Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Det har forsåvidt jeg gjort lenge nå også. Har slitt ut 6 zymölsvamper i allefall. Men nå har jeg kjøpt en "spesialsvamp" fra bilnerden for å gi den en sjanse.

Ja, jeg vasker med svamp!

Simen
Skrevet

Svamp er tingen her og! Jeg starta med zymolsvamp men har gått over til spesialsvampen og liker den bedre. Er i bruk daglig!

Skrevet

Hva vasker du med på jobben da simen? :)

Simen
Skrevet

Spesialsvampen vel? Derav 'daglig'

(jeg vasker ikke min egen bil hver dag - så ille er jeg ikke, hihi..)

Hvis du mente såpe så går det i Meguiar's NXT såpa..

Skrevet

Mente svampen ja. Jeg burde vel ha skjønt det, men jeg så det ikke som usannsynlig at du vasket bilen din daglig heller :P

Simen
Skrevet

Haha. Ukentlig hvertfall. Synes nå en gang i uka er passelig..

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Jeg blir ikke fortrolig med svamper siden jeg har tendenser til å miste ting jeg må holde fast, så jeg bruker ullvott fremdeles og synes det er bedre.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Simen
Skrevet

Høres ut som du kunne trenge et kurs i å holde ting fast Christer, hehe..

Skrevet

Kjøpte nylig 2 stk Zymol svamper.
Men har ikkje rukket og teste de enda, men må vel det på neste vask siden eg av en eller annen grunn kasta ullmitten i 90c vask med microfiber! :-P

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Høres ut som du kunne trenge et kurs i å holde ting fast Christer, hehe..

Den største utfordringen er vel egentlig at jeg ikke ser lyset når det gjelder vask med svamp... brukte spesialsvampen fra Bilnerden til å vaske mammabilen med forrige helg, og det blir jo rent og pent, men det føles ikke riktig likevel :)

Skrevet

Jeg testet Zymöl-svampen noen ganger, men jeg syns den tålte veldig lite. Dro den litt hardt over noe skarpt listverk, så falt det av biter. Mistet den også i bakken ved en anledning og føler at jeg får mye mindre kontakt med underlaget med svamp.

Har kjøpt inn noen Supernatural svamper fra Dodo Juice ifjor, og tenkte jeg skulle bruke de utover våren i år for å se om de er noe bedre.

Ull-mitt er også her favoritten til penvask, men på skikkelig skitne biler liker jeg best å bruke chenille-mitt.

Skrevet

At det ikke føles riktig er jo mest sannsynlig en mental sperre. Man er jo nærmest trent opp til at "svamp er fali det". Jeg syntes ikke det føltes noe godt til å begynne med jeg heller, men nå kunne det ikke falle meg inn å vaske med noe annet. Det er jo hvor skånsomt det er mot finishen som til slutt avgjør hva jeg vasker med, og zymöl, grout, spesial etc. svampen gir meg langt mindre vaskeriper enn ull og mf, så da er det liksom ikke tvil.

Når det er sagt så er det jo opp til enhver å avgjør hva de synes fungerer best, og hva de prioriterer selv. Jeg har aldri noen gang opplevd at absolutt alle er enige om noe som helst.

• DCN Poeng 1

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Kjøpte nylig 2 stk Zymol svamper.

Men har ikkje rukket og teste de enda, men må vel det på neste vask siden eg av en eller annen grunn kasta ullmitten i 90c vask med microfiber! :-P

Det gjorde jeg med favorittsauen min også... den kom ut igjen som en liten lammekotelett. :)

Simen
Skrevet

Jeg bruker spesialsvamp først og fremst fordi jeg opplever det som det mest skånsomme. Her er noen bilder av hvordan lakken så ut da sola begynte å titte frem igjen i mars (bildene er tatt 10. Mars). Det var da flere måneder siden vinterpreppen (22. oktober), og vaska bilen ca 1 gang i uka gjennom hele høsten/vinteren.

IMG_9844.JPG?m=1362912127

IMG_9859.JPG?m=1362911974

IMG_9849.JPG?m=1362912052

IMG_9863.JPG?m=1362911909

IMG_9875.JPG?m=1362911841

IMG_9878.JPG?m=1362911770

• DCN Poeng 1
Skrevet

Dæven, nå må jeg også prøve svamp igjen! :)

Var ikke mye å sette finger`n på her, Simen! :thumbup:

Skrevet

Det der var utrolig strøken lakk! :)

Simen
Skrevet

Har holdt seg bra ja. All ære til vaskeutstyr som Surfex, Autofoam og svampen!

Skrevet

Ifm et par flisleggingsjobber siste tiden har jeg gått til innkjøp av fugesvamper fra Proff, disse er vakuumpakket og garantert fri for uønskede partikler som de kunne hatt om de lå løse i en kurv i butikken e.l. Skal ut å prøve nå for første gang på T5'en.

Babelfisken
Skrevet

Ifm et par flisleggingsjobber siste tiden har jeg gått til innkjøp av fugesvamper fra Proff, disse er vakuumpakket og garantert fri for uønskede partikler som de kunne hatt om de lå løse i en kurv i butikken e.l. Skal ut å prøve nå for første gang på T5'en.

Har det noe å si ifm med bilvask med mindre man er ekstremt uheldig og får metallspon e.l. som huker seg fast i svampen?

Noe av vitsen med disse svampene er jo at de slipper møkka lett.

Sa han som har kjøpt HeiDi svamper som ikke er vakumpakket. Så BT hadde vakumpakkede svamper forresten. Blir de store nok? De så så puslete og myke ut i pakken sin.

• 10 months later...
Skrevet

Oppdatering på fugesvampen fra Proff (føres av bla. Byggmakker). Den er helt konge til å vaske bilen med, veldig skånsom og svært slitesterk. Tror jeg hadde 20 vask med samme svamp og ingen sjenerende vaskeriper etterpå, skylte den godt etter hver vask samt bøtta seff. Bruker kun disse i jobb ved vask av flisfuger ;)

Skrevet

Kjører hjertestarter på denne tråden! Er ikke bilnerden sin spesialsvamp også en slik grout sponge?

Grout sponge var en benevnelse jeg brukte da det var dette de ble omtalt som på engelske forum, og siden jeg ikke visste hva de het på norsk. Men ja, bilnerdens spesialsvamp er en veldig skånsom svamp som jeg bruker og foretrekker om dagen. Jeg har brukt den nåværende på minst 100 vask nå, og den holder fortsatt koken. Den har heller ikke etterlatt spor av vaskeriper.

Jeg likte den ikke når jeg først prøvde den ettersom den var stiv og ubehagelig i forhold til f.eks zymol svampen, men etter en bruk eller to blir den myk og fin. Den holder seg også spenstig over tid uten å bli til en slapp uhåndterlig lefse slik som andre etter hvert blir.

Skrevet

Så hvis man skal vaske med ONR så skal man ikke bruke skum kanon + alt det andre?

eller skal man bruke standard vaske metode bare bytte ut ull mitt med svamp on ONR i bøtta?

trenger man ikke 2 bøtter med grit?

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår