Gå til innhold

Spor/skjolder etter voksing.

Recommended Posts

Øyvind G
Skrevet

Det er ikke for høy luftfuktighet eller noe der du holder på da? :)

Har kjøpt meg måler. I kjelleren ligger det på 40-43% noe som skal være ganske så normalt. Har planer om å ta med denne måleren for å følge med på luftfuktigheten når jeg vokser. Tror dette har en del å si samtidig som at det er rart at det er så få som har problemer med dette.

Øyvind G
Skrevet

Merkelige greier det her. Hvis du prøver å sette igjen den døra på jobben din over natta, legger voks i matpausa, buffer etter jobb å lar den stå over natta. Da ser du jo om omgivelsene har noe å si. :)

Har tenkt tanken. Blir nok til at jeg står der en helg å tar hele bilen :)

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Hmmm.. Men ja, dette er og blir et mysterium. Nesten som om det er noe med lufta der du bor? :P

Prøvd å flytte? ;)

Eventuelt, et litt mindre radikalt forslag kan være å besøke en annen detailer i en annen by og behandle bilen der og se om det har noe å si...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Øyvind G
Skrevet

Kvinnfolka? Flerkoneri på gang? :P

Hehe, ventet meg et svar som dette. Det er en som er voksen og 2 som er barn (som da blir mine barn og ikke koner) ;)

Prøvd å flytte? ;)

Eventuelt, et litt mindre radikalt forslag kan være å besøke en annen detailer i en annen by og behandle bilen der og se om det har noe å si...

2 gode forslag dette :P

Har avtalt med Dag at jeg kan ta med meg bilen til Lillehammer neste DCN treff, så vi kan prøve oss litt frem. Skal prøve å få igjenomført dette. Blir spennede å se hv andre hender og andre lokaler kan gjøre. :)

• 1 month later...
Skrevet

Kan jo hende at Sveitserene har lært seg magi? rolleyes.giftongue.png

Klart det. Er jo ikke noe å lure på :P

Skrevet (endret)

Har kommet frem til at DJ Red mist fjernet skjoldene jeg fikk etter Purple haze pro.

Det står på RMT flasken at den ikke skal brukes på nylagt voks.

Er det noen her som vet om dette er skadelig eller ikke for voksen?

Det vil jeg tro, men om en runde har mer å si enn én runde prickbort tror jeg ikke.

RMT, Carpro Reload, Scholl SW20 og sikkert mange fler inneholder relativt sterke kjemikalier for at produktet skal "bite seg fast i lakken" som jeg pleier å si.

Ergo uegnet på voksede flater og vil trolig svekke beskyttelsen på sikt.

Jeg har vært borte i mange av de samme problemene selv og har hatt gode erfaringer med SW20, og dette har vært eneste løsningen noen ganger

Endret av Belle
Skrevet

ok har prøvd å ta igjen på hele denne tråden men det er mye å gå igjennom. så vi tar det heller fra hvor vi ligger an nå.

jeg kan begynne med å si at Red Mist og Red Mist Tropical er Protection Detailers - ikke quick detailers. forskellen er simpelten at RM og RT vil legge igjen et lag med beskyttelse som vil vare inntil en måned på lakk. mens en quick detailer er bedre i bruk som en vaskene + mer skinn produkt. vi har også quick detailers men RM, RT, Acrylic Spritz etc er ikke QD og vil oppføre seg som QD.

grunnen til at vi anbefaler å ikke bruke RT eller RM på nylagt voks er fordi det er sterk løsningsmiddel i produktet - mye sterkere en hva som er brukt i naturlige vokser til spredning... derfor kan det løse opp voks laget allerede på bilen og produsere flere problemer. vi anbefaler minst 2 dager mellom voks og bruk av sterke løsningsmiddler.

når det gjelder det større issue her med hologramming så er det så mange ting som kan gi sånn utslag. jeg har lest men er usikker på hva som gjelder her. mest fordi jeg tror ikke alle som er med her har nøyaktig samme problem selv om det kan høres likt ut. det er veldig forskjell fra lakk til lakk. men vi har et innlegg du kan se på her som kan kansje hjelpe.

http://dodojuice.com/juicebar/viewtopic.php?f=16&t=2410

jeg ville også si at en ny runde med maskin polering med en grundig wipe down med IPA eller Tardis (som vi har funnet funker godt som wipe down) før påførsel av ny voks i tynt men jevnt lag som legges pa i ikke for fuktig omgivelser. hvis det er for fuktig kan det være vanndamp som svetter igjennom voks laget som utgjor effektene.

la oss starte der, jeg skal følge bedre med og lese mer som du skriver for å prøve å hjelpe.

plus - gjør mitt beste på norsk rettskriving, jeg er ikke så god som jeg skulle ønske så det kan være jeg må bruke engelske ord eller skriver på en litt uvanlig utudelig måte. beklager på forhånd.

• DCN Poeng 3
Øyvind G
Skrevet

Vet at RMT er en Quick Sealer og ikke en QD. Som du sier så kan det faktisk hende at denne fjerner voksen?

Hologrammene får jeg med allen voksene jeg har testet. De voksene som lager minst spor er Swissvax sine og Natty's blue (Nattys lager vel minst spor). DJ voksene mine er de som lager mest spor. Årsaken til hvorfor er som sagt ukjent. Jeg klarer ikke fjerne sporene med annet enn Wipedown (IPA, CP Eraser... osv) eller med DJ RMT. Jeg har også Acrylic Spritz, men denne har jeg ikke testet enda. Acrylic Spritz har vel også sterke løsningsmidler slik som RMT har?

Mange runder med maskinpolering, wipedown og voks er testet uten at jeg har kommet frem til noe som fungerer bra. Har også prøvet meg frem med tynne og tykke lag og flere lag etter hverandre. Hvis jeg legger voksen på vanlig måte først (påfør, vent og buff av) også legger et lag til som jeg buffer med en gang uten at den hazer, så får jeg også bort hologrammene. Vet ikke hvor opptimal denne måten er med tanke på holdbarhet osv. ?

Luftfuktigheten ligger på rundt 40% RH og temperaturen ligger på ca 16 grader (Celcius).

Jeg skal lese igjennom tråden du linket til.

Når det kommer til Norsken din så er jeg meget imponert. Satt faktisk å var litt flau over at jeg brukte min dårlige Engelsk på PM'en jeg sendte til det. Før jeg var ferdig med å lese innlegget ditt satt jeg faktisk å lurte på om du var Norsk. :P

Er veldig takknemmelig for at du gidder å hjelpe meg. :thumbup:

Øyvind G
Skrevet

En ting som er litt merkelig er at noen ganger får jeg spor etter voks og andre ganger ikke.

Jeg la akkurat et lag med Shield for å teste om SV Nano express kunne hjelpe meg med hologrammene. Når jeg buffet etter ca 15 minutter får jeg et helt fint og holofritt resultat.

Tok frem Purple haze pro og la et lag med denne på en annen del av døren. Buffet etter ca 20 minutter, holofritt resultat.

Rart dette skjer en (skjelden) gang iblandt. Jeg står med samme døren/lakken i samme rommet med samme temperatur og luftfuktighet som jeg hadde her om dagen når jeg testet sist, men får et mye bedre resultat.

Skrevet

Dårlig karma?

:ph34r:

En ting er når man står og diller i en garasje her og en der, og litt friluftsdetailing, og sliter med ujevne resultater, men at du får til det i kontrollerte lokaler på et og samme testobjekt er... mystisk...

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Skrevet

Vet at RMT er en Quick Sealer og ikke en QD. Som du sier så kan det faktisk hende at denne fjerner voksen?

løsningsmiddelet vil ikke fjerne voksen men mykne den opp igjen sønn at den er dratt utover sammen med beskyttelses ingrediensene in RMT - dette kan da medføre holo etc. men voksen blir ikke borte - det bare affekterer belegget.

Hologrammene får jeg med allen voksene jeg har testet. De voksene som lager minst spor er Swissvax sine og Natty's blue (Nattys lager vel minst spor). DJ voksene mine er de som lager mest spor. Årsaken til hvorfor er som sagt ukjent. Jeg klarer ikke fjerne sporene med annet enn Wipedown (IPA, CP Eraser... osv) eller med DJ RMT. Jeg har også Acrylic Spritz, men denne har jeg ikke testet enda. Acrylic Spritz har vel også sterke løsningsmidler slik som RMT har?

Supernatrual Acrylic Spritz er ikke laget som RMT, det er faktisk holdt i vann. AS kan brukes direkte på voks etter curing og buffing uten at det vil affektere belegget.

Mange runder med maskinpolering, wipedown og voks er testet uten at jeg har kommet frem til noe som fungerer bra. Har også prøvet meg frem med tynne og tykke lag og flere lag etter hverandre. Hvis jeg legger voksen på vanlig måte først (påfør, vent og buff av) også legger et lag til som jeg buffer med en gang uten at den hazer, så får jeg også bort hologrammene. Vet ikke hvor opptimal denne måten er med tanke på holdbarhet osv. ?

curing tid er viktig for holdbarhet. det er viktig at løsningsmiddelet vaporerer ut og at voksen/sealer får riktig tid for å klistre seg til lakken - uansett hvilket produkter du bruker. å legge et lag med full curing tid og en uten vil ikke uten videre gi bedre resultater og det andre laget vil ikke ha økt holdbarheten like mye som det kunne.

Luftfuktigheten ligger på rundt 40% RH og temperaturen ligger på ca 16 grader (Celcius).

Jeg skal lese igjennom tråden du linket til.

vi vet at luftfuktighet kan ha stor innvirkning på voks - du kan tenke deg at luften på utsiden av voksen er nesten halvt utmettet med vann - der vil det ta lengere selv i høyere temp for all fuktigheten å vaporerer ut av voksen.

Når det kommer til Norsken din så er jeg meget imponert. Satt faktisk å var litt flau over at jeg brukte min dårlige Engelsk på PM'en jeg sendte til det. Før jeg var ferdig med å lese innlegget ditt satt jeg faktisk å lurte på om du var Norsk. :P

jeg er født i utlandet men har kun Norsk familie, har lite Norsk skolegang men vil si jeg er Norsk i hjerte. hjem for meg er Norge.

Er veldig takknemmelig for at du gidder å hjelpe meg. :thumbup:

gjør mitt beste - vi skal nok få til noe.

Øyvind G
Skrevet (endret)

Acrylic Spritz skal testes! Antar at denne også kan brukes mot vokssvetting?

Har skjønt at haze tid, temperatur og luft fuktighet har mye å si her. Temperatur og luftfuktighet skal vel være ok? (16 grader og 40% luftfuktighet. Utifra det jeg har lest ang fuktigghet så skal dette være ganske så normalt. Jeg har en luftavfukter som står å går nede i kjelleren til enhver tid)

Tidligere har jeg kommet frem til at jeg har fått et godt resultat ved å la voksen haze lenge (12-24 timer). Så lenge man har tid og mulighet så kan jo dette være løsningen. Har nå de siste dagene kommet frem til at 15-20 min haze skal være godt nok. Hvertfall i omgivelsene i kjelleren min.

Jeg la akkurat et lag med Blue velvet pro for å få frem skjoldene for mer testing, men nå får jeg faktisk perfekt resultat uten at jeg vet hva jeg gjør riktig (eller har gjort feil tidligere).

Denne gangen passet jeg på å varme voksen litt foran lampen og smøre den utover i krukken med fingeren for å myke opp voksen litt før jeg tok aplikatoren nedi. Vet ikke om det er dette som er hemmeligheten?

• Temperatur: 16 grader
  • Luftfuktighet: 40%
  • Haze tid: 15-20 min

BVP er en av de voksene jeg har testet som har laget mest ugang tidligere.

Svettingen har jeg heller ingen problemer med å fjerne lenger. Har jo hatt problemer med at QD som jeg har brukt for å fjerne svettingen også har svettet og gjort at resultatet ble verre. Dette har gått helt smertefritt nå.

Det at du har Norsk familie forklarer en hel del ja :)

00:44

Har fjernet svettingen med Acrylic Spritz nå og har en helt strøken overflate! Blir spennende å se om det har svettet noe mer til imorgen.

Dette er første gange jeg har lagt en DJ voks uten problemer. Ser frem til å få prøvet DJ voksene på bilen min. :fun:

Endret av Øyvind G
Simen
Skrevet

Godt å høre du fikk orden på dette Øyvind. Bare husk akkurat det du har gjort nå, og gjør akkurat det samme neste gang, så bør skuringen være grei (og helst samme temp og luftfuktighet også! :P)

• 3 weeks later...
Skrevet

Lånen denne tråden litt :)

Har kjøpt collinite 845. Hvor mye skal på paden ved påføring og hvor lenge skal slik flytende voks haze? noen forskjell i forhold til vanlig voks? :) takk for tips

Øyvind G
Skrevet (endret)

Lånen denne tråden litt :)

Har kjøpt collinite 845. Hvor mye skal på paden ved påføring og hvor lenge skal slik flytende voks haze? noen forskjell i forhold til vanlig voks? :) takk for tips

Du legger 2-3 erter på applikator også begynner du å legge voksen. Etterhvert som du føler at applikatoren går tørr legger du mer voks på applikatoren.

Når det kommer til haze tid mener jeg at den kan ikke ligge for lenge. Den burde ligge ca 1 time eller mer. (Her finnes det sikkert vanvittig mange meninger. Dette er min mening)

Mange tin som spiller inn her slik som temperatur, luftfuktighet, type voks, type lakk, hvor tykt du legger voksen osv.

Blir det ikke bra så legger du bare samme voksen på nyrt. I de fleste tilfeller vil "likt løser likt teorien" hjelpe deg når du gjør noe feil her i bilpleieverden. :)

Prøv deg frem så få du etterhvert egen teknikk, erfaring og mening rundt dette.

PS. Det kan hende at du aldri får dette problemet. Det er ikke mange her som sliter med det, men det er et stort problem for meg.

Endret av Øyvind G
Skrevet

Du legger 2-3 erter på applikator også begynner du å legge voksen. Etterhvert som du føler at applikatoren går tørr legger du mer voks på applikatoren.

Når det kommer til haze tid mener jeg at den kan ikke ligge for lenge. Den burde ligge ca 1 time eller mer. (Her finnes det sikkert vanvittig mange meninger. Dette er min mening)

Mange tin som spiller inn her slik som temperatur, luftfuktighet, type voks, type lakk, hvor tykt du legger voksen osv.

Blir det ikke bra så legger du bare samme voksen på nyrt. I de fleste tilfeller vil "likt løser likt teorien" hjelpe deg når du gjør noe feil her i bilpleieverden. :)

Prøv deg frem så få du etterhvert egen teknikk, erfaring og mening rundt dette.

PS. Det kan hende at du aldri får dette problemet. Det er ikke mange her som sliter med det, men det er et stort problem for meg.

takk for rask respons. Som du sier får bare prøve meg frem. Jeg har tidligere prøvd med SV shield og ikke hatt problemer med skjolder osv men skal ha et øye med det og oppdatere etter 845 er lagt på :-)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår