Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hehe. Det er det trikset jeg også bruker..eller dvs jeg står i garasja når jeg er sikker på at hele gata er vekk på jobb :D

Skrevet

Nå overdriver dere :P den gjennomsnittlige nabo vet ikke hva en washmitt eller for den saks skyld en zymöl svamp er uansett. Jeg gir egentlig F i hvem som ser på når jeg vasker. Det eneste jeg bryr meg om er at lakken min ser bedre ut enn de fleste andres :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Skrevet

Nå har jeg bestilt meg Zymölsvamp så nå skal jeg teste dette her.

Men må si meg "litt" skeptisk.

Skrevet (endret)

Skeptisk til hva da? :)

Endret av mighty82

Skrevet

Jeg er bare skeptisk til svamp.

Men jeg hadde jo ikke kjøpt for å teste om jeg trodde du løy :P

Skrevet

Hehe. Nei jeg skjønner jo det. Det første man lærer er jo at svamp er farlig. Men hvis man tenker litt nærmere etter så er det jo ingenting som tilsier at en svamp skal skade lakken så lenge det er en svamp som har tett i tett med åpne porer slik som f.eks zymöl svampen :) Tvert i mot har alltid skitt et sted å gjøre av seg. Dette ser man selv hvis man bruker f.eks en svamp med onr. Man ser aldri møkka på utsiden av svampen :)

Skrevet

Ja, det er jo det som er. Men nå har jo ikke jeg studert denne svampen mikroskopisk paralellt med en tradisjonell svamp.

Men det er jo dette jeg vil finne ut av :)

Men bruker ikke du vaskemetoden med "vanlig" såpe også?

• Admins
truhaa
Skrevet

Opti mitt så ut som schmitt ja, de hadde vel to stk en gul topp (insektssvmap typen) med hvit skum som var veldig tett og en sort som hadde mye grøvere porer. Den sorte var til dekk/felg pga porene og den hvite var til lakken. Hadde vel også en interiør schmitt også som var som en innsektsvamp også mener jeg..

Likte begge to godt her, men har mine misstanker om at den hvite schmitten ikke var så skånsom som feks en Ull mitt, det året jeg brukte schmitt her om sommeren, hadde jeg en del swirls i lakken etterpå. Det er ikke nødvendigvis fordi schmitt er en svamp men pga konsistensen på denne. den var veldig tett i kvaliteten. og kan umuloig være noe til ONR vask.

Den sorte kan nok være en annen sak, porene på den tar nok unna mer møkk mht ONR vask, og har sånn sirka samme vannslipp som den i videoen, om ikke enda litt fortere en den i videoen.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet

Men bruker ikke du vaskemetoden med "vanlig" såpe også?

Jo, men det er når man kjører ONR vask man kan se svampen "jobbe". Når jeg vasker på vanlig vis er jeg såpass nøye med prewash at det ikke finnes synlig møkk på bilen når jeg svampevasker. Når jeg ONR vasker så kan jeg se møkka inne i svampen etter at jeg har dratt den over et panel og sjekke at det ikke er noe på overflaten :)

Skrevet

Hvor bestilte du den svampen?

Har ikke sett dette før nå, men kjøpte den under "kjøp og salg" :) Er vel der jeg har kjøpt alt av Zymöl (og DODO)

Skrevet

jeg har en Heydi svamp som jeg ikke har har prøvt på bilen ennå , svampen kjøpte jeg i sommer og er ikke brukt til noe.

kan den være noe til onr vask? eller vanlig såpevask ?

heidy svamp

Skrevet

Takk for veldig god info.

Endte opp med å kjøpe både grov og fin fliseleggingsvamp på Biltema igår.

Og den grove ligner ikke i det hele tatt med den det er bilde av på nettsiden forresten.

I tillegg så var den fine nesten dobbelt så stor som den grove utgaven.

Får se om jeg får tid til å teste det ut i helga, skal komme med en tilbakemelding i så tilfelle.

Skrevet

Hmm.. Har lest alt her nå og skal bestille meg et par Zymöl svamper.

Har brukt Chenille vaskehanske med 2 bøtter over lengre tid, men fader, blitt endel swirls enda jeg er nøye på vasken.

Har nylakkert bil, og etter 4-5 vask kan jeg se vaskestriper i sollyset enda jeg har brukt foam til prewash.

Det virker jo logisk at møkka har flere steder å gjemme seg i en svamp med tusenvis av porer sammenlignet med en vaskehaske.

Men jeg kommer aldri til å ta frem pusseskinnet for tørking av bilen igjen..hehe.

Skrevet

Biltema svampen ligner ikke på bildet nei. Mener jeg nevnte det tidligere i tråden :) tror det var grov jeg testet. Den kom i allefall "flatpakket".

Pusseskinn har jeg ikke tenkt å anbefale noen nei. Men riktig tørkemetode er viktig, for mye av riper/swirls kommer faktisk fra tørking, tro det eller ei.

Skrevet

Fikk mine 2 Zymöl svamper i posten idag! Gleder meg til å teste med ONR :)

• 3 weeks later...
Bjørgvin
Skrevet

Noen fler erfaring rundt dette temaet? Hvilken av de kjente varehusene\flisbutikkene leverer den beste svampen?:mellow:

Eller bare gå for zymol med en gang?

kris1986
Skrevet

Du blir ikke skuffet over Zymölsvampen hvertfall ;)

Skrevet

Fikk mine 2 Zymöl svamper i posten idag! Gleder meg til å teste med ONR :)

Fått testet? ;)

Jeg har akkurat invistert i et par nye mitts, så jeg er klar for sommeren, men nå spørs det! ;)

Skrevet

Nei , har ikke vasket bilen på noen dager nå pga snøsmelting. Pluss at jeg har knekt et ribbein også...

Bjørgvin
Skrevet

Var innom biltema idag.

Så de hadde fått annen type svamp. Så veldig porete ut. Myk og. Ikke som de vanlig gule.

biltema svamp

Men fikk meg alikevel ikke til å kjøpe en :rolleyes:

Skrevet (endret)

Til de som lurer på hva de skal kjøpe nå og ikke vil prøve seg frem selv, så anbefaler jeg zymöl svampen eller den som SS selger, selv om jeg også har god erfaring med div flisesvamper. Da vet man i allefall hva man får :)

Det finnes silkkert mange svamper på markedet som egner seg til bilvask. Ripe egenskapene til en "vanlig" svamp er nok også sterkt overdrevet. Det er nok børster og automater, for ikke å snakke om pusseskinnet, mangel på prewash, avspyling osv. som står for 90% av defektene der ute, selv om det er svampen som har fått skylda :)

Det eneste"problemet" jeg har merket med zymöl typen er at den etter en del bruk blir veldig myk og litt vanskelig å håndtere. Det at den er produsert uten silikon gjør at den oppfører seg litt annerledes enn andre svamper og har litt problemer med å holde formen under bruk når den er mye brukt.

Siden naturlige sjøsvamper også dukket opp som et alternativ så vil jeg legge til at JEG ikke vil anbefale disse. Jeg har gjort et par tester både på cd og myk lakk og min lager i allefall mye mikroriper selv med ren svamp mot ren lakk. Det virker rett og slett som den har for harde fibre selv om den føles myk.

Endret av mighty82
  • DCN Poeng 1

cotte78
Skrevet

Hei Mighty82, vasker du svampene dine i vaskemaskin etter bruk? Evt. hvor ofte?

Jeg har bare gode erfaringer med zymöl svampen, bruker den med vanlig 2BM.

Ingen ekstra riper å spore, du har nok helt rett i att forvasken har mye å si for resultatet.:)

Skrevet

Jeg har ikke gitt svampene noe spesiellt stell annet enn å skylle dem godt i rent vann etter bruk. Unntaket er et par ganger som jeg har vasket dem med zalo når det har kommet olje eller annet på dem som ikke lar seg skylle av. Hvis svampen brukes med ONR lønner det seg kanskje også å gi den et bad med zalo eller avfetting for å bli kvitt "beskyttelsen" som ONR legger igjen.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår