Gå til innhold

Hjortland sin 190e 2.3-16v

Recommended Posts

Hjort201
Skrevet (endret)
1 time siden, MB190E skrev:

Et bra prosjekt dette, greit å ha komplett verksted og seddelpresse når man begynner på et slikt prosjekt :D Hvordan låser du av for å dra til bolt veiv, er vel 300nm?

Ja greit utgangspunkt men har kostet noen tusen og endel hundre timer har gått med :P

Har laget meg et "verktøy" som egentlig bare er en kantprofil på ca 1meter som er borret hull i så det passer med hullene på "balansehjulet"(der hvor timingen står) som enkelt lar deg trekke til. Evt er det bare å bruke en muttertrekker, det jeg har brukt når bolten skal av :) Men etter dette så måtte jeg sveise på en forsterkning siden den hadde en tendens til å bøye seg.

Husker ikke helt hvor mange NM som skal til, men tror det skal stå inni tråden en plass :P

iHLaUI.jpgUKpk1p.jpg

Endret av Hjort201

Biler

• Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

• 4 weeks later...
Hjort201
Skrevet (endret)

21.Juli.2018

Har fått skrudd sammen felgene og fått dekk på disse, men viste seg at 245/40/17 ble litt i breieste laget bak på min 190 :huh: så får se hvordan jeg løser dette om det blir nye dekk der også. Fremme ble det 215/40/17 så der subber det ikke noe særlig.

Noen flere bilder av senter som ble frest av.

VIZ1ol.jpg

WTSFmb.jpg

l5VeLS.jpg

klar til å skru sammen felgen

57OdOK.jpg

Skruer + piper blir nok nye skruer på sikt når felgene blir overhalt igjen

844RW2.jpg

Pusset kanten og klar for en liten runde med teip for å få en fin "bead" med RVT silikon

3TWrUu.jpg

Teipet og klar

J7QsxD.jpg

Fått på litt silikon, ble ikke helt perfekt. Men det er jo innside av dekket og så lenge det er tett :lol:

IEgFcu.jpg

Fikk vel omtrent herde 1uke før jeg satte på dekk igjen

UUIKpi.jpg

Montert på bilen senket 45/45mm, tror det må være noe uklart bilde :P blir å bruke på denne frem til 16v'en blir ferdig evt om det blir nytt sett med futura på den det gjenstår å se :lol:
ZBzpcB.jpg

Endret av Hjort201
  • Liker 1

Biler

Logg

• 5 weeks later...
Skrevet

20.August.2018

Går seint på frem med dette prosjektet, grunnet andre ting som tar opp endel tid og lysten er ikke helt tilstedeværende. Men gjør litt når det passer så e begynt å feilsøke på diverse sensorer. For å se om vi kan få den til å gå skikkelig på tomgang. Har sjekket litt rundt og blir egentlig ikke så veldig klok på dette, da den pulserer veldig på blandingsforholdet og pluggene kan være litt våte og lukter litt bensin ifra oljen. Har skrudd ut "Idle control valve"(ICV) og ristet litt på den og det er "lyder" fra den når du rister på den, noe jeg tror det ikke skal være :P

Ny del bestilt, ble NOS da ny fra bos koster en liten formue.

5q7bQu.jpg

Fått bilen i garasjen og klar til å skru ut ICV.

5TuREj.jpg

Løsner først kontakt og bensinrør innpå kaldstart dysen

7GSarB.jpg

Av med slangene som går innpå

W86nDn.jpg

løsner skruene deretter :P

afiNj4.jpg

Etter litt frem og tilbake så kom den ut

BrnGqF.jpg

Ny type ICV som jeg fikk, men viste seg at den ikke passet.

6ctHh8.jpg

Litt forskjell i lengden, og 3 kontakter på den ene også en justeringsskrue.

Wr6dTN.jpg

Så det blir spennende å se om den nye vil gjøre underverket eller om vi må forsette feilsøkingen over på andre kontakter, ledninger og om de forskjellige sensorene får den volten/motstanden de skal ha.

• Liker 2

Biler

Logg

Skrevet
Dette er vel tomgangsregulator som står på 2literen, er den kompatibel med denne motor?

Ja, den som kommer fra 2l(mulig 1.8 og 2.3) passer ikke over siden den har 2plugger i bakkant og på ledningsnettet i bilen har pluggen 3 innganger. Så det gikk ikke så bra. Også har 16v en stille skrue på tomgangregulatoren som er knekt på den min [emoji14] Også er den litt tjukkere og litt kortere i utformingen så passer heller ikke i feste inni innsuget [emoji4]

Biler

Logg

Skrevet
3 timer siden, Hjort201 skrev:

Ja, den som kommer fra 2l(mulig 1.8 og 2.3) passer ikke over siden den har 2plugger i bakkant og på ledningsnettet i bilen har pluggen 3 innganger. Så det gikk ikke så bra. Også har 16v en stille skrue på tomgangregulatoren som er knekt på den min emoji14.png Også er den litt tjukkere og litt kortere i utformingen så passer heller ikke i feste inni innsuget emoji4.png

Så hva var status når du kjørte motor og koblet ut el. tilkobling på tomgangsregulator? Styres også via OVP releet så det kan være feil med dioder der som gir feil signal.

Skrevet
Så hva var status når du kjørte motor og koblet ut el. tilkobling på tomgangsregulator? Styres også via OVP releet så det kan være feil med dioder der som gir feil signal.
Det er også en mulighet, nå er ikke ovp releet det som hører til bilen heller. Det har blitt byttet etter litt frem og tilbake med testing av ovp releet fra en av den andre 190'ene. Per dags dato mener jeg det er et ovp rele fra en w124 e300. Nå har tomgangregulatoren stått i ca 15år med diverse folk som har tuklet på alt som har med innsprøytningssystemet så om dette ene og alene er feilen tviler jeg på. Må nok måle samtlige sensorer og prøve med nytt ovp rele når det er ny tomgangregulator for å se om det blir noe forskjell på tomgangen når du kobler den av. Tomgangregulatoren er også avhengig av air flow potentiometer så det er mulig feilen kan ligge der også.

Men status på motoren var at den var ikke noe forskjell med eller uten tilkobling av tomgangregulatoren(turtallet skal øke når den blir koblet ut), bilen vil ikke gå på tomgang uten at den har litt gass. Så det første jeg tenker da er tomgangregulatoren. Men det er også problem med å få en korrekt lesing av bensin/luft forholdet siden den ikke vil gå på tomgang uten litt gass. Så det er godt mulig det har vært skrudd for mye på skruen som justere bensin/luft forholdet.

Det var forøvrig også en slange som står på tomgangregulatoren hvor en vakuum slange går innpå som var en sprekk i, men om dette har noe med at den ikke vil gå skikkelig på tomgang vet jeg ikke.

Biler

Logg

Skrevet
16 minutter siden, Hjort201 skrev:

Det er også en mulighet, nå er ikke ovp releet det som hører til bilen heller. Det har blitt byttet etter litt frem og tilbake med testing av ovp releet fra en av den andre 190'ene. Per dags dato mener jeg det er et ovp rele fra en w124 e300. Nå har tomgangregulatoren stått i ca 15år med diverse folk som har tuklet på alt som har med innsprøytningssystemet så om dette ene og alene er feilen tviler jeg på. Må nok måle samtlige sensorer og prøve med nytt ovp rele når det er ny tomgangregulator for å se om det blir noe forskjell på tomgangen når du kobler den av. Tomgangregulatoren er også avhengig av air flow potentiometer så det er mulig feilen kan ligge der også.

Men status på motoren var at den var ikke noe forskjell med eller uten tilkobling av tomgangregulatoren(turtallet skal øke når den blir koblet ut), bilen vil ikke gå på tomgang uten at den har litt gass. Så det første jeg tenker da er tomgangregulatoren. Men det er også problem med å få en korrekt lesing av bensin/luft forholdet siden den ikke vil gå på tomgang uten litt gass. Så det er godt mulig det har vært skrudd for mye på skruen som justere bensin/luft forholdet.

Det var forøvrig også en slange som står på tomgangregulatoren hvor en vakuum slange går innpå som var en sprekk i, men om dette har noe med at den ikke vil gå skikkelig på tomgang vet jeg ikke.

Retningsbestemte dioder i OVP releet som ryker og lager kluss i systemet for mange som tror releet er velfungerende. Du får måle dutycycle på innpsrøytningen så finner du raskt ut om den har riktig mengde bensin/luft og ohme temp sensor som gir tilbakemelding til ECU og bensinpumpe.

Skrevet
Retningsbestemte dioder i OVP releet som ryker og lager kluss i systemet for mange som tror releet er velfungerende. Du får måle dutycycle på innpsrøytningen så finner du raskt ut om den har riktig mengde bensin/luft og ohme temp sensor som gir tilbakemelding til ECU og bensinpumpe.
Men så lenge bilen starter vil vel ovp releet være fungerende? Og det vil vel også påvirke kaldstarten men bilen starter fint selv når det er kaldt. Men problemet med å lese av dutycycle er at når bilen ikke går på tomgang vil du få veldig varierende avlesninger på måleapparatet. Og vanskelig å få noe fornuftig utav det så lenge det varierer så enormt mye. Det neste blir å sjekke temp sensor og som du sier prøve med et nytt ovp rele. Bare for å se. Tror det er mange faktorer som spiller inn her.

Biler

Logg

Skrevet
9 minutter siden, Hjort201 skrev:
26 minutter siden, MB190E skrev:

Men så lenge bilen starter vil vel ovp releet være fungerende? Og det vil vel også påvirke kaldstarten men bilen starter fint selv når det er kaldt. Men problemet med å lese av dutycycle er at når bilen ikke går på tomgang vil du få veldig varierende avlesninger på måleapparatet. Og vanskelig å få noe fornuftig utav det så lenge det varierer så enormt mye. Det neste blir å sjekke temp sensor og som du sier prøve med et nytt ovp rele. Bare for å se. Tror det er mange faktorer som spiller inn her.

Nei bilen kan fint starte selv om OVP har feil i kretsen som går til tomgangsregulator, klarer du ikke få den til å gå jevnt på tomgang ved å holde gassvaier i posisjon eller jager den konstant? Sjekk luftmengdemåleren også, du kan måle at det er riktige verdier på spjeld når den står også ved å måle V når du presser den ned. Men du kan sikkert dette.

Skrevet
Nei bilen kan fint starte selv om OVP har feil i kretsen som går til tomgangsregulator, klarer du ikke få den til å gå jevnt på tomgang ved å holde gassvaier i posisjon eller jager den konstant? Sjekk luftmengdemåleren også, du kan måle at det er riktige verdier på spjeld når den står også ved å måle V når du presser den ned. Men du kan sikkert dette.
Ikke noe jaging når du holder gassen inne. Så det er en mulighet å få sjimset fast gassvaieren så den vil holde et nesten konstant turtall. Så må nok sette av litt tid til å feil søke litt mer for å finne ut hva som kan være problemet. Men du kan jo måle tomgangregulatoren også men det har jeg ikke utstyr til å gjøre(utenom å koble 9v på to av polene for å se om den klaffen lukker/åpner), og når det ikke var noe forskjell med eller uten ble det tatt en konklusjon om å kjøpe en ny.

Biler

Logg

Skrevet
1 time siden, Hjort201 skrev:
2 timer siden, MB190E skrev:

Ikke noe jaging når du holder gassen inne. Så det er en mulighet å få sjimset fast gassvaieren så den vil holde et nesten konstant turtall. Så må nok sette av litt tid til å feil søke litt mer for å finne ut hva som kan være problemet. Men du kan jo måle tomgangregulatoren også men det har jeg ikke utstyr til å gjøre(utenom å koble 9v på to av polene for å se om den klaffen lukker/åpner), og når det ikke var noe forskjell med eller uten ble det tatt en konklusjon om å kjøpe en ny.

Er det ikke 12v som på bildet?

Skrevet
1 minutt siden, Hjort201 skrev:
9 minutter siden, MB190E skrev:
Er det ikke 12v som på bildet?

Jo er 12v men har bare brukt et 9v batteri, som står i brannvarslere til å sjekke om den åpner/stenger

Ja åpner motoren med 9v lite batteri?

Skrevet
Ja åpner motoren med 9v lite batteri?
Min erfaring er at åpner den på 9v så er den slitt, har du en som er i bra stand så må du ha 12v for å få bevegelse i den. Min er det bevegelse i på 9v og du kan riste på den og høre at noe beveger seg inni.

Biler

Logg

Skrevet
53 minutter siden, MB190E skrev:

Utav rein nysjerrighet åpnet jeg tomgangsregulatoren min, så du ser ganske tydelig at 2 av 3 magneter er ganske mye slitt.

pfjXF6.jpg

Vd1h5j.jpg

også noen slitemerker på "motoren"

J51QCw.jpg

så er nok uten tvil, en slitt tomgangsregulator. Men om dette er det eneste problemet tviler jeg sterk på.

• Liker 1

Biler

Logg

• 4 weeks later...
Skrevet (endret)

23.September.2018

Går ikke så fort her fortiden men har fått byttet tomgangsregulator og prøvd bilen med ny tomgangsregulator, så den fungere forsåvidt med at den ikke dauer på tomgang lengre. Men med å fikse ett problem så kommer selvfølgelig et nytt ett.

Må løsne kaldstartdysen for å få litt bedre plass, og en slange som må løsnes.

afiNj4.jpg

Av med el-kontakt og tilførselsrøret.

7GSarB.jpg

Så er det bare å dra ut tomgangsregulatoren imellom innsuget og sette inn en ny og skru på plass alt sammen igjen :P på med diverse slanger som går innpå kaldstarten og tomgangsregulatoren

DKsXCG.jpg

svB9gd.jpg

DrNN9W.jpg

Fyrte den så igang og lot den gå i ca 10min og jeg oppdaget ett nytt problem :P Syntes den høres litt røff ut på kammene enda så har vurdert å prøve en ny tjukkere olje. Fått tips om 10-40w så får vi se hva som skjer.

Det lekker da selvfølgelig ifra dekselet foran kjeden som har vært av og på rundt 5ganger så dette må fikses igjen og så får vi prøve igjen å stille motoren så den kan gå normalt og forsette med å sveise noe rust i gulvet/kanal og få på plass interiøret.

Fin liten sølepytt med olje som lekker ut

j02k1N.jpg

Endret av Hjort201
  • Liker 1

Biler

Logg

Skrevet (endret)
23.9.2018 - 18.01, Hjort201 skrev:

23.September.2018

\.

Fyrte den så igang og lot den gå i ca 10min og jeg oppdaget ett nytt problem :P Syntes den høres litt røff ut på kammene enda så har vurdert å prøve en ny tjukkere olje. Fått tips om 10-40w så får vi se hva som skjer.

Du mener 10W-40, fylle på oljeviskositet som er tykkere ved kaldstart eliminerer ikke problemets opprinnelse. Er det ikke bare å få justert ventil klaringen først som sist? Mobil 1 0W-40 er oljen man fyller på MB motoren.

Endret av MB190E
Skrevet
Du mener 10W-40, fylle på oljeviskositet som er tykkere ved kaldstart eliminerer ikke problemets opprinnelse. Er det ikke bare å få justert ventil klaringen først som sist? Mobil 1 0W-40 er oljen man fyller på MB motoren.
Mener selvfølgelig 10w-40 ja [emoji28] er mobil 1 0-40w som er på den nå. Har også justert ventilene så disse er temmelig bra, mulig lyden er slik siden det er høvlet av endel på toppen.

Biler

Logg

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Hjort201 skrev:

Mener selvfølgelig 10w-40 ja emoji28.png er mobil 1 0-40w som er på den nå. Har også justert ventilene så disse er temmelig bra, mulig lyden er slik siden det er høvlet av endel på toppen.

Dem som får hjelp av tykkere olje for å eliminere kakling er dem som har hydrauliske løftere. Hvordan er kammene?

Endret av MB190E
Skrevet
Dem som får hjelp av tykkere olje for å eliminere kakling er dem som har hydrauliske løftere. Hvordan er kammene?
Kammene er fine, ikke noe særlig slitasje på de. Men er høvlet av 0.3mm på selve toppen, og disse motorene er jo kjent for litt røff/hard gange så er mye mulig dette er blitt "forverret" når det er høvlet såpass mye av toppen. Uten at jeg er noe ekspert på dette området.

Biler

Logg

Skrevet
16 timer siden, Hjort201 skrev:
18 timer siden, MB190E skrev:

Kammene er fine, ikke noe særlig slitasje på de. Men er høvlet av 0.3mm på selve toppen, og disse motorene er jo kjent for litt røff/hard gange så er mye mulig dette er blitt "forverret" når det er høvlet såpass mye av toppen. Uten at jeg er noe ekspert på dette området.

Du har økt kompresjonen, men ventilbank kommer jo av feiljustert klaring på ventilene eller slitte kammer slik at det ikke er mulig å justere etter angitt mål.

Skrevet
Du har økt kompresjonen, men ventilbank kommer jo av feiljustert klaring på ventilene eller slitte kammer slik at det ikke er mulig å justere etter angitt mål.
Har økt kompresjonen ja. Er vel ca 12:1 på alle sylindre. Ventilklaringene er nesten spot on, mener det var 2 som var litt trang(siden sjimsene jeg ville ha var gått ut av produksjon), men disse var fremdeles innenfor speccene til Mercedes.

Biler

Logg

Skrevet
25 minutter siden, Hjort201 skrev:
44 minutter siden, MB190E skrev:

Har økt kompresjonen ja. Er vel ca 12:1 på alle sylindre. Ventilklaringene er nesten spot on, mener det var 2 som var litt trang(siden sjimsene jeg ville ha var gått ut av produksjon), men disse var fremdeles innenfor speccene til Mercedes.

Tight klaring gir ingen lyd, klapring er stort gap. Utfra lyden på video er det ikke riktig klaring, er jo rene orkesteret ;-)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår