Gå til innhold

Audi A4 Avant 2011


Hans Marius

Recommended Posts

Hans Marius

Audi A4 Avant 2011 mod

IMG_5638.jpg

Pga en god del kveldstjeneste i det siste, har det tatt litt tid å lage denne writeupen. Men det er da et bevis på at jeg gjør noe fornuftig i permen ;)

Fikk en forespørsel av en her på forumet om jeg hadde mulighet til å ta på meg en jobb etter hvert. Det hadde jeg jo selvfølgelig lyst til, så tidspunkt og hva som skulle gjøres ble bestemt. Så torsdag den 18. Mai fikk jeg levert bilen.

Eieren hadde vært flink med vedlikehold, og vasket bilen i snitt 3 ganger i uka. Den hadde også blitt behandlet med diverse Duragloss produkter for ikke så lenge siden, så den beadet og sheetet ikke så aller verst når jeg skulle vaske den. Eieren ville ha en 2-stegs jobb, og en god SV voks som LSP, samt rens og voks på felger. Jeg kunne også ha bilen helt til lørdag, så det trengte ikke å bli noe stress heller. Så dette så ut til å bli en veldig bra avkobling fra militæret.

Fikk som sagt levert bilen på torsdags kveld, men siden det regnet såpass som det gjorde, og det var meldt oppholdsvær dagen etter, drøyet jeg det med å starte på vasken til fredags morgen. Så kl halv 10 dagen etter, startet jeg på vasken med overskyet vær, perfekte forhold med andre ord :)

Noen bilder av hvordan bilen så ut før vask:

IMG_5478.jpg

IMG_5479.jpg

IMG_5480.jpg

IMG_5481.jpg

IMG_5482.jpg

IMG_5483.jpg

IMG_5484.jpg

IMG_5485.jpg

Som dere ser så var bilen i god stand, så vasken skulle ikke by på større problemer.

De utvalgte vaskeredskapene denne gangen:

IMG_5486.jpg

Startet med å dynke alle felgene med P21 gel blandet 1:1 med vann, og Surfex HD blandet 1:3 med vann på dekk.

IMG_5487.jpg

IMG_5488.jpg

Deretter ble det Prickbort under vinduene rund about, mens det ble Surfex HD 1:16 på resten av bilen.

IMG_5489.jpg

IMG_5490.jpg

Etter ca 10 min virketid, så det slik ut:

IMG_5491.jpg

IMG_5492.jpg

Ikke mye møkk å nevne, verken på lakk eller felger. Uansett ble bilen så foamet med en sterk blanding av OPW, ca 50/50 med vann i kanonen. Bildet er tatt etter ca 5 min virketid.

IMG_5493.jpg

Etter dette ble bilen spylt grundig med den nye HT spyleren, med en temperatur på ca 60 grader. Må virkelig si det var deilig med ordentlig trykk og BRA vannmengde hele tiden. Etter avspylingen så lakken slik ut:

IMG_5494.jpg

IMG_5495.jpg

Som dere ser hang fortsatt Duragloss sealeren godt på, og vann rant lett av. Men allikevel var det noen asfaltflekker her og der, så felger og all lakk under vinduene ble dynket med IronX. Da så det slik ut:

IMG_5496.jpg

IMG_5499.jpg

Bilen ble så vasket på vanlig vis, med 2BM og Supernatural Yeti vaskehanske og CG Maxi Suds i bøtta.

Etter vask ble så bilen clayet med Bilthamber mild clay, og vann som lube. Det var ikke mye å finne med clayen, men noe var det selvsagt her og der.

Ingen bilder av denne seansen, så det neste som skjedde var at bilen ble tørket med CG Wolly Mammoth Drying Towel , og tapet opp, og gjort klar til inspeksjon og lakkmåling.

IMG_5500.jpg

IMG_5501.jpg

IMG_5502.jpg

IMG_5503.jpg

IMG_5504.jpg

IMG_5505.jpg

IMG_5506.jpg

IMG_5507.jpg

IMG_5508.jpg

Som dere kan se, så var ikke lakken så verst i det hele tatt. Men det var noen litt større skrammer rundt om som så ut som de hadde blitt forårsaket av diverse handleturer på kjøpesenteret... Jeg hadde også litt problemer med å fange ripene med kamera på denne fargen. Så det er ikke så veldig mange wow bilder det er snakk om i denne tråden dessverre.

Over til lakkmålingen, så lå lakken i snitt på 125 um, med en maks måling på 175 um, og minimum måling på 88,9 um som dere ser.

IMG_5512.jpg

Her kan dere også se oversikten jeg lagde over alle målingene som ble gjort på bilen.

AudiA41.jpg

Så var det over til combotesting. Hadde i utgangspunktet stålsatt meg mot supermyk lakk som jeg vet det har vært på en del av de nyere Audiene, men ble ganske positivt overrasket da jeg skjønte at det her var snakk om det motsatte.

Prøvde først med Scholl S30+ og grønn Uber pad på roterende. Dette tok ikke særlig av de RDSene som var, men det meste av de få swirlsene som var.

IMG_5513.jpg

Gikk så over til Orange Scholl pad med samme produkt, men da ikke dette gjorde noe særlig forskjell, gikk jeg over til S17+ på Orange Scholl. Da ble det slik:

IMG_5514.jpg

IMG_5515.jpg

Ville prøve å få det enda litt bedre, og gikk over til Orange Uber som jeg vet er noe grovere enn Scholl sin orange pad. Resultatet:

IMG_5517.jpg

IMG_5520.jpg

Startet å kjøre denne comboen ved å spre et pass på laveste rpm, for deretter å gå opp til 1500 rpm 2-3 pass med en del press, for deretter å kjøre et pass uten press. Som dere ser var det fortsatt igjen noe, men det virket som at lakken var såpass hard at det måtte til vesentlig hardere skyts eller våtslip for å fjerne det. Så ved å fintune teknikken, (som tross alt også var litt rusten) ble resultatet godkjent.

Endte da med å kjøre S17+ på orange Uber pad slik: 1 pass på laveste rpm for å spre, opp på ca 1700 rpm tre pass med mye press, og rett av. Dette resulterte selvsagt i hologrammer, men de var det enkelt å fjerne på steg 2. Det så i alle fall slik ut etterpå :)

IMG_5516.jpg

IMG_5523.jpg

Som sagt var det ikke spesielt lett å fange ripene med kamera, så dette er egentlig noen av de beste før/etter og 50/50 bildene jeg fikk:

IMG_5525.jpg

IMG_5526.jpg

IMG_5527.jpg

Ble så litt lei lakk, og gikk over til felgene. Hadde egentlig tenkt til å ta av alle felgene for å vaske de ordentlig bak eikene, men fant fort ut at det ikke kom til å skje da jeg ikke hadde den spesialnøkkelen som trengtes for å få dem av. Dermed fikk det være med det jeg fikk av på den første vasken. Gikk først over med ONR og MF for å fjerne de få støv/gruskornene som hadde kommet på felg/dekk på tur opp fra vaskeplassen og til verkstedet.

IMG_5528.jpg

IMG_5529.jpg

IMG_5530.jpg

Det var såpass lite asfaltflekker igjen, at i stede for å bruke clay, så fant jeg frem denne:

IMG_5531.jpg

Den fungerte ypperlig sammen med MF.

IMG_5533.jpg

IMG_5534.jpg

IMG_5535.jpg

Var ikke så verst bak eikene etter vasken heller, så det var ikke krise at jeg ikke fikk av felgene.

IMG_5536.jpg

Så ble felgene renset med CG Vertua Bond, og vokset med SV Autobahn.

IMG_5537.jpg

IMG_5538.jpg

IMG_5539.jpg

IMG_5540.jpg

Så gikk jeg over til eksosstussene som også trengte litt TLC.

IMG_5541.jpg

IMG_5542.jpg

IMG_5543.jpg

Fikk hjelp av denne gjengen her:

IMG_5544.jpg

Vasket først kjapt stussene med MF og ONR, før jeg clayet dem med Nanolex sin gule clay. Da så det slik ut:

IMG_5545.jpg

IMG_5546.jpg

Så gikk jeg over med Raceglaze Alutech og MF. Da ble det seendes slik ut:

IMG_5547.jpg

IMG_5548.jpg

Til finishen ble Brilliant Metal Polish brukt, før de ble vokset med SV Autobahn. Resultatet ble da slik:

IMG_5549.jpg

IMG_5550.jpg

IMG_5551.jpg

Dagen etter fortsatte jeg med noen dårlige forsøk på 50/50 bilder:

IMG_5552.jpg

IMG_5553.jpg

Så kom jeg til en ripe som eieren hadde irritert seg spesielt over, og dermed tenkte jeg at jeg skulle prøve å gjøre den minst mulig synlig.

IMG_5555.jpg

IMG_5556.jpg

Prøvde først å polere på samme måte som jeg hadde gjort på resten av bilen, i to omganger med litt ekstra press. Det ble slik:

IMG_5557.jpg

IMG_5558.jpg

Litt bedre, men ikke fornøyd. Dermed fant jeg frem 3M slipekloss og 5 micron slipepapir.

IMG_5559.jpg

Polerte så over med orange Uber og S03 Gold for å fjerne slipespor. Da ble det saker :)

IMG_5560.jpg

IMG_5561.jpg

IMG_5562.jpg

IMG_5563.jpg

Så et før/etter bilde av bakfanger. Ganske så matt etter steinsprut her.

IMG_5566.jpg

IMG_5567.jpg

Parkeringsskrape?

IMG_5568.jpg

IMG_5570.jpg

50/50

IMG_5571.jpg

IMG_5572.jpg

IMG_5573.jpg

Baklykter fikk samme behandling som lakken.

IMG_5574.jpg

IMG_5576.jpg

IMG_5585.jpg

Igjen, digg å polere under frotfanger så lenge bilen er på bukk :)

IMG_5588.jpg

Begynner å ligne på noe ;)

IMG_5589.jpg

IMG_5590.jpg

IMG_5591.jpg

Så var det på tide med litt pirke jobbing. Brukte SV CF sammen med Supernatural Detailing Sticks på Audi ringene foran og bak, i tillegg til A4 og 2.0 TDI merkene bak.

IMG_5592.jpg

IMG_5593.jpg

IMG_5594.jpg

IMG_5595.jpg

IMG_5596.jpg

Tror jeg må ha meg en ny Orange Uber medium snart :P

IMG_5597.jpg

IMG_5598.jpg

Ble jo så klart noe holos av den første runden, og siden jeg skulle ha på en SV voks som LSP, kunne jeg like godt prøve å fjerne holos med CFP som er god til dette. Først litt bilder av holoene:

IMG_5601.jpg

IMG_5602.jpg

IMG_5603.jpg

Ikke så alt for ille, da lakken som sagt var ganske så hard. Gikk så på med CFP på hvit sonus, med DA maskin. Til min store forskrekkelse var det fortsatt holos etter jeg hadde tørket bort oljene. Men så kom jeg til å legge merke til at holoene endret retning etter hvilken vei jeg buffet. Dermed prøvde jeg å kjøre en wipedown med IPA. Da var det ikke et hologram å se :) Men siden du ikke skal kjøre wipedown etter CFP, ble ikke dette gjort på resten av bilen. Resultatet ble i alle fall slik:

IMG_5604.jpg

IMG_5605.jpg

IMG_5606.jpg

IMG_5607.jpg

Det er som sagt noe RDS igjen, men lakken er så hard at de fikk bare være.

Gikk så over til litt mer småting. F.eks måtte jo denne metallplata til bagasjerommet få seg en runde:

IMG_5609.jpg

IMG_5608.jpg

50/50

IMG_5610.jpg

Ferdig

IMG_5611.jpg

Ser ut til å bli bra dette B)

IMG_5612.jpg

IMG_5613.jpg

Så var det over til LSP, og endelig var tiden kommet til at jeg skulle få testet SV sin Insignis V2 :D

Døråpninger og dreneringssteder ble ikke vokset, da Duragloss behandlingen fortsatt var veldig bra til stede.

IMG_5614.jpg

IMG_5615.jpg

IMG_5616.jpg

Skilt fikk også Insignis :)

IMG_5621.jpg

Imens voksen fikk cure på lakken, gikk jeg over dekkene med dekkfornyer. Testet denne gangen Gloss It sin dekkfornyer. Denne var veldig tyntflytende i forhold til andre dekkfornyere jeg har vært borte i før. Når jeg sprayet på med den sprayeren som fulgte med, sprutet det veldig, og det rant fort nedover felgene. Ifølge bruksanvisningen skulle det ligge å trekke inn i dekket i ca 4 min før det skulle tørkes av. Jeg valgte å la det ligge i et par minutter, før jeg fordelte det ordentlig utover dekket med en skum applicator for dekkfornyere. Deretter fikk det ligge et par minutter til før jeg buffet lett over dekkene med MF. Resultatet ble ganske glossy, og i og for seg bra. Men pga hvordan den var å påføre, tror jeg nok jeg kommer til å holde meg til SV sin Pneu fortsatt. Det var også litt vanskelig å fjerne det som hadde kommet på felgene etter bare 4 minutter, så jeg ser for meg at det hadde kommet til å bli et pes om det fikk ligge enda lenger...

Her kan dere se litt hvor rennende det var:

IMG_5617.jpg

Motoren fikk seg også en liten strekk. Det var ikke mye møkk å finne her, da den er såpass ny som den er, men litt var det. Brukte Megs Trim Detailer på det som var av plast i motorrommet.

IMG_5618.jpg

IMG_5619.jpg

Etter voksen var buffet, fikk lakken herde i ca 4 timer. Imens jeg gikk over med CRC Multilube i alle dørhengslene, SV Seal Feed på alle dørlister og 1z gummi pflege på alle andre gummilister. På resten av utvendig vinyl ble det brukt CG New Trim Look. Frontrute og bakrute ble behandlet med Nanolotus Pro, mens sideruter fikk Insignis som lakken. Til slutt fikk lakken en liten runde med SV Quick Finish for å fjerne eventuell svetting og voksrester.

IMG_5620.jpg

Så var det ut en tur for ferdigbilder :) Selvfølgelig var det overskyet, så dere må nøye dere med det.

IMG_5624.jpg

IMG_5625.jpg

IMG_5626.jpg

IMG_5627.jpg

IMG_5629.jpg

IMG_5631.jpg

IMG_5632.jpg

IMG_5637.jpg

IMG_5639.jpg

IMG_5646.jpg

IMG_5648.jpg

IMG_5649.jpg

IMG_5650.jpg

IMG_5652.jpg

IMG_5655.jpg

IMG_5657.jpg

IMG_5656.jpg

IMG_5658.jpg

IMG_5659.jpg

IMG_5661.jpg

IMG_5664.jpg

IMG_5665.jpg

IMG_5670.jpg

IMG_5671.jpg

IMG_5673.jpg

Jobb well done :)

IMG_5674.jpg

IMG_5677.jpg

Bilen ble ikke så verst, og eier virket i alle fall som han var fornøyd :) Jobben gikk på ca rundt 28 timer, fordelt på 3 dager og var egentlig god terapi for en sliten soldat :P

Og til de som ikke synes SV merket bak passer, eier ville selv ha det der ;)

Har allerede flere jobber i kø, men de må bare vente til neste perm som ikke er før om 6 uker...

Endret av Hans Marius
  • DCN Poeng 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Nice work Hasse :)

Tydeligvis store variasjoner i sort VAG lakk dessverre, jeg var også forberedt på holocaust på denne lakken :D

Cred er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for suveren service Hans Marius.. Flott jobb og har fått mange kommentarer på hvor fin den lavagrå fargen ble!! :-)

Og før noen kommenterer det så har jeg litt trøbbel med overflatebehandlinga på caliperne. Det kan bli nye calipere nå.. :-) Garanti enda.

Endret av KjetilR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Nice work Hasse :)

Tydeligvis store variasjoner i sort VAG lakk dessverre, jeg var også forberedt på holocaust på denne lakken :D

Cred er gitt.

Takk for det Bernie ;) Godt det ikke bare var meg som ble overrasket :P

Kjempe som alltid Hans Marius. En fryd å lese :thumbup:

Takker Bo :)

Takk for suveren service Hans Marius.. Flott jobb og har fått mange kommentarer på hvor fin den lavagrå fargen ble!! :-)

Bare hyggelig Kjetil! Alltid morsomt å få slike kommentarer på jobbene jeg gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjimmern

nydelig jobb på en flott vogn hans marius ;) når du har perm neste gang får vi ta en runde på min bil, men tanke på at du har et så flott sted å stå på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dansken

Utrolig bra write-up, og mange fine bilder :thumbup:

Synd at solen ikke var med deg på slutten, men det er likevel ingen tvil om at du har gjort en utrolig bra innsats B)

Cred er naturligvis avgitt ;)

Hvordan synes du Insignis v2 er å jobbe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så fikk bilen en skade. Påkjørt på fremre støtfanger. En annen fyr i en bil full av dype riper, rds og swirls satte sitt eget preg på min bil. Utrolig kjipt. Må nok bytte fremre støtfanger. Ikke bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Fin fin jobb dette :)

Og en fornuftig måte å bruke Permen på som gangner oss andre også :)

"Props" for detaljene..

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Kremjobb :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

nydelig jobb på en flott vogn hans marius ;) når du har perm neste gang får vi ta en runde på min bil, men tanke på at du har et så flott sted å stå på ;)

Takker Kim! Spørs om det er din som står øverst på ventelista men ;)

veldig strøkent resultat! B) cred gitt!

Takk :)

Utrolig bra write-up, og mange fine bilder :thumbup:

Synd at solen ikke var med deg på slutten, men det er likevel ingen tvil om at du har gjort en utrolig bra innsats B)

Cred er naturligvis avgitt ;)

Hvordan synes du Insignis v2 er å jobbe med?

Takk for det Mikael! Er jo typisk det at det ikke er sol den dagen du er ferdig. Standard det :P

Og Insignis V2 er topp å jobbe med. Noe hardere enn den første versjonen, og dermed ikke så lett å ta med seg halve krukka i padden.

Veldig bra jobbet! :) Og ryddig og fin writeup også :) Er ei pen farge som kler bilen godt dette.

Hvordan fungerer Insignis på vinduer?

Tusen takk :)

Insignis funker veldig bra på vinduer pga de gode sheeting egenskapene. Men bruker den bare på ruter uten vindusvisker, da voksen ikke holder lenge om de blir tatt i bruk.

I dag så fikk bilen en skade. Påkjørt på fremre støtfanger. En annen fyr i en bil full av dype riper, rds og swirls satte sitt eget preg på min bil. Utrolig kjipt. Må nok bytte fremre støtfanger. Ikke bra..

Huff leit å høre. Er jo alltid når bilen ser som blankest ut at slike ting skjer. Kan jo få til en liten jobb bare på den nye frontfangeren på den neste permen min, Om du har tid :)

Fin fin jobb dette :)

Og en fornuftig måte å bruke Permen på som gangner oss andre også :)

"Props" for detaljene..

Hehe, takk for det. It's all in the details vettu ;)

Kremjobb :)

;) Takk Truls!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Nydelig jobb av en detailersoldat. Cred er vel fortjent

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Fin jobb med mange flotte detaljer, liker dette.

Kred selvfølgelig.

Tusen takk! Fint du likte det :)

Flott jobb, og nice writeup. Cred levert

Takker :)

Knall jobb! Synd med fangeren  :(

Slækt lokale!

Takk!

Slækt nei :P Skal det være så skal det være ;)

Nydelig jobb av en detailersoldat. Cred er vel fortjent

Takk for det Øyvind :)

Veldig flott jobb Hans Marius :thumbup:

Fin arbeidsplass du har fått også.

Lavagrå er en flott farge når den er velstelt :)

Cred avgitt.

Takker for kommentar Ole G.

Fornøyd med plassen ja :)

Flott jobb! 6 uker til neste perm?? Så ofte du får perm a :P

Hehe, ja det er nok oftere enn før, men det er lenge nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...