Gå til innhold

INFO: Liste over polermaskiner

Recommended Posts

• Svar 158
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

• Maarten

21

• Øivind

18

• Scandicshine.no

14

• truhaa

9

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

Skrevet

Hvis du er i tvil om hvilken maskin du skal kjøpe burde du gå til en forhandler som også har veksted i samme lokaket, er du heldig blir du ekspedert av en av verksted gutta.

Snakka med noen av gutta på West elektro i Stavanger og der fikke jeg vite at det finnes en masse maskiner til en rimelig penge som består av akurat samme delene som dyr merke vare, delene kan brukes om hverandre, no problem. Når det kom til kvalitet i forhold til pris kom ikke flex spesielt godt ut, det samme gjalt verktøy fra fein. Jeg fikk en lengre utredeles om konstruksjons prinsippene til spesielt polermaskiner og det gjorde valget mye lettere.

På polerings maskiner er den fysiske størelsen/omkresen på makinen noe av det viktigste for å ha godt dreiemoment ved lave turtall, og samtidig sikre god nokk kjøling til motoren. bakdelen er at maskinen blir større og tyngre.

Men i noen tilfeller er det hjerte som avgjør i stede for hode, det gjeller spesielt meg!

Jeg kunne klart meg med Lada men kjører BMW :D

Skrevet
På polerings maskiner er den fysiske størelsen/omkresen på makinen noe av det viktigste for å ha godt dreiemoment ved lave turtall, og samtidig sikre god nokk kjøling til motoren. bakdelen er at maskinen blir større og tyngre.

Det spiller en rolle, men det er langt fra viktigst.. i så tilfelle hadde nok alle bilpleiesentrene kjørt med maskin fra Biltema ;)

Men helt riktig at konstruksjonen rundt motor og riktig kjøling er viktig, men også at de klarer å kombinere dette med god ergonomi. Er ikke maskinen ergonomisk "riktig" blir den helt ubrukelig dersom man skal jobbe noen timer med den. Elektronisk styring og opprettholdelse av turtall er også viktig spør du meg, og det er dette som ofte skiller klinten fra hveten. Det nytter ikke hvor mange watt motoren er hvis den ramler masse ned i turtall så snart den får litt motstand. Godt dreiemoment på motoren, og elektronisk opprettholdelse av turtallet, god ergonomi, lav vekt, driftsikkerhet, støy og mye annet er det som kombinert gjør en polermaskin bra.

AndreasLie
Skrevet

Takk for svar. Jeg kan kjøpe en meguiars G220 for halve prisen av en flex, og det skal litt til for at jeg bruker så mye ekstra penger. Spørsmålet var egentlig mer hvor god denne er mot feks wurth maskinen eller andre roterende maskiner med tanke på korrigering av riper og swirls. Ser at flex DA maskinen gjør en god jobb på audien og det er vel no sånt jeg er ute etter.

Lexgtturbo
Skrevet

Ingenting slår en god roterende med tanke på korrigering. f.eks Makita, Flex, Metabo, Hitachi... Selv bruker eg makitaen, den er tyngre enn flex og metabo sin, men den er skikkelig sterk og faller ikke i turtall uansett hvor mye press eg legger på den.

Men en DA maskin vil du fort få bruk for når du skal igang med siste finish på biler med veldig myk klarlakk, eks toyota.... Der er det lett å lage kjørespor med roterende...

AndreasLie
Skrevet

takk for svar. da får jeg se hvor jeg får best pris og kjøpe maskin etter det :)

Skrevet
takk for svar. da får jeg se hvor jeg får best pris og kjøpe maskin etter det :)

Maxbo i Asker har hatt tilbud på Hitachi maskinen til kr. 1.750,- . Normalpris er 2.250,-. Jeg kjøpte en der for 1 uke siden. Regner med at de fortsatt har tilbudet.

AndreasLie
Skrevet

Takk, må innom Maxbo på tirsdag uansett da hitachi stikk saga mi har begynt å dette fra hverandre.. skulle lissom være kvalitet :)

Skrevet
Takk, må innom Maxbo på tirsdag uansett da hitachi stikk saga mi har begynt å dette fra hverandre.. skulle lissom være kvalitet :)

Er redd det tilbudet kun gjelder Maxbo i Asker (Ligger i Lensmannslia). De hadde tatt inn for mange maskiner og måtte kvitte seg med en del av de.

Skrevet

Hehe, du får teste Metabo neste gang ;)

AndreasLie
Skrevet

Da ble det Hitachi maskin på meg og til dere andre så har de 3 maskiner igjen på tilbud ;)

Skrevet
Da ble det Hitachi maskin på meg og til dere andre så har de 3 maskiner igjen på tilbud ;)

Asker eller Lillestrøm?

Skrevet

Fikk tilbud på Bosch og fein idag, er de noe bra? fein`n så veldig fin ut..

Skrevet

rett over 4k eks mva med marine pakke, med rubbing og pader, padbrush litt diverse

Skrevet

Ja det er akkurat det med Fein.. koster det hvite ut av øyet, men ikke så altfor ille den prisen du fikk der da

Skrevet
rett over 4k eks mva med marine pakke, med rubbing og pader, padbrush litt diverse

Personlig ville jeg nok gått for Hitachi/Metabo/makita og rubbing/polish/pad`s etc. fra evt. Scandicshine og godkjemi.

Da vet du at du får bra maskin og produkter + at prisen nødvendigvis ikke blir så mye høyere ;)

Skrevet (endret)

jeg har sonus pads og scholl backinplate og alt, men bare skrev at du fikk med det til den prisen:P

vurderer og kjøpe en hitachi, den fein`n hadde maks turtall på 1500, det holder kanskje akkuratt det?

Endret av Emil
Skrevet

Blir litt lavt det ja, ville nok hatt en som gikk til ihvertfall 2000.

Skrevet

Et lite tips hvis du bor i Bergens området. Tess Kokstad har noen få Metabo PE12-175 med plate og to pad er på tilbud, eg betalte 2450,- for hele moroa ink mva .

:D

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår