Gå til innhold

Hans Marius sin Audi RS6 C7


Hans Marius

Recommended Posts

Hans Marius

Etter å ha ventet og spart i nærmere ett år hadde black friday kommet og jeg skulle til å kjøpe en hel del trimdeler til S4'en. Etter å ha lagt til alt jeg ville ha og summen kom opp i 100 000 + på tilbud begynte jeg å tenke litt... Selv med alle disse delene ville ikke effekten komme opp i mer enn ca 450 relativt holdbare hk i motor. Selv om RS6 er en litt tyngre bil ville fortsatt vekt til hk ratioen være høyere i en RS6. Når det i tillegg ikke var sååå alt for mye mer jeg måtte ut med for å kunne investere i en RS6 ble autosøk på finn lagret. Deretter fikk turen til banken som også var velvillig. Etter 2 år med svart bil som i og for seg har gått ganske bra ønsket jeg en bil i favorittfargen, nemlig blå. Etter å ha lest meg opp på utstyrsfronten fant jeg også ut hva jeg måtte ha, samt hva jeg hadde lyst på. RS stoler i delskinn og Alcantara var et must. Bang & Olufsen anlegg lå også høyt på lista. Carbon pakke utvendig og innvendig var også veldig ønskelig. Panoramatak var kult å ha på S4'en, men ikke et must. 360 kamera var også kjekt å ha, men heller ikke et must. Dynamic pluss pakke med sport differensial burde jeg nok også ha. Alt annet ville være en bonus. Bilen burde ikke ha gått mer enn 100 000 i alle fall, men siden face lift utgavene lå såpass høyt i pris og forskjellene var så små var ikke det et krav.

 

Ca 1 måned gikk før det tikket inn et varsel. Blå bil med carbon innvendig og utvendig, check. 2014 mod med 82 000 km på telleren, check. Dynamic pluss med sport diff og oppjustert hastighetssperre, check. Bang & Olufsen anlegg, 360 kamera, RS stoler i delskinn og Alcantara, chech, check, check. Alcantara taktrekk, men ingen panoramatak, godkjent. Karbon keramiske bremser, hmm dyrt... 21 tommer både sommer og vinter, helt nye Nokian piggfrie vinterdekk og 1 år gamle sommerdekk, meget bra. Bilen befinner seg på, Gjøvik... Bare 40 min hjemmefra. Og prisen, akseptabel. Her må det prøvekjøres :)

 

Etter prøvekjøring og besiktigelse, samt undersøkelse av blant annet bremser og annet ble valget tatt og bud gitt. Motbud kom i retur, som igjen ble møtt med et nytt. DEAL, gratulerer med ny bil!

 

Slik gikk det altså til at jeg endelig ble den heldige eier av drømmebilen, en Estorilblå RS6 C7. En praktisk familiebil, med et monster av en motor på 560 hk og 700 Nm. Jeg blir en smågutt med bredt glis om munnen hver gang jeg drar i girspaken og girkasse og eksos skifter til sportsmodus og den deilige lyden av sportseksosen dundrer. Braaaaaam, brap brap brap :D 

 

Så nok prat og litt bilder etter første vask :)

IMG_6955.thumb.JPG.ed5100d38230c2327a1e4181ab262b93.JPG

IMG_6957.thumb.JPG.79b4964257b0bb33e722e9eb4295b696.JPGIMG_6956.thumb.JPG.f92722b933b774fcac0b2495152c5f89.JPGIMG_6959.thumb.JPG.944d896dc3a71aaffdb3c7c181ad2025.JPG

IMG_6958.thumb.JPG.677548818d37719cca62798b7ee4efa7.JPG

IMG_6960.thumb.JPG.ddee2fbee46b0c5deb2d861dc6a1c031.JPG

Full utstyrsliste som følger:

Dynamic Pakke Plus
Dynamisk styring
Sportsunderstell med Dynamic Ride Control
Matrix plus LED lykter
Sportsdifferensial
Økt toppfart 305 km/t
- Assistentpakke
Kamera med avstandssensor,
Audi Pre Sense Plus
Adaptiv Cruise Control
Active Lane Assist
Side Assist
Parkeringsassistent
- Komfortpakke
Elektriske seter med memoryfunksjon
Automatisk avblendbare speil innvendig og utvendig
- 360 Kamera
Ryggekamera
Frontkamera
2 sidekameraer (multifunksjon)
Skiltgjennkjenning
Bang & Olufsen sourroundanlegg

Keramiske bremser

Carbonpakke innvendig & utvendig

Alcantara taktrekk 

RS sportseksos  

RS sportsseter

Head Up Display

Keyless Go & Keyless Entry  

21" sommerhjul

Privacy glass (tonede bakruter)  

MMI Navigasjon Plus

Garasjeportåpner (Home Link)

Soft close (dører)

Oppbevaringspakke

Sort optikk

Elektrisk bakluke

Solgardiner for bakruta & siderutene bak

 

Det er litt skjønnhetsfeil her og der, så jeg har litt å rette opp. Men tatt i betraktning hva jeg betalte for den og hvor mye av utstyret jeg fikk med så er jeg fornøyd med kjøpet hittil. Jeg har allerede noen planer for bilen, men første pri er å få den så strøken som mulig igjen. Den blir en daily driver, så litt må jeg dog regne med. 

 

Følg med videre :)

 

Endret av Hans Marius
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med ordentlig drømmebil! Jeg har kjørt og sitti på i mye rart, men aldri blitt så skjelven som når jeg prøvekjørte en slik 😂 Den var oppjustert til 720hk, men dog. Drømmer om å kunne kjøpe meg en slik selv en dag 🥰 Kos deg med bilen!

 

Edit: Skjelven er en understatement, ble faktisk litt redd.. 😅

Endret av -Håkon

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
2 timer siden, Extratyggis skrev:

Gratulerer med drømmebil! Nydelig fargekombinasjon med blå og sort optikk :) 

Takk for det :) Ja helt enig, blå og svart blir liksom aldri feil i mitt hode :D 

9 minutter siden, -Håkon skrev:

Gratulerer så mye med ordentlig drømmebil! Jeg har kjørt og sitti på i mye rart, men aldri blitt så skjelven som når jeg prøvekjørte en slik 😂 Den var oppjustert til 720hk, men dog. Drømmer om å kunne kjøpe meg en slik selv en dag 🥰 Kos deg med bilen!

 

Edit: Skjelven er en understatement, ble faktisk litt redd.. 😅

Tusen takk :) Prøvekjørte en som var chippet til rundt 700 jeg også når jeg lette etter bil og kan si meg enig at da må det trås varsomt på gassen :P Så skal ikke se bort ifra at det blir en liten runde hos Fyksen på denne med tid og stunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Grattis med ny bil! :D Er faktisk drømmebilen min også dette her. Kjekt at du fikk tak i en som var så godt utstyrt. B&O anlegget kostet vel 70k ekstra i sin tid mener jeg å huske. Spiller helt hinsides bra. HUD er også undervurdert syntes jeg.

 

Angående tuning, så vil jeg absolutt anbefale Revo. www.onlyrevo.com De er helt sjef på alt av VAG. Kjekt med den SPS boksen også, da man kan justere effekt ut fra bensinkvalitet osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hans Marius
21.2.2021 - 6.08, Stifens skrev:

Grattis med ny bil! :D Er faktisk drømmebilen min også dette her. Kjekt at du fikk tak i en som var så godt utstyrt. B&O anlegget kostet vel 70k ekstra i sin tid mener jeg å huske. Spiller helt hinsides bra. HUD er også undervurdert syntes jeg.

 

Angående tuning, så vil jeg absolutt anbefale Revo. www.onlyrevo.com De er helt sjef på alt av VAG. Kjekt med den SPS boksen også, da man kan justere effekt ut fra bensinkvalitet osv. 

Takk for det 😊 Ja jeg er godt fornøyd med hvor mye utstyr jeg fikk med. Hadde B&O på S4'en min også og etter å ha testet en RS6 med Bose så var det egentlig ingen tvil om at jeg måtte ha B&O i den også 😅 Det kunne ikke sammenlignes rett og slett... 

 

Har sett litt på Revo og er enig i at den SPS boksen var kjekk. Hvis jeg skal gjøre noe med bilen tror jeg nok det enten blir fra en forhandler som kan godkjennes i vognkort eller en som leverer en slik type boks med mulighet til å sette den tilbake til stock. Jeg valgte å gå for motor og girkasse forsikring og de er ikke gyldige hvis det ikke er chip som kan godkjennes i vognkort... Så må nok se litt på det før jeg bestemmer meg 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Grattis med rålekker doning! En av de peneste stasjonsvognene som er laget dette :) 

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fet bil! Kan definitivt anbefale tuning sjølv om det egentlig ikkje er nødvendig...  Det eg har gjort på min er å få dei som la inn ny software til å fjerne cylinder on demand funksjonen, den som gjør at bilen kun går på 4 syl ved lav belastning. På min var skiftet mellom 8 og 4 syl modus veldig merkbart og irriterende. Eg har nå 680hk og 900nm(stage 1) 

20210226_145329.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hans Marius
11.3.2021 - 11.15, FrodeAa skrev:

Gratulerer med fet bil! Kan definitivt anbefale tuning sjølv om det egentlig ikkje er nødvendig...  Det eg har gjort på min er å få dei som la inn ny software til å fjerne cylinder on demand funksjonen, den som gjør at bilen kun går på 4 syl ved lav belastning. På min var skiftet mellom 8 og 4 syl modus veldig merkbart og irriterende. Eg har nå 680hk og 900nm(stage 1) 

20210226_145329.jpg

Takk for input 😊 Hvilken leverandør har du på tuning? Og hvor lenge har du hatt tuningen? Hatt problemer med oljesil på din mtp turboras?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hans Marius

Da var det kanskje på tide å oppdatere litt her....

 

Når jeg kjøpte denne bilen fikk jeg med 4 ting i kontrakten. Forrige eier hadde vært borti noe med frontfangeren, slik at lakken hadde sprukket på venstre side rett foran hjulet. Forhandler skulle derfor lakkere hele fremfanger. Det ene carbondekselet i fremfangeren var litt sprukket og stygt (mulig etter samme sammenstøt som for lakken) og skulle derfor byttes på forhandlers regning. Bilen var også av en eller annen grunn registrert som varebil og dermed egentlig kun lovlig med 2 i bilen. Forhandler skulle derfor registrere om til vanlig personbil på deres regning. Det siste punktet var at cruise controllen ikke virket. Ifølge forrige eier var dette en enkel sak å fikse, da forhandler ikke hadde programmert den "riktig" når de hadde byttet hovedenheten til ACC før han fikk den. Derfor skulle forhandler fikse også dette på deres regning.

 

Avtalen var derfor at jeg skulle levere bilen til forhandler for å få utbedret alle disse tingene når det passet for meg også skulle det være fikset ila en uke. Jeg skulle få leiebil i mellomtiden så dette skulle være en grei sak, i utgangspunktet...

 

Avtalte derfor å levere bilen lørdag 13. Februar da jeg skulle til en kompis i Oslo den helga uansett og derfor passet det bra. Fikk overlevert en Citroen C1 (!!!) til leiebil, som jeg tenkte var ok siden det kun var 1 uke. Men så startet problemene. 

 

Først varte det 3 uker før de klarte å få registrert den om til personbil, da det viste seg at bilen manglet et CE klistremerke i dørkarmen som forhandler måtte bestille. Når det så var i orden viste det seg at programmeringen av ACC ikke var fult så enkelt som først antatt. Forhandleren klarte ikke å programmere den selv da de bare fikk feilmelding. De sendte den så til Albjerk i Drammen som er merkefohandler, men heller ikke de klarte å programmere den. De mente at hovedenheten til ACC hadde "låst" seg til et annet understellsnummer og derfor ikke ville la seg kombinere med denne bilen. Med dette begynte jeg å lure på om den hovedenheten de hadde kjøpt forrige gang faktisk var ny eller ikke og forhandler innså at de nok måtte kjøpe en ny ny hovedenhet til ACC. Så gikk det enda en uke med masing på forhandler på å faktisk få bestilt denne, men de ønsket selvsagt å få tilbake pengene sine fra vedkommende de hadde kjøpt den forrige hovedenheten fra, men han mente bestemt at denne var ny så de måtte forsøke å programmere den en gang til. Dette ble så gjort, igjen uten hell og da måtte forhandleren bare bestille ny hovedenhet... Dette var så klart ikke deler som fantes i hverken Norge eller Sverige, så det kunne ta opptil en uke å få de fra Tyskland. Når de så endelig fikk delene tok det enda en uke før Albjerk hadde tid til å montere dem. Når dette var gjort fant de ut at de måtte bytte en eller annen sensor til og også denne var Tysklanddel med påfølgende en uke levering 😫 På dette tidspunktet hadde jeg vært uten RS6'en i over 1 måned, igjennom vinterferien og påskeferien stod snart for tur. Etter planen skulle den siste sensoren komme Torsdag 25.Mars, slik at de rakk å montere og programmere på fredag og kjøre bilen opp til meg før påskeferien. Så rundt kl 13 på fredag fikk jeg vite at Albjerk igjen hadde problemer med å få programmert sensoren og AAC enheten og hadde måttet sende en forespørsel til Audi Tyskland for å få bistand. Dette tok som regel 2-3 dager før de fikk svar og med påske påfølgende uke var det ikke snakk om å få dette i orden før etter påske. Relativt forbanna fikk jeg i det minste kranglet meg til å få en annen leiebil, da en C1 rett og slett var håpløst å bruke på Lillehammer med de snømengdene som hadde kommet den siste tiden. Fikk så reise på Avis og ta ut en Kodiaq som jeg kunne ha frem til bilen var ferdig. Avtalen var så at de skulle kontakte meg etter ferien når Albjerk hadde fått svar fra Audi og bilen var klar. 

 

Så fikk jeg telefon fra forhandler 7. April der han åpner samtalen med "Sitter du?"... Jeg får så forklart hvorfor ingen har klart å programmere ACC enheten i utgangspunktet. Det viser seg nemlig at bilen har vært meldt stjålet i Tyskland og derfor var det lagt inn en komponentsperre på alle hovedenhetene i Audi's system. Bilen jeg hadde bestod derfor av 2 biler. En med lovlig understellnummer som jeg ikke har noen historikk på, samt alle delene (motor, girkasse, elektronikk osv) som var stjålet og flyttet over i det andre karosseriet. På denne måten er det ingen som har funnet ut at bilen bestod av stjålne deler når den ble importert til Norge og registrert her. Forhandler har vært i kontakt med politiet i Tyskland og saken var henlagt, men pga at delene har vært stjålet vil hverken Audi Tyskland eller merkeforhandler i Norge hjelpe oss med bilen... På dette tidspunktet føler jeg meg oppgitt og sliten av alt som har vært med denne saken og vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal respondere. På den ene siden var dette en bil med alt utstyr jeg ønsket meg, med riktig farge og en ganske ok pris og jeg så for meg at det var lite sannsynlig at jeg fant en tilsvarende bil, i alle fall med det første. På den andre siden hadde jeg 0 historikk på hva som var gjort med denne bilen. De kvitteringene på servicer jeg hadde kunne jeg ikke vite om var gjort på karosseriet jeg hadde eller motoren jeg hadde. Jeg kunne heller ikke vite om forsikringsselskapene ville godta å reparere bilen på forsikring hvis noe skulle skje i fremtiden (hadde motor og drivverkforsikring). ACC ville jeg ikke få fikset med enkelhet, selv om det virket som det var mulig å komme forbi komponentsperra om du fant en guru som hadde kompetanse på dette, men jeg kunne bare glemme å få gjort servicer eller andre reparasjoner på merkeforhandler senere. For ikke å snakke om verditapet ved salg av bilen senere.

 

Heldigvis la forhandler seg helt flat og sa de forstod om jeg ville heve kjøpet og jeg ville da få igjen hele kjøpesummen. Etter å ha fulgt med på Finn siden jeg kjøpte denne viste jeg at det ikke fantes tilsvarende biler til salgs og at de som hadde en del av utstyret jeg ønsket lå en hel del høyere i pris. Delvis for å undersøke muligheten og delvis for å utsette tidspunktet for å bestemme meg sa jeg til forhandler at jeg kunne være interessert i å beholde bilen hvis jeg fikk et betydelig fratrekk i kjøpesummen, at de fant noen som kunne fikse komponentsperrene, at de skulle komme med en skriftlig uttalelse på hva som var gjort med bilen og at det ikke var risiko for at tidligere eier ville ha tilbake bilen, samt at jeg fikk bekreftet fra forsikringsselskapet at de fortsatt kunne dekke eventuell skade på motor eller gir senere. Forhandler skulle se på dette og jeg skulle få beholde leiebilen inntil videre mens de gjorde dette. 

 

Som antatt var ikke dette gjort med det første, så jeg benyttet tiden på å undersøke andre markeder som import fra Tyskland, diverse facebook grupper med biler som ikke hadde kommet på finn enda, men ingen hadde det utstyret jeg ønsket eller var alt for dyre. Men så, lørdag 24. April, 10 uker etter jeg hadde levert RS6'en ble det lagt ut en Sepang blå RS6 i Klepp på Finn som fanget oppmerksomheten min. Etter en kjapp telefon til selger fikk jeg bekreftet at dette kunne være en aktuell bil. Kontaktet så forhandler av den forrige bilen og spurte om status. På dette tidspunktet hadde de sendt over datafiler til en Audiguru i Storbritania som visstnok skulle kunne komme rundt komponentsperren, men de viste ikke hvor lenge det ville ta eller om det faktisk ville fungere. Ei heller hadde de kommet frem til prisavslaget de kunne gi. Da bestemte jeg meg for at dette gidder jeg ikke vente lenger på. Jeg hever kjøpet. Forhandler forstod dette og skulle sette i gang papirarbeidet og prosessen med å føre tilbake pengene. Ringte så den nye selgeren igjen, fikk pruta litt og kjøpet var i boks, usett 😅 Avtalte at jeg skulle ta flyet fra Gardermoen til Stavanger og hente bilen helga om to uker og håpet at pengene var på konto innen da. I løpet av disse to ukene purret jeg på forhandleren av den gamle bilen sikkert 5 ganger, men heldigvis, samme dag som jeg tok flyet til Stavanger var pengene på plass. 

 

Nå, en uke etter den nye bilen ble hentet har jeg fått kjørt den nærmere 1000 km og hadde en 5 timers vaskerunde i går og kan si jeg er godt fornøyd med det nye kjøpet. Bilen ser meget bra ut, har litt annet utstyr enn den forrige, men fortsatt det jeg aller helst ville ha og en ekstremt pen farge. Den ble noe dyrere enn den forrige, men ikke mer enn at jeg kan leve med den. 

 

Så med dette avslutter jeg dette innlegget og denne tråden med et ønske om at ingen opplever det samme som jeg gjorde i fremtiden... Det endte heldigvis bra, men har vært noen tunge og frustrerende uker 😡 Så om dere vil følge den nye bilen kommer ny tråd her ;)

 

Endret av Hans Marius
  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Alfaduden

Ouch. Lei historie, men takk for at du deler. Det er jammen ikke noen enkel situasjon du havnet i. 
Du kan jo prise deg lykkelig for en åpen og samarbeidsvillig forhandler. Makan! Det må jeg si. Ikke ofte man møter slik velvilje.

 

Godt det endte bra og den nye ser jo smashing ut! 

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

 

Magnus Skjølsvik Svendsen


1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
18.6.2021 - 10.47, Alfaduden skrev:

Ouch. Lei historie, men takk for at du deler. Det er jammen ikke noen enkel situasjon du havnet i. 
Du kan jo prise deg lykkelig for en åpen og samarbeidsvillig forhandler. Makan! Det må jeg si. Ikke ofte man møter slik velvilje.

 

Godt det endte bra og den nye ser jo smashing ut! 

Ja det var en ganske kjedelig periode når det stod på... Forhandleren har for så vidt tatt ansvar, men hele prosessen tok veldig lang tid og mye energi for å følge opp. 

 

Uansett glad det endte som det gjorde og desto mer fornøyd med den nye bilen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...