Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Nei , har ikke vasket bilen på noen dager nå pga snøsmelting. Pluss at jeg har knekt et ribbein også...

Huff, kjiiipt! Rekker du og gro til vårpussen da? :blink:

Skrevet

Huff, kjiiipt! Rekker du og gro til vårpussen da? :blink:

Håper da det, er noe dritt men satser på at det leges raskt.

Skrevet (endret)

Håper da det, er noe dritt men satser på at det leges raskt.

Kjipern å ha knekt ribbein når vårpussen står rett forran døra snart <_<

Endret av Bilpleie gærning
Skrevet

Kjipern å ha knekt ribbein når vårpussen står rett forran døra snart <_<

Frister ikke å sitte på huk med DA maskin nå nei :)

cotte78
Skrevet

Jeg har ikke gitt svampene noe spesiellt stell annet enn å skylle dem godt i rent vann etter bruk. Unntaket er et par ganger som jeg har vasket dem med zalo når det har kommet olje eller annet på dem som ikke lar seg skylle av. Hvis svampen brukes med ONR lønner det seg kanskje også å gi den et bad med zalo eller avfetting for å bli kvitt "beskyttelsen" som ONR legger igjen.

Takk for svar, jeg føler heller ikke noe behov for å vaske svampen i maskin.

NeDD
Skrevet

Beste måten å finne ut forskjeller på må vell være å vaske halve bilen med denne svampen, og andre halvdel med "favoritt-mitt".

Da vil man se swirlsforskjellen.

Andre som har erfart langtidsbruk av denne svampen?

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg har testet Biltema sin grove flis-svamp på Toyota'en i et par ONR-vask i det siste (etter avfetting, skumming og HT-spyling) - den har ikke akkurat verdens hardeste lakk - og jeg kan ikke påstå jeg har fått mer swirls i lakken pga dette....

Skrevet

Det høres bra ut :) Jeg håper det kommer inn litt flere "tilbakemeldinger" nå som folk begynner å få zymöl svampene sine osv. Ser det stadig er kun mitt som blir anbefalt til nybegynnere her inne...

Ja, jeg vasker med svamp!

Skrevet

Vanskelig å snu inngrodde dogmer, veit du :) Skal ut og kjøre flisesvamp m glozzworkz etterpå på Saab'n, blir det riper an mass så er våler neste stopp :)

Skrevet

Haha, har hatt mareritt om at det står masse sinte detailere på trappa mi med høygafler og fakler en dag ja :P Men jeg er ganske sikker på at de fleste blir fornøyd. Jeg er i allefall knallfornøyd i forhold til tiden jeg brukte mitt. Like behagelig er det nok ikke å bruke, men resultatet gjør det verdt det.

Skrevet

Funka fjell dette - har blitt noen washi-stripes i løpet av vinteren, men ikke noe ekstra pga denne fremgangsmåten ihvertfall. Nå står det en godt fornøyd Saab i garasjen etter utvidet wash'n'wax (full korrigering med maskin må vente i et par uker til...)

Skrevet

Det høres bra ut :) Jeg håper det kommer inn litt flere "tilbakemeldinger" nå som folk begynner å få zymöl svampene sine osv. Ser det stadig er kun mitt som blir anbefalt til nybegynnere her inne...

Jeg har allerede skrevet en plass at jeg ikke ble mega-imponert over Zymöl svampen min. Den mistet fasong raskt og det virket nesten som den krympet, noe den også forble etter den var tørr.

Skrevet (endret)

Som jeg har nevnt før så kan den fort bli deformert under bruk, spes hvis man klemmer den mye. Men min har alltid fått tilbake den opprinnelige formen etter hvert. Den "spretter" ikke ut igjen slik som en vanlig svamp. Ikke like "spongy" altså :P dette er fordi den er laget uten silikon :)

Endret av mighty82

Skrevet

Siste oppdatering før det er tid for vårpuss og sommerfelger. Da er det omtrent et år siden polering sist vår og med hyppige vask i året som har gått. For å oppsummere så er altså alle vask utført med 1 stk bøtte og 1 stk svamp. Ikke 2BM og ikke skum. Kun surfex HD som prewash (hvis det ikke har vært ONR vask).

Første halvdelen av året har det blitt brukt mye flisesvamp og den siste tiden har det gått mer i zymol svampen, begge deler har fungert bra. Man kan se spor etter at bilen har blitt vasket hvis man ser etter det, men det er på ingen måte swirls som begynner å bli plagsomme eller som man legger merke til når man går forbi bilen. Dette er snakk om myk-medium lakk som jeg har slitt en del med før når det gjelder swirls.

JEG kommer til å fortsette å vaske på denne måten og kommer til å anbefale denne typen svamp til alle som spør meg om råd, så får andre gjøre opp sin egen mening etter hvert :)

Testen er over!

post-843-0-74954600-1302543734_thumb.jpg

post-843-0-63667600-1302543740_thumb.jpg

post-843-0-17238400-1302543748_thumb.jpg

post-843-0-63579600-1302543755_thumb.jpg

post-843-0-84989500-1302543762_thumb.jpg

post-843-0-12887800-1302543771_thumb.jpg

post-843-0-78906000-1302543791_thumb.jpg

• DCN Poeng 6

Skrevet

:D:)B)

Ser greit bra klinete ut på gardsplassen hjemme hos deg nå gitt!

Skrevet

Tar du en ny test til neste vår med ullmitt da? For så å sammenligne? :)

Skrevet

Ser jo veldig bra ut. Mulig det har vært nevnt før, men bruker du bøtte med gritguard?

Skrevet (endret)

:D:)B)

Ser greit bra klinete ut på gardsplassen hjemme hos deg nå gitt!

Klinete er vel nesten en underdrivelse. For et par dager holdt jeg på å kjøre meg fast midt ute på gårdsplassen her :P Ikke mye vits i å vaske egentlig..

Tar du en ny test til neste vår med ullmitt da? For så å sammenligne? :)

Kanskje.. Spørs om du kommer og korrigerer den igjen etter et par mnd? :P

Ser jo veldig bra ut. Mulig det har vært nevnt før, men bruker du bøtte med gritguard?

Bruker gritguard ja. Men er ikke veldig overbevist om at det utgjør noe særlig forskjell :)

Endret av mighty82

Skrevet

Har som regel brukt gritguard jeg også med ONR og svamp, men de gangene jeg ikke har gjort det så har jeg tenkt over at det sannsynligvis ikke trengs. All driten fra svampen faller jo rett til bunns uansett. Det ser du lett når du tømmer ut vannet etterpå.

Ser ut som bilen har tålt vinteren ganske bra forresten :)

• 4 weeks later...
Skrevet

Vil du si at ONR og en slik svamp er en spesielt bra vinter-kombo? Eller er dette noe som kan anbefales året rundt? Jeg sliter også med swirls etter noen vask. Og at jeg har en svart bil uten noen form for effekter i lakken hjelper ikke akkurat heller! :P

Jeg har heller ikke mulighet til å skumme ned bilen, iallefall ikke hjemme. Men vanlig HT på bensinstasjon har jeg jo tilgang til. Ellers så må det ble avfetting/prewash på trykkanne.

Skrevet

Det er en bra vinterkombo i den forstand at du kan vaske bilen inne i varmen også der du ikke har tilgang til vann. Til vanlig prewash funker surfex på en lavtrykk sptøyte vel så bra som skum, og er lettvint å ta med seg. Svampen fungerer like bra til all slags vask :)

• 4 months later...
Skrevet

Finfin test dette. Skal nok teste Zymol-svamp etterhvert sjæl. Men som med mange andre er dette litt kjip lesning, da jeg har forklart nøye til mange rundt meg at svamp er fy-fy og vaskehanske er tingen når man vasker bil. Hva sier de da når de plutselig ser meg vaske min egen bil med svamp en dag? :P

Saken med en svamp er jo det at hvis man mister den på bakken er det bare å skylle den rent i springen, for så å fortsette. Mens en mitt som er mistet på bakken kan man nesten bare kaste med en gang default_smile.png

Men dette mener du vel ikke helt? Går vel fint om man skylle grundig, legger i avfetting med Surfex etterfulgt av maskinvask?? Ikke at jeg har planer om å miste noen mitt i bakken noen gang men, måtte bare kommentere den...

Skrevet

Nja, kanskje etter en GRUNDIG vask. Men jeg veit hvor mye dritt som kan sitte i fibrene på en mitt. Prøv å gå igjennom en "ren" ullmitt med en lusekam el.l en gang og se hvor mye rart som kommer ut :P

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår