Gå til innhold

Hjortland sin 190e 2.3-16v

Recommended Posts

Skrevet (endret)

26.November.2016

Holder fremdeles på å feilsøker på bilen, da den ikke vil starte uten å kinne i evigheter og ikke går den på tomgang så driver stortsett bare å måler og dobbelt sjekker alt for å se om det er noe som kan være feil.. Men så langt ikke funnet noe særlig urovekkende. (begynner mildt sakt å bli litt lei av at den ikkje vil funke som jeg vil[emoji14])

Fancy multimeter som ble brukt til å måle
VBwHjx.jpg

Feilsøking rundt om i motorrommet
jECq6s.jpg

Måler på hjernen om det er noe gale med innspurten, men fant ikke noe særlig der utenom at air flow sensoren ga litt merkelige utslag på ohm iforhold til hva den skal ha
SUdqyP.jpg

Målte på solenoiden som står på bensinmengdefordeler, men ingenting her heller som kan skape problemer utifra det jeg fikk målt ut
AjZwoo.jpg

Testet kaldstartdysen, så litt dårlig ut men ga ut bensin, så tviler på problemet ligger her
GmeXS5.jpg

qJq5Yx.jpg

N6bBT8.jpg
Sånn går no dagene med drøssevis av timer lagt ned i feilsøking uten å se ut som vi kommer noe nærmere slutten :P 
Ellers så skal dette her på (forferdelig høy lyd med bare manifolden så får ta litt vare på hørselen [emoji14]) blir midlertidig montert så den blir(OM den noengang blir) eu godkjent

Endret av Hjort201
  • DCN Poeng 3

Biler

• Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

Skrevet

Liker det jeg ser her, og blir vel enda mer fremgang når juleferien begynner ;) 

• DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer.

Tidligere: Opel Astra H GTC 1.7CDTI, Suzuki GSX-R600 K8

Nå: BMW F20 116i Estoril blå II

Biltråd

Instagram: rune_w_h

Skrevet
Liker det jeg ser her, og blir vel enda mer fremgang når juleferien begynner [emoji6] 

Håper på det [emoji14] så lenge ikke du kommer med noe spennende da [emoji16]
  • DCN Poeng 1

Biler

Logg

Skrevet

Håper på det [emoji14] så lenge ikke du kommer med noe spennende da [emoji16]

Har alltids noe planer på lur for julen :D
  • DCN Poeng 2

Biltråd

• 2 weeks later...
Skrevet (endret)

05.Desember.2016

Har fått diverse "nye" brukt deler til 16v'en for å se om det er noe som ikke henger med slik som det skal :P ellers blir det enkelt å greit å begynne å plukke deler fra den hvite for å se hva som kan være feilen (Veldig greit med samme type bil som funker)

Har blant annet fått nytt svinghjul, med magneter på som gjør at jeg kan pensjonere den fordeleren fra 1800 pil og bue (Kommer ifra en 2.0L forgasser motor), heldigvis hadde min fetter et liggende som ser ut til å passe over. Så blir å demontere girkassen igjen i nærmeste fremtid og montere nytt svinghul.

received_10153971204876466_zpsucocd4b7.j

DSC_0011_13_zpszwwmrx6q.jpg~original

DSC_0012_13_zpsnns3k9uz.jpg~original

DSC_0013_12_zpse80vrjmy.jpg~original

Ny fordeler da den andre skal pensjoneres, trenger litt pleie da begge skruene som skal holde lokket er knekt, så må prøve å borre ut å skru i en grispikk for å se om de vil komme ut. Ellers blir det å kjøpe nytt :P
DSC_0014_13_zpsjmirospi.jpg~original

DSC_0017_13_zpsfwnkqzny.jpg~original

Skruene som må borres ut

DSC_0022_11_zpsspoonwiv.jpg~original

DSC_0025_10_zpsypmbssdd.jpg~original

Tomgangsregulator, men den som står på ser ut til å virke som den skal, når du kjører 12v på den.

DSC_0001_17_zpsiofvk908.jpg~original

DSC_0002_18_zps9yqz9gdg.jpg~original

Sjekker at tomgangsregulatoren får strøm som den skal.

DSC_0015_13_zpsfwsegsdc.jpg~original

Har også fått lånt en bensinmengdefordeler for å se om det er problemer med denne, selv etter den jeg hadde ble overhalt. (Da disse aldri pleier å bli noe særlig fornøyd etter du åpner de :P

DSC_0003_17_zpsd0dl1m5m.jpg~original

DSC_0004_17_zpsgupqnb1x.jpg~original

Kaldstartsdysen, men denne også var det virket
DSC_0008_14_zpsx8bjrffm.jpg~original

DSC_0009_14_zpszc5hpcia.jpg~original

Ligger også noen trykk regulatorer til bensinen i bakgrunnen.

Fått skrudd på eksosen også, men ikke det heller var en rett frem jobb :P Måtte gå over med gjengetapp ..

DSC_0002_zpss93jmvoa.jpg~original

DSC_0004_zpsrujfz4yz.jpg~original

DSC_0005_zpsizpqsror.jpg~original

Sitter ellers å venter på en dysetester fra England for å sjekke at dysene virkelig åpner når de skal, og ikke bare kjøre de i bilen som e blitt gjort før.

Sliter litt med at sylinder nr.1 får alt for mye bensin og pluggen blir dermed søkk våt .. mens 2 og 3 er relativt tørr og nr.4 er litt fuktig..Så vil tro problemet ligget en plass fra bensinmengdefordeleren og inn i dysene.

Så skal bli spennende å få sjekket ut dette når dysetesteren kommer ;)

Endret av Hjort201
  • DCN Poeng 5

Biler

Logg

Skrevet

Bra det er litt fremdrift nå :D
Regner med det skjer enda mer til juleferien ;)

Ser strips er siste moten innen eksosfester [emoji23]

• DCN Poeng 1

Biltråd

Skrevet

Dette blir så bra!

Du og @Runey klar for å rive fra hverandre bilen min og bytte regkjede + balansekjede + kjedeguides til helgen da? ;)

• 4 weeks later...
Skrevet (endret)

30.Desember.2016

Får vel ha en liten oppdatering på dette prosjektet her også. Og ting går absolutt ikke som planlagt .. men hva gjør vel det? Er vel derfor vi er så betatt av denne hobbyen :P 

En pakke fra England, spennende :ph34r:
Dysetesteren kom ca i begynnelsen på desember. 

mk7V40.jpg

Utpakking av dysetesteren

M5AEgk.jpg

goZqJn.jpg

dz6Tsv.jpg

Fått seg en flott plass på arbeidsbenken 

vCEFhc.jpg

Røret som skal kobles til dysene

i5eDgW.jpg

Ble knekt 90grader for å få det til å sprøyte rett ned

L4vnTx.jpg

VDKCyJ.jpg

YdUGDg.jpg

Men i og med at denne testeren var beregnet for diesel så ble manometeret skrudd av og byttet ut til et med lavere skalering (skal åpne på rundt 4bar) mens skalereingen til diesel var helt oppi 600bar 

k01ITv.jpg

xs146i.jpg

Qmda5L.jpg

Kjapp tur til Tess så fikk vi overgangene vi hadde bruk for

nt2apE.jpg

TAYlHu.jpg

Klar for å kjøre test på dysene 

viFxh3.jpg

Kjørte igjennom en dyserens ihåp om at det skulle ordne dysene, men hjalp ikke så veldig mye .. 

6TB5SX.jpg

Resultatet var at alle dysene åpnet på rundt 2-2.5bar noe som er urovekkende lavt samt 1 av de bare pisset det utav :mellow:Samtlige dyser holdet ikke tett heller, så var vel ikke så mye annet å gjøre enn å bestille 4 nye.  

Prøvde også å "backflushe" dysene uten stort hel. 

M7QSMs.jpg

Så ble handlet nye dyser og disse kom noen dager før jul 

qpA7k3.jpg

E0KHS0.jpg

Montering av nye dyser

dLSMvA.jpg

x3F2cV.jpg

O8yt4d.jpg

Så har det seg slik at jeg skrudde også ut girkassen igjen for å bytte svinghjul og få det til å passe bedre med tanke på tenningen. Ble litt demontering

Eksosanlegget kom også ut i den forbindelse 

dm3HIu.jpg

ESqJj8.jpg

Gikk fort nok det med omtrent 5min med muttertrekkeren 

Diverse bolter som var litt vel trange å komme til ...

uaB6RC.jpg

97S5sh.jpg

Etter litt banning og steiking så kom endelig girkassen ut også 

m1NbCM.jpg

Qkrk1t.jpg

aGv9Qq.jpg

i7JcQN.jpg

EnQoSH.jpg

Girkassen hadde en liten lekkasje i bunnpluggen så ble byttet ut til en ny for å se om det hjelper.

DVH1k5.jpg

Gammel bunnplugg så litt sliten ut på kobber ringen

LHVWP0.jpg

Gammelt svinghjul 

TsFkOB.jpg

GKASdF.jpg

S3HoiS.jpg

Sammenligning av svinghjul

w0mmdg.jpg

Simringen ble byttet også etter den så ut til å lekke litt olje imellom der etter x-antall starts forsøk:wacko:

A57dRr.jpg

VwaGUX.jpg

Hadde en lekkasje helt i bunnen på simringen

qrWhdJ.jpg

RYfK4d.jpg

Ny vs gammel, litt sarvet når den skulle komme ut..

4EudRr.jpg

PbInFk.jpg

Ny blitt dunket inn 

eRqr9x.jpg

nsbHFB.jpg

Nye svinghjulet som skal inn dette har magneter bak som tenningen henter spenningen ifra 

5nQIDB.jpg

Men ikke nok med det .. men med nytt svinghjul kommer det jo selvfølgelig nye utfordringer som at hverken clutchen eller trykkplaten passer på svinghjulet. Ser ut til at det som har stått på er 8.5" mens det nye trenger 9" men dette får vi utforske nærmere når vi finner litt nytt mot til å fortsette :rofl1:

ble også kjøpt nye strekkbolter til svinghjulet når vi først var igang 

BL5Prl.jpg

PY8kAv.jpg

Holder på å kjøre trykktest på bensinsystemet men må få dreiet meg en overgang som gjør at eg kan få koblet alt sammen ferdig :P 

nqN1qZ.jpg

HjWpDS.jpg

s0Nh1d.jpg

Endret av Hjort201
  • DCN Poeng 7

Biler

Logg

Hjort201
Skrevet (endret)

04.01.2017

Liten poleringstest på 16v'en for å se hvor mye som faktisk går ann og redde eller om det bare skal bli hellakkering

men uansett et greit prosjekt til å teste ut litt forskjellig polering og spesielt når vi har investert i Ibrid og Duetto så er det greit å ha en litt shappy lakk som det går ann å teste ut på.

Og når @Runey fikk høre at en Ibrid lå på posten å ventet på å bli plukket opp så var det vel gjort at det måtte bli en kveld med litt polering :P
Tror også han fant ut at han ville ta med seg halve arsenalet sitt

20170104_204001_zpsefubliax.jpg

DSC_3418_zps6z2vtmcr.jpg

Noen skrekk bilder av hvordan lakken ser ut med rett lys. (Dette her er jo et ypperlig test objekt med så mange flotte riper)

DSC_3406_zpszrvlzlbi.jpg

DSC_3405_zpshopjbhvr.jpg

DSC_3404_zpsw5bdkhki.jpg

Diverse produkter og puter som ble brukt på Rupes MK2 15.

20170104_212224_zpsjtuckj15.jpg

Bagasjerommet blir nok aldri strøkent uten en hellakkering eller enormt mye fylling av riper.

Noen 50/50 bilder av bagasjerommet

20170104_205805_zpsms2zzoht.jpg

20170104_205751_zpskxl7hpl4.jpg

DSC_3422_zps8xctv9si.jpg

DSC_3412_zpskkfvo9g7.jpg

DSC_3408_zpscwedvy2g.jpg

Med rett lys så ser det ikke så ille ut :unsure:

DSC_3426_zpsnjn4xbei.jpg

Vet faktisk ikke hva @Runey holdt på med her.. men det er tydelig at han kunne trengt et kurs i å ta bilder :P 

DSC_3423_zpsyuvxiz1e.jpg

DSC_3424_zpsehipk2sf.jpg

Testing av Ibrid på C-stolpen

DSC_3417_zpssmr9esm0.jpg

Smører godt på med polish når vi først holder på :P

20170104_213143_zpscvijuov1.jpg

Men utenom dette blir det forhåpentligvis bestilt ny clutch og trykkplate(Har funnet ut at jeg skal ha 9") i så jeg kan komme meg litt videre

Endret av Hjort201
  • DCN Poeng 9

Biler

Logg

alexanderst
Skrevet

Stor forbedring i alle fall! Kanskje en våtslip av hele bilen hadde gjort underverker? :) Polere opp med ull og grov polish, medium compound etterpå, så finpolering! 

• DCN Poeng 1

Hjort201
Skrevet
Stor forbedring i alle fall! Kanskje en våtslip av hele bilen hadde gjort underverker? [emoji4] Polere opp med ull og grov polish, medium compound etterpå, så finpolering! 

Helt klart et forslag som er verdt å prøve [emoji4]
Får vel handle en ullpad [emoji12] også er det nok bare å finne en bøtte med vann å begynne på bagasjerommet og se hvordan det blir

Biler

Logg

Skrevet

Er viktig å stille opp når du hører nytt utstyr er på plass i gården :D 

Planen er vel å prøve våtslip senere når vi begge har bedre tid! Jeg glemte også å ta med microfiber pads som lå i skapet :P 

Men det er helt ekstremt hvor mye Koch Chemie heavy cut på hard pute tar. Det skal også nevnes at jeg bare kjørte to runder på det meste og 4-6 pass per runde.

Eneste jeg ikke likte var å ikke ha lakkdybdemåler slik at jeg visste hvor mye lakk jeg hadde å jobbe med -_-

Angående bildene er det ikke alltid like lett når isoen ikke vil samabeide:thumbdown:

Biltråd

Hjort201
Skrevet
aller beste er vel nylakka bil? :wub: selv om det er jo penger og spare på å ikke gjøre det xD

Ja blir nok hellakkering tenker eg 🤔 dessverre endel sår og litt rust rundt om men et kjekt test objekt inntil det blir lakkert [emoji4]
  • DCN Poeng 1

Biler

Logg

Skrevet

Pluss at du lakker jo hjemme også du!!

• DCN Poeng 1

Biltråd

Skrevet (endret)

12.01.2017

Ting går endelig litt på frem, har flere ganger lurt på om dette i det hele tatt er noe å fortsette med... men det punktet er vel nådd for lenge siden så er vel bare å fortsette.

Har endelig fått meg en clutch og trykkplate som passer på det nye svinghjulet mitt.

wj19NH.jpg

18X6ly.jpg

Cmh784.jpg

Utløserlageret

v7ImJo.jpg

Hele pakken

g43kaK.jpg

Nye klips til girstagene

cBNoUE.jpg

Liten test at lammelen passer

SswPib.jpg

Trykkplaten

m2v3RU.jpg

Sentreringsverktøyet (viste seg etter endel kødding med girkassen at denne ikke var stor nok til å få sentrert clutchen godt nok)

Sz36g0.jpg

3myT8h.jpg1qyMJd.jpg

Trykkplaten ble trekt til med 25NM og "bygget" om momentnøkkelen til skralle med en hendig overgang fra biltema B)

XxLXnF.jpg

Girkassen komm ikke lengre enn dette så ble tatt ut igjen og ble liggende en dag før jeg gadd å prøve igjen :P

4Xlivo.jpg

Kjøpte et nytt fancy verktøy fra Biltema til å sentrere clutchen med som var litt større enn det andre jeg brukte.

PiPzkm.jpg

sghwDm.jpg

Med dette nye verktøyet gikk det som en lek med å få sentrert clutchen men fremdeles litt kødding med å få girkassen helt sammen men etter noen timer med banning og steiking så måtte den gi tapt å komme på plass :P

Så har fått montert alt sammen, har vist skrantet litt på ferdig bilder her. Ble også en test start med nye svinghjulet noe som gjorde utslagt med engang startet på første men stoppet etter ca 5 sekunder så vil tro dette er noe bensinstoff relatert feil så vi får ta også måle antall liter som pumpen leverer. Skikkelig kranglete dette prosjektet her men begynner å få følelsen for at vi nærmer oss noe.

Endret av Hjort201
  • DCN Poeng 8

Biler

Logg

• 2 weeks later...
Skrevet (endret)

23.januar.2017

Da er det den store dagen når bilen endelig går av egen maskin ! den funker tilogmed på tomgang .. noe som jeg faktisk trodde var langt fremme :P

Men har vært noen utfordringer for å komme ditt, har demontert innsuget å sjekket etter lekkasje i belgen som ligger under, men var ingenting der heller så det var ikke så mye å se der mer :P

Her er altså traktoren igang, trenger en skikkelig justering og du kan høre kjeden rasle noe som ikke er bra ! :P så dette får bli neste prosjektet med å se på

Ny kjedeguide til kjeden

6QYnzp.jpg

uKYvBf.jpg

Den andre ble ødelagt når motoren raste og har fått høre det at du ikke trenger den :P men uansett får åpne opp å montere denne igjen. Demontering

vHWxtg.jpg

eDPwzL.jpg

Då var  den ute

Tdf53D.jpg

sjekker spjeldhuset, virker som det skal og er lukket

QrZA4k.jpgRqu0rD.jpg

så over til denne igjen og demontere den for å se inni om det er noe feil

0GyqzV.jpg

TcdAre.jpg

Lurte på om det var denne belgen som søg falskluft men viste seg å være tett

2zFzQj.jpg

Det viste seg imidlertidig at vippetøyet/platen ligger litt lavt iforhold til hva den skal gjøre, men var bare å trykke på den så spratt den opp igjen og funket siden :P

zf0XZc.jpg

Vippetøyet som er inni

sq8oFt.jpgb07wv0.jpg

Fant ingenting feil inni her så var bare å skru det sammen igjen

0D6pyF.jpg

Sjekket deretter EZL og her var det en hyggelig overraskelse, denne som bestemmer hvilke tenning du skal ha iforhold til hvilken bensin du kjører på så må du justere denne. Tror jeg må investere i en ny, så dette funker :P

4uAAJf.jpg

Det neste på listen var bensintrykket, etter å ha kjørt opp trykket til 6.2bar så sank det ned til 3bar å ble liggende der

zAN8Js.jpg

Så sjekket jeg bensinmengden, den skal levere 1L på 40 sekunder, var vist ikke helt rein denne flasken så ble bensin med urge :P

yUA9N4.jpg

Så når ingenting av dette funket så gikk vi over til fordeleren for å se

e8L2ZH.jpg

l3Z7OX.jpg

ble stilt inn på nytt med OT

v2jsaM.jpg

Dette utgjorde ikke så mye heller, men etter en bytte av fordeler (Viste seg av den gamle fordeleren som stod på så gikk ikke stiften i midten ned på rotoren og fikk dermed dårlig gnist) og gapping av plugger samt et gammelt knep som å ta litt grafitt fra en blyant på den så begynte den faktisk å gniste som den skal. Så har allerede bestilt nye plugger som forhåpentligvis kommer snarest

Endret av Hjort201
  • DCN Poeng 4

Biler

Logg

alexanderst
Skrevet

Moro når ting går fremover. Godt å høre den putre og gå etter mange timers arbeid regner jeg med :D  

• DCN Poeng 1

Skrevet
Moro når ting går fremover. Godt å høre den putre og gå etter mange timers arbeid regner jeg med [emoji3]  

Ja, har blitt noen timer nå [emoji28] sluttet å telle siden du blir så deprimert [emoji23] når du legger inn x-antall timer og ingen fremgang :-)

Biler

Logg

Skrevet

Var bra at du endelig fikk start på den, siden jeg vil tro du har brukt 200+ timer på det til nå :o Nå venter jeg bare på å se den rulle på veien da :D

• DCN Poeng 1

Biltråd

Skrevet
Var bra at du endelig fikk start på den, siden jeg vil tro du har brukt 200+ timer på det til nå [emoji33] Nå venter jeg bare på å se den rulle på veien da [emoji3]

Hysj! Vi regner ikke på sånt [emoji23][emoji23]
Men har godt utallige timer [emoji14] men e vel snart klar for røde skilter 🙄
  • DCN Poeng 1

Biler

Logg

• 1 month later...
Skrevet (endret)

27.Februar.2017

Liten oppdatering må til her også, prosjektet i seg selv står stille akkurat nå grunnet andre mercedes samt skole(bacheloroppgave [emoji20])

Men handle nå litt deler her og der når muligheten byr seg så ble handlet inn nye bremser + klosser og når bilen ikke har abs så kan det være greit med noen skikkelige skiver og klosser så ble handlet Zimmermann sport skiver med tilhørende klosser

V8mVUZ.jpg

bGVqGX.jpg fremme og brembo klosser bak

r13XmO.jpg

Rød lapp [emoji14]

scfw6l.jpg

Bruksanvisning

NQMWW5.jpg

Skivene fremme 284mm

AGdPyq.jpg

Skivene bak 257mm

Pfa7Lf.jpg

gqXvFM.jpg

Sammenlignet [emoji14]

QG3DtJ.jpg

Klosser

6Acxfe.jpg

Q4EE2h.jpg

Klosser bak

V4pHFl.jpg

Klosser fremme

iuMEQV.jpg

Endret av Hjort201
  • DCN Poeng 4

Biler

Logg

Freakshow
Skrevet
Akkurat nå, Hjort201 skrev:

Ja, ikke så verst dette her tror egemoji4.png blir spennede å prøve noe skikkelig istedenfor biltema sine emoji41.png

pft sports skivene te biltema er nok kongen på haugen her :thumbup::rofl1:

Max Protect Certified Detailer

Freakshows E39 530DAT

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår