Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Nei faen da folkens!!

Enda en ting jeg ble litt interissert i... da jeg aldri har fått helt dreisen på Gillette produktene...

Kanskje jeg skal gå for noen produkter derfra jeg også... men jeg har jo absolutt NULL NADA peiling på produktene man finner på barbershop.no...

Det eneste jeg vet er at jeg har vanlig hud, og ikke noe spes. med kviser, samt at skjeggveksten er sån normal vil jeg tro...

Når jeg først bestiller derfra vil jeg ha skikkelige saker, og jeg tviler ikke på at det meste derfra holder høy kvalitet.

Det jeg er mest skeptisk til er hva de forskjellige produktene lukter.

Gidder ikke å kjøpe Proraso barberskum når jeg i etterkant finner ut at det lukter P21S liksom. Jeg vil ha noe som lukter tilnærmet Concorso/Shield jeg da... :)

Men seriøst... litt interresant detta... setter pris på litt veiledning her folkens...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet
Skrevet

Snakker vi innkjøp i gallons?

Proraso som omtalt tidligere har veldig gode produkter..

Hehe... blir nok ingen gallons her nei :)

Proraso har fått veldig mye skryt ser jeg ja... men hvordan lukter den....?

Å ikke minst... hvem av høvelene bør jeg velge.. er jo en drøss av dem å velge mellom...

Trenger jeg også barbersåpe/olje og gudene vet hva alt det andre dem har der...

Skrevet

Merkur 34C med Derby blader er jeg veldig fornøyd med. Bruker en Edwin Jagger barberkost av svinehår som er veldig myk. Prorasokremen som Bernhard nevner er god. Kjøp også en god aftershave, Anthony After Shave Balm liker jeg veldig godt :)

Ellers finnes det mange lukter, sjekk f.eks http://www.barbershop.no/barberprodukter/barbersape/mama-bear-barbersape.html

Har du tid, se disse videoene:

http://www.barbershop.no/videoer-introduksjon-til-tradisjonell-barbering

AndreasLie
Skrevet

Jeg anbefaler denne høvelen http://www.barbershop.no/barberutstyr/tradisjonell-barberhovel/merkur-futur-tradisjonell-barberhovel.html

Grunnen til det er at den er justerbar. Du kan altså justere hvor hard den skal ta. Da slipper du å kutte deg i starten og etter hver som du får dreisen finner du hvilken innstilling du trenger for å ta ditt sjegg. Skal du ta den helt ut så får du kost og stativ i samme serien. Ser jo flott ut på badet :)

Har testet Mercur og Feather blader og her synes jeg Feather er best. De er skarpere og de holder litt lengre. Men de er altså SKARPE, så vær forsiktig.

Skrevet

Hmmm...

Synes de flaskene som lignet whisky-flasker å slikt var litt tøffe jeg da...

Men spørsmålet er om innholdet er noe tess og evt. hvordan det lukter...

Den barberhøvelen du linket til er fprresten utsolgt, sammens med mye annet der...

AndreasLie
Skrevet

Hvis det er den jeg linket til så står det på lager når jeg trykker, men de har nok solgt ganske tomt i sommer på en del ting ja, men de pleier å være raske til å fylle opp. Har alltid fått suveren service fra Barbershop og pakken blir sendt samme eller neste dag hvis alt er på lager.

Når det gjelder forskjellige såper så kommer det litt an på hva man liker. Jeg liker frisk lukt og følelse og har derfor brukt Menu sin. Den er i hvertfall veldig lett og lage bra skum med. Nå har jeg kjøpt Fitjar og se ser vel fort om den er like bra.

Skrevet

Proraso sine produkter lukter veldig lite/mildt. Så velg heller en god parfyme for duften sin del.

Okay...

Jeg har en Giorigio Armani parfyme som har en lukt jeg liker godt. Pleier å bytte mellom den og Jean Paul.

Ser ut som om det er Proraso som er tingen når det gjelder skum ja... Vertfall en fin start tror jeg...

Men hvilken høvel skal jeg velge (altså av dem som ikke er utsolgt) ?

Hvilken Balsam skal jeg velge (som lukter veldig godt eller evt. ingenting)?

Hvilken barberkost bør velges? (en som er high end)

Litt mer info rundt andre ting jeg "trenger" setter jeg også pris på....

Når jeg først kjøper så kjøper jeg noe skikkelig med en gang, så jeg vil ha noe som er bra. Hva skal jeg feks. blande ut barberskummet i? En kaffekopp av plast? Alt må jo stå i stil når jeg først handler... hehe

AndreasLie
Skrevet

Jeg skummer opp såpa i hånda og synes det fungerer fint, eller så finnes det flere fine skåler i shoppen du kan bruke.

Skrevet (endret)

Okay.. må se om jeg finner meg en skål tenker jeg :)

EDIT:

Hva er egentlig forskjellen på barbersåpe og barberskum?

Endret av Bjerknez

AndreasLie
Skrevet

Barberskum er ferdig laget skum, slik som du får kjøpt i butikken fra Gilette. Det folket her bruker er enten såpe eller krem. Forskjellen er hvor fast det er i boksen. Når du skal barbere deg så tar du litt såpe eller krem på kosten og visper rundt i skål eller i hånda for å lage skum. Så man gjør på samme måte, bare at man lager skummet selv og ikke sprøyter det ut fra en boks. Det gjør at en såpe eller krem holder til fler barberinger og man kan justere selv hvordan man vil ha skummet med å vispe inn vann.

Skrevet

Barberskum er ferdig laget skum, slik som du får kjøpt i butikken fra Gilette. Det folket her bruker er enten såpe eller krem. Forskjellen er hvor fast det er i boksen. Når du skal barbere deg så tar du litt såpe eller krem på kosten og visper rundt i skål eller i hånda for å lage skum. Så man gjør på samme måte, bare at man lager skummet selv og ikke sprøyter det ut fra en boks. Det gjør at en såpe eller krem holder til fler barberinger og man kan justere selv hvordan man vil ha skummet med å vispe inn vann.

Så eneste forskjellen på såpe og krem er at såpen er hard og kremen er myk?

Det blir altså like bra skum av begge to... og det er kun konsistensen som skiller dem fra hverandre?

Skrevet

Høvel:

Både Merkur og Parker lager VELDIG gode høvler, så det er egentlig en smakssak. Jeg har en Merkur 34C selv.

Eneste jeg absolutt vil anbefale deg er en med kort håndtak; lettere å bruke enn de med lange.

Børste:

Jeg kjøpte startpakke med Proraso Grisebust-høvel. Den er ganske grov i busten og jeg fikk aldri skummet opp barberkremen skikkelig. Byttet da til Mühle Style Silver Tip barberkost (grevling) og den bruker jeg enda idag. Kongekost.

Kjøpte også en Mühle holder til kosten som matcher koppen.

Jeg har også lest utrolig mye positivt om enkelte syntetiske børster, men der ser jeg at utvalget på barbershop har gått ned. Jeg mener Men U hadde en syntetisk tidligere som fikk endel skryt.

Kopp:

Ville ha en skikkelig kopp da det ser teit ut med kaffekopp i hyllen på badet. Valget falt på Mühle barberkopp porselen med hank, den er god å holde i og ser bra ut.

Barberkrem:

Proraso's krem var med i startpakken, har nå straks brukt en hel tube og er kongefornøyd. If it ain't broken, don't fix it.

Blader:

Jeg begynte med Merkur som fulgte høvelen, gikk så over til Feather. Feather skal angivelig være skarpere enn Merkur (tynnere?) men jeg merket lite/ingen forskjell når jeg byttet. Min bror syns Feather gav han sår hud, så han gikk tilbake til Merkur. Han har også testet Gillette som ikke kan hevde seg i denne klassen.

Aftershave:

Samme her som med barberkremen, den fra Proraso som fulgte med i startpakken er akkurat passe fuktighetsgivende uten at den blir for fet. Den lukter også mildt og er lett å påføre og vaske av hendene etter påføring.

Brodern har eksperimentert langt mer med aftershave enn meg, og han går stadig tilbake til Proraso.

Skrevet

Høvel:

Både Merkur og Parker lager VELDIG gode høvler, så det er egentlig en smakssak. Jeg har en Merkur 34C selv.

Eneste jeg absolutt vil anbefale deg er en med kort håndtak; lettere å bruke enn de med lange.

Børste:

Jeg kjøpte startpakke med Proraso Grisebust-høvel. Den er ganske grov i busten og jeg fikk aldri skummet opp barberkremen skikkelig. Byttet da til Mühle Style Silver Tip barberkost (grevling) og den bruker jeg enda idag. Kongekost.

Kjøpte også en Mühle holder til kosten som matcher koppen.

Jeg har også lest utrolig mye positivt om enkelte syntetiske børster, men der ser jeg at utvalget på barbershop har gått ned. Jeg mener Men U hadde en syntetisk tidligere som fikk endel skryt.

Kopp:

Ville ha en skikkelig kopp da det ser teit ut med kaffekopp i hyllen på badet. Valget falt på Mühle barberkopp porselen med hank, den er god å holde i og ser bra ut.

Barberkrem:

Proraso's krem var med i startpakken, har nå straks brukt en hel tube og er kongefornøyd. If it ain't broken, don't fix it.

Blader:

Jeg begynte med Merkur som fulgte høvelen, gikk så over til Feather. Feather skal angivelig være skarpere enn Merkur (tynnere?) men jeg merket lite/ingen forskjell når jeg byttet. Min bror syns Feather gav han sår hud, så han gikk tilbake til Merkur. Han har også testet Gillette som ikke kan hevde seg i denne klassen.

Aftershave:

Samme her som med barberkremen, den fra Proraso som fulgte med i startpakken er akkurat passe fuktighetsgivende uten at den blir for fet. Den lukter også mildt og er lett å påføre og vaske av hendene etter påføring.

Brodern har eksperimentert langt mer med aftershave enn meg, og han går stadig tilbake til Proraso.

Takk for et strålende flott svar knutis!

Ser ut til at startpakken bør prøves da ja... men med skikkelig kost og en skål som passer til :)

Men hva lukter det av barberkremen og aftershaven (Proraso) ?

Kan man ta på seg parfyme ala Giorgio Armani etterpå uten at det blir for mye?

AndreasLie
Skrevet

Så eneste forskjellen på såpe og krem er at såpen er hard og kremen er myk?

Det blir altså like bra skum av begge to... og det er kun konsistensen som skiller dem fra hverandre?

Så vidt jeg vet ja. Jeg har brukt krem fram til nå og skal nå teste såpe, så da får jeg se hva forskjellen er.

Menu sin syntetiske kost fungerer veldig bra og man finner flere videor ute på nett av dette, men jeg synes faktisk Bodyshop sin fungerer enda bedre. Den lager flott skum og jeg kjenner fler som har holdt på med dette lenge som bruker den. Passer fint for de som vil kjøpe en billig kost for å prøve.

Skrevet

Men hva lukter det av barberkremen og aftershaven (Proraso) ?

Kan man ta på seg parfyme ala Giorgio Armani etterpå uten at det blir for mye?

Vanskelig å si hva det lukter.. Det lukter barberkrem. :) En anelse mint og peppermynte kanskje.

Det er uansett så lite/mildt at man BØR bruke parfyme etterpå for å lukte godt for noen andre enn de som skal lukte deg i fjeset. :)

Skrevet

Veldig interessant trå dette her, men jeg savner litt før og etter bilder samt noen feite 50/50 bilder under arbeid. default_blink.png

Skrevet

Okay...

Tror kanskje jeg går for følgende produkter:

Høvel:

Merkur Vision 1190,-

Barberblader:

Feather High Stainless 55,-

Barberkrem:

Proraso i tube 99,-

Barbersåpe (bare for å teste):

Crabtree & Mandalyn 219,-

Kost:

Mercur Vision Silvertip 795,-

Stativ/Skål:

Mercur Vision Stativ 599,-

Aftershave:

Proraso Liquid Creme 149,-

Ser dette ut som et greit oppsett?

AndreasLie
Skrevet (endret)

Er jo ganske high end det der :) Men tror ikke skåla følger med stativet så du trenger den også.

En ting som er glemt å nevne her som er viktig er ansiktisvask. For å ikke bli sår i ansiktet så er det greit å forberede ansiktet på barbering med en god vask.

Kjøp en såpe for daglig vask, jeg har feks brukt denne og synes den fungerer bra http://www.barbershop.no/hudpleie/rens/men-u-healthy-facial-wash.html

En annen ting som også kan være kjekt er noe som stopper blodet når uhellet er ute. Jeg kuttet meg i øreflippen en gang og det blødde noe helt sykt. Kjekt å slippe små røde flekker på skjorta når man har tatt litt i.

http://www.barbershop.no/forsiden-1/proraso-styptic-gel.html

Tenkte faktisk på å ta noen bilder forrige dagen, men lot det bli med tanken :)

Endret av AndreasLie
Skrevet

Har spurt i forumet på barbershop.no nå, så da får jeg sikkert svar på det jeg lurer på der :)

Men er sef. bare å diskutere barbering videre i denne tråden.

Til slutt vil jeg si faen ta dere som fant enda ett sted visakortet får brenne! :lol:

Skrevet

Fikk beskjes om at det kunne ta opp til to mnd. før produktene jeg er ute etter kommer inn... så da avventer jeg...

AndreasLie
Skrevet

Ville nok kanskje sett på Futur enn Vision, da den er mye enklere og bytte blad på, men ditt valg :)

Skrevet

En ting som er glemt å nevne her som er viktig er ansiktisvask. For å ikke bli sår i ansiktet så er det greit å forberede ansiktet på barbering med en god vask.

Kjøp en såpe for daglig vask, jeg har feks brukt denne og synes den fungerer bra http://www.barbershop.no/hudpleie/rens/men-u-healthy-facial-wash.html

Et godt tips, men veldig individuelt. Jeg bruker bare å fukte ansiktet med varmt vann evt legge over en varm klut og slenge meg på sofaen noen minutter før shaving. :) Funker fjell.

Oppsettet ellers ser bra ut Ove, men det gjør jo det meste fra den sjappa. Jeg syns det var merkelig lite de hadde på lager nå, spørs om pågangen via DCN har blitt for stor.

Skrevet

Veldig synd egentlig...

Det eneste som mangler til at jeg får fullført ordren hos barbershop så langt er enbarberhøvel samt blader...

Veldig mange anbefaler Merkur 34C HD og deter i utgangspunktet denne jeg har lyst på sammens med Fether Hi-Stainless blader. Alt det andre tror jeg dog dem har på lager...

Noen alternativer til 34C HD som ser noenlunde lik ut og som ikke har så langt skaft?

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår