Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei DC

Nybegynner på detaling i den forstand at jeg ikke lenger synes jeg er avansert med Meguiars vaskehanske og NXTgen carwash fra lokal Bilxtra. Vil nå ta den et godt stykke lenger og benyttet påska til innkjøp av maskinstartpakke (https://bilpleiekongen.no/produkt/startpakke-maskinpolering/), polish, voks/sealer, flere mf og til og med noen ekstra pads til maskinen. "Jaja, da har jeg lenge" tenkte jeg. Og ser allerede nå en post om at man bør bytte pad for hver 40x40 man har polert. Doh. I tillegg, etter å ha lest ørten poster på forumet her og andre, får man inntrykk av at maskinen ikke holder helt mål, det fremgår ikke helt om jeg må bruke grov, medium eller fine pads på såpass ny bil, om jeg kan bruke svart pad på grå bil, om polishen jeg nevner her kan brukes med maskin eller om den kun er for hånd osv. Og kan jeg legge voks/sealer med maskinen, eller er det relevant spørsmål i det hele tatt? Trodde til og med jeg hadde godt med mf-kluter, har ca 10 stk. Så ser jeg noen her mener man bør ha 40-50! :-o

Så jeg har gått fra god selvtillit ved innkjøpet til frykt for at jeg ødelegger bilen istedet nå. 

Men ok, litt bakgrunn:

5 mder gammel bil (MB C-klasse), sølvgrå

Den bor i egen garasje utenfor Ålesund, så saltede veier er den god vant med dessverre

Ser ut til at den er levert uten nevneverdig med beskyttelse. Har kun vasket den så langt og ser at lakken er kjedelig. Ingen dybde i glansen. 

Familefar får liten forståelse i heimen for at bilvask fort kan ta flere timer når maskinen på bensinstasjonen bare bruker 7 minutter...

Planen nå er Prickbort og rest av generell avfetting som er igjen - shampoo (skumkanon på Kärcher K5 høytrykk) - Meguiars Wash and wax - polering med maskinen og Autoglym SRP - voksing/sealing med Autoglym extra gloss protection. Mangler jeg noe her? Er noe feil?

På forhånd tusen takk for alle svar og kommentarer. Føler nå at det trengs virkelig, men at jeg ikke kunne spurt på et bedre sted. :)

• Moderatorer
Skrevet
Sortehaug
Skrevet

På min første bil kjøpte jeg inn 20mf kluter, og har nå godt over 200. Man lærer fort at mf kluter brukes til så sinnsykt mange ting og at det er en forbruksvare så alltid er greit å ha. De kommer på tilbud i ny og ne, bare å følge med  og kaste seg på å kjøpe :) Og mf-lageret er noe man fyller på etterhvert også, ved feks tilbudene :) 

Kjenner ikke til maskinen du har kjøpt deg, men jeg startet med Kestrel Das6, og bruker den enda. Veldig god maskin :) Hadde jeg startet i dag hadde jeg nok vurdert Rupes Duetto som førstemaskin :) 

Prickbort, surfex, skum, gritguardbøtte, en god vaskehanske e.l og en voks - og du er på god vei til et bedre bilhold enn Ola Nordmann. Mye er avhengig av hvilket nivå du legger deg på :) Og det finner du fort ut av når du begynner! pluss det er sinnsykt mange flinke folk her inne som hjelper deg med alt du lurer på :) 

Mvh Tobias S. 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 

Skrevet
22 minutter siden, magne skrev:

Holder lenge med 5 padder av hver type ( grov, medium og fin) til en hel bil.

Takker så mye for svar. 

Trenger jeg grov og medium til så ny bil? Mulig jeg misforstår hva grov og medium egentlig medfører her, at jeg kanskje overdriver padens pusse- eller slipeegenskaper...

Eller legger du på flere lag med polering over hele, og da først grov, deretter finere og finere?

einarhelge
Skrevet (endret)

Forstår godt at du har fått lav selvtillit av å se innom her, hehe :P

Selv lurer på 1 ting, søker her inne - sitter igjen med 10 nye ting jeg lurer på. Men så er det dette jeg syns er artig også med dette forumet.

Første du bør avklare med deg selv er hva du forventer av resultat. Selv har jeg lagt lista mi lavere enn det mange andre her ville gjort.

Bilen min skal ikke stilles ut eller noe, den skal kjøres av ei kone med 2 gærne barn. 

Her kommer svarene på spørsmålene dine fra første post.

Jeg ikke har tatt 3 steg med maskina for å få bilen perfekt, og brukte derfor bare 10 MF kluter. Så 10 er nok til 1 runde med maskin rundt bilen din :)

Maskinen din holder mål. Akkurat som du ikke MÅ ha tengtools til å skru en skrue i veggen..

Paden som er finest er den du starter med, så ser du hva den gjør med lakken. Jeg vil tro den gjør en god nok jobb på en ny bil!

Fargen på paden har ikke noe betydning for bilens farge, det er klarlakken som ligger ytterst du jobber med.

Polishen som følger med fra Scholl er den du bruker til maskina.

Voksen legger jeg for hånd.

Endret av einarhelge

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

Skrevet

Jeg bruker å bytte pad for hvert panel, men de kan også kjøres lengre hvis man renser de for polish underveis. 

Har aldri brukt maskinen du nevner, men den er helt sikker grei den. 

Grov, medium eller fin polish/pute avhenger av lakkens tilstand. Begynn alltid med det mildeste alternativet og gå grovere til verks om nødvendig.

Farge på pad er fargekode for grovhet. Farge på bil spiller aldri noe rolle.  

Scholl S3 er en god grov polish. Du burde supplere med feks Scholl S17 og S30 (Hhv Medium og Fin). Kjøp en skikkelig voks og gi bort/kast AG produktene.

Styr unna den nettbutikken. Du får bedre råd og produkter fra DCNs samarbeidspartnere. 

Du kan legge alt av flytende voks/sealer med maskin. 

50 MF kluter høres ut som en god start.

Mine to cent. Lykke til :) 

Skrevet
5 minutter siden, Sortehaug skrev:

På min første bil kjøpte jeg inn 20mf kluter, og har nå godt over 200. Man lærer fort at mf kluter brukes til så sinnsykt mange ting og at det er en forbruksvare så alltid er greit å ha. De kommer på tilbud i ny og ne, bare å følge med  og kaste seg på å kjøpe :) Og mf-lageret er noe man fyller på etterhvert også, ved feks tilbudene :) 

Kjenner ikke til maskinen du har kjøpt deg, men jeg startet med Kestrel Das6, og bruker den enda. Veldig god maskin :) Hadde jeg startet i dag hadde jeg nok vurdert Rupes Duetto som førstemaskin :) 

Prickbort, surfex, skum, gritguardbøtte, en god vaskehanske e.l og en voks - og du er på god vei til et bedre bilhold enn Ola Nordmann. Mye er avhengig av hvilket nivå du legger deg på :) Og det finner du fort ut av når du begynner! pluss det er sinnsykt mange flinke folk her inne som hjelper deg med alt du lurer på :) 

200??! Spinnvilt. :D

Håper på at maskinen fungerer bra i starten og blir dette så moro som jeg håper så kommer det gjerne oppgraderinger.

Har lest ganske mange timer på forumet her, også før registrering og innser at bilpleie er ren vitenskap. Men så utrolig gøy når en ser resultatet etter noen timers arbeid. Det varmer langt inn i hjerteroten.

Sortehaug
Skrevet
Akkurat nå, Pop skrev:

200??! Spinnvilt. :D

Håper på at maskinen fungerer bra i starten og blir dette så moro som jeg håper så kommer det gjerne oppgraderinger.

Har lest ganske mange timer på forumet her, også før registrering og innser at bilpleie er ren vitenskap. Men så utrolig gøy når en ser resultatet etter noen timers arbeid. Det varmer langt inn i hjerteroten.

Skal vedde på det mange som har mange fler :P  Maskinen fungerer sikkert fint, det er som einarhelge sier her oppe - du bør finne hva du forventer av resultat. Det høres ut som du kommer til å trives med ei maskin i hånda ja! :thumbs: 

Mvh Tobias S. 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 

Skrevet
1 time siden, shiznit skrev:

Jeg bruker å bytte pad for hvert panel, men de kan også kjøres lengre hvis man renser de for polish underveis. 

Har aldri brukt maskinen du nevner, men den er helt sikker grei den. 

Grov, medium eller fin polish/pute avhenger av lakkens tilstand. Begynn alltid med det mildeste alternativet og gå grovere til verks om nødvendig.

Farge på pad er fargekode for grovhet. Farge på bil spiller aldri noe rolle.  

Scholl S3 er en god grov polish. Du burde supplere med feks Scholl S17 og S30 (Hhv Medium og Fin). Kjøp en skikkelig voks og gi bort/kast AG produktene.

Styr unna den nettbutikken. Du får bedre råd og produkter fra DCNs samarbeidspartnere. 

Du kan legge alt av flytende voks/sealer med maskin. 

50 MF kluter høres ut som en god start.

Mine to cent. Lykke til :) 

Takk for tankene og tipsene. Og du viser hvorfor nybegynnere som meg blir litt forvirret, da jeg har lest i noen år at AG-produktene blir anbefalt av så mange. Men skjønner jo at det blir mange subjektive erfaringer, og at jeg må prøve og finne ut hva jeg liker å arbeide med... :P

Så omtalene av Fusso voksen og tenker å anskaffe den. 

Hva er galt med den nettbutikken? Eneste grunn til at jeg endte med å påskehandle der var nok at den kom høyt på googles søkeresultat. Valgte nok første jeg fant. Noen ting der jeg burde vite om?

Flott med avklaring på de fargene. Mange takk! :)

Simenhbe
Skrevet (endret)
1 time siden, Pop skrev:

Eller legger du på flere lag med polering over hele, og da først grov, deretter finere og finere?

En grei måte å se på maskinpolering er at poleringen ikke legger på noe, men at den tar litt av klarlakken.

Du kan tenke på kombinasjonen av pad og polish som sandpapir. Du sliper bort klarlakken rundt ripene til ripene er borte, altså erstatter du ripene med mindre riper. Finere polish gir finere riper, men fjerner lakk mye saktere. Finere riper betyr mer glans :)

Det høres kanskje skummelt ut beskrevet på denne måten, men fine riper i dette tilfellet betyr så små at man ikke ser de med det blotte øyet. Med andre ord fremstår lakken som strøken og blank etterpå.

Endret av Simenhbe
Skrevet
41 minutter siden, Pop skrev:

Takk for tankene og tipsene. Og du viser hvorfor nybegynnere som meg blir litt forvirret, da jeg har lest i noen år at AG-produktene blir anbefalt av så mange. Men skjønner jo at det blir mange subjektive erfaringer, og at jeg må prøve og finne ut hva jeg liker å arbeide med... :P

Så omtalene av Fusso voksen og tenker å anskaffe den. 

Hva er galt med den nettbutikken? Eneste grunn til at jeg endte med å påskehandle der var nok at den kom høyt på googles søkeresultat. Valgte nok første jeg fant. Noen ting der jeg burde vite om?

Flott med avklaring på de fargene. Mange takk! :)

AG funker til en viss grad, men det er mye som er bedre. Bilpleiekongen er på mange måter som Autoglym, en halveis-løsning.  

MEN, begge deler er langt bedre en 10 minutters vask med skumbørste og pusseskinn på bensinstasjonen :)  

Skrevet

Enig at Autoglym SRP er en halvveis løsning. Men produktet fungerer veldig bra til det den er laget for. Skjule riper og få fram god glans. Produktet er veldig enkelt i bruk også. 

Autoglym har flere produkter som er gode. Deres HD-wax er jo veldig lett å legge og har god holdbarhet. Skinnrens og skinnkremen deres er vel heller ikke motbevist at den er dårligere enn Swiss dine produkter. 

Skrevet
Enig at Autoglym SRP er en halvveis løsning. Men produktet fungerer veldig bra til det den er laget for. Skjule riper og få fram god glans. Produktet er veldig enkelt i bruk også. 

Autoglym har flere produkter som er gode. Deres HD-wax er jo veldig lett å legge og har god holdbarhet. Skinnrens og skinnkremen deres er vel heller ikke motbevist at den er dårligere enn Swiss dine produkter. 

De gangene eg brukte skinn rens og krem fra autoglym (før eg fant dcn) følte eg seter ble veldig blanke og glatte. Samt det luktet langt fra godt. Og det er jo lukt som sitter i bilen ei stund.

Skrevet (endret)

Vil tro dette er et eksempel på en knall første pakke :
http://bilnerden.no/komplett-poleringspakke-sda-8

så kjøper du en boks Fusso i tillegg,

ikke prøvd maskinen selv, men der ser veldig lik ut som frks DAS og lignende, som mange her vet fungerer utmerket.

der har du 2 av hver pute, så kan du bare skifte pute mellom hvert panel.

Endret av S0ndr3
einarhelge
Skrevet
8 minutter siden, Eager2008 skrev:

Er claybar etter vinterkjøring "out" eller bare glemt ?

Mye i denne tråden som glemt, hehe :)

Lafsen kom med en flott smørbrødliste av lesestoff, der kan du se clay nevnes.

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

Skrevet

Strålende med tips her, den skal dere ha. Mange mange takk!

Lista over lesestoff er notert, er godt i gang med Michaels bilpleieguide fra a til å, siden sist helg. Og nettopp mengden info der gjør jo at man i starten sitter igjen med følelsen av at dette bruker jeg en ny bil til før jeg gjør det rett. Men det gjelder vel å plukke ut en del ting i starten og utvide når det mest grunnleggende sitter.

Clay glemte jeg å nevne, det er handlet inn i fjor og burde vel funke i år også.

Regner det blir noen raske oppgraderinger. Jeg blir vel fort fornøyd med å ta glans til neste nivå, men samtidig om løsningen er halvveis vil det friste fort nok med å prøve og forbedre.

einarhelge
Skrevet (endret)

Siden bilen er i nærheten av Ålesund og om du skulle klare å føkke opp bilen din så gale at du ikke klarer å fikse det selv; lever den til @Audi S8

Bare si at du trenger å fylle luft i dekkene eller noe, si du kommer tilbake om 2 uker og så skal du se at bilen skinner bedre enn julestjerna når du henter den :lol:

Endret av einarhelge
  • DCN Poeng 6

Skrevet

Jeg tror frykten for å ødelegge noe er større en faren for å ødelegge noe @Pop, er ihvertfall sånn jeg følte det i starten her.

All infoen i guidene her kan virke overveldene, men når man sitter og leser igjennom guidene ett par ganger så ser man logikken i det som blir skrevet.

Og ikke minst er det morro med "vitenskapen" i dette med bilpleie ;) 

• DCN Poeng 1

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Michael
Skrevet
1 time siden, Pop skrev:

Strålende med tips her, den skal dere ha. Mange mange takk!

Lista over lesestoff er notert, er godt i gang med Michaels bilpleieguide fra a til å, siden sist helg. Og nettopp mengden info der gjør jo at man i starten sitter igjen med følelsen av at dette bruker jeg en ny bil til før jeg gjør det rett. Men det gjelder vel å plukke ut en del ting i starten og utvide når det mest grunnleggende sitter.

Clay glemte jeg å nevne, det er handlet inn i fjor og burde vel funke i år også.

Regner det blir noen raske oppgraderinger. Jeg blir vel fort fornøyd med å ta glans til neste nivå, men samtidig om løsningen er halvveis vil det friste fort nok med å prøve og forbedre.

Supert :) Si ifra dersom du lurer på noe av det du leser, eller dersom noe er uklart.

• DCN Poeng 1

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Skrevet (endret)

@einarhelge hehe, godt å vite at det finnes redningsmenn også i dette fylket. Har ikke hatt inntrykk av at det veldig utbredt med detailing her, ser dem ihvertfall sjelden på veiene.

@Lafsen det er nok veldig rett vil jeg tro ja. Det er mye penger i bil i Norge, men samtidig tror jeg det skal litt til om man har et snev av forsiktighet innebygget.

@Michael will do. Takk igjen. 

Gleder meg ihvertfall til å gå igang, trenger bare litt tid i helgen uten planer fra frue eller unger. "Dere får faen meg gå, bilen står til herding!" ;) 

Endret av Pop
Skrevet
De gangene eg brukte skinn rens og krem fra autoglym (før eg fant dcn) følte eg seter ble veldig blanke og glatte. Samt det luktet langt fra godt. Og det er jo lukt som sitter i bilen ei stund.

Deler denne opplevelsen ift AG skinnrens. Brukte Cg sitt kit forrige helg og det luktet sinnsykt godt. Ble også fint og matt etter at jeg tørket over noen timer etter påføring.

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]

2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Skrevet

CG skinnrens noteres. Har til nå brukt en BilXtra skinnpleie, men den var noe herk å få utover. Blir liggende som tydelig lag her og der, og ser alt annet enn jevn ut.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår