Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Haha, jålebukk faktisk. :) Bukkeskjegg har iaffal vært en gjenganger her..

Vinkelen på bladet forblir den samme på "alle" høvler gutter, det er en fasit på hvilken vinkel som gir mest effektiv kutting av hår, og alle tilstreber å ha den vinkelen.

Forskjellen på de med justerbart hode er at du kan justere hvor nærme huden bladet skal ligge. Jeg har (merkelig nok?) ingen forståelse for at noen skal kunne behøve en enda closere shave enn det de med fastmontert hode gir. Det må isåfall gå i my.. :)

Eneste jeg har å utsette på 34C er at den kunne vært et hakk tyngre. Jeg syns de er greiest å håndtere med kort skaft, og det er fort gjort å skifte blad.

Skrevet
Forskjellen på de med justerbart hode er at du kan justere hvor nærme huden bladet skal ligge. Jeg har (merkelig nok?) ingen forståelse for at noen skal kunne behøve en enda closere shave enn det de med fastmontert hode gir.

Der fikk jeg vertfall svar på det... :)

Men jeg har for meg at jo mindre bladet stikker ut av høvelen jo mindre nøye må man være på å holde høvelen i riktig vinkel....?

Dermed så har jeg for meg at dette er en tryggere innstilling for de kjappe barberingene...

Vil man ha en barbering som krever mer ferdighet, så justerer man bare bladet slik at det kommer lenger ut fra hodet....

Eller tar jeg feil?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Skrevet

Drar du høvelen rett vei skjærer du deg ikke uansett. Drar du den sideveis derimot, får du uansett kutt.

Man kan skjære seg for det...

Hvis vinkelen er for spiss og farten er liten... samt at bladet er for langt ute (på den justerbare)

Skrevet

Man kan skjære seg for det...

Hvis vinkelen er for spiss og farten er liten... samt at bladet er for langt ute (på den justerbare)

Nå skisserer du noe helt hypotetisk her :)

Ja, man kan også drepe en okse med barberhøvelen, om man absolutt vil.

Andreaskarm
Skrevet

Hehe.. Tar litt av dette her ;-) Morsom lesning.. Vil bar tilføye at Poraso kosten var meget bra, klarte enkelt å piske opp barberskum :-) Lot bare kosten stå i varmt vann mens jeg dusjet. Deretter tok jeg den ut og rett i skålen med en skvett barberkrem.

• Admins
truhaa
Skrevet

kilroy was here.....

og han slettet

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet

Nå skisserer du noe helt hypotetisk her :)

Ja, man kan også drepe en okse med barberhøvelen, om man absolutt vil.

Det er hele tiden snakk om de ytterste konsekvenser når man er entusiast... Akkurat som i bilpleie eller detailing yrket.

Hvis en voks koster 10 ganger mer enn en annen voks, men kun varer noen uker lenger og eller kanskje bare lukter godt, så blir også dette litt hypotetisk for utenforstående...

Jeg sier ikke at jeg er en hardbarka barberingsentusiast (vertfall ikke ennå...) men jeg forstår at det finnes andre grener enn bilpleie hvor folk lirer av seg de utroligste summer for å kjøpe det som er absolutt raskest eller best.

En kompis av meg er en hardbarka PC entusiast og han kjøpte en prossessor når han bygde en pc som var det råeste man fikk tak i. Denne prossesoren var LITT raskere på papiret, men ikke raskere i praksis. Den kostet 8.000,- mer (ifg. han) enn modellen rett under.

Jeg er også LITT entusiast når det gjelder data, men dette har nå blitt litt nedprioritert for tiden grunnet andre interesser som gjør kortet mitt varmt :)

Skrevet

Alle har forskjellig skjeggvekst, noen har mild og noen har stiv. Faktisk så stivt skjegg at man nesten må brukevinkelsliper for å ta barten! :)

Undertegnede har normal skjeggvekst og har aldri hatt problemer med Gillette sine flerbladete høvler (MED vibrasjon!) Eneste jeg kunne brukt som argument, er prisene på blader, som man skulle tro var en luksusvare...

Tips; barber deg ETTER du har dusjet, da er skjeggveksten mykere..

Skrevet

Alle har forskjellig skjeggvekst, noen har mild og noen har stiv. Faktisk så stivt skjegg at man nesten må brukevinkelsliper for å ta barten! :)

Undertegnede har normal skjeggvekst og har aldri hatt problemer med Gillette sine flerbladete høvler (MED vibrasjon!) Eneste jeg kunne brukt som argument, er prisene på blader, som man skulle tro var en luksusvare...

Tips; barber deg ETTER du har dusjet, da er skjeggveksten mykere..

Har vel ikke akkurat tømmerstokker jeg heller... men heller vel heller litt mot den andre siden og skjeggveksten min er vel litt under middels tenker jeg.

Joda.. jeg barberer meg alltid rett etter en dusj, så den er i boks, men har egentlig aldri fått helt dreisen på flerbladede høvler som Gillette Vision etc. og den batteridrevne jeg hadde fra Gillette skjønte jeg ikke vitsen med...

Har man litt lenger skjegg enn såkalt tredagers skjegg, så synes jeg Gillette høvlene kommer til kort. Hårene setter seg fast mellom bladene og det er ett herk og få de ut igjen skikkelig. At en slik plasthøvel koster 150-200,- skjønner jeg rett og slett ikke, når man får en skikkelig høvel som varer livet ut til en hundrings mer. Dessuten så koster bladene til gillette høvlene latterlig mye og til slutt så må man bytte høvel, da bladene går ut av produksjon.

Er jo mye triveligere å stå på badet med skikkelig utstyr enn å dra frem gillette Gelskummet og den forferdelige høvelen. Joda det funker jo.. men det koster flesk i lengden samt at barberingen blir kjedelig.

Men man har jo forskjellige interesseområder og alt handler jo om hva man har lyst til å bruke penger på. Det er bare det at de fleste av oss gutter bruker penger på barbering uansett, så hvorfor ikke gjøre det litt mer spennende og kanskje mer økonomisk?

Vi går alle på dass, men jeg kjøper ikke det billigste dasspapiret av den grunn... :)

Skrevet

Har nå satt sammen en liten pakke på ønskelisten.

Jeg bruker Gilette fusion høvel i dag og skum fra samme.

Det går helt greit når bladene er nye, men de begynner å lugge ekstremt fort synes jeg. Snakk om noen få gangers bruk bare. Hvis det skal være noe behagelig å barbere meg med gilette må jeg barbere meg hver dag. Venter jeg f.eks en uke er det er mareritt som gjør relativt vondt.

Ser dette greit ut?

Proraso Liquid Cream Aftershave

Proraso barberkrem eukalyptus i tub

Feather Hi-Stainless barberblader 10-pakning

Mühle Classic Style Silver Tip barberkost - krem

Merkur 34C HD tradisjonell barberhøvel

er det noe annet jeg trenger da?

• Admins
truhaa
Skrevet

En ansiktsvask er å anbefale før barbering, der er MenU sin....

Proraso sin pre-post sak er også fin, liker den best etter barberingen da den virkelig får deg til å føle at du er nybarbert... den på om morgenen og ut døra på vinter med noen minus i lufta får deg greit våken <ahttp://www.detailersclub.no/uploads/emoticons/default_biggrin.png' alt=':D'>

mht barberingsum så syntes jeg Proraso sin i skål er super Min link Da fukter jeg bare barberkosten godt i varmt vann, rister den lett og så jobber jeg opp skummet i selve såpa uten såpekopp, fukter fjeset bra og så skummer jeg den opp i ansiktet. Da har jeg skum nok på kosten til å påføre såpe i ansiktet 2-3-4 ganger om det er nødvendig..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet

Hadde første prøvetur nå med startsettet, Parker 22R høvel med merkur blader. Dette var konge :) Vært hver krone og for en følelse etterpå!

Volvo S60 D5
Volvo 242

EspenHamre
Skrevet

Godt jeg sulla innom denne tråden, men det ble dyrt for lommeboka.. leste ikke mer enn truhaa sitt innlegg før jeg hadde fyllt handlekurven.. håper dette hjelper på at jeg ikke gidder og barbere meg + problemer med barberkviser og inngrodde hår =)

Skrevet

Må være noe rart med mitt skjegg da, jeg kan gå en uke uten å barbere meg. Gillette Fusion tar det vekk lekende lett, uten kutt eller andre dramatiske hendelser. Brukt Gillette i over 20 år når jeg tenker etter..

Skrevet

Må være noe rart med mitt skjegg da, jeg kan gå en uke uten å barbere meg. Gillette Fusion tar det vekk lekende lett, uten kutt eller andre dramatiske hendelser. Brukt Gillette i over 20 år når jeg tenker etter..

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Østradiol

Østrogener er en gruppe steroide hormoner som fungerer som det primære kvinnelige kjønnshormon. De produseres hovedsakelig i eggstokkene og i morkaken. Noen østrogener produseres i mindre mengder i leveren, binyrene, og i brystene. De tre vanligste naturlig forekommende østrogenene er østradiol, østriol og østron. Disse produseres i kroppen ved at androgener omdannes ved hjelp av enzymer. Østradiol produseres fra testosteron, og østron fra androstendion. Østron er svakere enn østradiol, og finnes i større mengder enn østradiol hos kvinner etter overgangsalderen. Østrogener finnes naturlig både hos kvinner og menn, men i betydelig større mengder hos kvinner. Østrogenene fører til utvikling av kvinnelige sekundære kjønnskarakteristika som f.eks. bryster. Menn kan også få kvinnelige trekk, f.eks ved bruk av doping. Dopingmidler etterlikner i hovedsak det mannlige hormonet testosteron, men når man inntar for mye av det blir det via enzymet aromatase omdannet til østrogen som gir pupper, også til menn (gynekomasti).

Østrogener styrer også menstruasjonssyklusen.

Håper du tar spøken, eller så får truls endre litt her ;)

Skrevet

I dag skal jeg hente første pakke med barberutstyr :)

Høvlene jeg har bestillt kommer i morgen, men resten får jeg i dag, så det blir litt spennende...

Skal prøve å lage mitt aller første barberskum i dag, og kremen/såpen som skal testet til dette er:

Proraso Creme fra tube

Crabtree & Evelyn Nomad krem (tube)

Crabtree & Evelyn Nomad såpe.

Kosten som skal brukes er Merkur futur Silver Tip :)

Skrevet (endret)

""!¤"#¤%!"%%!!!

Det forumet her begynner å bli DYRT.

Noen som kan si om pakka jeg har satt opp er grei, og om det er noe som burde byttes ut?

Merkur Futur tradisjonell barberhøvel

Proraso Styptic Gel

Proraso Liquid Cream Aftershave

Proraso barberkrem eukalyptus i tube

Proraso Pre/Post krem Eukalyptus og menthol

Derby Extra barberblader

Feather Hi-Stainless barberblader 10-pakning

Mühle barberkost klart glass

Parker barberskål av mangotre

Eller er startsettet godt nok? Har egentlig ikke så lyst til å legge alt for mye penger i det, med en gang. Hvilken høvel er isåfall å anbefalle der?

Endret av Terjeo
Skrevet

Trykte bestill, så kræsja nettbanken så måtte gjøre alt på nytt. Når jeg skulle inn igjen var selvfølgelig høvelen utsolgt...

Skrevet

Trykte bestill, så kræsja nettbanken så måtte gjøre alt på nytt. Når jeg skulle inn igjen var selvfølgelig høvelen utsolgt...

Sikkert fodi den ble registrert som solgt den første gangen kanskje? :)

Skrevet

Sikkert fodi den ble registrert som solgt den første gangen kanskje? :)

Det jeg også tenkte.. Tar en annen en, og ser hva jeg synes om den.

Ser det er mange som foretrekker Muhle R89 ovenfor både merkur 34 HD og Futur faktisk, og koster ikke så mye at det er verdens undergang om jeg ikke liker den :)

Skrevet

Det jeg også tenkte.. Tar en annen en, og ser hva jeg synes om den.

Ser det er mange som foretrekker Muhle R89 ovenfor både merkur 34 HD og Futur faktisk, og koster ikke så mye at det er verdens undergang om jeg ikke liker den :)

Kjør på...

Tror ikke det er de helt store forskjellene mellom dem uansett, og har du ikke noe annet å sammenligne med, så blir du jo uansett vant til den :)

Det eneste jeg har hørt er at det er lettest med kort skaft fremfor ett langt et, mener jo smak ogbehag her også... :)

AndreasLie
Skrevet

Ser bra ut Terje. :)

Tviler på at du får bruk for Styptic Gel'en, men kjekk å ha.

Synes nå den sypticen er kjekk jeg for plutselig er det en kvise eller annet tull i huden som blir halshogd. Funker fint på kutt i fingre og andre steder også :)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår