Gå til innhold

Dodge Durango


challenger

Recommended Posts

challenger

Nå har jeg frekventert forumet flere ganger daglig siden februar og nå måtte jeg bare sette i gang med noe, og prøve ut litt av produktene som er lest om og innkjøpt. Denne bilen har jeg ikke bruk for til daglig så den ble vasket forrige søndag og varmeovn ble satt inn i garasjen. Så ble det gjort litt hver dag utover uka som kom. Rundt 20-22 timer er lagt ned og før noen sier noe så kan jeg gjerne innrømme at det var overkill ivrigt å gå på denne bilen uten maskin. Lakken er altfor slitt og ripete til at det kunne bli særlig bra resultat, forrige eier var ett naturmenneske som dro med seg seilbrett, surfbrett, kajakker og kanoer ut i naturen. Lasting og sikring av last har satt tydelige spor her. :( Det positive er at jeg har blitt kjent med produktene og sett virkningen av disse. Jeg valgte å legge kun ètt lag voks da jeg står på tampen til å handle maskin og denne bilen er mitt rullende testpanel. Til helga starter vi på en over 500 mils road trip så den vil ha godt av utvidet stell etter hjemkomst igjen :)

Materialliste:

Foma HT med varmt vann

Foma skumpålegging

Hageslange med varmt vann

To bøtter u/grit guard

Prickbort avfetting (2 l trykkpumpe)

Meguiars Hot Rims all wheel cleaner

Meguiars Wheel Brush Ultra-safe

Meguiars NXT Car Wash

Meguiars Wash Mitt

Meguiars Water Magnet drying towel

Meguiars Supreme Shine Microfiber

Meguiars Foam Applicator Pad

Meguiars Clay

Meguiars Quick Detailer

Meguiars ScratchX

Meguiars Deep Crystal Step 1 –Paint Cleaner

Meguiars Deep Crystal Step 2 -Polish

Meguiars Deep Crystal Step 3 Carnauba Wax

Meguiars PlastX

Meguiars NXT Glass Cleaner

Biltema Rain-Off

Turtle Wax Black Magic

Armor All Protectant Semi-matt Finish

Autosol krompolish

Biltema Metal Polish

En dash Biltema låsolje og ett strøk Biltema dørpakningssilikon

Temperatur: 13-16 ’ C

Bilde av bilen fra i høst, nypolèrt med Turtle AIO voks. Fargen heter Deep Amethyst Pearl Coat og er mørkeblå/ lilla ettersom lyset. Hovedlampene er senere byttet tilbake til de originale pga effekttapet.

adurango-053.jpg

Tok en del før/etter-bilder av detaljer underveis, alt er sikkert ikke like interessant å se på, men jeg tar gjerne imot forslag til produkter og kombinasjoner for å forbedre. Alltid interessant å utbedre det som kan tas uten å koste på bilen fullakkering. Scholl bakplate og pads for roterende er allerede bestilt. ;)

aIMG_0902.jpg

bIMG_1003.jpg

aIMG_0906.jpg

bIMG_1005.jpg

aIMG_0909.jpg

bIMG_1007.jpg

En del parkeringsskrammer finnes

aIMG_0912.jpg

bIMG_1010.jpg

ScratchX’n dempet litt her og der

aIMG_0914.jpg

bIMG_1011.jpg

Bakfangeren

aIMG_0923.jpg

bIMG_1014.jpg

Bakskjerm

aIMG_0933.jpg

bIMG_1025.jpg

aIMG_0935.jpg

bIMG_1027.jpg

Bakdør

aIMG_0936.jpg

bIMG_1029.jpg

Taket var/er særdeles ille, her må det ha lagt ting og gnisset mot lakken under kjøring i høy fart. I tillegg til kraftige riper fra lasting.

aIMG_0940.jpg

bIMG_1033.jpg

aIMG_0942.jpg

bIMG_1036.jpg

aIMG_0969.jpg

bIMG_1048.jpg

Under takbøylene var det mye sår etter surringer/innfesting

aIMG_0917.jpg

bIMG_1012.jpg

aIMG_0947.jpg

bIMG_1037.jpg

aIMG_0948.jpg

bIMG_1038.jpg

Fanger foran

aIMG_0951.jpg

bIMG_1040.jpg

Forskjerm

aIMG_0953.jpg

bIMG_1041.jpg

Innstegslistene på førersida har fått gjennomgå. Bilde før

cIMG_0993.jpg

Bilde etter ScratchX og DC Paint Cleaner

cIMG_0995.jpg

Bilde etter DC Polish og DC Carnauba Wax

cIMG_0997.jpg

Det samme for innstegslista ved venstre bakdør. Utrolig at det har gått an da baksetene ikke har vært i bruk inntil for en måned siden :o Bilde før

dIMG_0994.jpg

Bilde etter ScratchX og DC Paint Cleaner

dIMG_0996.jpg

Bilde etter DC Polish og DC Carnauba Wax

dIMG_0998.jpg

I høst fikk jeg en idè om å la tilhengerfestet være montert i tilfelle nærgående bilister. Det angret jeg på når jeg nå begynte å pusse på dèt. Bilde før

cIMG_0990.jpg

Bilde etter en runde BT Metal Polish. Liten effekt av denne

cIMG_0991.jpg

Bilde etter grundigere runde med Autosol. Bedre effekt av denne, men måtte gi tapt for det mest hardsittende

cIMG_0992.jpg

Frontlampen som ”lurte” meg innpå DCN i vinter takket være kamerat Morrizon som sporet opp Meguiars PlastX for å rense disse. Også takk til Truhaa for tips i dummies-guiden om Armor All til å freshe opp plast innerskjemene. Det er ma-a-nge synlige cm2 innerskjermer på suver :lol:

cIMG_0977.jpg

Har du 25 timer til overs kan disse CD’ene anbefales. Noen ble spillt gjennom flere ganger i løpet av uka i garasjen B)

cIMG_1053.jpg

Andre erfaringer:

Clayet med dette min første bil og det var ordentlig aha-opplevelse. Særlig bagasjelokket har vært som sandpapir siden jeg overtok bilen, og dette forsvant som på et svoosj! Nytt favorittverktøy :wub:

ScratchX og Lakkrens gav store forbedringer, mens polishen gjorde liten forskjell i mine øyne. Fikk tips om å droppe lakkrensen siden jeg nesten tok hele bilen med ScratchX, men lakkrensen var så takknemlig å jobbe med så det ble til at jeg gikk over med denne etterpå.

Også felgene ble clayet og satt inn med step 3 voksen. Jeg har SV Autobahn under bestilling og skal teste det på sommerhjulene ved omlegg.

Alle vinduer ble vasket innvendig og utvendig med Meguiars NXT Glass Cleaner og MF, superbra produkter. Biltema Rain-Off ble lagt på frontruta utvendig, også ett produkt jeg har god erfaring med.

Alle lamper rundt bilen ble gått over med PlastX, klarte ikke la være.

TW Black Magic ble lagt på speilhusene som "nødløsning" da jeg ikke har fått Black Wow i hus enda. Brydde meg ikke med å smøre inn takrailingen da jeg har større forventinger til BW.

Nanosvamp satte jeg ikke på materiallista øverst, men jeg prøvde en slik over innstegslistene i plast + diverse flekker på dørpaneler og interiørpanelene i varerommet som hadde grodd fast over ti års bruk og misbruk. Den var kjempelett i bruk og hadde en vanvittig effekt. Jeg valgte likevel å være litt forsiktig med denne da panelene har litt struktur i overflaten og jeg var usikker på hvor mye den tok. Nanosvamp ble også en ny favoritt som skal prøves ut på flere bruksområder i hus og bil.

Takker alle på forumet for interessant lesning, produktanmeldelser og tips! Takk til Truhaa for Dummiesguiden, Morrizon for å introdusert meg til DCN og Kazzper/Godkjemi for service og varer. Feel free to comment - og tips meg gjerne om videre fremgangsmåte her!

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Alltid morro å se hva "bare" scratcx kan utrette på en bil... DC serien er knallsaker det om du skal jobbe for hånd..

bilen ser ut til å ha blitt mye mye bedre, men savner noen helbilder av den også..

bra oppsumert review var det også :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Veldig bra dette, så godt som det kan få blitt for hånd!

Fargen virker ikke ulik fra Audi's Ming Blau Pearl, men denne var hakket finere :)

Må ha vært slitsomt arbeid dette!

Utrolig bra skrevet også! Både innledning og avsluttning, og litt påfyll mellom bildene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
challenger

Takker for alle tilbakemeldingene, hyggelig. Men som jeg nevnte innledningsvis så var det vel mer dumskap enn fornuft å ha utrettet dette. Resultatet står ikke i stil med timene som er nedlagt og jeg ser litt frem til å starte med maskin. Når man har polèrt bil med billige AIO-vokser opp gjennom alle år så var det bare gøy å se virkningen av disse kvalitetsproduktene, så tida gikk fort i garasjen, den :)

Skulle gjerne tatt flere helfigur bilder og lagt ut, men første tur ut av garasjen gikk på sølevåte veger og nå inspirerte det ikke til å ta bilder :D Men beading finnes ;)

I morgen bærer det avgårde til Finnmark! Ønsker meg selv god tur i nystellt vogn :D

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen bærer det avgårde til Finnmark! Ønsker meg selv god tur i nystellt vogn :D

God tur, ikke glem å ta med bilpleietralla så du får kost litt ekstra med den der oppe :D

(Mor er like oppgitt hver gang jeg pakker bilpleiesakene mine først i bilen når vi drar på ferie :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger
God tur, ikke glem å ta med bilpleietralla så du får kost litt ekstra med den der oppe :D

(Mor er like oppgitt hver gang jeg pakker bilpleiesakene mine først i bilen når vi drar på ferie :P)

Hehe, takk for det! Jeg var så klart inne på tanken om å ta den med, men er veldig usikker på om jeg klarer å oppbevare den frostfritt så da utgår det. Det kan fortsatt bli noen netter med temperaturer ned mot 20 blå der oppe. Har pakket både blå og grønn swix foreløpig ;)

...men jeg funderer på å ta med ett lite utvalg, sånn til vedlikeholdsvask altså :)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Veldig bra post dette her :) Tror det du beskriver her, er noe de aller fleste her inne har vært igjennom og syntes vært like morsomt som deg! I sær hva clay gjelder for min del i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...