Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Jeg brukte svampen fra biltema en kort periode og den var helt grei, men jeg foretrakk den andre. Den fra biltema ser ikke i det hele tatt ut som på bildet men :)

Tusen takk for interessant og nyttig tips. Jeg har ikke vært 100% fornøyd med vaskeriper, til tross for grundig prewash, handling av masse mitt og store dyre bøtter med gritguard. Heretter blir det en runde på flisbutikker på jakt etter det mykeste og mest porete jeg kan finne. Dette skal prøves. Er forresten Zymolsvampen til kr 84,- fire ganger bedre enn en myk flisvamp til kr 20?

Som nevnt så synes jeg de er ganske like i bruk. Eneste jeg har merket er at zymol svampen er littegranne mykere etter noen bruk.

Men hvis man foretrekker den så er jo egentlig ikke 80kr så mye penger med tanke på at den er omtrent evigvarende i forhold til f.eks en mitt. Ingen av mine verken zymöl eller de andre har noe synlig slitasje :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Skrevet (endret)

...skeptisk!

Hvis dette hadde vært riktig, ville det jo snudd opp ned på hele tilværelsen. Nesten som om noen skulle komme og påstå at jorda er rund, liksom. :D

Neida, artig test dette her. Blir spennende å se om det tar av her på forumet også.

Endret av obimann
Skrevet

Vanlig bilsvamp er iallefall helt ubrukelig under fuging av fliser, i forhold til en såkalt flisesvamp...

Skrevet

Helt ærlig så synes jeg ikke dette var morsom lesning. Det går i mot ALT jeg har levd etter de siste to årene...

Lexgtturbo
Skrevet

Forundrer meg egentlig ikke det resultatet av testen, den er jo gjort med en såpe som har litt spesielle egenskaper. Det kan godt være at den svampen funker like bra med andre såper og men det er jo ikke endel av testen. Skal kjøpe meg en sånn svamp og teste med ONR, risikerer jo faktisk bare å få en positiv overraskelse.

Skrevet

Og nå er det plutselig jeg som skal være idioten som voldtar lakken min med svamp etter alt det stygge jeg har sagt om svamp til alle jeg kjenner som bryr seg litt om bil?

Må vel testes så fort jeg får mulighete ;)

Skrevet

Er vel litt forskjell på "svampen" som vanlig mann i gata pleier å vaske bilen sin med og disse svampene her?

Eller skal man gå tilbake til Turtle-svamp med såpe og voks?

Hvor ofte må man skylle svampen? etter 30x30 cm på panelet eller kan man vente med skylling av svampen etter f.eks ett panser?

Synes ikke denne testen bryter med prinsippet med at man skal vaske skånsomt, og det kan man vel klare med mye rart, eller?

Skrevet (endret)

Vaskingen har skjedd på vanlig skånsom måte. Man skyller svampen ofte, kanskje 2 ganger per panel. Siden svampe slipper møkka lett er det ingen grunn til klemming og herjing i bøtta. Turtle svamp kan nok IKKE sammenlignes med disse nei :)

Forundrer meg egentlig ikke det resultatet av testen, den er jo gjort med en såpe som har litt spesielle egenskaper. Det kan godt være at den svampen funker like bra med andre såper og men det er jo ikke endel av testen. Skal kjøpe meg en sånn svamp og teste med ONR, risikerer jo faktisk bare å få en positiv overraskelse.

Hvis du leser litt nøye så er det rundt halvparten av vaskene som er gjort med ONR. Litt i underkant av halvparten vil jeg si. Jeg har vasket ganske mange titalls ganger med vanlig såpe også, med denne svampen og 1 stk 14L bøtte som skrevet. Shampoo har da stort sett vært meguiars hyperwash, CGCWG, mark-v very cherry, eller annet som tilfeldigvis har stått nærmest i hylla. Jeg forstår ikke helt teorien bak at svampen skal ripe når det er sånn at stoffet den er laget av ikke riper i seg selv, samt at den er suveren når det gjelder å føre møkka bort fra overflaten, samt lett å skylle ren. Det funker både i teori og i praksis :)

Og nå er det plutselig jeg som skal være idioten som voldtar lakken min med svamp etter alt det stygge jeg har sagt om svamp til alle jeg kjenner som bryr seg litt om bil?

Må vel testes så fort jeg får mulighete ;)

Nei, nå slipper du å være han som alle glor rart på i selvvasken fordi du står med en sau på hånda ;) Som du ser har jeg "voldtatt" lakken min med en svamp ganske mange ganger nå, men det ser ut til at den liker det :)

Endret av mighty82

Skrevet

Jeg hørte rykter om at du brukte en svamp til ONR ja :) Da burde du prøve en grout sponge eller en zymöl svamp. Jeg har vært sykemeldt/arbeidsledig en god stund nå, så jeg har kunne brukt latterlige mengder tid på research og lesing på nettet om ting som interesserer meg, da stort sett bilpleie. Jeg har vel lest hundrevis av sider i "grout sponge tråder" det siste året vil jeg tro. I tillegg til mye annet selvfølgelig :)

Skrevet

Dette er så smått imponerende.:) Jeg har fått med meg att du har slitt litt med vakeriper p.g.a. myk lakk tidligere.

Jeg har lest den tråden du linket til på Detailersworld tidligere, jeg har prøvd ONR som prewash påført med trykkanne.

Dette tror jeg blir en fin combo til sommeren. Men jeg klarer ikke helt å stole på att ONR gjør helt rent uten å ripe under vinter mnd.

Men jeg skal definitvt prøve ut dette.

Flott test mighty82.:)

Skrevet

Joda, jeg er ganske "følsom" når det gjelder vaskeriper og er innemellom ute og studerer lakken med en lykt etter at det har blitt mørkt for å se de fineste ripene, så det har plaget meg veldig å få synlige swirls allerede etter få vask. Noen få fine linjer kan jeg skimte nå også etter denne tiden hvis jeg er litt kreativ med lykten, men fortsatt synes de ikke i dagslys heldigvis. Nå er det jo ikke lenge til vårpussen heller :)

Nå var dette mest ment som en test av flisesvampen heller enn en test av ONR, men selvfølgelig sier jo det at jeg har vasket rundt halvparten av gangene med ONR noe om hvor godt ONR + svamp fungerer også. Jeg har brukt akkurat samme vaskeregime som før med unntak av at jeg har byttet ut ullmitten med flisesvampen :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Bra å høre :)

Jeg har en Zymölsvamp kommende til meg i posten snart, og jeg gleder meg til å teste den! Bruker man noe sånn og PAT-drying tror jeg sjansene for vaskeriper er små :)

Bra test, og lakken din ser bra ut i de første bildene hvor hele bilen synes :)

Hvor bestilte du den svampen?

Tommy
Skrevet

Hvor bestilte du den svampen?

Du får den på f. eks ebay

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Skrevet

BS bildeler selger den ja. Den er også noen ganger mulig å få tak i på ebay som nevnt. Jeg kjøpte min på ebay, men han jeg kjøpte den av selger ikke lenger. Jeg har i det siste vært i kontakt med an annen selger som egentlig ikke sender til norge, men han skulle gi meg pristilbud på et litt større antall.

Jeg har i det siste prøvd zymöl svampen direkte opp mot flisesvampen noen ganger og jeg må si at zymöl svampen har noe bedre glid. Når jeg jeg hatt gode resultater med flisesvampen, så jeg vet ikke hvor mye dette har å si. Men zymöl svampen har altså bedre glid med de såpene jeg har prøvd. Den er jo også laget for å ha minst mulig friksjon.

Reidar
Skrevet

Da er 2 stk Zymölsvamper bestilt her også :)

Blir spennende å teste dette opp mot wash mitt. Har nå byttet til svart bil også så da vil det nok vises veldig fort om man bruker noe som lager vaskestriper :)

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

Skrevet

Opti-mitten ligna jo veldig på Schmitt, iallfall i design. Har en Schmitt og har aldri likt den da den er litt stiv og stor. Vanskelig å komme til mange steder synes jeg. Men meget mulig Optimum har tenkt på det også og laget den mykere. Ser fram til review!

Ellers er jeg en av de som har vaska med svamp "i det skjulte" en stund nå av samme grunn som deg, da bare med ONR og DP sin utgave. I går tok jeg steget fullt ut og fikk tak i et par fugesvamper. Helt annen følelse enn i vanlig "jumbosvamp" Skal Definitivt fortsette med dette. Fikk igjen litt lysta på rein bil nå når været har vært bra en uke så nå er bilen rein og fin og toppa med Red Mist for andre gang denne uka :)

Skrevet

Den ligna veldig på schmitt-en ja, men den har jeg ikke prøvd selv. Jeg mistenker at jeg foretrekker zymöl og flisesvamp over opti-mitten pga størrelse, men det må jo testes likevel. Det virker faktisk som det er en del skapsvampere her inne :)

Man har jo alltid blitt fortalt at microfiber og ull riper mindre enn svamp, men mine etfaringer er definitivt motsatt. Jeg tror mye er basert på antakelser uten at det egenlig har blitt testet skikkelig. Vasker man f.eks med en microfiber hanske så er det ikke direkte vanskelig å se selv med det blotte øye at møkka ligger helt eksponert utenpå mitten, ikke nede i fibrene som man ønsker å tro.

Skrevet

Gud hjelpe meg - jeg kommer til å bli hundset av alle jeg kjenner... men jeg får prøve ONR + flisesvamp ved neste anledning. Blir nok stående med dette i en mørklagt garasje klokka 01.30 på natta i frykt for å bli fersket....

:)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår