Gå til innhold

Aha-opplevelser for en førstegangsbruker


MortenB

Recommended Posts

I dag var første gang jeg testet litt andre produkter enn de man finner på bensinstasjonen. Grunnen var vel etter å ha oppdaget forumet her.

Bestilte for et par uker siden litt diverse fra Godkjemi. Fikk de levert AKKURAT i tide til at regnværet satt inn i en hel uke. Men i dag klarnet det opp og muligheten for pleie var tilstede.

Da var det bare å starte....

Avfetting.. Bilen har ikke blitt tatt skikkelig på veldig lenge så lot den stå en stund med avfetting før jeg spylte over med høytrykkspyler. Siden jeg ikke hadde noe felgbørste og kun nye washmitts valgte jeg å vente med felg og hjulbue litt. Tenkte jeg kunne ta det etter at jeg hadde vasket bilen og "ofre" den første mitten til det etter vask.

Etter å ha spylt av avfettingen var det over på vask. Brukte Soft Wash Gel fra Meguiars. Blandet dette med vann og gikk løs på bilen med WashMitt, også denne fra Meguiars. Var en litt annen opplevelse å vaske bil enn med svamp og andre såper. Følte at mitten gled lettere over flatene samtidig som jeg så den tok til seg dritten. Mitten ble jo helt sort. Siden jeg ikke har noe bøtte med GrittGuard var jeg nøye med å sjekke mitten etter at jeg hadde skylt den i bøtta. Vil jo ikke ha med mye dritt og lage riper på bilen.

Da hele bilen var vasket gikk jeg løs på felger og hjulbuer med mitten. Skal si det var mye dritt der ja... Men da vet jeg jo at jeg har fått bort mye dritt. Så var det på tide å spyle igjen. Lot først høytrykken gjøre jobben før jeg koblet fra slangen og lot vannet bare renne over bilen. Siden lakken ikke var noe særlig polert tidligere, og at Soft Wash Gel vel er såpass sterk at den uansett fjerner en del polish lå det mye vann på bilen selv om vannet fikk flomme fritt. Dette ga meg muligheten til å virkelig teste WaterMagnet fra Meguiars. Synes ikke dette var noe sånn super "aha" opplevelse til å begynne med men etter hvert som den hadde fått trukket til seg vann begynte den å virke bedre. Vet det finnes andre waffler på markedet som skal være enda bedre men det får heller stå på ønskelista litt. Uansett synes jeg det ble veldig bra etter å ha tørket.

Ulempen med å gå nøye til verks er at jeg ser det er MYE riper i lakken... Heldigvis ikke mange dype, kun overflateriper og swirls. Planen er å gå løs på disse i morgen :)

Før ripefjerning og polering var det Clayen sin tur å gjøre jobben. Aldri brukt Clay før og ble litt overrasket når jeg åpnet Quick Clay Kitet fra Meguiars.... Skulle den bittelille Claybiten holde til hele bilen? ALDRI I LIVET var min første tanke. Etter å ha lest og lest på forumet har jeg forstått at det er viktig å hele tiden ha "ren" Clay mot bilen. Delte først Clayen i to og klemte den litt utover. Sprutet både deler av taket og Clayen med Quick Detailer og gikk løs.. Det lugget jo som dårlige smurte påskeski, men skal si Clayen tok til seg dritt. Fant også fort en fin teknikk for å utnytte Clayen best mulig.

Bruke en side og ha en side "ren" for så å brette den rene siden ut og klemme. Gjentok dette til jeg faktisk hadde tatt HELE bilen med halve Clayen... Og den som jeg ikke trodde kom til å holde hele bilen om jeg så brukte alt.

Lakken kjennes nå utrolig ren og glatt ut og må si meg veldig fornøyd med føste Clayforsøk.

Når jeg så var ferdig med Claying av hele bilen, var det på nytt vannets tur. Lot dette flomme fritt over bilen for å skylle vekk alle rester for så å tørke hele bilen på nytt med Watermagnet. Nå kunne jeg lett tørke hele bilen tørr uten problemer.

Så det er så langt jeg har kommet på dag en. Har selvfølgelig også fått tørket/vasket i dører osv og også tatt litt innvendig men for innvendig vedlikehold har jeg ikke kjøpt noen produter... ENDA... Men.. De kommer. Det ser jeg :) Dette er jo gøy.

I morgen er planen å gå løs på bilen med Meguiars 3 Step. Ser jeg skulle hatt en SchrachX også men det får heller bli neste gang. Så artig som dette er kommer bilene til å få "SPA" behandling relativt ofte.

Så over til spørsmålene jeg har:

1. Dekkene har ikke fått noe behandling. Hva anbefales? Har lest at man ikke bør bruke produkter som går til både hardplast og dekk.

2. Hardplasten/Listene trenger sårt gjenoppfrisking. Hva bør jeg bruke?

3. Innvendig. Her snakker vi om mørkt interiør, både dashbord samt seter og stoffer. Ser at setene er møkkete og trenger å bli renset. I tillegg så er jeg på jakt etter tips til hvordan man bør behandle dashbordet for å få frisket opp dette.

4. Vinduer. Både utvendig og innvendig. Føler ikke at vinduene blir rene av vanlig vask så trenger tips på hvordan jeg enklest mulig kan få rene og pene ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Ja clay var også for meg en kjempe aha opplevelse. Er fortsatt nesten like gøy å dra over lakken etter en runde med clay, når du vet det kjentes som pussepapir fra før :)

1. Du trenger en god dekkfornyer og jeg kan annbefale deg Swissvax Pneu eller Megs High Endurance til dette. Megs sin gjør dekkene litt blanke, samt blir litt brun etter en stund men holder ganske lenge. Swissvax sin gjør dekkene litt mattere så de ser "som nye ut" samt at de også holder en god stund og ikke gjør dekkene brune.

2. På lister er Owatrol Polytrol et godt valg. Varer en evighet hvis du påfører den på riktig måte, og en boks holder lenge.

3. Innvendig ville jeg testet enten Chemical Guys Green Clean som kan blandes ut til maks 1:16, og tar mye/alt av møkk på både stoff og plast. Eller du kan prøve Megs Carpet Cleaner. Denne er ganske sterk og er god på litt tøffe flekker.

4. Til vinduer kan du teste enten Megs NXT Glass Cleaner eller Chemical Guys Window clean. Begge disse er veldig gode, og Chemical Guys sin kan blandes ut 1:1 med vann. Du trenger også en vindus mikrofiber for å hindre streker på rutene.

Håper du fikk svarene du var ute etter, ellers er det bare å spørre igjen om det er noe du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Faktisk lå mange av de produktene allerede i handlekurven min hos ScandicShine. Må jo prøve den nettbutikken også. Ellers gleder jeg meg til å gå løs på bilen med andre produkter i morgen. Hehe.. Det er forresten min bedre halvdels bil som får gjennomgå nå. Tør jo ikke teste på min første gangen ;) Bilen jeg tar nå er en '02 modell Golf, grønn av farge. Skal bli spennende hva jeg klarer å gjøre med ripene på den etter hvert. Tror nok jeg må teste noe sånt som ScrachX eller tilsvarende produkt på de værste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hva brukte du av avfetting? Prickbort tar mye dritt også, da sparer du både mitt og claybarer en del :)

Eller kjenner jeg meg igjen i beskrivelsen din, annet en at mine watermagnets var bra fra dag 1 :) bare å glede seg til DC 1-2-3 nå.....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Faktisk var det en avfetting fra Biltema. Har brukt den en del og den er helt ok. Det finnes sikkert mange som er myyye bedre men siden denne var kjøpt inn lenge før jeg oppdaget forumet her og bilpleie som hobby så får den heller stå til pers fram til den er tom. Ellers blir det å prøve Prickbort neste gang ja :) Leser at mange her på forumet skryter av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

møkka rener av prickbort ;)

Skal ikke være det værste det du finner av avfetting på biltema har jeg skjønt, men vær obs på at det er forskjellig typer avfetting og forskjell på hva de tar av møkk, noen er knall på vanlig møkk ol, andre er mer spissa mot feks asfalt og oljerelaterte saker (der er prickbort)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Tydeligvis er ikke den jeg har nå så veldig god på litt tøffere saker.. for på den stakkars felgen er det masse sorte prikker som jeg ikke får bort... så må nok på med sterkere saker... Grim Reaper for eksempel hadde jeg tenkt. Står på planen over produkter som skal bestilles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

En god felgrens ale P21s power gel eller bilberry er å anbefale på felger (dekk) det er mer skånsomt en avfettinger og tar så og si det samme. avfetting bruker du ikke etter at bilen er polert opp, men felgene trenger ofte en dusj med felgrens pga bremsestøv så det er greit å legge inn i vaskeplanene :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var polishen lagt på. 3 lag med Meguiars. Ble knallbra. Samboeren kunne ikke skjønne vitsen med all denne jobben helt til ho så det ferdige resultatet. Da var kommentaren: "Så artig det er når resultatet blir så bra". Hehe.. Men jeg så at jeg hadde slurvet litt med vaskingen. Ble litt sorte flekker når jeg polerte.. Jaja.. man lærer jo så lenge man lever. Så også at vaskejobben i dørene var AAAALT for dårlig så her må det skjerpings til. Ellers er jeg ganske så fornøyd med jobben :) Merket at swirls og riper ikke er så enkelt å få bort for hånd så må nok ha meg en maskin på sikt med div gode poleringspads og midler :) Det får bli før høstpoleringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78

Hvis du har problemer med inngrodd bremsestøv og asfalt på felgene så prøv P21S PowerGel. Jeg fikk virkelig en aha opplevelse når jeg tok i bruk den første gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...