Gå til innhold

Volkswagen Transporter T5


Bernhard

Recommended Posts

  • Forhandlere
Bernhard

Da var det å tide med en shine igjen.Denne gangen var det en blå 2004 modell VW Transporter som stod for tur. Vi kom i gang ganske sent på dagen, så vi hadde hele kvelden/natten foran oss.

Klokka var 15:00 og vi startet å spyle vekk overflate møkk, etterfulgt av avfetting av bilen med Turtle Nano-Tech Prewash-T og rensing av felger med Bilberry-blanding, og vi sparte ikke akkurat på kruttet her..

avfett.jpg

bilberry.jpg

Vi lot det hele virke i en 5-10 minutter før det ble spylt av igjen. Mens dette ble gjort så ble det automatisk generert en 4 gallon gritguard bøtte med en sterk mikstur av Megs NXT Car Wash og varmt vann. Dette ble påført bilen med 2 stk ullmitts.

vask.jpg

Når vi var sikre på at vi hadde fått løsnet det som var av skitt, så spylte vi bilen ren igjen. Denne gangen med en Karscher høytrykksspyler av ukjent kaliber.

for_vask.jpg

Vi lot den renne av seg litt før vi dro et rødt og et blått SS drying towel opp av baggen. Tørket av det værste før vi dyttet den inn i garasjen for å ta det resterende.

tork.jpg

Når bilen hadde blitt ren, og tørr så var det på tide å få av alle klistremerkene som satt på. Vi brukte varmepistol for å få limet til å slippe tak, slik at vi lett kunne dra merkene av en etter en. Skal vel også sies at det gikk utover noen fingre etterhvert. Det satt en del limrester igjen på lakken, men dette fjernet vi med "viskelær" til drill,og alakazam, så var bilen klar for "the all mighty claybar".

varmepistol.jpg

Bernhard hadde laget en magisk lube-blanding. (nei,ikke det du tror det er), men en spruteflaske med frisk Otimum No rinse og vann.Dette fikk Megs Claybaren til å gli lett over panelene og dra med seg de millionene av nuppene som satt på bilen..

Kanskje litt overdrivelse, men det kjentes nesten ut som bilen hadde vært våt og rulla seg i kakepynt.

clay.jpg

dirtyclay.jpg

Vi tok oss god tid til denne prosessen og endte opp med mengder av speilglatte overflater som ikke kunne vært mer klar for Scholl's kjærlighetsmidler. Vi maskerte vinduer, lykter, lister, håndtak osv med grønn 3M teip. Denne er sterk og holder seg på plass gjennom en atomkrig, og dermed stod bilen klar for rubbing.

teiping.jpg

Forarbeidet tok ca 3 timer tilsammen, og klokka er nå 18:00.. Vi brukte 10min på å sluke en pizza fra Peppes før vi satte igang å rotere. Skrevet av Slemreke.

Slagplanen for dagen var som følger:

Makita 9227CB m/Scholl bakplate.

4CR Polermaskin m/ 3M bakplate.

Scholl S3+.

Scholl S30.

Scholl Wool.

Scholl Blå.

Scholl Orange Spiderpad.

IPA Wipedown

Chemical Guys Jetseal 109.

Lusso Oro.

Masse Microfiber.

Div. påføringspads.

Bilen er jo en tidligere håndverkerbil og bar helt klart ett tydelig preg av dette

med masse vaskeriper og RDS. Utifra bildene under så kan dere jo selv bedømme åssen

bilen er behandlet..

ripete1.jpg

ripete2.jpg

ripete3.jpg

ripete4.jpg

ripete5.jpg

Som dere også ser så synes fortsatt logoen etter firmaet som har hatt bilen tidligere, det som er merkelig med det er at på panseret så gikk det ikke ann å fjerne dette, jeg brukte Scholl wool og S3+ på panser og de stedene som det var værst... Med tanke på logoen så ser det ut som at det er solbleket rundt og mørkeblått der hvor logoen har vært..

Si vi satset friskt og håpet på det beste, Reka var en periode mer opptatt av å fly rundt og ta bilder å prate, men han hentet seg heldigvis fort inn ;)

ullpad_rubbing.jpg

ullpad_rubbing2.jpg

ullpad_rubbing3.jpg

ullpad_rubbing4.jpg

rubbing_torking.jpg

rubbing_torke_panser.jpg

Og slik ble forskjellen etter kun S3+ pg Scholl Wool:

for_etter.jpg

Etter at vi hadde tatt hele bilen med S3+ og wool/blå Scholl pad så gikk vi på med Orange Spiderpad og S30, som visste seg å være en kanon kombo for å bli kvitt kjørespor og få opp glansen.. Jeg hadde dessverre fått meg ett kink i ryggen dagen før og hadde sabla vondt, men vi fordelte så Reka tok nedre paneler og jeg tok øvre så jeg slapp å bøye meg.

Etter S30 så kjørte vi på med en IPA wipedown for å fjerne oljer fra lakken og avdekke eventuelle kjørespor o.l. Alt så heldigvis bra ut, så vi tok hver vår påføringpad og la på Chemical Guys Jetseal som vi lot herde i ca 30 min før vi tørket av igjen...

jetseal.jpg

Bilen hadde omtrent fått ett nytt liv igjen og så ut som om den skulle ha stått i utstillingshallen hos forhandler(Bortsett fra at vi var på ett rotete verksted). Til slutt så kom kosejobben, nemlig påføring av voks :wub: Lokket på Oro'n ble sprettet(nesten som champangekorkene som spretter på nyttårsaften) og hver vår Microfiber påføringspad ble dyppet i krukken med godsakene.. Det var første gangen vi begge brukte Oro'n og den var veldig lett å jobbe med og etterlot seg en flott blank overflate.

lusso_voks.jpg

Slik ble da det endelige resultatet utvendig:

etter1.jpg

etter3.jpg

etter4.jpg

etter5.jpg

Vi har ikke lagt på dekkfornyer eller tatt i hjulbrønnene fordi jobben ble gjort på en gård og den var mest sannsynlig like møkkete igjen når han kom ut på hovedveien igjen.

Jeg sluttet ikke på jobb før kl. 18 denne dagen så mens Reka ventet på meg og pizza'n(mest på pizza'n tror jeg men), så tok han en kjapp shine i førerhuset på bilen.

Det ble da brukt:

Chemical Guys Green Clean 1:16

Chemical Guys Silk Shine Dressing

Chemical Guys Window CleanerDiverse Microfiber

Dashbord og alt vinyl ble først vasket med Green Clean og Microfiber også ble Silk Shine

Dressing påført for å bevare og beskytte, samt rutene som ble tatt med Window

Cleaner og Microfiber.

interior_for.jpg

interior_etter.jpg

Konklusjon:

Slemreke, eier og jeg selv ble veldig fornøyde med resultatet på bilen, det er artig å holde på når man ser så store forandringer på bare noen timer.. Slemreke prøvde seg på roterende for første gang, noe som funket fint.. Han klaget dagen etter på at han var øm i armer, men det er jo bare ett godt tegn på at han har jobbet..

Vi var ferdig ca kl 02.30 med bilen og da hadde vi jobbet effektivt og systematisk så og si hele veien....

Håper dere likte det dere så og takk for at dere tittet..

Glinsende hilsner fra Bernhard og André :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Knall jobb det der guuUttar...

stor bil å jobbe på, men greit med noen rette flater da.. hvem måtte ligge på taket å polere da? Andre? ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall jobb det der guuUttar...

stor bil å jobbe på, men greit med noen rette flater da.. hvem måtte ligge på taket å polere da? Andre? ;)

Bernhard underkaster meg alltid :(

[color=#FF0000][url="http://www.redrabbits.com"]www.redrabbits.com[/url][/color]
--------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
  • Forhandlere
Bernhard

Takk for det folkens, Reka som fikk æren av å ta taket mens jeg tok små lister osv..

Ang kamera så tror jeg det var Nikon D400 som ble brukt med en fin linse :D Reka svarer vel på dette ¨år han står opp...

S3+ og wool var helt kanon, super cut og latterlig lite støv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må prøves ut! Hvordan var lakken på bilen? og hvordan fungerte den avfetninga til turtle? Den skal jo være bra!

Endret av kris1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Lakken var hard som det meste av VAG lakk, men overraskende enkelt å korrigere med Scholl, samt at man trenger ikke så lang arbeidstid som på f.eks Megs for å få ett kanon resultat..

Prewash funker bra, er jo en gel type som henger på bilen lenge.. Fordelen er jo at det ikke er noe hast med å spyle den av.... Men personlig foretrekker jeg Chemical Guys Grime Reaper istedenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, riktig! Er spent på scholl.. får vel bestille en pakke vel! (kjedelig på jobb.......) :)

Så hvertfall bra ut! Likte spesielt interiørbildene, ingenting er som en ren bil innvendig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotoutstyr som ble brukt var:

Nikon D300

Tokina 12-24mm f/4 AT-X AF Pro DX

Nikon 18-200mm F3.5-5.6G AF-S VR DX

Speedlight SB-800

[color=#FF0000][url="http://www.redrabbits.com"]www.redrabbits.com[/url][/color]
--------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig jobb Bernhard og Slemreke..

Strøken Volkswagen blir aldri feil uansett hvilken modell det er :-)

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...