg

Swissvax Protection matt på viskerhode

IMG_5135.jpg

Eksos hadde rustangrep, men ble mye bedre med Autosol, stålull-pad og mikrofiber.

før:

IMG_5136.jpg

etter:

IMG_5137.jpg

Til slutt ble lakkforseglingen buffet av.

Ferdigbilder:

IMG_5150.jpg

IMG_5164.jpg

IMG_5162.jpg

IMG_5161.jpg

IMG_5160.jpg

IMG_5159.jpg

IMG_5158.jpg

IMG_5157.jpg

IMG_5156.jpg

IMG_5154.jpg

IMG_5153.jpg

IMG_5152.jpg

IMG_5151.jpg

IMG_5149.jpg

IMG_5148.jpg

Takk for oppmerksomheten.

• DCN Poeng 56

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Herlig jobbet! Godt dokumentert underveis også. Ferdigbilder i toppklasse :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Herlig jobbet! Godt dokumentert underveis også. Ferdigbilder i toppklasse :)

Mange takk skal du ha :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Ble flott den. :)

Tydeligvis ikke alle som har forstått hvorfor det er dårlig ide å parkere i busker ;)

Hvordan er den blåseren sammenliknet med våtsuger med utblås?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jkart    398
jkart

Virkelig flott jobb og særdeles god writeup :thumbup:

Blank og fin!

+cred :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Helt konge! Likte alt på denne s&s`n :) Helt utrolig hvor mye som kan gjøres med DA selv på hard lakk!Meget lett å trykke på cred knappen etter å ha sett denne :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Flott SS. Tenkte på de første bildene at denne så jo ikke så gæli ut, men der tok jeg feil :) Den ser i hvertfall bra ut nå :D Cred ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Ble flott den. :)

Tydeligvis ikke alle som har forstått hvorfor det er dårlig ide å parkere i busker ;)

Hvordan er den blåseren sammenliknet med våtsuger med utblås?

Takk. Det har jeg ikke sammenlignet med støvsugerutblås, men jeg tviler på at en støvsuger er like effektiv. :)

Virkelig flott jobb og særdeles god writeup :thumbup:

Blank og fin!

+cred :)

Tusen takk for kommentar og cred :)

Helt konge! Likte alt på denne s&s`n :) Helt utrolig hvor mye som kan gjøres med DA selv på hard lakk!Meget lett å trykke på cred knappen etter å ha sett denne :)

Tusen takk, hyggelig å høre :) Burgunder pad og FlexDA rydder mye når en polerer et lite område, kjører hardt og får opp varmen skikkelig :)

Flott SS. Tenkte på de første bildene at denne så jo ikke så gæli ut, men der tok jeg feil :) Den ser i hvertfall bra ut nå :D Cred ;)

Mange takk :) Tilstanden lurte meg også, den så ikke ille ut ved første blikk. Men en tynn gammel hinne møkk skjulte mye rart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter    1 399
Petter

Du polerer og leverer og polerer og leverer....

Toppklasse atter en gang Øyvind! La den strømme på. Så kommer credden din vei. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Du polerer og leverer og polerer og leverer....

Toppklasse atter en gang Øyvind! La den strømme på. Så kommer credden din vei. ;)

Hyggelig å høre, Petter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen    15
Jørgen

For et imponerende resultat! Jeg tipper denne bilen ikke var like fin den gangen den stod i nybilhallen engang! Cred gitt! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

For et imponerende resultat! Jeg tipper denne bilen ikke var like fin den gangen den stod i nybilhallen engang! Cred gitt! :)

Takk takk. Vel nybil er jo nybil da he he ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Flott detaljert og forklart, og nydelig resultat. Cred gitt! :)

Tusen takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy    5 878
Tommy

Flott writeup, å du reddet fint inn denne "mercedes igjennomhekken edition" cred levert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Norfoc76    91
Norfoc76

Knall bra resultat, skal si du fikk tatt mye på en en stegs med noe attått men det sier vel bare noe om hvor flink du er.

En kjempe bra s&s også, alltid like informativ og morro å lese, cred i bøtter og spann :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Peeent Øyvind! Kan Merce du altså :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cotte78    389
cotte78

Herlig utført jobb og S&S. :thumbup:

Setter stor pris på S&S du lager, kjempe bra kvalitet i alle ledd.

Cred.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Digg resultat :thumbup:

Digg tilbakemelding også :)

Flott writeup, å du reddet fint inn denne "mercedes igjennomhekken edition" cred levert.

Mange takk :)

Knall bra resultat, skal si du fikk tatt mye på en en stegs med noe attått men det sier vel bare noe om hvor flink du er.

En kjempe bra s&s også, alltid like informativ og morro å lese, cred i bøtter og spann :)

Tusen takk, veldig hyggelig å høre :)

Peeent Øyvind! Kan Merce du altså :)

Takk takk, Hans Marius! :)

Herlig utført jobb og S&S. :thumbup:

Setter stor pris på S&S du lager, kjempe bra kvalitet i alle ledd.

Cred.

Ikke noe pes å motivere seg for å knipse bilder og skrive S&S, når den blir lest og satt pris på. Takk skal du ha :)

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig