Gå til innhold

Polere for hånd vs DA-maskin


sruben

Recommended Posts

Polerer for hånd idag, men har fått litt lyst på en god DA-maskin med ett hode, f.eks DAS-6.

Men hvor stor forskjell blir det egentlig på å polere med en DA-maskin kontra å gjøre det for hånd som jeg gjør idag?

Lakkproduktene jeg har idag er M80, ScratchX 2.0 og Tech Wax 2.0

Hvor mye mer riper vil jeg kunne fjerne med en DA-maskin?

Hvor mye blankere finish vil jeg få?

Går det med mer produkt når man bruker maskin?

Går det raskere med maskin hvis man regner inn tiden for maskering?

Finnes det noen andre brukbare DA-maskiner med ett hode til under 1000?

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Ja, ja, ja og nei :P Du vil absolutt få et bedre ressultat med en DA maskin kontra for hånd. Du vil få en ganske mye blankere overflate, da MG#80 er laget for å brytes ned for å virke optimalt, og da er du nødt om å bruke maskin. Klarer ikke det for hånd. Du vil også kunne klare å korrigere en del riper, men det kommer ann på hvor hard lakken din er. Det går nok med noe mer produkt når du bruker maskin, men det er verdt det ;) Det går nok også raskere medregnet tid på maskering om du ser på hvilket ressultat du vil klare å få til med DA. Så vidt jeg vet er det ingen DA maskin som er biligere med et hode. Biltema/Clas Ohlson har jo tohodet til rundt 300 kr da. De funker, men bare til en hvis grad :)

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polerer for hånd idag, men har fått litt lyst på en god DA-maskin med ett hode, f.eks DAS-6.

Men hvor stor forskjell blir det egentlig på å polere med en DA-maskin kontra å gjøre det for hånd som jeg gjør idag?

Lakkproduktene jeg har idag er M80, ScratchX 2.0 og Tech Wax 2.0

Hvor mye mer riper vil jeg kunne fjerne med en DA-maskin?

Hvor mye blankere finish vil jeg få?

Går det med mer produkt når man bruker maskin?

Går det raskere med maskin hvis man regner inn tiden for maskering?

Finnes det noen andre brukbare DA-maskiner med ett hode til under 1000?

Du kan i teorien få bilen helt strøken med (en ordentlig) DA maskin, tar en del lengere tid enn med roterende men sammenlignet med "håndarbeid" blir det som natt og dag.

Om det blir blankere kommer vel helt an på utgangspunktet, tar du en ny bil og behandler halve panseret for hånd og andre halvdel med DA så ser du ikke forskjell..

Skal du ha samme resultat for hånd som med maskin....ja da går det mye mer produkt hvis du gjør det for hånd.

Hvis du tenker resultat kontra brukt tid er det mye raskere å bruke maskin uansett om du maskerer eller ikke.

Det finnes dessverre ingen DA maskiner med ett hode til under tusenlappen.

;)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i allefall slite noe helt vanvittig med å oppnå en ripefri finish for hånd. Mange mener DA gjør det samme som en roterende maskin, bare mye tregere, og andre mener det ikke kan sammenlignes. Jeg ville ha tatt steget til roterende med en gang.

EDIT: Jeg har ikke prøvd DA selv, men opplevde ikke roterende som særlig skummelt etter noen timers prøv og feil.

Endret av omrognan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har eg kjøpt en av disse tohodete maskinene fra biltema, bare for å teste.... ble lite imponert, og i tillegg risikerer en virbrasjonsskader av langvarig bruk. Nei gå rett på roterende først som sist, du vil ikke angre.

Og om du absolutt føler for å kjøpe DA maskin til å begynne med, så kjøp ihvertfall en av god kvalitet. Det er ihvertfall mitt råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsforbuk og produktforbruk er vel egentlig ikke innteressant når du får bedre resultat med maskin.

Jeg er helt enig med de over som heller ville valgt en roterende i stedet for DA. Du kommer nok uansett til å kjøpe deg roterende, så ingen vits å vente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går egentlig like raskt om ikke fortere å legge sealer og voks for hånd. Pluss at å legge LSP for hånd er på en måte belønningen for det gode arbeidet du har gjort med korrigering av lakken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle råd og innspill.

Kan godt hende dere har rett i at jeg ender opp med med en roterende senere, men må si jeg heller veldig mot den trygghetsfølelsen en DA-maskin gir meg. Jeg har ikke erfaring med bruk av andre el-verktøy og har heller ikke biler eller egen garasje til å prøve/feile/lære meg den roterende på. (Har fellesgarasje alt. familiens garasje 3mil unna)

Og om du absolutt føler for å kjøpe DA maskin til å begynne med, så kjøp ihvertfall en av god kvalitet. Det er ihvertfall mitt råd :)

Er den DAS makinen jeg linket til bra?

Tidsforbuk og produktforbruk er vel egentlig ikke innteressant når du får bedre resultat med maskin.

Sant det, bare prøver å få vite mest mulig :)

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står at DAS-maskinen kan bruke 5 ", 6" og 6,5" pads. Er det noen av disse størrelsene som anbefales fremfor de andre?

Har Clasern Sonax pads som fungerer til denne eller bør jeg passe på å bestille det samtidig?

Hvor er forskjellen i praksis på rimelige Sonax puter og f.eks Meguiars putene som er ganske dyre? Holdbarhet eller mer?

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Meguiars pads er veldig holdbare hmt det meste, de tåler bra med vask og har en konsistens som ikke ryker mht kanter ol...

jo mindre str jo mer "bite" får du ofte med en DA maskin.... 6" er en god str :)

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiars pads er veldig holdbare hmt det meste, de tåler bra med vask og har en konsistens som ikke ryker mht kanter ol...

jo mindre str jo mer "bite" får du ofte med en DA maskin.... 6" er en god str :)

Har sett w8006 og w9006 fra MG, men de er vel 6,5".

Ser at CYC har 3,5" bakplate og 4" pads, vil det ha noe for seg å kjøpe med dette for å ta litt ekstra ripete områder osv?

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja ok det, små pads/bakplater er ok det på trangere plasser også..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Biltema sin 2-hodet samt en Metabo som jeg kaller Poline. For det første går det _mye_ fortere med roterende enn med DA (som igjen går fortere enn for hånd...) - samtidig som du får mye bedre resultater. Nå skal det sies at f.eks. Flex sin DA er hemskt bra også da...

Det er bare å spare opp ca 1500,- ekstra så kjøper du deg en Metabo fra Kazzper / godkjemi.com - er bare å hoppe i det :)

Jeg bruker fortsatt Biltema-maskinen jeg altså - men det er da til spesifikke oppgaver som f.eks. hologramfjerning med 3M Ultra Fina og 3M blå pads.

Du kan fortsatt gjøre veldig mye bra for hånd - men det vil da ta deg myyye lengre tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer seg endelig bestilling av DAS maskinen!

Men er usikker på om jeg skal gå for 6" Sonus puter eller 5" Menzerna.

Hadde tenkt på 4" spotpads i tillegg, men det blir kanskje overflødig hvis jeg velger 5" Menzerna?

Blir det altfor lite med 1 av hver pad? Bør jeg ha 2 av alle?

Kom gjerne med forslag. Jeg har som nevnt M80, Tech Wax 2.0, ScratchX 2.0.

Er vel kjekt å ha noe med litt mer cut også. Evnt hva? Er M8x-serien treg å jobbe ned med DA? Er Ultimate Copmound et alt?

Merker forøvrig at jeg blir litt påvirket av alt roterende pratet her på forumet, men DAS maskinen er jo ikke så dyr at det blir noe stort tap om jeg skulle gå videre til roterende senere.

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok gått for 6" og 4", så har du både noe til de store flatene samt de mindre områdene.

1 av hver holder egentlig, men går noe galt så en pad ryker, sitter du jo litt i klisteret. Fint å ha fler av hver når du skal jobbe med forskjellige produkter også.

Skal du ha noe med mer cut er scholl s03 fine saker.

Når du får sansen for dette, varer det nok ikke lenge til du står med en roterende og gliser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får sansen for dette, varer det nok ikke lenge til du står med en roterende og gliser default_biggrin.png

... eller svetter litt nervøst første par gangene (som i mitt tilfelle)

default_cool.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...