Gå til innhold

BSA sin SAAB 9-3SS, 2.0t | Oppgradering til xenon prosjektor

Recommended Posts

Simen
Skrevet

Ser bra ut dette, bsa, bra du fortsetter å skrur på bilen - det liker vi! Trunk bag hook så veldig kjekt ut. Savner faktisk noe slikt baki min. Jeg foretrekker å alltid bruke bagasjerommet til alt av bagasje/varer, men når det bare er snakk om en pose med matvarer er det ikke alltid like kjekt å la den slenge rundt baki der..

• 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Tok en liten overhaling av noen stabstag som hadde fått seg noen skrammer på turen over fra England.

Samt at sitrussprayen jeg dynka de i for å få av limet fra noen klistrelapper dro med seg litt maling og... :(

Disse er da en mm tykkere enn det som sitter på. Så dette er dimmen som brukes på Aero modellene. Gjør sikkert himla mye forskjell :rolleyes: Men de kosta ikke allverden og litt morro å få alt nytt når jeg nå engang får Bilsteindempere og Powerflex-foringer på plass.

Så bare for å begynne med ting i tipp topp stand så tenkte jeg å slenge på litt sortmailng og klarlakk.

Hadde pensla på litt Bilt-Hamber Hydrate 80 på noen sår non dager i forveien.

Sprayboks med staaaaga.

IMG_1014_zpse7f01d70.jpg

Festeanordninga på toppen så jeg kunne snu de rundt.

IMG_1013_zps4ffdfb55.jpg

Skada meg stygt i arbeidet med å lage hull. Skummelt med skarpe kniver ;)

IMG_1011_zps494f08ee.jpg

Men med sånne plastere er det jo bare fryden med en gang :)

IMG_1012_zps0e91ec0c.jpg

Ferdig etter et par strøk med sort og klar.

IMG_1016_zpsf3b877a1.jpg

Klarte til å med å få litt "pels" med klarlakken. Vet ikke helt hvorfor det der skjer? Litt for lang avstand så det forstøver for mye?

IMG_1017_zps624f620c.jpg

Men uansett. Det blir vel mere skrammer på de etterhvert. Skulle tro det beskytter litt iallefall :)

Endret av bsa
  • DCN Poeng 1
Skrevet

Har en misstanke om at det er litt for støvete i den pappen dær.

Skrevet

Tror ikke det er det som er problemet. Det virket mer som om klarlakken ikke "blandet seg", akkurat som om den ble for fin og bare la seg oppå? I det jeg sikta på den nærmeste, at spraytåka traff den bak og bare la seg fint helt på toppen?
På en måte lizzom... ;)
Kan tempen spille inn? Lufta litt innemellom slaga for ikke å forpeste lokalet.

Simen
Skrevet (endret)

Looking good. Ikke bare jeg som får sår når jeg skrur bil ser jeg.

Tror ikke det er det som er problemet. Det virket mer som om klarlakken ikke "blandet seg", akkurat som om den ble for fin og bare la seg oppå? I det jeg sikta på den nærmeste, at spraytåka traff den bak og bare la seg fint helt på toppen?

På en måte lizzom... ;)

Kan tempen spille inn? Lufta litt innemellom slaga for ikke å forpeste lokalet.

Huska du å riste boksen godt? Jeg står gjerne et par minutter og rister for å være sikker på at lakken er godt blandet.

Edit: Jeg har også noen ganger pleid å "lufte litt mellom slaga", men har ikke opplevd å få slik finish fordé. Sprayavstand brukte du? På de fleste anvisningene jeg har lest har det blitt anbefalt 20 cm.

Endret av Simen
  • Moderatorer
Christer
Skrevet

Jeg har også fått lakkpels ved lakking med sprayboks, og kom frem til at avstanden var for stor og forstøvingen for fin. 5cm nærmere og laget ble jevnt og fint.

Bare dra over med noe veldigveldig fint sandpapir for å fjerne pelsen (sitter ikke veldig godt fast) og legg et lag til.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Rista godt og avstanden var på rundt de tyve ja. Men som Christer nevner er det nok forstøvinga som blir for fin. Er jo ikke til å unngå nesten på ting med slike former at man alltid har feil avstand til visse deler.

Tester litt sandpapir jeg:-)

Magne/Otta Detailing
Skrevet

Noen vanlige feil som fører til "tørr" klarlakk eller appelsinhud er for høy temperatur, for lite lakk, for lang sprayavstand.
Blir det for varmt eller for lang sprayavstand vil tynneren i lakken fordampe før den har gjort jobben sin, som er å få alle de små dråpene til å flyte i hverandre. Forstøvingen kan forsåvidt aldri bli for fin..

• DCN Poeng 1
Simen
Skrevet

Han skrev vel ikke noe om at han brukte epoxy grunning? Det hadde nok vært lurt dog.

Øyvind G
Skrevet

Han skrev vel ikke noe om at han brukte epoxy grunning? Det hadde nok vært lurt dog.

Tidligere i loggen tok han fremmre hjulbue på innsiden. Da grunnet han med Hydrate 80 og "lakket" med Epoxy lakken til Bilt.Hamber.

Har kjøpt dette selv nå. Derfor jeg lurer.

Hydrate 80 er grei, der står alt på flasken, men på Epoxy lakken står det kun hvor farlig den er for helse og miljø. Ikke noe om blandingsforhold, bruk eller herdetid.

Skrevet

Mye flott arbeid her nå. :)

Ang. pluggene dine så ser de nedsotet ut. Mye småkjøring eller mye start og stopp er noe av det som kan være årsaken.

En plugg skal ha en lys og brunaktig farge når alt er iorden. Slik som dette.

Hmm...Småkjøring og mye start og stopp, stemmer nok veldig bra både for meg og tidligere eier (basert på km stand og alder på bil ved ovetakelse) Siden jeg ikke bare kan begynne å kjøre lengre og mindre hyppig, er det noen andre ting jeg kan gjøre for å holde ting i en sunn tilstand og hindre at dette skjer igjen da?

Noen vanlige feil som fører til "tørr" klarlakk eller appelsinhud er for høy temperatur, for lite lakk, for lang sprayavstand.

Blir det for varmt eller for lang sprayavstand vil tynneren i lakken fordampe før den har gjort jobben sin, som er å få alle de små dråpene til å flyte i hverandre. Forstøvingen kan forsåvidt aldri bli for fin..

Solgt på fordampingsdelen der ja :)

Fikk vi korrigert litt terminologi også, takker :)

Hvilket balndingsforhold brukte du på Epoxy Mastic?

1:4 se forøvrig BH sine nettsider og mitt innlegg i din logg ;)

EpoxyMastic ble vurdert, men siden det skal smøres på med pensel, eneste muligheten jeg har iallefall, ble det vurdert dithen at det kunne bli litt tykt og klæbbete og jeg var ikke helt sikker på hvordan det ville reagert med foringene som holder greia på plass. De er kjent for å knirke nok som det er ;) (men er ikke umulig at jeg guffer på litt Dynax under der når alt er montert :)

Skrevet (endret)

Det er nå mye rart en får for seg...I mørket er som kjent alt grått...mørkegrått, så jeg bytta til en farge som syns litt :)
CAM00029_zpsf116d073.jpg

IMG_20130328_162603_zps232c2770.jpg

Og så har jeg endelig fått alle delene i hus til understellsjobben, så har såvidt begynnt forberedelsene der. Fått satt sammen demperne iaffal :)
Litt mer fikkel enn jeg hadde trodd. Det ble jo trikset med wisegrip/pumpetang på en pipe som jeg stakk en sekskantbit gjennom for å holde fast dempern. Hadde litt problemer med å balansere demper, sekskantbit i momentnøkkel og stramme med pumpetanga, skulle nok tatt meg litt bedre tid å fått satt det fast på et vis. Endte seff opp med at sekskanten slapp litt og jeg dro vel godset såpass rundt at jeg håper jeg ikke må ha det ifra hverrandre igjen. :unsure: Og selv om jeg tok i alt jeg hadde og litt til så er jeg ikke helt sikker på at jeg noengang nådde riktig moment heller...og fjærklemmene laget litt merker som måtte flekkes etterpå også...men men :)
IMG_20130328_162534_zps7cbbc70b.jpg

Og så synes jeg denne var voldsomt rommlig. Ser at originalen er likens, men hadde det ikke vært en fordel om man slang på en strips der nede og hindra litt møkk å komme inn? Hvordan pleier sånt å være?
CAM00027_zpsed12432c.jpg

Beklager løene mobilbilder.

Endret av bsa
  • Moderatorer
Christer
Skrevet

Bildene er faktisk så løene at de ikke vises i det hele tatt...

Skrevet

Takk Christer.

Flytta de serru på PB til en annen mappe, lurte litt på om ikke det skulle tøyse ting til litt, men jeg tok en refresh og alt så bra ut...må ha vært litt for kjapp da?!
Anyhew. Fixed.Store nok også de bildene ser jeg....

• 1 month later...
Skrevet

Det har vært lenge siden jeg postet her nå.
Har puslet litt innemellom, men liksom ikke fått tid til å skrive logg, da kveldene stort sett hår gått med til jobb.
Vi har fått nye lokaler, en bedre arbeidsplass, men litt semre tilrettelagt til bilstelling.
Så luksusen med innendørs vasking er over, mekking går fortsatt ann, men er litt trangere og alt er nytt så det føles liksom ikke like greit med spraybokser og heia heia nå ;)
Så denne flytteprosessen kom jo midt oppi høytiden og syko mye ordre, så med 98 timer overtid i april (og greit mange i mai og) så er det litt begrenset med tid og overskudd.

Men skal prøve å få tatt igjen litt så smått :)

Montering av senk.

Km 108786
06/07.04.2013

Bilen var klar for litt nye dempere. Og litt lavere dempere.
Etter mye research og frem og tilbake falt valget til slutt på en klassiker-kombo innen miljøet, Bilstein B8 og Eibach fjærer som senker 30mm.
Det holder for meg. Sies å gi et godt kompromiss mellom komfort og sportslighet.

I all iveren går det opp for meg idet jeg tar bildet under at tiltross for å ha tenkt tanken mang en gang, så har jeg ikke tatt noe referansebilde! Dust.
Dette er gamle lokalene. Klar for action.
P4060067_zps1c4cb9af.jpg

Så var det ut med denne for å komme til diverse staaag og bærearmer. Hadde nok litt mere planer enn jeg fikk tid til, som alltid, så strengt talt hadde jeg vel ikke behøvd det for det jeg faktisk endte opp med å plukke ut, men da fikk jeg vasket litt og sjekket tilstanden :)
eksos_zpsaf4a2fa0.jpg

Og så var jo planen og bytte ut diverse foringer til PowerFlex, men de satt jo som fanken hele gjengen, og jeg konkluderte med at her må det kraftigere skyts til enn en sånn hjemmemekka gjengebolttvinge.
Litt generell tilstand på saker og ting. Skulle gjerne hatt anledning til å få pusset ned alt dette og utbedret det, men uten egen garasje blir nok ikke det så enkelt.
Driver å undersøker om jeg i alle fall kan kjøpe diverse bærearmer brukt å pusse opp å få satt i PF for da kan jeg nok få bytta de selv i løpet av en helg.
rusteneogslitne_zps7a091489.jpg

Så jeg byttet det jeg hadde nytt av og skrudde alt i hop.
P4070089_zps6bf44cba.jpg

P4070088_zps81ae9d36.jpg

P4070087_zpsceb2fdbc.jpg

Og noen gamle arkivbilder for referanse:
_BSA8303_zpsdc4e3e61.jpg

_BSA8328_zps44b2315a.jpg

Og her er et tatt for ikke så veldig lenge siden, utenfor nye lokaler, og ting har vel fått satt seg noget. Litt bedre ble det nå synes jeg, men jeg ser jo at dette er milevis unna hva andre her inne foretrekker ;)
P5170119_zps58bec2f1.jpg

Sommerhjul er på vei så da håper jeg det blir enda litt mer snazzy ;)

Erfaringer så langt er forsåvidt gode.
Før var liksom litt duvete, som en båt i litt slappe lange bølger.
Nå er det nok litt mere risting. Som en kjapp båt i småbølger. Bilen plukker nok opp flere ujevnheter, men demper de fortere, så det blir vel litt ta og gi.
Får vel ikke i pose og sekk her heller ;)
Men svinger er jo stas nå da! Blir liksom guida fint inn og skutt ut. Ikke den følelsen av å skli ut som en hadde før :)

Skrevet (endret)

Da fikk jeg smokka på en slik ein i dag. STAAAAAAG :)

DSC_0085_zpsac2fcbab.jpg

Er liiitt skeptisk til hvor mye forskjell den utgjør, men innbilte meg at det blei litt..strammere på et vis. Men det kan være noe jeg ønsker å kjenne. Den kunne også vært foruten speedparts logo, men litt tøffere blei det nå nedi der ;)
Og ja det trengs en vask, jeg veit.

Endret av bsa
///Jacobsen
Skrevet

Stab stag på tvers i motorrommet pleier iallefall å være ganske merkbart, så du får kjøre litt med det å se om du kjenner forskjell.

Syns senken så veldig bra ut :)

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Simen
Skrevet

Ser bra ut med senken ja. Men du merka ikke noe særlig forskjell på tårnstaget altså? Har vurdert en slik selv, men høres litt ut som jeg dropper det..

Skrevet (endret)

Takkeg og bukkeg :)

Nå har jeg kun kjørt hjem fra jobb så det er jo dustete tidlig å si noe som helst når jeg tenker meg om ;)
Men innen SAAB så er det litt ulike tilbakemeldinger på det. Noen sier de merker stor forskjell noen ikke mye. Vet ikke om det kanskje har noe å si hva slags dempere man har, stort og lite forbedringspotensiale?
Og effekten vil vel være ulik fra bil til bil...?
Får kjøre en stund og så ta det av, se om man merker noe da ;)

Skal få slengt på nye hjul i morgen hvis alt går etter planen, så da blir det snaz håper jeg :D

Endret av bsa
  • Moderatorer
Christer
Skrevet

Jeg har tårnstag i Galanten min og ikke i konelanten, og jeg synes generelt sett at min bil krenger mindre med litt inspirert kjøring i svinger. Nå er min også senket og dermed en del stivere enn konelanten i utgangspunktet, men jeg syntes også at den ble mindre wobbly etter at jeg fikk staget på plass. Føles mer... tja, direkte og konsis enn tidligere. Kanskje.

Føler uansett det er mye placebo her, men det ser uansett tøft ut når man åpner panseret og gir litt "whoa" før man legger merke til at det sitter en symaskin under staget...

Skrevet

Hjulskifte
04.06.2013

Da var det endelig tid! :)

Nye felger og splitter nye dekk. Felgene kjøpte jeg i fjor, men hadde såpass med dekk igjen at jeg ventet til i år med å kjøpe noe.
Var veldig mye frem og tilbake, men valget falt tilslutt på Vredestein Vorti. Fikk jevnt gode omtaler og til 1056 pr dekk var jo ikke prisen gæli heller. Pluss at de så schtilige ut og det er jo det viktigste :)
Bestillte via dekkonline og det skulle ta en mnd nesten, før de endelig klarte å finne ut hva som hadde gått galt, bestilte de på ny, og endelig få de levert.
Og da kom de egentlig ganske kjapt :)

Lette også etter lave/usynlige/flush ventiler. Og fant de tilslutt hos Mekonomen til den nette sum av 430kr. Neppe billigst i byen.

Måtte tilbake med den fremste, den ville ikke på plass skikkelig, var litt snodig produsert.
P5130110_zpsf7dc066f.jpg

Pipa ville ikke skikkelig på, blei stående litt skjevt, og jeg endte opp med et lite sår da pipa har riller rundt.
P5130108_zps45d93831.jpg
Og jeg som gjorde dette selv for at dekkfolka ikke skulle slarve rundt med verktøy i hui og hast å lage riper. Oh the irony! :(

Men, fikk de på tilslutt og blei jo ikke så ille. Litt mere snaz enn de sorte tårna iallefall. Så får vi se hvordan de klarer vær og vind da...
P5170147_zpsb141aed7.jpg

Følger med en forlengelsesknert, som også har en liten hex på seg til å fjerne innerskruen slik at gjenger og ventil er beskyttet. Litt fiklete med sånne smådeler, men det er nå på sommerhjula ;)
P5170145_zps3d1641a4.jpg

Jeg fant en dekksjappe lokalt som fikk gode omtaler, krysset fingrene og lot det stå til. De ble informert om at jeg var litt engstelig for riper og uhell og ble forsikret om at de tok alle forhåndsregler de kunne.
Dog kunne jo uhell skje, men da sto de ansvarlige og fikset det.
Og det kan se ut som uhell skjedde. (ifølge tråd om emnet her).
Flere felger hadde merker, men dette var den værste. Ikke rare greiene men dog.
DSC_0061_zps1d0dc89d.jpg

Jeg nevner ikke navn og jeg gjorde heller ikke noe med dette siden skadene var på baksiden og relativt små. Pusset lett over og la på litt klarlakk. Så får jeg holde et øye med de. Blir vel flere skavanker iløpet av en sesong eller to uansett.

Ikke noe skader på fremsiden, kanskje fordi de hadde brukt plenty av lube.
DSC_0055_zps4eafc2b6.jpg
Men dette gikk greit bort etter en runde Surfex.
Vektlodd hadde de også vært rause med :)

Noe positivt kom nå ut av denne sjappa. Fikk bestilt noen nye hjulbolter. De fikk de herifra.
35 kr stk hvis noen lurer.
Disse måtte seff poleres litt. Meguiars metal polish to the rescue :) Ble forseglet med litt Rejex som jeg hadde liggende.
P6040191_zps390232ae.jpg

P6040190_zps49676d0e.jpg

MF etter 20 stk :)
P6040192_zpsc933d8ef.jpg

Så var det selve hjulskift og påfølgende hjulbuevask. Det ble en runde PB, en dæsj Iron X, før jeg avsluttet med Surfex 1:5 og div børster. Før og etter.
P6040194_zpse3a6120f.jpg

P6040198_zps4a18ff23.jpg

P6040193_zpsa0c98971.jpg

P6040197_zps4d7e5692.jpg

Ser ut som jeg bør ta en session med litt rustbehandlig bak også som jeg gjorde foran.
P6040195_zps5a53a54e.jpg

Dempere ble behandlet ved montering for ikke så altfor lenge siden, og så ut som de slapp møkka veldig greit så jeg la ikke noe ny beskyttelse på der.
Hjulbuene skulle hatt en runde med Owatrol, men før jeg gjør det må jeg fjerne noe overspray jeg fikk med på kjøpet, og det rakk jeg ikke i kveld. (heller...)

Så ble ting satt sammen med riktig moment og litt alupasta her og der og ta-da :)
P6050202_zps1eb3edf9.jpg

P6040201_zpsed358ab1.jpg

P6040199_zps6e67ee1e.jpg

Og nei, bilen er ikke helt rein, men den blei det noen dager senere ;)

Synes de ble ganske stilige. Var litt bekymra for at de skulle bli litt for barske til bilen min som ikke akkurat er den mest sportslige varianten av 9-3ss. Disse felgene gjør seg på biler meg litt mer kontrasterende farge, på min glir de liiitt i hverandre, men dog :)

Jeg hadde kyndig mekanisk hjelp denne kvelden. En annen SAAB-pilot, Alextech her inne fra, kom flyvende innom. (pun intended :) ) Veldig trivvvelig med godt selskap :)

Det ble jo litt SAAB-prat og vi måtte jo sammenligne biler å sånt. Her er skjønnhetene foreviget av Alex.
IMG_0129_zps44041697.jpg

Har ikke fått kjørt veldig langt på dekkene, men er positivt overrasket over komfort. Hadde fryktet at 225/40/18 skulle bli endel hardere enn hva jeg var vant til, men det var ikke himmel og hav av forskjell fra de 15" vinterdekkene jeg kjørte rundt på synes jeg.
Mye mer sportslig nå seff, og overlegent grep i forhold, har jo ikke lenger den geleklumpfølelsen.
Dekkene hadde 2bar luft i seg ved overlevering og jeg fikk justert det opp til anbefalte 2,9/3,0 og da ble det enda en anelse strammere, men fortsatt ikke ubehagelig synes jeg.
Og støynivået er heller ikke drastisk forandret.
Og ikke har fruen klaget heller så da er vel alt bare velstand :)

• DCN Poeng 1
Skovdahl
Skrevet

Det så veldig bra ut, både felger, dekk, ventiler og bolter(likte at de var torx) - men har du vurdert å få litt lakk på de kalipperne dine? :)

I en ellers ryddig hjulbue, føler jeg det er det som trekker ned helheten, i den grad man kan si det trekker ned.

My 2 cents :)

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Skrevet

Takk takk :)
Ikke uenig i det, og det har vært på listen, sammen med masse annet :ph34r: , i laaaang tid. Har tilogmed lakken stående i boden. Siste unnskyldning nå, er at jeg venter på et bremsekalipper-repsett (pakninger å slikt) så jeg tenkte jeg skulle ta alt i en jafs, få alt av å få tatt det skikkelig...en eller annen vakker regnværsdag ;)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår