Gå til innhold

Recommended Posts

Hans Marius
Skrevet (endret)

Lenge siden det har vært noe særlig aktivitet her inne, så tenkte jeg skulle legge ut en liten test jeg har gjort av Ewocar NanoWax. NanoWax er en av de siste hurtigforseglingene som har kommet på markedet, men den har flere å konkurrere med. Selv har jeg brukt både Carpro Hydro 2 som på mange måter er å regne som "the OG" sprayforseglingen, Gyeon Wetcoat/Wetcoat Essence og Koch Chemie Protectorwax og har dermed noen jeg kan sammenligne med.

En liten disclaimer for testen, jeg har et lite samarbeid med Detailers Lab, men denne ble kjøpt før den avtalen ble inngått og dermed kjøpt til normalpris. Uansett prøver jeg alltid å være så ærlig som mulig med alle produkter jeg tester og denne testen er derfor ingen unntak :) 

Så, til testen. Ifølge Ewocar kan denne forseglingen blandes ut opptil 1:100 og fortsatt ha en effekt. Det vil si at den både kan påføres med lavtrykksprøyte eller skumkanon for de som har det. Jeg har hittil kun testet i skumkanon og siden jeg enda ikke har testet blandingsforholdet på skumkanon og spyleren min kan jeg ikke si nøyaktig hvilket forhold det ble testet med. Jeg kan allikevel si at det ble testet relativt svakt, da det kun ble blandet på slump i skumkanonbeholderen og altså relativt svakt allerede der. Anslagsvis vil jeg tippe at blandingsforholdet i beholderen var rundt 1:8 og med et typisk blandingsforhold ut fra skumkanoner på mellom 2-5% kan vi anta at blandingen ut på lakken var i området 1:150, så egentlig svakere enn anbefalt. 

Testobjektet er en Volvo V90 som går som familiebil og har dessverre enda ikke på de 5 årene vi har hatt den fått en ordentlig runde med polering eller beskyttelse, annet enn regelmessig vask og hurtigforsegling. Bilen ble vasket med asfaltfjerner og iron remover, samt alkalisk såpe i kanon og en PH nøytral såpe i bøtta til slutt før NanoWax'en ble påført. Det var ikke særlig antydning til effekt fra tidligere forseglinger etter vask, så det skal være en relativt ubehandlet overflate for ny forsegling. 

Et par bilder og en videosnutt av beading og sheeting før behandling:

u2vmSXe.jpg

e1Yjmjl.jpg

ixBZiP1.jpg

https://imgur.com/rKvAmCU

Skummet som ble påført var tynt og rant lett av, som kanskje ikke er så rart mtp blandingsforholdet. Dette gjorde allikevel at det ikke var noe problem med at det lå igjen produktrester etter avspyling som jeg har hatt litt problemer med f.eks Protectorwax. 

f9g54RZ.jpg

https://imgur.com/wcP5Li4

Etter avspyling ble resultatet som følger:

cHqZ0FI.jpg

e1Yjmjl.jpg

https://i.imgur.com/FNY4kqw.mp4

Som dere ser ble det grei vannskrekk og pene beads til å være en hurtigforsegling. Det er naturlig nok ikke helt samme vannskrekk som du kan oppnå med en coating etterfulgt av en hurtigforsegling, men til å ha null beskyttelse under er dette absolutt godkjent også mtp at den er blandet ut rimelig tynt. 

Jeg har også testet denne på samme bil tidligere, samt på A4'en før den ble coatet for å se på hvor lenge de varte. Erfaringsmessig holder ikke slike hurtigforseglinger så alt for lenge, noe de ikke nødvendigvis er laget for heller, men etter 3-4 ukers bruk uten vask på A4'en følte jeg faktisk at det var en reel beskyttelse som gjorde at møkk slapp lettere ved forvask, i tillegg til at det var synlig beading og sheeting før vask. Etter vask var vannegenskapene på denne også svekket, men fortsatt til stede. Volvoen har ikke fått noen vask siden starten av juni og som bildene over viste var den relativt død etter nesten 4 måneder. Men jeg har sett at det var beading og sheeting til stede i regnvær i alle fall et godt stykke ut i august. 

Oppsummert vil jeg si dette var et hyggelig bekjentskap. Lukten minner om honninglikør, så med mindre det er noe du har dårlige minner med er det en god lukt ved bruk :) Rask å bruke, veldig drøy mtp blandingsforhold og gode vannegenskaper gjør denne til en hurtigforsegling jeg kommer til å bruke mer av. Prisen er heller langt fra ille, til 1199,- som veiledende pris pr 28.09.25 for hele 5 liter. Jeg kan i alle fall si jeg anbefaler denne på det varmeste, om det er som hurtigforsegling over annen beskyttelse, alene eller bare som drying aid :) 

Endret av Hans Marius
  • DCN Poeng 2
Skrevet

Fin test!

Har imidlertid bedre erfaring med bøttesåper som har beskyttelse i seg når man uansett skal vaske bilen og trenger beskyttelse, men uten å ta "et ekstra steg". Gtechniq Gwash har i min bok god holdbarhet iaff.. :) 

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2021 Tesla Model Y LR

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Hans Marius
Skrevet
25 minutter siden, Klykken skrev:

Fin test!

Har imidlertid bedre erfaring med bøttesåper som har beskyttelse i seg når man uansett skal vaske bilen og trenger beskyttelse, men uten å ta "et ekstra steg". Gtechniq Gwash har i min bok god holdbarhet iaff.. :) 

Har ikke testet Gwash før, men har testet blant annet 3D Wash and Wax og den syntes jeg du måtte bruke mye såpe for å få en reel effekt. Helst en dasj direkte i vaskehansken. Følte jeg måtte vaske hele bilen først på normal måte og deretter gå en runde til for å få beskyttelsen, så det var ikke veldig tidssparende. Men godt mulig Gtechnoq sin er bedre i bruk :) 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår