Rayhaako

AC Cobra - Rayhaako

37 innlegg i emnet

AC Cobra

 

IMG_3077_ny.jpg

 

Jeg gjorde en jobb på en VW Multivan for en kunde for en kort stund tilbake. Han var fornøyd med resultatet og lurte på om jeg ikke kunne være interessert i å gjøre en jobb på "babyen" hans. Denne bilen stod i en garasje og han lurte på om jeg kunne være litt mobil. Jeg er ikke vanskelig å be og når jeg fikk vite at det var en AC Cobra fanget han ihvertfall oppmerksomheten min. Dette er riktignok en replika som er hentet inn fra statene, men har alle de rette delene og er trimmet fra et firma som er godkjente av Shelby, så dette er virkelig et råskinn.

 

Eier skulle avgårde til utlandet på arbeid i tre uker så jeg fikk tilliten og nøkler til garasjen. Det ble avtalt en fullstendig shine. Det skal legges til at eier er veldig flink med bilene sine så denne så i utgangspunktet veldig bra ut.

 

Jeg spurte eier om vi ikke kunne ta en liten befaring for å se hvordan bilen så ut og slik at jeg kunne ta noen bilder og planlegge arbeidet.

 

Befaring:

 

IMG_2150.jpg

 

IMG_2152.jpg

 

IMG_2153.jpg

 

IMG_2155.jpg

 

IMG_2159.jpg

 

IMG_2161.jpg

 

IMG_2163.jpg

 

Oppstart utvendig:

 

Så kom dagen og utstyret var medbrakt til secret location for oppstart på Cobra!! =)

 

IMG_2840.jpg

 

Eier ønsket at bilen ble jobbet på der den stod og dette gjorde også noe med vaskeprosessen i denne jobben. Kommer tilbake til den. Bilen var som nevnt i innledningen veldig bra. Den er i tillegg grå noe som kan gjøre det til en liten utfordring å vise frem defekter på bilder, disse var det umiddelbart lite av.

 

Fronten hadde sugd til seg litt dyr mm.

 

IMG_2841.jpg

 

IMG_2842.jpg

 

Spesielt den utsatte radiatoren.

 

IMG_2843.jpg

 

Ble noen runder med Rupes swirlfinder, uten å finne de helt store defektene.

 

IMG_2845.jpg

 

IMG_2849.jpg

 

 

VASK:

 

Så var det vasken, så hvordan kunne vi løse den? Joda det gikk veldig fint med mirakel produktet No Rinse. Jeg har sjelden brukt dette produktet, da det i hodet mitt virker litt skummelt. Men i dette tilfellet var det helt genialt. Bilen var ikke "møkkete", mer støvete og litt små grums. En perfekt oppgave for..

 

IMG_2852.jpg

 

Dette ble blandet i en bøtte ca 15ml NO Rinse på 5 liter vann. Til å vaske brukte jeg en mikrofibersvamp og til tørk et mikrofiber håndkle. Bildet under var etter høyre bakskjerm. Dette var også den desidert mest møkkete plassen.

 

IMG_2853.jpg

 

Rent og klar for tørk, genialt!

 

IMG_2854.jpg

 

Jobbet meg bakover, fortsatt litt overrasket over dette produktet.

 

IMG_2856.jpg

 

IMG_2858.jpg

 

Kom over en ripe på panseret.

 

IMG_2858.jpg

 

Polering:

 

Hele skroget er av glassfiber og således visste jeg lite om lakktykkelser med mer. Ladet derfor Rupes brødrene med Gul pad og Gul polish fra Rupes.

 

IMG_2860.jpg

 

Skred til verket og gikk inn i poleringzonen!

 

IMG_2864.jpg

 

Komboen leverte greit nok. Hadde på befaringen allerede bestemt meg for minimum 2 steg. Så for meg en medium første steg, finsteg med Polishangel Invincible på hvit rupes pute før LSP. Det skulle vise seg at jeg måtte gå noe hardere til verks enkelte steder. Men det var forsåvidt helt uproblematisk.

 

IMG_2865.jpg

 

Jobbet seg bakover, måtte "flytte" på hele braketten til skiltplata fra "Texas" (Si det gjerne med countrysleng) for å komme til bak. Fikk ikke tatt den av da strømgjennomføringen ikke var koblet men loddet på koblingspunktet. La derfor en mf imellom mens jeg polerte. Var også noe rust som hadde rent ned på lakken fra et koblingspunkt.

 

IMG_2867.jpg

 

Rupes mini er flott i slike sammenhenger, kommer til.

 

IMG_2868.jpg

 

Den ble også brukt på andre trange plasser.

 

IMG_2870.jpg

 

Ble også en god del manuelt arbeid, da former og detaljer på en slik bil ikke er helt mainstream.

 

IMG_2871.jpg

 

Mange tight'e spotter.

 

IMG_2873.jpg

 

Men glansen kom sigende.

 

IMG_2875.jpg

 

Her kan det se om som om varmegangen i eksosanlegget påvirker lakken noe.

 

IMG_2877.jpg

 

Var ikke appelsinlakk.

 

IMG_2878.jpg

 

Jobbet meg videre fremover på bilen.

 

IMG_2881.jpg

 

Fantastiske kurver, som nevnt tidligere er en maskin med mindre bakplate og utkast (DA) nærmest uvurderlig i slike sammenhenger.

 

IMG_2882.jpg

 

Så dukket det opp litt utfordringer, større swirls og noen RDS på panseret. Nå hadde jeg kjørt noen paneler med Gul/Gul på DA og jeg hadde en god følelse på hvordan lakken hadde reagert på denne. Valgte derfor å gå på roterende med Hvit Menzerna compound pad og FG400 for å kvitte meg med disse da gul/gul rett å slett ble for spett. Beklager litt uklart bilde.

 

IMG_2886.jpg

 

Mer slikt jeg var ute etter. Her med en påfølgende runde med gul/gul på Rupes Mini.

 

IMG_2885.jpg

 

Mer ugang.

 

 

Ble rettet med samme prosedyre som over.

 

IMG_2904.jpg

 

IMG_2905.jpg

 

IMG_2906.jpg

 

Et annet sted som var mer utsatt var på baggasje lokket i området der hvor man kan koble opp kalesjen (Denne var forøvrig helt ny). 

 

IMG_2907.jpg

 

IMG_2909.jpg

 

Etter en runde med FG400, 4 pass på ca 1500..

 

IMG_2910.jpg

 

Etter en runde med Gul/Gul 4 pass på nivå 6..

 

IMG_2911.jpg

 

IMG_2913.jpg

 

IMG_2914.jpg

 

Liten oversikt over det som ble to runder på panser med FG400 og Rupes Gul.

 

IMG_2894.jpg

 

Gul/Gul funket også bra på krom. Disse skulle senere behandles med metall forsegling fra CG.

 

IMG_2923.jpg

 

IMG_2926.jpg

 

Så var det klart for finsteget. Er selv eier av sølvgrå bil med relativt hard lakk og vet at Polishangel Invincible henter frem finglansen i litt dølle grå toner, ikke at jeg ville valgt noen annen farge.

 

IMG_2895.jpg

 

Legges på med Rupes Da med Hvit pute og i 6 pass på nivå 6, kjører rolige pass.

 

IMG_2898.jpg

 

Buffes sædeles enkelt av.

 

IMG_2899.jpg

 

Blir glansfylt, tro det eller ei bedre en objektet klarer å "bevise" ;-)

 

IMG_2900.jpg

 

Kunne fint bruke Rupes 15 på kurven på fremskjermen.

 

IMG_2901.jpg

 

Og nedover på frontpartiet.

 

IMG_2902.jpg

 

Over stompen.

 

IMG_2928.jpg

 

Blir ikke så hakkende gale.

 

IMG_2930.jpg

 

IMG_2931.jpg

 

IMG_2935.jpg

 

Bilen ble jekket opp for å komme enklere til nederst på skroget samt bak eksosanlegget. Her ble det også mye håndarbeid. Jobbet også mye med eksosanlegget når jeg først hadde bilen oppe.

 

IMG_2944.jpg

 

IMG_2942.jpg

 

Rupes Keramik (gul) på håndpad. 

 

IMG_2945.jpg

 

IMG_2946.jpg

 

På metall/krom ble det brukt autosol kromglans som polish på de mest utsatte plassene og deretter ble det forseglet med CG Metal WAX. Dette produktet har også slipe egenskaper samtidig som det forsegler. Fungerte veldig bra og enkelt å jobbe med. 

 

IMG_2947.jpg

 

samme prosedyre på motsatt side.

 

IMG_2949.jpg

 

Luftinntak fikk Rupes Keramik på gul håndpad.

 

IMG_2950.jpg

 

IMG_2951.jpg

 

Over til litt felger. Eier ønsket ikke at jeg skulle ta av disse, noe jeg selvfølgelig respekterer, de ble derfor behandlet der de stod. Ganske greit å jobbe med egentlig. Ble polert opp med kromglans og forseglet.

 

Før.

 

IMG_2952.jpg

 

Etter. (Riktignok fra motsatt side)

 

IMG_2956.jpg

 

IMG_2957.jpg

 

IMG_2993.jpg

 

 

For og bakfanger fikk CG Metal wax. Ikke polert opp med kromglans men brukte kun denne. Håndpolerte stengene, de store flatene ble tatt med gul/gul på da som nevnt tidligere.

 

IMG_2963.jpg

 

IMG_2964.jpg

 

Flere detaljer med CG Metal wax.

 

IMG_2965.jpg

 

IMG_2966.jpg

 

IMG_2967.jpg

 

Rattet fikk samme behandling.

 

IMG_2968.jpg

 

Detaljer på girstang.

 

IMG_2969.jpg

 

Denne måtte selvsagt behandles.

 

Før.

 

IMG_2971.jpg

 

Etter.

 

IMG_2974.jpg

 

Metallflater i motorrommet behandles med samme produkt.

 

IMG_2976.jpg

 

IMG_2980.jpg

 

Så valgte jeg å legge på et lag med Polishangel Famous som avslutning på denne.

 

IMG_2982.jpg

 

Hazer på panser.

 

IMG_2984.jpg

 

IMG_2985.jpg

 

En fryd å buffe av.

 

IMG_2994.jpg

 

IMG_2998.jpg

 

IMG_3000.jpg

 

Innvendig:

 

Litt tilstands bilder.

 

Skinnsetene trengte sårt litt pleie, fremstod skitne og tørre.

 

IMG_3006.jpg

 

Tekstilene rundt i bilen var greie, med unntak av mattene som trengte en rens.

 

IMG_3008.jpg

 

IMG_3009.jpg

 

Enkel jobb for støvsugeren.

 

IMG_3012.jpg

 

IMG_3013.jpg

 

IMG_3014.jpg

 

IMG_3015.jpg

 

Bilen ble støvsuget og jeg gikk løs på å rense mattene. De fikk litt surfex blanding initielt. Før dette ble sugd opp og deretter ble APC påført og jobbet litt inn i tekstilene med børste.

 

IMG_3016.jpg

 

IMG_3018.jpg

 

IMG_3019.jpg

 

Blir greit.

 

IMG_3020.jpg

 

IMG_3021.jpg

 

Så rette jeg blikket mot skinnsetene og andre skinn/lær detaljer. Denne bilen har skinn i seter, dørtrekk og faktisk dashbord. Go figure. Som bildet viser var det på tid med en rens. Swissvax gjorde jobben selvsagt. Endelig et 50/50 bildet for dem som har savnet det ;-)

 

IMG_3022_ny.jpg

 

IMG_3023.jpg

 

Ferdig med SV Leather Cleaner.

 

IMG_3025.jpg

 

Dashbord. Skimter 50/50 hvis du legger godviljen til :-) Mellom de to bryterne til høyre.

 

IMG_3030.jpg

 

Før.

 

IMG_3032.jpg

 

Etter.

 

IMG_3033.jpg

 

Før.

 

IMG_3034.jpg

 

Måtte brette opp setene for å komme til under og ned mot sømmene med rensen.

 

IMG_3035.jpg

 

IMG_3036.jpg

 

Detter ble de satt inn med SV Leather Milk. Personlig foretrekker jeg å legge dette på med hendene. Deretter gå over med en pad etterpå.

 

IMG_3038.jpg

 

Syns SV leverer knall resultater her.

 

IMG_3039.jpg

 

IMG_3040.jpg

 

IMG_3041.jpg

 

IMG_3042.jpg

 

IMG_3043.jpg

 

Over til motorommet.

 

Frem med tannbørsten.

 

IMG_3046.jpg

 

IMG_3047.jpg

 

Håndpolering på metallflater.

 

IMG_3048.jpg

 

Noen bilder fra motorrommet!

 

IMG_3106.jpg

 

IMG_3103.jpg

 

IMG_3102.jpg

 

IMG_3101.jpg

 

IMG_3099.jpg

 

IMG_3098.jpg

 

Gummipakninger fikk SV Seal fluid.

 

IMG_3050_ny.jpg

 

Jobbes inn på pakningene rundt rollbar'en.

 

IMG_3051.jpg

 

Gtechniq på dekksider.

 

IMG_3053.jpg

 

Ferdigbilder:

 

Skulle veldig gjerne tatt noen bilder av bilen ute, men det fikk jeg ikke anledning til det denne gangen. Legger inn senere nå den kommer ut av hiet ;-)

 

IMG_3077.jpg

 

IMG_3079.jpg

 

IMG_3088.jpg

 

IMG_3089.jpg

 

IMG_3092.jpg

 

IMG_3094.jpg

 

IMG_3095.jpg

 

IMG_3069.jpg

 

IMG_3067.jpg

 

IMG_3064.jpg

 

IMG_3058.jpg

 

IMG_3056.jpg

 

IMG_3054.jpg

 

IMG_3059.jpg

 

IMG_3070.jpg

 

IMG_3072.jpg

 

IMG_3074.jpg

 

Takk for oppmerksomheten!

Endret av Rayhaako
67

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å herregud for en bil :wub:  :wub:

Fantastisk jobb du har gjort på denne. Bare det å få lov er vel nesten belønning nok.

Cred ^_^

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner det rykket litt i hoften. Vanvittig bil som fikk meget god pleie. Nok krom og skinn der ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aaaahhhh, for noen former! *smelt*

Nydelig jobb :)

Noe langtidserfaring med metalwax'en? Funker'n?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meeget flott jobb på denne spesielle bilen :) LIKER.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall jobb på ein rå bil. No rinse er ein av mine favoritt såper,den er knall.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobba

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å herregud for en bil :wub:  :wub:

Fantastisk jobb du har gjort på denne. Bare det å få lov er vel nesten belønning nok.

Cred ^_^

 

Hehe, tusen takk torgeirb =) Den er relativt bøllete! Det er som du sier veldig moro å få lov til å jobbe med slike objekter!

 

Kjenner det rykket litt i hoften. Vanvittig bil som fikk meget god pleie. Nok krom og skinn der ;)

 

Takker og bukker Conkey! Ja det er greit med krom og skinn her..! =)

 

Aaaahhhh, for noen former! *smelt*

Nydelig jobb :)

Noe langtidserfaring med metalwax'en? Funker'n?

 

Takker bsa, ja den har fantastiske former. Kuvene til en dame, men testosteronet til en mann ;-) Første gangen jeg bruker den metal wax'en til CG som den har jeg ikke noen langtidserfaring med enda.

 

Meeget flott jobb på denne spesielle bilen :) LIKER.

 

Takker så mye alexanderst! =) Hyggelig.

 

Fantastisk!

 

Hjertelig griffenfeldt! =)

 

Knall jobb på ein rå bil. No rinse er ein av mine favoritt såper,den er knall.

 

Mange tusen takk ALFRED! =) No rinse gjorde jobben. Blir nok ikke en daglidags såpe for min del alikevel ;-)

 

Godt jobba

 

Takker shiznit =)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Awesome jobb på awesome bil. :) Grom lyd i denne tipper jeg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på et bil-ikon! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakk om å være heldig med jobb a! En slik en er det ikke mange som får gleden av å gnikke på. Sykt bra! Heldiggris

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på en flott bil. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget pen jobb på dødsfeit vogn! :D
Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig, nydelig, nydelig! Flott jobb, gode bilder og supert resultat! Var litt trøtt i morrest, men våkna med et smil når denne kom opp :)

Liker!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Awesome jobb på awesome bil. :) Grom lyd i denne tipper jeg.

 

Tusen takk ovlov86 =) Det er en helt sinnsyk lyd i den, såpass mye at eieren vegrer seg for å starte den alt for ofte ;-)

 

Flott jobb på et bil-ikon! :thumbup:

 

Tusen takk ØHN =)

 

Snakk om å være heldig med jobb a! En slik en er det ikke mange som får gleden av å gnikke på. Sykt bra! Heldiggris

 

Tusen takk polishduden, som nevnt er det ikke hverdagskost nei. Gleder meg veldig over slike jobber og tar gjerne flere ;-) 

 

Lekkert.

 

Tusen hjertelig Tommy =)

 

Flott jobb på en flott bil. :)

 

Takk for tilbakemelding Rotiform! =)

 

Meget pen jobb på dødsfeit vogn! :D

Cred!

 

Takker & Bukker Vwp9 =)

 

Nydelig, nydelig, nydelig! Flott jobb, gode bilder og supert resultat! Var litt trøtt i morrest, men våkna med et smil når denne kom opp :)

Liker!

 

Oi det var herlig runar_hh, slikt varmer et polish-hjerte! =) Tusen takk skal du ha  :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekker bil og lekker jobb. Grønn knapp er trykket hardt og lenge.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke værst oppdrag å få dette  :P Godt gjennomført!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knalljobb på en godbil:D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive