Gå til innhold

INFO: Liste over polermaskiner

Recommended Posts

Tommy
Skrevet

Noen som har erfaringer med Metabo maskinen, jeg kan få en slik til en fordelaktig pris, men stusser litt på turtallsområdet, på 700-2200 o/min. Skal ha en rotary i tillegg til Meguiars G220 DA maskinen.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

• Svar 158
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

• Maarten

21

• Øivind

18

• Scandicshine.no

14

• truhaa

9

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

Skrevet
Noen som har erfaringer med Metabo maskinen, jeg kan få en slik til en fordelaktig pris, men stusser litt på turtallsområdet, på 700-2200 o/min. Skal ha en rotary i tillegg til Meguiars G220 DA maskinen.

Hvis det er den nye Metabo'n med elektronisk akselstyring er det en meget bra maskin. Har selv brukt forgjengeren veldig mye, men den er ikke like bra på turtallstyring. 700-2200rpm er bra arbeidsområde, noen sverger til oppstart på 600rpm men da snakker man om marginale forskjeller.

ClearCoatChristR
Skrevet

Veiledende pris på Metabo PE 12-175 er 2990kr eks. mva. Altså ca 3750kr. Da følger det med scrubbing pad, finnishing pad, wool pad og bag.

Skrevet
Veiledende pris på Metabo PE 12-175 er 2990kr eks. mva. Altså ca 3750kr. Da følger det med scrubbing pad, finnishing pad, wool pad og bag.

Har fått tilbud om å selge denne på godkjemi.com men vet ikke helt om det er marked for å selge slike produkter på nett så lenge man ikke får like gode betingelser som f.eks Bauhaus osv.. men får se, det er jo ikke store jobben å legge den ut og ha den som bestillingsprodukt.

Hirobofly
Skrevet

Hmm, er det ikke den der Metabo maskina de selger på Bauhaus på Liertoppen da for 3100.- inkl mva da tro?

Kommer i en bag med litt utstyr, så den der for et par uker siden. Lå en stabel av dem ved enden på hyllene der da har litt bilpleie-utstyr. (faktisk ikke ille priser på Meguiar's vaskemitt, NXT++ heller der.)

:)RJ

Skrevet
Hmm, er det ikke den der Metabo maskina de selger på Bauhaus på Liertoppen da for 3100.- inkl mva da tro?

Kommer i en bag med litt utstyr, så den der for et par uker siden. Lå en stabel av dem ved enden på hyllene der da har litt bilpleie-utstyr. (faktisk ikke ille priser på Meguiar's vaskemitt, NXT++ heller der.)

Ikke usannsynlig, vet de har noe Metabo der.

Både positivt og negativt med Bauhaus;

-Forhandlerne som har tatt "ågerpris" for produktene sine kan ikke det lengre, så det er penger å spare både for de som handler der og andre steder.

-På den andre siden får de sinnsykt gode betingelser hos mange leverandører så de ødelegger for norske småforhandlere... (for det er jo typisk norsk å kjøre fem mil for å spare en hundrelapp eller tre, og støtte tysk næringsliv)

Hirobofly
Skrevet

Hmm, ja det er ikke alltid lett dette..... Fordi alle tenker vel på de norske forhandlerene av eks bilpleie når de handler fra eks Autogeek, Ebay, etc? Undergraves ikke dem da tro?

Også når vi tusler på Rema og Rimi og gir pengene til de feit-rike Rimi-Hagen og Rema-Reitan familien, fremfor liten lokal forhandler som forsøker å fø familien?

Elkjøp er et annet eksempel ....... maaaaange eksempler faktisk.

Konkuranse er det vi forbrukere liker!!! Ingen forhandler i verden forteller sannheten når dem står og forteller at de liker konkuranse, for det gjør dem ikke!!! Men for oss som kjøper så er konkuranse glittrende.

Spiller egentlig liten rolle for meg hvem som får pengene, de blir borte for meg uansett og det jeg jo selvfølgelig er interessert i å få mest mulig for dem. :-)

Så, ja; Hvis man likevel er i nærheten av Bauhaus og trenger maskin, da anbefaler jeg at man kjøper den der! Hvor langt man skal kjøre er jo et kostnads-spørsmål, og må vurderes i hvert tilfelle.

Personlig så liker jeg ikke Bauhaus da, rævva service. Men, det er billigere der på endel ting. -Ikke alt, så sjekk priser!

• 2 weeks later...
Skrevet

Heisann folkens!

Mitt første inlegg her på forumet, og det blir nok ikke det siste.

Jeg har kikket igjennom listene med poler maskiner her, og ser ikke at noen har nevnt Rupes maskinene, så dermed gjør jeg det. Et proffesjonelt bilpleiefirma her i byen bruker disse maskinene og jeg har kun hatt positive opplevelser med dem. Jeg bruker en Rupes polermaskin til rubbingen og lyse biler. Jeg er akkurat i innkjøpsfasen på en eksentrisk polermaskin, denne også fra Rupes, til mørke biler. (for å unngå kjøresporene) Prisene på vanlig polermaskin eksempelvis Rupes LH 16EN er 2550 +Mva. For den eksentriske er prisen 3150 +Mva. Begge kan naturligvis stilles på hastighet. Forhandler av disse maskinene er http://www.holgers.no/ på nett.

Først vanlig polermaskin med bilde:

104276K.jpg

Deretter eksentrisk utgave:

108846K.jpg

• Forhandlere
Scandicshine.no
Skrevet (endret)

Man trenger da ikke eksentrisk maskin for å ikke få kjørespor på mørke biler ;) Selv om en bil er lys, så er jo fortsatt kjøresporene der...bør gjøres samme jobb på både mørke og lyse biler. Min mening i alle fall.

Endret av Pirex

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Skrevet
Man trenger da ikke eksentrisk maskin for å ikke få kjørespor på mørke biler ;) Selv om en bil er lys, så er jo fortsatt kjøresporene der...bør gjøres samme jobb på både mørke og lyse biler. Min mening i alle fall.

Da er du skikkelig flink! Til og med de på bilpleien får ikke det til <_< De har tross alt noen 10år med erfaring også! På en sølvfarget eller lys bil ser du ikke kjørespor o.l. slik som du gjør på mørkere biler. Det vet jeg HELT sikkert, da jeg smertelig har prøvd dette flere ganger.

Men dersom du har noen tips til hvordan du ikke får kjørespor i mørke biler ved bruk av vanlig poler maskin, så tar jeg de hjertelig imot!

• Forhandlere
Scandicshine.no
Skrevet

Du ser de ikke på sølvbil nei, men der er jo der fortsatt. Hvordan jeg får til det? Går over med finere polish etter rubbing. F. eks Menzerna 106FF etter Menzerna powergloss. Finere pute og selvfølgelig. Mange her inne som gjør dette.

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Skrevet
Da er du skikkelig flink! Til og med de på bilpleien får ikke det til <_< De har tross alt noen 10år med erfaring også!

Hehe....tror dette er litt "typisk" for en del som kaller seg proff nå til dags. (selvfølgelig ikke SS da)

Spurte noen "proffe" om hvor man fikk tak i Sungun eller lignende, og de skjønte ikke helt hva jeg som forbruker skulle med det, da så man jo bare alle de stygge merkene etter poleringen.......det var visst bare amerikanerne som klarte å fjerne disse :lol:

Meguiars Fan
Skrevet

Lahega.

Tror du det kun har med maskin du bruker å gjøre ? om det blir kjørespor/hologrammer eller ikke. Har jo med både den som bruker den, og med produktene som blir brukt. Jeg personlig foretrekker å bruke både roterende og eksentrisk.

Type produkter bruker du da ?

Håvard

Skrevet (endret)
Lahega.

Tror du det kun har med maskin du bruker å gjøre ? om det blir kjørespor/hologrammer eller ikke. Har jo med både den som bruker den, og med produktene som blir brukt. Jeg personlig foretrekker å bruke både roterende og eksentrisk.

Type produkter bruker du da ?

Håvard

Heisann Håvard!

Det er klart at mannen bak maskinen har mye å si, men når jeg ser på de "proffe" så bruker de bestandig eksentrisk polermaskin på mørke biler. Da har jeg aldri sett kjørespor i det hele tatt.

Når det gjelder meg, så ser jeg skjolder og kjørespor etter at jeg har polert den med myk pute, hastigheten på 3 hvis det sier noe. Jeg bruker Lahega produkter. Til å polere bruker jeg Lahega bananawax. Samme som de bruker hos bilpleien. Det lille jeg kan har jeg lært av dem, og det virker som jeg har en lang vei å "gå". Til rubbing bruker jeg Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner.

Er akkurat i startfasen av min polerings kariere, og gleder meg til å bli bedre på dette. Holder på i skrivende stund å pusse opp en garasje jeg har kjøpt. Den skal brukes til polering og "kos" med bilen.

Litt off topic, men hvor har du fått tak i det Swissvaxære banneren med Meguiars på? Sikla litt på det kan du si..

Mvh

Maarten

Endret av Lahega
Meguiars Fan
Skrevet

Hei.

Ja, det har mye å bety. Den BananaWax du prater på, er den #33 ? Isåffal er ikke det en polish. Det er en polymerbasert voks.

Altså en beskyttelse. Bruker du Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner med roterende maskin ?

Banner er kjøpt hos Norsk Prol. Importøren til Meguiars Proff.

Håvard

Skrevet
Hei.

Ja, det har mye å bety. Den BananaWax du prater på, er den #33 ? Isåffal er ikke det en polish. Det er en polymerbasert voks.

Altså en beskyttelse. Bruker du Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner med roterende maskin ?

Banner er kjøpt hos Norsk Prol. Importøren til Meguiars Proff.

Håvard

Ja, det var Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner jeg ble anbefalt når jeg skulle rubbe bilen hos forhandleren.. Så da blei det ei sånn flaske.. Men har tenkt å handle litt utstyr, da gjerne lahega produkter. Har du noe å anbefale der?

Maarten

• Admins
truhaa
Skrevet

Deep crystal skal ikke sammen med roterende poleringsmaskin, den funker best sammen med en DA (osilerende) maskin.

Roterende maskin med produkter ment for DA maskin/håndmakt kan fort gi kjørespor på lakken din, grunnen til dette er at feks Deep crystal paint cleaner klarer ikke å korrigere de sporene som padsen lager på lakken din, de er rett og slett ikke utviklet mht roterende, varmen/friksjon denne avgir krever produkter som brytes ned pga av varme/frikson (feks Menzerna 106 eller Meguiars Meguiar's 83)

Dette gir kjørespor uansett hvit el sort lakk, men som du sier syntes ikke kjørespor så godt på lyse farger, på sort kommer de frem som kjørespor/hologrammer så fort du ruller bilen ut i sola etter jobben er gjort.

OM og bare OM du bruke roterende sammen med en håndpolish/DA polish skal du ha en bløt pad slik at paden i seg selv ikke korrigerer noe, maskinen/paden er da der mer for å hjelpe deg å legge på feks en rubbing eller polish, ikke for å korrigere noe, hold også farten på et minimum så det ikke bygger seg opp varme så fort, og ikke hold pad/maskin på samme sted lenge, men personlig anbefaler jeg deg en DA maskin istedet, den er tryggere å bruke sammen med det meste du kan bruke for hånd da den ikke genererer på langt nær så mye varme, samt at den kan benyttes sammen med medium cut polisher som også korrigerer bort små riper og swirls.

Uansett, velkommen hit Lahega, her er det mange medlemmer med mye know how mht polering, så vil du ha tips osv er dette garantert riktig sted for deg å være..

PS håper svaret var med på å forklare litt, eller om det var noe du var obs på..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet
Deep crystal skal ikke sammen med roterende poleringsmaskin, den funker best sammen med en DA (osilerende) maskin.

Roterende maskin med produkter ment for DA maskin/håndmakt kan fort gi kjørespor på lakken din, grunnen til dette er at feks Deep crystal paint cleaner klarer ikke å korrigere de sporene som padsen lager på lakken din, de er rett og slett ikke utviklet mht roterende, varmen/friksjon denne avgir krever produkter som brytes ned pga av varme/frikson (feks Menzerna 106 eller Meguiars Meguiar's 83)

Dette gir kjørespor uansett hvit el sort lakk, men som du sier syntes ikke kjørespor så godt på lyse farger, på sort kommer de frem som kjørespor/hologrammer så fort du ruller bilen ut i sola etter jobben er gjort.

OM og bare OM du bruke roterende sammen med en håndpolish/DA polish skal du ha en bløt pad slik at paden i seg selv ikke korrigerer noe, maskinen/paden er da der mer for å hjelpe deg å legge på feks en rubbing eller polish, ikke for å korrigere noe, hold også farten på et minimum så det ikke bygger seg opp varme så fort, og ikke hold pad/maskin på samme sted lenge, men personlig anbefaler jeg deg en DA maskin istedet, den er tryggere å bruke sammen med det meste du kan bruke for hånd da den ikke genererer på langt nær så mye varme, samt at den kan benyttes sammen med medium cut polisher som også korrigerer bort små riper og swirls.

Uansett, velkommen hit Lahega, her er det mange medlemmer med mye know how mht polering, så vil du ha tips osv er dette garantert riktig sted for deg å være..

PS håper svaret var med på å forklare litt, eller om det var noe du var obs på..

Tusen takk!

Alt hjelper når en er litt grønn.. Det kommer med tiden kan jeg love deg! Skal lese litt rundt her på forumet. Men har du erfaring med Lahega produkter? Eller er det mest Meguiars produkter du holder deg til. Hvordan er Meguiars vs Lahega kvalitetsmessig?

Maarten

• Admins
Skrevet

Har ikke vært mye snakk om Lahega her, går mest i Menzerna og Meguiars polish blant brukerne her.

Skrevet

Lahega: Er du ute etter lakkrens til roterende kan jeg anbefale MG83. MG80 er også kanon, mindre cut i den og gjør lakken LSP-klar!

Skrevet
Har ikke vært mye snakk om Lahega her, går mest i Menzerna og Meguiars polish blant brukerne her.

Bare lurer på om det er en spesiell grunn til det? Er Meguiars bedre, eller er det rett og slett bedre kjent?

Skrevet (endret)
Lahega: Er du ute etter lakkrens til roterende kan jeg anbefale MG83. MG80 er også kanon, mindre cut i den og gjør lakken LSP-klar!

Akkurat! Det skal jeg notere meg. Blir nok mest maskin polering på meg, og da med vanlig polermaskin, eller eksentrisk. Appropo eksentrisk polermaskin, er det ikke nødvendig å kjøpe denne maskinen? Jeg har en helt vanlig Rupes polermaskin fra før, men kan jeg spare meg for de pengene så gjør jeg naturligvis det. Er det meg som ikke bruker de rette produktene, eller naturligvis ikke har så mye trening med bruken av maskin. Bilen min er mørke blå, og jeg har ikke klart å få den slik som jeg vil ha det med rupes maskinen min.

Mvh

Maarten

Endret av Lahega

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår