Gå til innhold

BSA sin SAAB 9-3SS, 2.0t | Oppgradering til xenon prosjektor

Recommended Posts

Skrevet

Har fulgt med der ja. For det skulle ikke forundre meg at det muligens er samme type møkk jeg sliter med. Forskjellen her er jo at det ikke er noe lakk å ta hensyn til.

Clay har jeg heller ikke testa.

Ikke cola eller ketchup heller.

Eddik testa jeg på bremsekalipperne i fjor uten hell.

Ser det ut som vi har noe å pusle med enda en kveld da ;)

Øyvind G
Skrevet

Har fulgt med der ja. For det skulle ikke forundre meg at det muligens er samme type møkk jeg sliter med. Forskjellen her er jo at det ikke er noe lakk å ta hensyn til.

Clay har jeg heller ikke testa.

Ikke cola eller ketchup heller.

Eddik testa jeg på bremsekalipperne i fjor uten hell.

Ser det ut som vi har noe å pusle med enda en kveld da ;)

Litt å pusle med ja :P

Eddik tenkte jeg på her om dagen, men da trenger jeg jo ikke prøve det.

MG Super Degreaser er faktisk ganske så sterke saker. Vi la toppen av dieselfilterhuset til traktoren i et sterkt bad av denne (den lå ganske lenge. 1-2 uker) og den var så og si helt ren etterpå. Noe av malinga på den var også borte og det som var igjen hadde falmet fra rødt til rosa (vet ikke åssen maling eller lakk dette var, så det er ikke sikkert denne tar skikkelig lakk).

Nå har jeg lagt voks på begge felgene jeg har her hjemme, så jeg har på en måte gitt meg nå (eller så får jeg jo aldri satt de på bilen). Bare å få hentet de 2 andre nå. Mye lettere å få gjort noe med de når jeg har de her hjemme.

• 2 months later...
Skrevet (endret)

Bytte av bremser foran og utbedring av rust i tårnhus.
19-21.01.2013
Km.107613

First things first.
Fikk litt moralsk støtte av et par gode venner, Walter og Jacob. Sistnevnte ble ikke så lenge. Walter blei litt ut over kvelden ;)

_BSA8905.jpg

Med litt energi innabords var det bare å begynne.
Som en forberedelse til våren og nye dempere, stakk jeg hue oppi tårnet en kveld og fant ut at der måtte det utbedres litt.
Fikk litt tilbakemeldinger i en tråd om at dette ikke var faretruende, så går det gæli så skylder jeg på Kawa ;)
Utgangspunktet passasjerside:

_BSA8934.jpg

For det meste var det bare små rustbobler under lakken, men noen områder stakk litt dypere.
På disse flekkene var det akkurat som om rusten hadde bygd seg opp i et tykkere lag som lå for det meste utenpå metallet. Dette funket ikke å pusse vekk. Løsningen blei ei øks (i mangel av en hammer og noe bedre alternativ) og da datt det av i flak som sikkert var et par mm tykke. Uten at det så ut som om det hadde gravd seg tilsvarende mm ned i metallet?
Noen som kan noe om rustens fysikk? :)

IMG_0898.jpg

Utgangspunktet førerside etter litt skraping:

_BSA8914.jpg

Det var jo god trim å sitte med hue oppi hjulbrønnen og dunke med øks og pusse med stålrondell på drill. Var rimelig ør i ryggen og armer etterhvert. Merket at et par skikkelig tettsittende vernebriller kan være kjekt og ha. Min løsning blei ei lue litt over brillene, som funka...sånn nesten.
Gassmaska blei også litt overkill og blei bytta ut med ei støvmaske etterhvert. :)

_BSA8926.jpg

Så etter litt øksekakking, og pussing med stålrondell og noen runder med iron x og surfex blei passasjersiden slik:

_BSA8938.jpg

_BSA8939.jpg

Og da var det klart for litt kjemi.
Etter litt korrespondanse med Bilnerden gikk jeg for Bilt-Hamber Hydrate 80 etterfulgt av Epoxy Mastic. Jeg trodde jeg burde bruke Electrox i mellom disse, og den har lang herdetid (96timer), men den var visst for rent stål, og siden jeg hadde litt rustrester er Hydrate å foretrekke.
Koselig farge, ikke fullt så koselig i lukta. Ganske drøy, gikk vel en 100 ml pr hjulbue ca. Litt sånn melkeaktig i konsistensen de første 17 sekundene og deretter blir den liksom seigere og seigere. To strøk med en halvtimes mellomrom.

_BSA8945.jpg

Lett å se hvor man har vært. :)
_BSA8947.jpg

_BSA8948.jpg

Tørker til en klar hinne der den ikke reagerer med noe, og en lillafarge der den finner noe å jobbe med.

_BSA8949.jpg

_BSA8950.jpg

Og sånn ser den ut dagen etter :)

_BSA8966.jpg

Dette fikk da tørke over natta. Offisiell herdetid er vel 24 timer, men på hjemmesidene til BH, ikke på boksen, står det at den som regel kan overmales etter tre. Sånt er jo kjekt å vite.

Neste morgen(ish) var det klart for Epoxy Mastic.
Dette er to-komponent superkjemi, og lukter deretter. Blir litt pling i bollen etter en stund. Kølsvart og litt seigere enn Hydrate. Like drøy. Jeg målte opp 100ml med sprøyte (synes alltid at å helle fra sånne kanner blir grisete) og det holdt sånn ca akkurat-nesten til en hjulbue.

_BSA8956.jpg

Og det ser svart ut.

_BSA8972.jpg

_BSA8974.jpg

Alt dette var jo noe jeg liksom skulle smokke på, sånn at det kunne stå å tørke å kose seg imens jeg skiftet bremsene, som liksom skulle vært hovedtema, men så tok nå detta litt mer tid enn antatt...som vanlig.
Men fikk nå skifta skiver og klosser også.

Litt rustent og slitent her og. Satt godt gjorde de også. Sang godt idet jeg dælja løs med øksa.

_BSA8976.jpg

_BSA8986.jpg

Gammelt og nytt.

_BSA8983.jpg

Noe groovy EBC med Green Stuff på plass.

_BSA8990.jpg

_BSA8989.jpg

Noen som vet om den forsenkningen er godt for noe spess forresten?

_BSA8991.jpg

Dette stod å kosa seg til dagen etter da det ble montert igjen.
Epoxy Mastic skal være herdet på 7 timer.

Nyttige erfaringer lært:

• Som vanlig, TTT.
  • Tettsittende vernebriller. Forbaska irriterende, ubehagelig og i verste fall skadelig å få stålbørstehår og drit i øya.
    Bedre vernebriller bestilt og alt mottatt. En slalombrille variant som er helt tett, så å si. Og en litt nettere variant.
  • Gummihammer til bremseskiver og andre ting som ikke vil av. Gleder meg til neste ting som sitter fast :)
  • Momentnøkkel som ikke er en halvmeter lang og litt mere nøyaktig på de lavere tallene. Denne er kjøpt. Jeg var ikke så heldig å få den på tilbud :(
  • Neste gang, kjøp mere Walters ;)

Endret av bsa
  • DCN Poeng 4
Simen
Skrevet

_BSA8926.jpg

Hahaha nice picture man!

Bra økt dette, bsa. Det i hjulbuene synes jeg burde holde bra. Renset du med tynner eller noe før du spraya hele området?

Fine de EBC-skivene. Kunne bare få dem til forhjulene her, så droppet det..

Skrevet

Sporene på bremseskiven er minstemål (dybden) for skivene.

Bmw e36 m3

Bmw e34 540it kompressor (Solgt)

Skrevet

Hahaha nice picture man!

Bra økt dette, bsa. Det i hjulbuene synes jeg burde holde bra. Renset du med tynner eller noe før du spraya hele området?

Fine de EBC-skivene. Kunne bare få dem til forhjulene her, så droppet det..

Takker :)

Nei jeg brukte faktisk ikke noe silikonfjerner/tynner el noe sånt. Jeg tok vel noen solide runder med PB, IX og Surfex som vask før jeg begynnte med pussing. Og etter det et par runder med IX eller Autowheel....eller beggedeler...og så litt Surfex og god skyllings seff. Så jeg antok vel bare at det burde være fettfritt nok.(?) Nå får det bare stå sin prøve uansett.

Sporene på bremseskiven er minstemål (dybden) for skivene.

Det var vel det jeg antok, men jeg syntes liksom det var så mye å slite på, innbilte meg at jeg hadde mindre å rutte med.

Men da har jeg metall ei stund da ;)

Skrevet (endret)

Bytte av bærearm
29.01.2013
Km. 107700

Hadde bilen til EU-kontroll den 24.01 og fikk påpakk på venstre fremre bærearm, rettere sagt bærekula.
Så da var det jo bare å skifte den.

Ikke noe bilder annet enn dette dessverre, ikke så voldsomt spennende egentlig heller ;)
Gammel og ny.

_BSA8992_zpscde5f2a8.jpg

Et par ting jeg noterte meg:
Jeg hadde planer om å få bytta foringene med Powerflex.
Problem en er jo å få ut den gamle. Prøvde en hjemmemekk av det klassiske pressverktøyet, "kopp"-på-hver-side-bolt-igjennom-skru-i-vei typen. Dro over gjengene.
Tror jeg skal ta de med til Mekonomen rundt hjørnet gitt.

Nr to. Testa passform på Powerflex-foringen over den ene..."tappen" og synes den virket veldig romlig.
Noen som vet om det skal være sånn?

Tok en liten videosnutt. Dårlig kvalitet og på engelsk, i tilfelle den må ut på noe mer spesifikt internasjonalt SAAB forum.
Powerflex-wobble på 1:00.
(Gudd lord og teit stemmen blir på video du, og så vaffler jeg i vei da. Ikke le ;) )

Men satt nå på armen med originalforinger, og 31.01 blei den godkjent.
:fun:
Endret av bsa
Skrevet

Gratulerer med godkjenning.

Skulle ønske jeg kunne fikse ting selv ass...

Asbjørnsen Automobilvaskeri

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Syntes du hørtes ut som en noenlunde engelsktalende person på videoen jeg da :)

Var hvertfall ikke noen åpenbar østlandsintonasjon jeg fikk med meg...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet (endret)

He, he, jo takk du. Årevis og timesvis med filmer og tv fra USofA og i senere år konstant plapring fra engelsk kone setter vel sine spor ;)
Men selve stemmen høres alltid så rar ut på video o.l synes jeg. Kjenner den liksom ikke helt igjen.
But, but ;)

Endret av bsa
  • Moderatorer
Christer
Skrevet

He, he, jo takk du. Årevis og timesvis med filmer og tv fra USofA og i senere år konstant plapring fra engelsk kone setter vel sine spor ;)

Men selve stemmen høres alltid så rar ut på video o.l synes jeg. Kjenner den liksom ikke helt igjen.

But, but ;)

Man høres alltid annerledes ut når ens egen stemme kommer fra utsiden av hodet. Jeg synes selv jeg høres helt brødgjøk ut når jeg hører opptak av meg selv. :P

• Admins
truhaa
Skrevet

Inglishen din var suveren den, hadde ikke tippa deg som Norsk :) og ja, stemmen sin på opptak er noe spessiell når en hører seg selv, men ikke når andre hører den ;)

Mht vandring på PF foringene så vet jeg ikke hvor mye slakk det skal være, men det gjør sikkert noen andre her inne..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Simen
Skrevet

Var imponerende engelsk der, bsa- Hørtes ut som en engelsk mann jo!

Forstår godt din undring forresten, skulle ikke tro det skulle være så "roomy" hihi..

Skrevet

Shank ju verry gutta :)

Når det gjelder slarken er jeg i dialog med PowerFlex, fått veldig god hjelp der.
Det er på det rene at PowerFlex sin foring er som den skal, så det er rett og slett unøyaktigheter i bærearmen. Noe de ikke var helt ukjent med fra uoriginale deler sa han. Er vel en grunn til at den koster en tredjedel av originalen(?)

Det er også på det rene at mine estimater i videoen, jeg sa vel en millimeter hvis ikke to, nok er en anelse overdrevet...

Har ikke fått målt den nye delen i videoen, den sitter på bilen, men den gamle originale GM delen fra videoen måler 19.05mm på pinnen, og 19,2/19,4mm i innerdiameter på foringen (ulike mål i hver ende) Så det er ikke rare slarken egentlig.
PowerFlex sin måler 19,5mm og de regner da at det skal være 0,5mm klaring.
Vet ikke hva de regner som maks differanse, skal få spurt om det.

Jeg kjøpte bærearmer til begge sider, venstre er som sagt montert. Høyre er av et annet merke (oppdaget ikke det før jeg kom hjem) og når jeg prøvde PowerFlex foringen på den mener jeg at den hadde marginalt mere slark enn den i videoen. Jeg tok noen mål av denne og der var pinnen 18,5mm og foringen 19,25/19,30.
Så jeg får vel løsne på den på bilen og sjekke.
Og så får vi ta det derifra.

Skrevet (endret)

Bytte av tennplugger.
05.02.2013
Km.107750

Driver å tråler meg gjennom sånne småting som egentlig skal gjøres rundt de 120.000 km.
Denne kvelden var det tennpluggene som stod for tur.

På vei ut.
Dekka til rundt sånn for å holde evnt rusk og rask unna. Selv om jeg seff hadde vasket rundt der først.
Vaska "de derre sorte gummistavene" før jeg dytta de tilbake. (hva heter de?)
_BSA8995_zpsd8c39d08.jpg

Gamle plugger. I følge folk på jobben var de visst helt ok, og ikke noe som skulle tilsi noe skummelt.
Hvis noen klarer å se noe annet si for all del ifra :)
_BSA9011_zps2d58f0a0.jpg

På vei inn.
Og tipset fra Haynes om å bruke en slange for å unngå feilgjenging funka fint.
_BSA8997_zps2f3129d9.jpg

Aludekslet og skruer fikk litt Autosol, ingen bilder, bilen starta, og virket veldig glad og fornøyd :)

Endret av bsa
Simen
Skrevet

Godt å få byttet tennpluggene. Merket du noen forskjell på kjøring etterpå? Jeg merket faktisk god forskjell på min.

Dette med å dekke til rundt imens man bytter hadde jeg aldri tenkt på hehe. Ikke vasket jeg de stavene heller..

• Moderatorer
Christer
Skrevet

På min bil er det tilsvarende greier, men min har to coiler og fire tennstaver. Coilene sitter montert på hver sin tennstav, og så er det en kabel fra coilen til den andre tennstaven (hver coil styrer altså to tennstaver og dermed to tennplugger).

Skrevet

Greit med alt som er gjort ja ;)
Helt ærlig Simen så kan jeg ikke si jeg merket noe voldsom forskjell. Nesten litt skuffa. Går litt jevnere på lavere turtall kanskje, men det kan like godt bare være noe jeg innbiller meg ;)

Coil og tennstav, got it.

(Speedparts kaller den tennspole og jaggu er de dyre gitt, 2300 kr stk, håper de ikke ryker noengang ;) )

Skrevet

Skifte av multireim og luftfilter
08.02.2013
Km.107763

Av med hjul og deksel for å komme til. Jeg brukte denne løsningen for å løfte opp spennarmen. Ikke helt idiotsikker, men det funka så lenge jeg var påpasselig med plasseringa av pinnen.

IMG_0937_zpsa4dc15c2.jpg

IMG_0940_zpsf3a7e16b.jpg

Same, same but different. Antar at den forskjellen der fanges opp av spennarmen!?

IMG_0941_zpse5fb6fda.jpg

Og det var vel ikke sånn at det gjorde noe å bytte den.

IMG_0945_zps98d5f27a.jpg

Burde kanskje egentlig ha bytta selve hjulet også(?) Litt spor i den som jeg tror den ikke skal ha. Men det rulla nå greit og mine ører hørte ikke noe ulyd fra det så da lot jeg det passere.

IMG_0952_zpsd38d7e23.jpg

Siden dette gikk overraskende greit og kvelden ennu var ung butta jeg luftfilter når jeg først var i gang.Og der var det jo litt av hvert.

IMG_0953_zps77950b30.jpg

Kunne jo ikke dy meg, så den blei jo plukka ut og vaska med Surfeks og behandla med Lexol Premium Protectant. Pensla inn med kost og tørket av så godt det lot seg gjøre med MF.

IMG_0968_zps306b22f9.jpg

Og vi snegler oss videre :D

IMG_0963_zpsa1fa3b35.jpg

Nytt og gammelt filter.

IMG_0954_zps51f6e834.jpg

Spirer og gror nesten

IMG_0957_zps45ecd881.jpg

Og kveldens skuffelse oppdaget jeg idet jeg skulle titte litt på xenonpærene mine. Som det viser seg at jeg ikke har! Der satt det jo noen kjipe H7 pærer. Bilen ble solgt meg med xenon, og siden den har sånne fjonge linser så har jeg aldri tenkt noe særlig mere over det. Så mye kan jeg om bil :blush: Men på den annen side, så er H7 pærer billigere ;)
Men uansett, fant en kontakt som ikke så helt frisk ut. Denne ble provosorisk erstattet med en nesten tilsvarende plugg til jeg får en ny holder...var vel ikke fritt for at det føyk noen plastikkbiter veggemellom da jeg åpnet den...

IMG_0966_zps2a7b90ad.jpg

Og sånn går no kveldan :)

Skrevet

Godt driv i loggen din:D Og godt dokumentert, jeg får så lyst til å fikse ting selv!

(Og jeg får så lyst på garasje:( )

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Skrevet

Takk takk :)
Garasje skulle jeg gjerne hatt også. Nå er ikke tilgang på et helt lager å forakte heller, men noen ganger så hadde det vært digg å ikke behøve å pakke opp og ned alt utstyr og hatt litt lenger enn en helg på seg...dog da hadde sannsynligvis bilen stått på bukker hele tiden og jeg liggi å gnukka eksosanlegg med Autosol ol ;)

• DCN Poeng 1
  • Moderatorer
Christer
Skrevet

Takk takk :)

Garasje skulle jeg gjerne hatt også. Nå er ikke tilgang på et helt lager å forakte heller, men noen ganger så hadde det vært digg å ikke behøve å pakke opp og ned alt utstyr og hatt litt lenger enn en helg på seg...dog da hadde sannsynligvis bilen stått på bukker hele tiden og jeg liggi å gnukka eksosanlegg med Autosol ol ;)

Litt samme stil som Simen da, altså? ;)

• DCN Poeng 1

• 4 weeks later...
Skrevet

Drevet litt småpludring denne uka.

Fikk montert et par slike.
Veldig kjekke. Lukta litt iffy. En litt sånn bakelittaktig odør som skulle vise seg å slå meg litt i fleisen noen dager senere når jeg åpna bagga :D Får prøve å vaske de litt.
P3050025_zpse248c276.jpg

P3050026_zpsa12d6e20.jpg

Med soft-shut mekanisme og greier :)
P3050042_zps6dc63d3e.jpg

Doing it's thing/Hanging around.
P3050045_zps07c7703d.jpg

Da jeg først var baki der tok jeg gummimatta og. Denne har hatt endel stygge flekker som har irritert meg litt.
P3050050_zps0e3e438c.jpg

P3050051_zpsd1cd057a.jpg

Prøvde først med GT W2 APC, i 1:10, men den tok ikkeno, Surfex i 1:5 løfta heller ikke stort, men en runde PB gjorde susen. Surfex etter det igjen. Blei så rent atte :)
P3050054_zps7ad2cf8d.jpg

Siden jeg hadde en flaske av Auto Finesse Tyre Gel som var uprøvd, og dette er gummi så fikk den smake litt av den. Godterisøt i lukta og grei å jobbe med, litt fiklete å buffe av, men kan hende jeg var litt vel rundhåndet med mengden. Resultatet blei kjedelig likt som før påføring, så ikkeno bilde av det.

Har kjøpt litt nye pærer og. Her montert i nærlysa er Ring Xenon Ultima. 120%mer lys dere! ;)
Ikke voldsomt informativt innendørs kanskje, men i mangel på mørke veistrekninger så får det duge som en illustrasjon.
P3080065_zpsc928c63f.jpg

Og her i samme lyktene er Osram Off Road. Ikke helt godkjent for vei, uten at jeg helt skjønner hvorfor, men ikke virker det som de blir noe varmere, elektronikken har ikke smelta og de ser ikke ut til å være til sjenanse for noen så da er det vel greit (?)
P3080064_zps853a18bd.jpg

Beholt sistnevnte i nær og satte Ring i fjern. Her er begge.
P3080066_zpsda39a7c0.jpg

Fikk titta litt på høyden også. Skal nok litt ned, men fant ut at justeringsbrytern i bilen på hakk en, gjorde susen, så da fikla jeg ikke mer med det. Må uansett ha en slett vegg skal det bli noe i nærheten av dreis på ting...

Og så har jeg lenge gått å venta på den rette delen for å løse denne floken. Skulle gjerne satt disse pluggene litt bedre fast...samt at motorrommet trenger en liten shine igjen. Blir altfor fort møkkete oppi der :(
P3080059_zps862049ad.jpg

Løsning. Utrolig hva som dukker opp i buret for elektronikkresirkulering vi har på jobb. Frigjorde denne fra kretskortet den satt på.
P3080058_zpsfd8a7dd5.jpg

Runda litt hjørner og pussa litt. Vurderte å spraymale den, men da jeg ikke hadde alugrunning for hånda overbeviste jeg meg selv om at det ikke ville holde uten...og det er ikke voldsomt synlig alikevel. Var litt keen på å bli ferdig og...
P3080060_zpsa090af44.jpg

Nå sitter de fast iallefall :)
P3080063_zps32e9dda8.jpg

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår