Hans Marius 1 267 Skrevet 29 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2011 (endret) Audi A4 Avant 2011 mod Pga en god del kveldstjeneste i det siste, har det tatt litt tid å lage denne writeupen. Men det er da et bevis på at jeg gjør noe fornuftig i permen Fikk en forespørsel av en her på forumet om jeg hadde mulighet til å ta på meg en jobb etter hvert. Det hadde jeg jo selvfølgelig lyst til, så tidspunkt og hva som skulle gjøres ble bestemt. Så torsdag den 18. Mai fikk jeg levert bilen. Eieren hadde vært flink med vedlikehold, og vasket bilen i snitt 3 ganger i uka. Den hadde også blitt behandlet med diverse Duragloss produkter for ikke så lenge siden, så den beadet og sheetet ikke så aller verst når jeg skulle vaske den. Eieren ville ha en 2-stegs jobb, og en god SV voks som LSP, samt rens og voks på felger. Jeg kunne også ha bilen helt til lørdag, så det trengte ikke å bli noe stress heller. Så dette så ut til å bli en veldig bra avkobling fra militæret. Fikk som sagt levert bilen på torsdags kveld, men siden det regnet såpass som det gjorde, og det var meldt oppholdsvær dagen etter, drøyet jeg det med å starte på vasken til fredags morgen. Så kl halv 10 dagen etter, startet jeg på vasken med overskyet vær, perfekte forhold med andre ord Noen bilder av hvordan bilen så ut før vask: Som dere ser så var bilen i god stand, så vasken skulle ikke by på større problemer. De utvalgte vaskeredskapene denne gangen: Startet med å dynke alle felgene med P21 gel blandet 1:1 med vann, og Surfex HD blandet 1:3 med vann på dekk. Deretter ble det Prickbort under vinduene rund about, mens det ble Surfex HD 1:16 på resten av bilen. Etter ca 10 min virketid, så det slik ut: Ikke mye møkk å nevne, verken på lakk eller felger. Uansett ble bilen så foamet med en sterk blanding av OPW, ca 50/50 med vann i kanonen. Bildet er tatt etter ca 5 min virketid. Etter dette ble bilen spylt grundig med den nye HT spyleren, med en temperatur på ca 60 grader. Må virkelig si det var deilig med ordentlig trykk og BRA vannmengde hele tiden. Etter avspylingen så lakken slik ut: Som dere ser hang fortsatt Duragloss sealeren godt på, og vann rant lett av. Men allikevel var det noen asfaltflekker her og der, så felger og all lakk under vinduene ble dynket med IronX. Da så det slik ut: Bilen ble så vasket på vanlig vis, med 2BM og Supernatural Yeti vaskehanske og CG Maxi Suds i bøtta. Etter vask ble så bilen clayet med Bilthamber mild clay, og vann som lube. Det var ikke mye å finne med clayen, men noe var det selvsagt her og der. Ingen bilder av denne seansen, så det neste som skjedde var at bilen ble tørket med CG Wolly Mammoth Drying Towel , og tapet opp, og gjort klar til inspeksjon og lakkmåling. Som dere kan se, så var ikke lakken så verst i det hele tatt. Men det var noen litt større skrammer rundt om som så ut som de hadde blitt forårsaket av diverse handleturer på kjøpesenteret... Jeg hadde også litt problemer med å fange ripene med kamera på denne fargen. Så det er ikke så veldig mange wow bilder det er snakk om i denne tråden dessverre. Over til lakkmålingen, så lå lakken i snitt på 125 um, med en maks måling på 175 um, og minimum måling på 88,9 um som dere ser. Her kan dere også se oversikten jeg lagde over alle målingene som ble gjort på bilen. Så var det over til combotesting. Hadde i utgangspunktet stålsatt meg mot supermyk lakk som jeg vet det har vært på en del av de nyere Audiene, men ble ganske positivt overrasket da jeg skjønte at det her var snakk om det motsatte. Prøvde først med Scholl S30+ og grønn Uber pad på roterende. Dette tok ikke særlig av de RDSene som var, men det meste av de få swirlsene som var. Gikk så over til Orange Scholl pad med samme produkt, men da ikke dette gjorde noe særlig forskjell, gikk jeg over til S17+ på Orange Scholl. Da ble det slik: Ville prøve å få det enda litt bedre, og gikk over til Orange Uber som jeg vet er noe grovere enn Scholl sin orange pad. Resultatet: Startet å kjøre denne comboen ved å spre et pass på laveste rpm, for deretter å gå opp til 1500 rpm 2-3 pass med en del press, for deretter å kjøre et pass uten press. Som dere ser var det fortsatt igjen noe, men det virket som at lakken var såpass hard at det måtte til vesentlig hardere skyts eller våtslip for å fjerne det. Så ved å fintune teknikken, (som tross alt også var litt rusten) ble resultatet godkjent. Endte da med å kjøre S17+ på orange Uber pad slik: 1 pass på laveste rpm for å spre, opp på ca 1700 rpm tre pass med mye press, og rett av. Dette resulterte selvsagt i hologrammer, men de var det enkelt å fjerne på steg 2. Det så i alle fall slik ut etterpå Som sagt var det ikke spesielt lett å fange ripene med kamera, så dette er egentlig noen av de beste før/etter og 50/50 bildene jeg fikk: Ble så litt lei lakk, og gikk over til felgene. Hadde egentlig tenkt til å ta av alle felgene for å vaske de ordentlig bak eikene, men fant fort ut at det ikke kom til å skje da jeg ikke hadde den spesialnøkkelen som trengtes for å få dem av. Dermed fikk det være med det jeg fikk av på den første vasken. Gikk først over med ONR og MF for å fjerne de få støv/gruskornene som hadde kommet på felg/dekk på tur opp fra vaskeplassen og til verkstedet. Det var såpass lite asfaltflekker igjen, at i stede for å bruke clay, så fant jeg frem denne: Den fungerte ypperlig sammen med MF. Var ikke så verst bak eikene etter vasken heller, så det var ikke krise at jeg ikke fikk av felgene. Så ble felgene renset med CG Vertua Bond, og vokset med SV Autobahn. Så gikk jeg over til eksosstussene som også trengte litt TLC. Fikk hjelp av denne gjengen her: Vasket først kjapt stussene med MF og ONR, før jeg clayet dem med Nanolex sin gule clay. Da så det slik ut: Så gikk jeg over med Raceglaze Alutech og MF. Da ble det seendes slik ut: Til finishen ble Brilliant Metal Polish brukt, før de ble vokset med SV Autobahn. Resultatet ble da slik: Dagen etter fortsatte jeg med noen dårlige forsøk på 50/50 bilder: Så kom jeg til en ripe som eieren hadde irritert seg spesielt over, og dermed tenkte jeg at jeg skulle prøve å gjøre den minst mulig synlig. Prøvde først å polere på samme måte som jeg hadde gjort på resten av bilen, i to omganger med litt ekstra press. Det ble slik: Litt bedre, men ikke fornøyd. Dermed fant jeg frem 3M slipekloss og 5 micron slipepapir. Polerte så over med orange Uber og S03 Gold for å fjerne slipespor. Da ble det saker Så et før/etter bilde av bakfanger. Ganske så matt etter steinsprut her. Parkeringsskrape? 50/50 Baklykter fikk samme behandling som lakken. Igjen, digg å polere under frotfanger så lenge bilen er på bukk Begynner å ligne på noe Så var det på tide med litt pirke jobbing. Brukte SV CF sammen med Supernatural Detailing Sticks på Audi ringene foran og bak, i tillegg til A4 og 2.0 TDI merkene bak. Tror jeg må ha meg en ny Orange Uber medium snart Ble jo så klart noe holos av den første runden, og siden jeg skulle ha på en SV voks som LSP, kunne jeg like godt prøve å fjerne holos med CFP som er god til dette. Først litt bilder av holoene: Ikke så alt for ille, da lakken som sagt var ganske så hard. Gikk så på med CFP på hvit sonus, med DA maskin. Til min store forskrekkelse var det fortsatt holos etter jeg hadde tørket bort oljene. Men så kom jeg til å legge merke til at holoene endret retning etter hvilken vei jeg buffet. Dermed prøvde jeg å kjøre en wipedown med IPA. Da var det ikke et hologram å se Men siden du ikke skal kjøre wipedown etter CFP, ble ikke dette gjort på resten av bilen. Resultatet ble i alle fall slik: Det er som sagt noe RDS igjen, men lakken er så hard at de fikk bare være. Gikk så over til litt mer småting. F.eks måtte jo denne metallplata til bagasjerommet få seg en runde: 50/50 Ferdig Ser ut til å bli bra dette Så var det over til LSP, og endelig var tiden kommet til at jeg skulle få testet SV sin Insignis V2 Døråpninger og dreneringssteder ble ikke vokset, da Duragloss behandlingen fortsatt var veldig bra til stede. Skilt fikk også Insignis Imens voksen fikk cure på lakken, gikk jeg over dekkene med dekkfornyer. Testet denne gangen Gloss It sin dekkfornyer. Denne var veldig tyntflytende i forhold til andre dekkfornyere jeg har vært borte i før. Når jeg sprayet på med den sprayeren som fulgte med, sprutet det veldig, og det rant fort nedover felgene. Ifølge bruksanvisningen skulle det ligge å trekke inn i dekket i ca 4 min før det skulle tørkes av. Jeg valgte å la det ligge i et par minutter, før jeg fordelte det ordentlig utover dekket med en skum applicator for dekkfornyere. Deretter fikk det ligge et par minutter til før jeg buffet lett over dekkene med MF. Resultatet ble ganske glossy, og i og for seg bra. Men pga hvordan den var å påføre, tror jeg nok jeg kommer til å holde meg til SV sin Pneu fortsatt. Det var også litt vanskelig å fjerne det som hadde kommet på felgene etter bare 4 minutter, så jeg ser for meg at det hadde kommet til å bli et pes om det fikk ligge enda lenger... Her kan dere se litt hvor rennende det var: Motoren fikk seg også en liten strekk. Det var ikke mye møkk å finne her, da den er såpass ny som den er, men litt var det. Brukte Megs Trim Detailer på det som var av plast i motorrommet. Etter voksen var buffet, fikk lakken herde i ca 4 timer. Imens jeg gikk over med CRC Multilube i alle dørhengslene, SV Seal Feed på alle dørlister og 1z gummi pflege på alle andre gummilister. På resten av utvendig vinyl ble det brukt CG New Trim Look. Frontrute og bakrute ble behandlet med Nanolotus Pro, mens sideruter fikk Insignis som lakken. Til slutt fikk lakken en liten runde med SV Quick Finish for å fjerne eventuell svetting og voksrester. Så var det ut en tur for ferdigbilder Selvfølgelig var det overskyet, så dere må nøye dere med det. Jobb well done Bilen ble ikke så verst, og eier virket i alle fall som han var fornøyd Jobben gikk på ca rundt 28 timer, fordelt på 3 dager og var egentlig god terapi for en sliten soldat Og til de som ikke synes SV merket bak passer, eier ville selv ha det der Har allerede flere jobber i kø, men de må bare vente til neste perm som ikke er før om 6 uker... Endret 29 Mai, 2011 av Hans Marius 40 Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 29 Mai, 2011 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2011 Nice work Hasse Tydeligvis store variasjoner i sort VAG lakk dessverre, jeg var også forberedt på holocaust på denne lakken Cred er gitt. Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke 379 Skrevet 29 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2011 Kjempe som alltid Hans Marius. En fryd å lese Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KjetilR 12 Skrevet 29 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2011 (endret) Takk for suveren service Hans Marius.. Flott jobb og har fått mange kommentarer på hvor fin den lavagrå fargen ble!! :-) Og før noen kommenterer det så har jeg litt trøbbel med overflatebehandlinga på caliperne. Det kan bli nye calipere nå.. :-) Garanti enda. Endret 29 Mai, 2011 av KjetilR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 29 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2011 Nice work Hasse Tydeligvis store variasjoner i sort VAG lakk dessverre, jeg var også forberedt på holocaust på denne lakken Cred er gitt. Takk for det Bernie Godt det ikke bare var meg som ble overrasket Kjempe som alltid Hans Marius. En fryd å lese Takker Bo Takk for suveren service Hans Marius.. Flott jobb og har fått mange kommentarer på hvor fin den lavagrå fargen ble!! :-) Bare hyggelig Kjetil! Alltid morsomt å få slike kommentarer på jobbene jeg gjør Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjimmern 34 Skrevet 29 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2011 nydelig jobb på en flott vogn hans marius når du har perm neste gang får vi ta en runde på min bil, men tanke på at du har et så flott sted å stå på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tonytic 48 Skrevet 29 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2011 veldig strøkent resultat! cred gitt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dansken 206 Skrevet 29 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2011 Utrolig bra write-up, og mange fine bilder Synd at solen ikke var med deg på slutten, men det er likevel ingen tvil om at du har gjort en utrolig bra innsats Cred er naturligvis avgitt Hvordan synes du Insignis v2 er å jobbe med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solberg- 31 Skrevet 29 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2011 Veldig bra jobbet! Og ryddig og fin writeup også Er ei pen farge som kler bilen godt dette. Hvordan fungerer Insignis på vinduer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KjetilR 12 Skrevet 30 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 30 Mai, 2011 I dag så fikk bilen en skade. Påkjørt på fremre støtfanger. En annen fyr i en bil full av dype riper, rds og swirls satte sitt eget preg på min bil. Utrolig kjipt. Må nok bytte fremre støtfanger. Ikke bra.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 30 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 30 Mai, 2011 Fin fin jobb dette Og en fornuftig måte å bruke Permen på som gangner oss andre også "Props" for detaljene.. Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 30 Mai, 2011 Admins Rapporter Share Skrevet 30 Mai, 2011 Kremjobb Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 30 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30 Mai, 2011 nydelig jobb på en flott vogn hans marius når du har perm neste gang får vi ta en runde på min bil, men tanke på at du har et så flott sted å stå på Takker Kim! Spørs om det er din som står øverst på ventelista men veldig strøkent resultat! cred gitt! Takk Utrolig bra write-up, og mange fine bilder Synd at solen ikke var med deg på slutten, men det er likevel ingen tvil om at du har gjort en utrolig bra innsats Cred er naturligvis avgitt Hvordan synes du Insignis v2 er å jobbe med? Takk for det Mikael! Er jo typisk det at det ikke er sol den dagen du er ferdig. Standard det Og Insignis V2 er topp å jobbe med. Noe hardere enn den første versjonen, og dermed ikke så lett å ta med seg halve krukka i padden. Veldig bra jobbet! Og ryddig og fin writeup også Er ei pen farge som kler bilen godt dette. Hvordan fungerer Insignis på vinduer? Tusen takk Insignis funker veldig bra på vinduer pga de gode sheeting egenskapene. Men bruker den bare på ruter uten vindusvisker, da voksen ikke holder lenge om de blir tatt i bruk. I dag så fikk bilen en skade. Påkjørt på fremre støtfanger. En annen fyr i en bil full av dype riper, rds og swirls satte sitt eget preg på min bil. Utrolig kjipt. Må nok bytte fremre støtfanger. Ikke bra.. Huff leit å høre. Er jo alltid når bilen ser som blankest ut at slike ting skjer. Kan jo få til en liten jobb bare på den nye frontfangeren på den neste permen min, Om du har tid Fin fin jobb dette Og en fornuftig måte å bruke Permen på som gangner oss andre også "Props" for detaljene.. Hehe, takk for det. It's all in the details vettu Kremjobb Takk Truls! Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 30 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 30 Mai, 2011 Fin jobb med mange flotte detaljer, liker dette. Kred selvfølgelig. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 30 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 30 Mai, 2011 Flott jobb, og nice writeup. Cred levert Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersB 167 Skrevet 30 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 30 Mai, 2011 Knall jobb! Synd med fangeren Slækt lokale! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 31 Mai, 2011 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2011 Nydelig jobb av en detailersoldat. Cred er vel fortjent Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Gunnar 151 Skrevet 31 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2011 Veldig flott jobb Hans Marius Fin arbeidsplass du har fått også. Lavagrå er en flott farge når den er velstelt Cred avgitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasLie 1 034 Skrevet 31 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2011 Flott jobb! 6 uker til neste perm?? Så ofte du får perm a Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 31 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2011 Fin jobb med mange flotte detaljer, liker dette. Kred selvfølgelig. Tusen takk! Fint du likte det Flott jobb, og nice writeup. Cred levert Takker Knall jobb! Synd med fangeren Slækt lokale! Takk! Slækt nei Skal det være så skal det være Nydelig jobb av en detailersoldat. Cred er vel fortjent Takk for det Øyvind Veldig flott jobb Hans Marius Fin arbeidsplass du har fått også. Lavagrå er en flott farge når den er velstelt Cred avgitt. Takker for kommentar Ole G. Fornøyd med plassen ja Flott jobb! 6 uker til neste perm?? Så ofte du får perm a Hehe, ja det er nok oftere enn før, men det er lenge nok Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.