Gå til innhold

Spor/skjolder etter voksing.

Recommended Posts

• 6 months later...
Skrevet (endret)

Drar opp denne igjen da jeg kom til å tenke på den ting med tanke på holdbarhet. Bilen min er jo svart. Svart absorberer jo som kjent mye lys. I og med at jeg ikke har garasje så står den i sola mesteparten av dagen. Lakken blir jo da helt latterlig varm. (Har lenge tenkt på å prøve å måle tempen.) I det siste har jeg jo brukt voks med dårlig hell. Har noe syntetisk sealer liggende (MG #21) så jeg tenker jeg skal prøve det når jeg får tatt bilen. Kanskje dele panseret 50/50 med AG sin HD Wax og #21 ettersom begge skal ha meget god holdbarhet.

Det jeg rett og slett lurer på er om lakken kan bli så varm at det vil gå utover holdbarheten? Vokslaget er jo merkbart dårligere etter bare én vask... Kanskje bilen blir så varm at stor deler av vokslaget rett og slett svetter bort? Opplever jo svetting i uker etterpå selv om jeg får vekk alt ved buffing...

Endret av CFM
Skrevet (endret)

jeg har også tenkt i samme duren..

Hadde Shield voksen på forrige A4en som var sølv og har en A3 i sølv.

På A4en og A3 holder den opp mot 10-12 måneder.

Har nå en svart A5 og den har jeg vokset 2 ganger på di 2-3 månedene jeg har hatt den.

føler som du sier, at etter en vask så ser man at voksen er tydelig svekket.

på til 17 mai så vasket jeg bilen og sprayet på gyeon Cure.

vasket bilen i går og avrenning og perling ser ikke det minste svekket...

så jeg har tro på den og kommer nok til å fortsette med den og bruke heller shielden på A3.

Endret av Kenni
  • 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Lagde en test med voks vs. syntetisk forsegling i dag. Føk over med S30+ og tok wipedown på panser og førerdøra på Audien. Delte de så opp i to deler med teip og la AG HD Wax på ene halvdelen og MG #21 på den andre halvdelen. Allerede en halvtime etter buffing er de to delene med HD Waxen fulle av svetting, nesten helt grått. Skal bli spennende å se hva som skjer videre. :)

Endret av CFM
Skrevet

Min erfaring med disse 2 er at HD wax gruser #21 på alle punkter, blir spennende å se hva du kommer frem til etterhvert :)

Skrevet

Blir spennende ja, etter min erfaring så gruser WashCoat fra Nanolex det meste av LSP jeg har prøvd på denne type lakk til nå... Da mener jeg blant annet HD Wax, Collinite 476s, 915, 845 og SV Shield... Disse skal jo være rimelige solide saker... :P

Øyvind G
Skrevet (endret)

Når det gjelder holdbarhet så er det ihvertfall tydelig at kravet til egenskaper varierer veldig fra person til person.

De som sier de har over 3 mnd holdbarhet på LSP, legg gjerne ut et bilde eller filmklipp av hvordan vannet ligger/oppfører seg på lakken. Denne diskusjonen hører riktignok egentlig til i denne tråden. :)

Skjoldene som det er snakk om i denne tråden opplever jeg ikke så ofte som før etter at jeg har begynt å bruke fuktig aplikator og jeg har begynt buffet tidligere.

Svetting har jeg aldri hatt store problemer med heldigvis. Det hender det er litt på den svarte bilen min.

Endret av Øyvind G
  • 2 months later...
Skrevet

Jeg har planer om å legge beskyttelse på bilen min for første gang, vurderer å bruke #845, men jeg merker at jeg ble litt de-motivert etter jeg snublet over denne tråden.. Men jeg har sikkert misforstått noe her så jeg må nesten spørre :) Bilen min er hvit og to måneder gammel, er det sånn å forstå at det er svært vanskelig å ikke få skjolder, må jeg regne med å få skjolder som fremstilles i denne tråden uansett liksom? Gjelder det for alle biler, eller er dette et spesielt tilfelle med deg og din lakk som gjør at det blir skjolder? :)

Øyvind G
Skrevet

Jeg har planer om å legge beskyttelse på bilen min for første gang, vurderer å bruke #845, men jeg merker at jeg ble litt de-motivert etter jeg snublet over denne tråden.. Men jeg har sikkert misforstått noe her så jeg må nesten spørre :) Bilen min er hvit og to måneder gammel, er det sånn å forstå at det er svært vanskelig å ikke få skjolder, må jeg regne med å få skjolder som fremstilles i denne tråden uansett liksom? Gjelder det for alle biler, eller er dette et spesielt tilfelle med deg og din lakk som gjør at det blir skjolder? :)

Vet ikke om det er noe med min lakk eller med mine biler, men du kan trøste deg med at jeg ikke har sett noe til dette på de få kundebilene jeg har tatt. Problemet oppstår oftere ved "wash and wax" enn ved en full behandling med lakkorrigering.

I det siste har det gått veldig bra etter at jeg har begynt å fukte applikator og jobbe panel for panel.

Jeg opplever at enkelte vokser gir oftere skjolder enn andre, men jeg har fått disse skjoldene med ganske mange av de jeg har testet.

Kan ikke huske at #845 er av de verste, men jeg kan si at Natty's blue og SV Shield er noen av de som er bedre mtp. skjolder.

#845 er en god voks, men i mine hender er den ikke så rå som det sies. Holdbarheten er god, men på lik linje som mange andre. Mye for pengene er det absolutt så det er jo et godt valg sånn sett.

Jeg opplever ikke den sinnssyke effekten innen holdbarhet ved bruk av #845 som mange andre, så jeg liker Natty's past bedre enn #845 av de billige vokstypene. Årsaken til det er at den gir et godt resultat og er nydelig å jobbe med. Jeg foretrekker også paste voks fremfor flytende så det er litt smakssak inne i bildet her også. :)

Skrevet

er det sånn å forstå at det er svært vanskelig å ikke få skjolder, må jeg regne med å få skjolder som fremstilles i denne tråden uansett liksom?

Jeg vil si nei, sjansen for å få slike skjolder er ikke stor, jeg tror det er noe galt med luften i nabolaget til Øyvind :D

Et par ganger har jeg fått/sett lignende skjolder, og da har de blitt borte ved vask eller en runde med QD, det er ofte bare litt svetting.

Øyvind G
Skrevet

Jeg vil si nei, sjansen for å få slike skjolder er ikke stor, jeg tror det er noe galt med luften i nabolaget til Øyvind :D

Et par ganger har jeg fått/sett lignende skjolder, og da har de blitt borte ved vask eller en runde med QD, det er ofte bare litt svetting.

Hehe, ja det kan hende det er noe med luften.

Det er stor forskjell på det som skrives om her i tråden og svetting. sistnevnte er lett å få bort med QD, det er ikke disse skjoldene. Skjoldene det er snakk om her ligner på ubuffet voks.

På hvit lakk vil du nok ikke se dette problemet så lett i pent vær, men når morgenduggen ligger over bilen på høsten synes det godt på alle farger.

johime(joakim)
Skrevet

Har opplevd slike skjolder 2 ganger, på en bobil og en Opel insignia. Bobilen gikk di bort på første vask etter di hadde vært på en lengre tur. Men måtte vaske ganske "hardt" for å bi kvitt di.

Opelen har jeg enda ikke fått tilbakemelding på. Skjedde under en vash&wax for en kunde. Han skulle gi tilbakemelding etter vask så får Helder komme tilbake å reportere om di forsvant lett.

Testet forøvrig og med QD fra autofinesse. Men den fungerte dårlig til fjerning av disse skjoldene.

johime(joakim)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår