Tyggern

Polo 6n2 "finner seg selv" våtslip+++++

39 innlegg i emnet

"vaalergarasjen`s" Polo "finner seg selv"

IMG_1740.jpg

Enjoy!

planen var egentlig å lage en "skikkelig" S&S av denne, men slik blir det ikke.

Så det får holde med det jeg lager nå :)

Bilen har i lang tid sårt trengt pleie, egentlig helt siden den ble innhandlet.

Har i lengre tid hatt dårlig samvitighet for dette, og nå dukket det opp skader som måtte taes før det ble rust og hull. Så da kunne jeg like godt ta resten av bilen et tak også.

Dette er vel nesten mer en "prosjekt" tråd en S&S... men skit au sånn går det ;)

Dette ble tatt over flere uker og med ferie innimellom. antall timer er uvist da jeg ikke har tenkt på det i etterkant, men det er mer en 50 for å si det sånn... og med GOD margin... om vi dobler nærmer vi oss nok mere sannheten... huff og huff...

Dette er en pendler bil og ikke meningen at det skal være en "show" bil. men det er jo også greit å ta vare på det en har fra før..

Bilens og dens utgangspunkt før noe som helst:)

IMG_0974.jpg

IMG_0975.jpg

IMG_0976.jpg

IMG_0977.jpg

IMG_0978.jpg

IMG_0979.jpg

VASK og Clay:

Foma 747 HT

Scandicshine foamcannon

Valetpro Orange preewash

Valetpro billbery felgrens

Optimum car wash

Mac 124 Prickbort

KCL micro royale avfetting

Scholl blå clay

Optimum no rinse wash and shine som clay lube

Bernhards mitt

18L bøtte med GG

osv osv

Gjorde unna vask på vanlig måte med PB først 5min KCL 5Min skum på 10Min. spyle også vask med bøtte og mitt etterpå. Denne vasken viste seg senere å være helt unødvendig....

Men litt renere ble det jo en stund.

Vel inne i garasjen stod det litt demontering for tur, da understell skulle byttes til type "justerbart" og diverse deler skulle få et nytt lag med lakk. Deriblant kanaler og forskjermen som dere kunne se manglet litt lakk. Det tok ikke lang tid før jeg bestemte meg for at panseret også som var peppret av steinsprut inn til metallet også skulle få litt nytt på seg..

Tror det var greit å få demontert litt, siden det var fylt opp med møkk flere en et sted man ikke kommer til uten demontering. bak innerskjermer foran var det helt fult..... gravde ut minst en neve full med jord/sand og skitt....

IMG_0980.jpg

IMG_0981.jpg

IMG_0982.jpg

IMG_0983.jpg

IMG_0984.jpg

IMG_0985.jpg

Takk Mr.B og Parts & Retards for handlen, dette satt som et skudd..

IMG_0986.jpg

IMG_0987.jpg

IMG_0988.jpg

IMG_0989.jpg

IMG_0990.jpg

IMG_0991.jpg

IMG_0992.jpg

IMG_0993.jpg

Flexen brukes til noe den ikke vanligvis blir brukt til :)

Dette var helt genialt siden farten er litt mer kontrolerbar på flex en den er på en 10.000rpm vinkelsliper... Kanaler ble slipt til metallet grunnet med Brunox også lagt et lag med bodyskyts etterfulgt av grunning base og klarlakk. Dette ble gjort hjemme i garasjen.

Panseret ble slipt blankt da steinspruten også hadde begynt å fremkalle rust flekker.

Sllipt blankt og lagt 2K epoxy grunning etterfulgt av "filler" som ble slipt til før delene ble levert til lakkering.

IMG_0994.jpg

IMG_0995.jpg

IMG_0996.jpg

Coilovers er montert :)

IMG_0997.jpg

IMG_0998.jpg

IMG_0999.jpg

Slipt og vasket med silikonfjerner, klart til grunning.

IMG_1000.jpg

Lagt epoxy grunning dette fikk ca 1 døgn med herdetid før det ble tørket over igjen med silikonfjerner og lagt på filler.

IMG_1001.jpg

IMG_1042.jpg

IMG_1043.jpg

Kanaler er ferdig lakkert.

IMG_1044.jpg

IMG_1062.jpg

IMG_1063.jpg

IMG_1064.jpg

Når jeg skulle ha av panseret måtte også plast under vinduet demonteres.... Da fikk jeg litt av et syn.. da jeg kjøpte bilen var den "nylig" tatt service på og alle filter skulle vert byttet.... eller kanskje ikke. jeg har tatt oljeskift og filter skift på motoren, men ikke brydd meg om det andre.

Etter dette å dømme har det ALDRI vert byttet kupefilter i hvertfall... her også ble det spadd ut en haug med løv og skitt.....

Det lønner seg ikke å ta ting for "god fisk"

IMG_1065.jpg

IMG_1066.jpg

Hjulbuer skrubber og avfettes:)

IMG_1068.jpg

IMG_1069.jpg

IMG_1070.jpg

Bilen endelig nede på hjula igjen :)

Og siden alt var pusset ned og klinet med i garasjen var det jo greit med støv og litt "overspray" så da måtte en jo til med enda en runde med vasking og clay, før en kunne starte maskinpolering av resten av bilen...

IMG_1074.jpg

Korrigering :

Scholl S03Gold

Scholl S30+

Scholl S40

Swissvax CFP (Cleaner fluid pro)

Scholl Gul pad

Scholl orange pad

Scholl sort pad

+++++++ pads

3M trizact P1000 og P3000

Flex maskiner roterende og DA

Rupes luft DA (slipemaskin)

+++ div

Etter å ha kjørt 2 runder med S03Gold og gul scholl og det fortsatt var en haug med RDS igjen bestemte jeg meg for å bare slipe ned hele skiten og polere opp igjen da det gikk raskere.

2-3 pass med P1000 også over med 4-5pass P3000 før en gikk løs med gul scholl og S03g igjen.

Dette ble kjørt ca 3-4 pass med godt press på ca1800-2000rpm. også rett av. dette ga som vanlig godt med kjørespor. Men dette ble greit fikset opp i med S30 og orange kjørt spre-1pass med litt press på 1500, så 2 pass med mye press også 2-4 pass med lite press. Lakken på denne var litt sticky så høyere fart førte bare til kladding og "brent" polish som var vanskelig å buffe vekk.

Dette ble mer eller mindre samme oppskrift på hele bilen..

så her kommer en del arbeids bilder og randoms

Også merket fjernes for å komme skikkelig til med maskinen. og noe steinsprut ble fylt rundt bilen før korrigering ble startet.

IMG_1094.jpg

IMG_1096.jpg

IMG_1097.jpg

IMG_1098.jpg

IMG_1099.jpg

IMG_1100.jpg

IMG_1101.jpg

IMG_1102.jpg

IMG_1103.jpg

IMG_1108.jpg

IMG_1109.jpg

IMG_1110.jpg

IMG_1111.jpg

IMG_1113.jpg

IMG_1114.jpg

IMG_1115.jpg

IMG_1117.jpg

IMG_1119.jpg

IMG_1121.jpg

IMG_1122.jpg

IMG_1123.jpg

IMG_1124.jpg

IMG_1125.jpg

IMG_1126.jpg

IMG_1128.jpg

IMG_1129.jpg

IMG_1130.jpg

IMG_1131.jpg

IMG_1132.jpg

IMG_1134.jpg

IMG_1136.jpg

IMG_1137.jpg

IMG_1139.jpg

IMG_1142.jpg

IMG_1143.jpg

IMG_1144.jpg

IMG_1146.jpg

IMG_1147.jpg

IMG_1150.jpg

IMG_1151.jpg

IMG_1153.jpg

IMG_1158.jpg

Baklyktene hadde jeg forsøkt å foliere med rød lykte folie, noe som ikke ble veldig bra siden det krevde ganske mye strekking av folien rundt svingen og hjørnet at folien ble tynnere her og da ble fargen også lysere der.. så bestemte meg for å rive den av å slipe lyktene og legge på noen strøk med klarlakk iblandet litt rødt og litt sort.

IMG_1161.jpg

IMG_1162.jpg

IMG_1163.jpg

IMG_1164.jpg

IMG_1165.jpg

IMG_1166.jpg

Innerskjermen foran fikk jo også en skikkelig skrubb før de ble montert igjen.

Her er det blandign av PB og KCL som ligger å virker og har som dere ser løst opp greit med skitt...

IMG_1168.jpg

IMG_1170.jpg

Siden det er min egen bil er det jo også greit å "eksprimentere" litt.. etter å tatt frem fremfanger startet jeg å angre på at jeg ikke hadde levert også denne til lakkering...

Så bestemte meg for å prøve å pusse over steinspruten med P3000 for på den måten å slipe ned toppene på kantene til steinspruten også polere den opp for å se om dette kunne gi et bedre resultat.

Dette viste seg å bli bare en masse ekstra arbeid og ikke noe bedre resultat. Men så vet jeg jo også det at det ikke hjelper. Det er jo bare en måte å finne ut om det virker eller ikke, å det er og teste...

IMG_1625.jpg

IMG_1626.jpg

IMG_1627.jpg

IMG_1628.jpg

IMG_1629.jpg

IMG_1630.jpg

IMG_1631.jpg

IMG_1632.jpg

IMG_1633.jpg

IMG_1635.jpg

IMG_1636.jpg

Her er en serie bilder tatt underveis på siden av bilen for å vise litt fremgang.

satt kamera på stativ og tok et bilde for hvert "arbeid"...

starter med å teste S03G og gul scholl.. og vidre fremdrift er som beskrevet tidligere..

IMG_1640.jpg

IMG_1642.jpg

IMG_1643.jpg

IMG_1646.jpg

Rett og slett ikke godt nokk....

IMG_1647.jpg

IMG_1648.jpg

IMG_1649.jpg

IMG_1650.jpg

IMG_1651.jpg

IMG_1652.jpg

IMG_1653.jpg

IMG_1654.jpg

IMG_1655.jpg

IMG_1656.jpg

IMG_1657.jpg

Også innvendig i dørkarmer trengte en strekk...

IMG_1658.jpg

IMG_1659.jpg

IMG_1660.jpg

IMG_1661.jpg

IMG_1662.jpg

IMG_1663.jpg

Lykter prøvemonteres :) bommet litt på fargen men det får en leve med..

IMG_1664.jpg

IMG_1665.jpg

Før fronten monteres må en selvfølgelig gjøre rent å ha på plast fornyer....

IMG_1666.jpg

IMG_1668.jpg

IMG_1669.jpg

Det nærmer seg :)

IMG_1671.jpg

Merket opp for litt diverse LSP holdbarhets testing.

Dere kan lese på teipen hva som er lagt hvor. det er gjort samme inndelingen også på taket.

Men før dette ble det nylakkerte panseret kjørt lett over med S30 og orange. for å garantere et likt utgangspunkt for alle komboene.

Jeg vil komme tilbake til dette etter hvert, og legger ut litt oppdateringer. kanskje jeg flytter akkurat dette over i en annen tråd for "oversikts" messige grunner.

Men i hovedsak er det

-voks

-ez glaze+voks

-ez glaze+jetseal+voks

-CFP+voks 1 felt med shiel 1 med concorso

Har oppdatert og laget en liten tråd i "test" delen fra LSP forsøket på panseret fra denne tråden.

Det kan leses her : http://www.detailers...__fromsearch__1

IMG_1688.jpg

IMG_1689.jpg

IMG_1690.jpg

IMG_1691.jpg

IMG_1694.jpg

IMG_1698.jpg

IMG_1699.jpg

IMG_1700.jpg

IMG_1702.jpg

IMG_1703.jpg

IMG_1710.jpg

Vasket og gjort klart for nytt filter.

tørket over med SW20 speed vax bare for moroskyld grei å ha litt "beading" der også :)

IMG_1714.jpg

Last Step Product:

Swissvax concorso

Swissvax Shield

Swissvax CFP

Swissvax Pneu

Scholl blue

Chemical guys new look trim gel

Chemical Guys EZ-creame glaze

Chemical Guys jetseal 109

Bilen fikk i det store og hele EZ-creame glaze og jetseal før shield.

Sett bort fra taket og panseret da.

En masse ferdig bilder.....

IMG_1715.jpg

IMG_1716.jpg

IMG_1717.jpg

IMG_1719.jpg

IMG_1720.jpg

IMG_1721.jpg

IMG_1723.jpg

IMG_1725.jpg

IMG_1726.jpg

IMG_1727.jpg

IMG_1728.jpg

IMG_1729.jpg

IMG_1730.jpg

IMG_1731.jpg

IMG_1732.jpg

IMG_1734.jpg

IMG_1736.jpg

IMG_1737.jpg

IMG_1738.jpg

IMG_1739.jpg

IMG_1741.jpg

IMG_1743.jpg

IMG_1744.jpg

IMG_1747.jpg

IMG_1750.jpg

IMG_1751.jpg

IMG_1755.jpg

IMG_1757.jpg

IMG_1760.jpg

IMG_1765.jpg

IMG_1767.jpg

IMG_1768.jpg

IMG_1770.jpg

IMG_1771.jpg

IMG_1773.jpg

IMG_1774.jpg

IMG_1775.jpg

IMG_1776.jpg

IMG_1777.jpg

IMG_1778.jpg

IMG_1779.jpg

IMG_1780.jpg

IMG_1781.jpg

Tusen takk for titten :)

Si hva dere mener og fyr løs for her er det GARANTERT noe jeg har glemt.

Mulig jeg legger til litt mer "info" etterhvert

Endret av Torgeir/TAS
57

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av en prosess dette her Tyggern.. godt du er en tusenkunstner :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sinnsykt rå jobb :thumbup:

Dette er virkelig å gå grundig til verks :)

Cred verdig i bøtter og spann :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Råeste jeg har sett på lenge her inne! helt perfekt! cred og hall of fame verdig!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff detalj med VW-merket oppned på bakluken :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette her var imponerende arbeid :thumbup: Veldig kjekk og omfattende tråd! Ser gøy ut å kunne gjøre såpass mye selv.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av en prosess dette her Tyggern.. godt du er en tusenkunstner :)

Takk Truls... det ene drar med seg det andre osv... når snøballen starter å rulle er det skummelt.

Helt sinnsykt rå jobb :thumbup:

Dette er virkelig å gå grundig til verks :)

Cred verdig i bøtter og spann :)

Tusen Takk.

Råeste jeg har sett på lenge her inne! helt perfekt! cred og hall of fame verdig!

Takk det var hyggelig sakt/skrevet :)

Tøff detalj med VW-merket oppned på bakluken :)

Takker, jeg måtte bare. Jeg er ingen "ihugga" VW fan men har noen på jobben så måtte bare kødde litt :)

så nå kjører jeg "MA"

Dette her var imponerende arbeid :thumbup: Veldig kjekk og omfattende tråd! Ser gøy ut å kunne gjøre såpass mye selv.

takk, ja det er "praktisk" å kunne gjøre litt selv.

Men det er ikke så vanskelig så det er bare å prøve :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

imponerende og omfattende jobb :shocking2:

MA'en ble riktig så flott :thumbup:

+cred i bøtter og spann!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanvittig mye jobb, men når man ser resultatet, så er det er hvert alle time som er lagt ned.

Setter stor pris på å se og lese en slik tråd.

Grattis med ny bil. for dette ble bedre enn nytt.

Kred, seff.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sinnsyk jobb du har gjort her Tyggern :thumbup:

Lakkerer du selv? Kunne du tenkt deg og lakkere noen deler til min røde etterhvert? (ikke noe bråhast)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke si noe annet jeg heller en NYDELIG jobb. Her har du virkelig gjort deg flid og resultatet ser veldig bra ut. Fin høyde på senken og stilige detaljer. Cred fra meg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke se at du har glemt noe :) Helt topp dette!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig, veldig bra. Artig å lese noe litt utenom det vanlige.

Ser ut som resultatet av alle timene med slit, ble en strøken bil.

Cred i massevis.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig nøye gjennomført jobb!

Blei jo en strøken pendlerbil ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæggern for et kanonbra prosjekt. Satser på at arbeidslysten din smitter så jeg får rensket opp litt inni hjulbuer på nye bruktbilen min også. Der er det kjøkkenhage.

Poloen ble seende uforskammet bra ut. Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

imponerende og omfattende jobb :shocking2:

MA'en ble riktig så flott :thumbup:

+cred i bøtter og spann!

Takk, MA ble i det minste bedre.. mangler litt på "strøken" bil

Vanvittig mye jobb, men når man ser resultatet, så er det er hvert alle time som er lagt ned.

Setter stor pris på å se og lese en slik tråd.

Grattis med ny bil. for dette ble bedre enn nytt.

Kred, seff.

Takker, men som nevnt har den nok fortsatt noe små skavanker her og der.. som bare en hel lakkering kan fikse opp. Men så mye er ikke denne bilen vert i mine øyne

Sinnsyk jobb du har gjort her Tyggern :thumbup:

Lakkerer du selv? Kunne du tenkt deg og lakkere noen deler til min røde etterhvert? (ikke noe bråhast)

Takk, Jeg lakkerer litt selv. men dette er perlemor og det har ikke jeg toldmodighet/erfaring til å gjøre selv å få 100% resultat på utvendige paneler. men pussing, grunning og filler har jeg lagt selv. solide farger går greit men det er en grunn til at det er eget "fagbrev" :)

Untatt kanalene da, men de ble tatt med 2K "blande" bokser så jeg slapp å levere hele bilen samt at et 98% resultat er godt nok der nede.

Kan ikke si noe annet jeg heller en NYDELIG jobb. Her har du virkelig gjort deg flid og resultatet ser veldig bra ut. Fin høyde på senken og stilige detaljer. Cred fra meg :)

Takk takk, ja høyden ble ikke så verst. den blir nok justert litt opp før vintern

men dette er vel det enkleste å gjøre :) det er settskrue i justeringsskålen og beinet har grove firkantede gjenger i 3x3mm så tar meg vel maks 20min å justere høyden :)

Kan ikke se at du har glemt noe :) Helt topp dette!

Takk, men noe har jeg nok utalatt... som f.eks pusse prossesen før lakk.. osv

steinsprang fylling osv... nei nå fikk jeg dårlig samvittighet..

Veldig, veldig bra. Artig å lese noe litt utenom det vanlige.

Ser ut som resultatet av alle timene med slit, ble en strøken bil.

Cred i massevis.

Takker, ja det ble nesten en "prosjekt" tråd men når det ikke er lakk på panelet lenger holder det ikke med poleringsmaskin ;)

Utrolig nøye gjennomført jobb!

Blei jo en strøken pendlerbil ;)

Jo takk, må gjøre det beste ut fra forutsettningene.

Dæggern for et kanonbra prosjekt. Satser på at arbeidslysten din smitter så jeg får rensket opp litt inni hjulbuer på nye bruktbilen min også. Der er det kjøkkenhage.

Poloen ble seende uforskammet bra ut. Cred!

Tusen hjertlig, litt demontering må til som regel....

Har en S&S på lur til av en S-line B6 audi a4... og her var det komposthaug bak dørlister.....

ikke rart ting ruster....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sinnsyk bra jobb til å være en bruksbil, bare å klappe seg på skuldra og smile :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow! Som nevnt av de fleste over - steike for en jobb! Det mangler ikke på hverken evner eller pågangsmot der i gården hvertfall! Ble en strøken liten go-cart det der :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget flott stykke arbeid dette her, og Polo 6nf synes jeg er en av de finete utgavene som er laget, å du har den i helt rett farge.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanvittig! Her er det ikke noe tull i gården! Utrolig bra resultat! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive