Gå til innhold

Guide: Hvordan fjerne steinsprut og småriper

Recommended Posts

Skrevet

Genialt!

Denne guiden kommer godt med når jeg skal ta litt steinsprut.

Hvor får man kjøpt disse våtslipesettene?

Reidar
Skrevet

Kjempebra guide CFM. Godt forklart med gode bilder :thumbs:

• DCN Poeng 1

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

Anders_Aa
Skrevet

Flott guide som var bra skrevet! :thumbup:

Du sier at lakken bør tørke en uke eller mer, vil ikke lakken ha fått nok heft etter et døgn da?

Jkkarlsen
Skrevet

Kjempeguide! Ønsker gjerne litt forklaring på hvordan du fjerner rust i steinsprutskader

• DCN Poeng 2
Skrevet

Takk for fin guide. Har noen steinsprut i panseret som trenger litt oppmerksomhet. Har vært litt redd for å starte på, men ser jo at det er gjennomførbart :)

Fikk tips om å bruke kanyle for å legge i lakk på de minste, så var å kjøpte inn dette i tillegg til lakkstift fra forhandleren.

Tyggern
Skrevet

Vil bare legge til noen ord her i en fin guide...:) som du har fått kred for!

Før en blander klarlakk og base for å kline det på en bil bør en ta en test på et egnet område først.

Det er mange baser og klarlakk som ikke lar seg blande.

Silikonfjerner er et must. Er det noe som gjør at lakken ikke fester seg er det silikon, avfettingen er ikke så nøye som silikon

Skal du lakkere noe f.eks kan du vaske over femti ganger med alt fra aceton til isopropanpol og tynner. Det vil garantert bli "silikon" prikker altså steder lakken ikke vil feste seg.

Lakk kryper ja når løsemidler og "vann" forsvinner så god tørketid er et must.

Selv bruker jeg aldri ferdigblandet klarlakk, bruker kun 2komponent klarlakk. Den blir mye hardere, tørker/herder fortere.

Samt jeg har dårlig erfaring med 1k typer da de har lett for å slippe etter en stund..

• DCN Poeng 5

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Skrevet

Takk utfyllende for svar Tyggern, gav deg en fred for den. :)

Ang. det å fjerne rust har ikke jeg så mye erfaring med, så om noen vil dele noen ord om det så er det hjertelig velkomment. :)

Skrevet

Angående rust kan jeg jo nevne at jeg har planer om å få retta noen større områder med rust på bilen min nær fremtid. Dette skal dokumenteres med bilder.

Har nada erfaring med hverken rust eller sprayboks lakkering, men hadde tenkt å mekke en tråd ala dette når jeg er ferdig. :)

Skrevet

Takk for kjempefin guide, virkelig savnet denne. :thumbup:

Et par spørsmål (newbie):

Hva er forskjellen på de ulike slipegradene? hva er fint/grovt, og hva brukes hvordan?

Jeg har sånn 2-flaskesett fra leverandør, hvordan bør jeg helt praktisk blande?

Og når det gjelder herding: har utendørs parkering, men kan få til å stå i garasje en helg. Vil det være lang nok tørkeperiode før bilen kjøres til uteparkering, og så f.eks våtslipe i løpet av de kommende dagene?

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Skrevet

Vakkert :) Denne får jeg bruk for snart.

Vil det være problem å rubbe + polere opp igjen med en Kestrel Pro? Jeg har Scholl og Über pads.

Takk :)

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Diamantslipebor er fint til å bruke for å fjerne rusten, jeg bruker dette på drill. Brynjar hadde ett fint sett her som han viste meg åssen han gjorde det på panseret.

Personlig foretrekker jeg å legge grunning, farge og deretter klarlakk. Det blir en mer riktig farge og lakken blir hardere.

Toppene fjerner jeg enkelt uten å slipe, men med en "lakkhøvel". Da blir det også mye mindre jobb å få det pent igjen :)

Men helt klart en fin guide :)

Skrevet

Takk for kjempefin guide, virkelig savnet denne. :thumbup:

Et par spørsmål (newbie):

Hva er forskjellen på de ulike slipegradene? hva er fint/grovt, og hva brukes hvordan?

Jeg har sånn 2-flaskesett fra leverandør, hvordan bør jeg helt praktisk blande?

Og når det gjelder herding: har utendørs parkering, men kan få til å stå i garasje en helg. Vil det være lang nok tørkeperiode før bilen kjøres til uteparkering, og så f.eks våtslipe i løpet av de kommende dagene?

Heisann. Slipegraden er korningen på partiklene på partiet. høyer p verdi jo finere er kornene og jo mindre sliper du vekk/mindre riper. et 80p slipepapir vil være veldig grovt, noe slikt du kan bruke på tre materialer. 2000p og 3000p er noe av det fineste du får. Det etterlater svært lite dype ryper, grover papir jo dypere riper altså. Rekkefølgen er alltid grovest til finest. Du bruker du det groveste papiret først for å jevne, da tar det ikke så lang tid. Deretter jevner du ut ripene du har laget med et finere papir. Så om du må bruke veldig grovt er det smart å ta flere steg, så du slipper å bruke så lang tid.

Jeg kan desverre ikke svare på noe ang. blandingen.

Om lakken kan få løv å tørke 1 døgn eller 2 inne, så skal det ikke gjøre noe om du herder det ute :) Du kan bruke bilen og under den siste perioden, det er bare for å være sikker på at lakken er 100% klar.

Til dere som spør etter hva man fjerner rusten med, så vil jeg anbefale diamant frese/slipehoder til dremel. Du får kjøpt de på biltema f.eks. i pakker( ser slik ut http://www.mytoolstore.com/dremel/7103-714.jpg) brukes for hånd så klart.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hei

Dette er som andre også sier en meget god tråd.

Håper dere kan svare på følgende fra en "ufaglært"?

1. Hvis man har sandblåsingsutstyr tilgjengelig (for låning) bør man heller benytte dette fremfor bor?

1.1 Hva slags sandblåsingsutstyr (sprøyte) anbefales?

2. Anbefales det å legge rusteter eller lignede i større steinsprutskader med(uten) rust etter manuell rustfjerning?Jeg ser jo at blant annet biltema har en "rusteter" som de også påstår fungerer som primer, kan det være et poeng å legge denne i de største steinsprutskadene med rust?

Endret av novice
  • 2 weeks later...
gjelsvik
Skrevet

Du skriver at du bruker sliperondell og p2000 / p3000 papir. Det med rondell forvirrer meg, sliper du dette med maskin eller for hånd?

• Liker 1
Skrevet

Den der har jeg sett på og, og konkluderte som deg. Prinsippet virker jo veldig greit. Får man noe sånt her hjemme da?

Tyggern
Skrevet

Vil tro en slik "nib file" er enklere i bruk. og marginene mindre for feil..

http://www.dtc-uk.com/product.asp?P_ID=29&strPageHistory=related

Mirka har også en variant av denne, og sikkert flere.

ville hørt med noen som driver med lakkering eller utstyr til dette.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Simen
Skrevet (endret)
Kjør over området til du ser at det er blankt

CFM: Hvor lang tid bruker du på å polere opp etter våtslip?? Jeg prøvde meg på våtsliping her om dagen, og slipte først med p2000 deretter slipte jeg bort merkene etter dette med p3000. Så polerte jeg det opp med 3M Fast Cutt+ og måtte kjøre maaaange ganger over området. Ble totalt 15 runder med mange pass fram og tilbake over området, men allikevel fikk jeg ikke "konturen" av ripene 100% bort. Frustrerende at det må ta så lang tid, med roterende? Eller gjorde jeg noe feil kanskje?

Endret av Simen
cotte78
Skrevet

CFM: Hvor lang tid bruker du på å polere opp etter våtslip?? Jeg prøvde meg på våtsliping her om dagen, og slipte først med p2000 deretter slipte jeg bort merkene etter dette med p3000. Så polerte jeg det opp med 3M Fast Cutt+ og måtte kjøre maaaange ganger over området. Ble totalt 15 runder med mange pass fram og tilbake over området, men allikevel fikk jeg ikke "konturen" av ripene 100% bort. Frustrerende at det må ta så lang tid, med roterende? Eller gjorde jeg noe feil kanskje?

Det kan være flere grunner til at du ikke får fjernet sliperipene 100%.

Det er stor sansynlighet for at det er sliperipene etter 2000 korningen du sliter med å fjerne, regner med at du våtsliper i begge retninger?

Prøv å gå over med 3000 papir på nytt, start med lett press på slipeklossen, gjør dette i begge retninger.

Så tar du en ny runde med 3000 papir, eller finere korning om du har dette. På denne runden bruker du lite press.

Hvis det er hard lakk på bilen, så kan det være at du trenger en ull pute for å oppnå nok cut på polishen.

Jeg kjenner desverre ikke til 3M fastcut+, så jeg vet ikke hvor grove sliperiper den er egnet til å fjerne.

Scholl S03 gold er laget for å takle 1500 korining sliperiper (noe den ikke klarer på hard lakk).

Simen
Skrevet

Det kan være flere grunner til at du ikke får fjernet sliperipene 100%.

Det er stor sansynlighet for at det er sliperipene etter 2000 korningen du sliter med å fjerne, regner med at du våtsliper i begge retninger?

Prøv å gå over med 3000 papir på nytt, start med lett press på slipeklossen, gjør dette i begge retninger.

Så tar du en ny runde med 3000 papir, eller finere korning om du har dette. På denne runden bruker du lite press.

Hvis det er hard lakk på bilen, så kan det være at du trenger en ull pute for å oppnå nok cut på polishen.

Jeg kjenner desverre ikke til 3M fastcut+, så jeg vet ikke hvor grove sliperiper den er egnet til å fjerne.

Scholl S03 gold er laget for å takle 1500 korining sliperiper (noe den ikke klarer på hard lakk).

Takk for godt svar.

Nei det var ikke sliperipene etter 2000 jeg slet med, da konturene etter ripene jeg satt igjen med gikk loddrett. Slipte vannrett med p2000 og deretter p3000 loddrett. Brukte gul pad fra Scholl med grønn 3M. Det var hard lakk ja, og prøvde å slipe flere ganger ekstra med lite press. Får desverre ikke gjort noe med det, da bilen ble levert igår. Men jeg fikk hvertfall bort det jeg skulle slipe bort og de loddrette konturene var veldig lite synlig tilslutt så det ble jo mye bedre enn opprinnelig. Men skal prøve med ullpute neste gang ja. :) Kanskje jeg ikke slipte rett nok, sånn at jeg på en måte "kantkjørte" med klossen?

Vil tro 3M FCP kombinert med ull er heftig nok til å ta spor etter p3000.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår