whiplash

SS: BMW M3 E46 tuned by ESS

64 innlegg i emnet

Vel vel, da var det f**n meg på tide at jeg kom med en ny tråd. Og all ære til Torby for at det lot seg gjøre. Som noen har fått med seg er jeg på utkikk etter lokale å stå i - noe som det ikke er flust av i området rundt Hamar. Fikk derfor en PM av Torby som tilbød seg å bruke lokalene hans. Ikke nok med det, han har tilbydt meg å bruke det når jeg vil, bare det passer han. Torbjørn, skylder deg en stor en! ;) Da kan det jo se ut til at jeg får gjort flere biler fremover også.

2002 BMW M3 E46 tuned by ESS

Carbonswartz

DSC_0221-2.jpg

Det begynte med at jeg fikk en telefon fra en kompis som hadde kommet over en tråd som jeg hadde skrevet (911'n tror jeg det var). Han visste jeg drev med litt bilpleie, men jeg snakker sjelden om det til kompiser osv, så han visste ikke hva slags nivå jeg drev på. Han var helt på styr når han hadde sett 911'n og booket samme behandling på sin M3 før treffsesongen. Og igjen, hadde det ikke vært for Torby, så hadde den bilen vært på et bilpleiesenter i byen her neste uke med rullebånd-effekt.

Fikk bilen på fredag kl. 17:00 og gjorde klar til vask, clay, foaming, tørking, maskering og alt som hører med rundt dette. Bilen ble levert igjen på søndag kl. 21:00 og jeg hadde gjort unna 29 timer på denne. Denne var kun booket til utvendig detail. Eieren likte å pusle med interiøret, noe jeg syns var kult at han ville selv. For da ville bilen holde seg pen iallefall til vintern igjen. :P Viste han et par triks med interiøret, ga han noen produkter som han kunne bruke innvendig. Ble visst kjøpt inn en ny wunderbaum (!!) til seansen hans. Hehe.

DSC_0034-2.jpg

DSC_0032-3.jpg

DSC_0031-2.jpg

DSC_0029-2.jpg

DSC_0030-2.jpg

Noen closeup's av bilen før Statoils gullvask.

DSC_0035-3.jpg

DSC_0036-2.jpg

DSC_0037-3.jpg

DSC_0038-3.jpg

DSC_0039-5.jpg

Da begynner startfasen på alle details. Vasken! Ble blandet en foamcannon med diverse godsaker oppi. CG Maxi Suds II, SS Snowfoam, Optimum Car Bath og 1:10 vann. Det ble barberskum iallefall. Sprayet Bilberry 1:4 på felger og vasket med diverse SV og Valetpro børster. Ble så sprayet igjen. Pumpet en kanne med PB på hele bilen og i hjulbrønner. Lot dette stå i ca 2-3 minutter før jeg la blandinga med skum over dette igjen. Dette fikk stå i 5-6 minutter før jeg spylte av.

DSC_0043-3.jpg

La på nytt skumlag etter dette og brukte gritguard bøtte med såpevann som skyllestasjon. Brukte forøvrig Mothers ullmitt for første gang. Den virket bra. Den satt godt på hånda, holdt på mye vann og virket skånsom. Skal teste litt mer før jeg bestemmer meg for om det er kremhansken eller ei.

DSC_0044.jpg

Så skulle jo bilen clayes før maskineringen skulle begynne. Og valget ble en ny gul Riccardo clay, og som alltid brukte jeg ONR som claylube. Begynte med å dele en claybar i 3 og startet på panseret og jobbet meg rundt. Prickbort er verdt sin vekt i gull, det er iallefall helt sikkert.

Før claying.

DSC_0045-7.jpg

Blir clayet.

DSC_0046-2.jpg

Etter (!!!) claying.

DSC_0048-2.jpg

Dette er etter HELE bilen er tatt. Claybaren ble ikke knadd på, massert eller snudd på noen som helst måte. Jeg brukte 4-5 timer på vasken og det betaler seg alltid når man skal claye. Et godt arbeid, begynner som regel før selve arbeidet. Så nå hadde jeg lagt et bra grunnlag til å fortsette med bilen. Lista ble lagt høyt, der den hører hjemme i denne verden. B)

Så var det tid for inspisering. Her tok jeg en del bilder kun med blitz for å se om noen hadde "signert" lakken før meg. Følte meg som en speider der og da. De fleste speidere leter etter fuglespor, mens jeg lette etter kjørespor. Jammen fant jeg noen også.

DSC_0060-1.jpg

DSC_0052-4.jpg

DSC_0051-1.jpg

DSC_0053-3.jpg

DSC_0053-3.jpg

DSC_0054-7.jpg

DSC_0063-3.jpg

Etter skattejakten fant jeg frem en av gutta i samlinga - 3M Sungun. Vi skulle fortsette jakten, men denne gangen var vi på rosejakt. Vi fant mange flotte vaskeroser, og noen RDS som var av den vanskelige sorten.

DSC_0079-6.jpg

DSC_0080-2.jpg

DSC_0082-4.jpg

DSC_0134-1.jpg

DSC_0120-3.jpg

DSC_0129-3.jpg

DSC_0174.jpg

DSC_0173.jpg

DSC_0172-1.jpg

DSC_0171.jpg

DSC_0169-4.jpg

DSC_0143-1.jpg

DSC_0141-1.jpg

DSC_0139-1.jpg

Kom også over noen ekstremt matte partier på bakfangeren. Men det var ingen sak for Menzerna SIP og liten über-pad (oransje). Den 50-50'n under her er kun etter en runde (3-5 pass med medium press på 1500-1800 rpm).

DSC_0137.jpg

DSC_0136-4.jpg

DSC_0162-1.jpg

DSC_0161-2.jpg

Det viste seg at bakfangeren var opplakkert for en liten periode siden, så han var litt usikker på hva som hadde skjedd med den. Men den ble da bra igjen. Var også litt rennemerker på undersiden av den. Videre nå så teste jeg litt forskjellige pads til Menzerna SIP. Endte opp med å bruke oransje überpad på hele bilen med Menzerna SIP. Etter maskering og litt testing ble det seendes sånn ut.

DSC_0084-1.jpg

DSC_0087-2.jpg

DSC_0090-3.jpg

DSC_0101-1.jpg

DSC_0104-1.jpg

DSC_0107-2.jpg

DSC_0109-2.jpg

Etterlot bittelitt kjørespor, men ikke av noen av større format. Denne kombinasjonen ble utført med 3 runder med 4 pass både horisontalt og vertikalt. Runde en og tre var "oppvarming" på 1500 rpm (etter spredning på 600 rpm) og "cool down" med refining og nede på 1200-1300 rpm. Fortsetter showet med noen 50-50's til alle dere kjære kollegaer og tittere.

DSC_0112-3.jpg

DSC_0117-3.jpg

DSC_0119-1.jpg

DSC_0176.jpg

DSC_0150-4.jpg

DSC_0149-2.jpg

DSC_0148.jpg

Etter hele bilen med M-SIP og überpads så trengte jeg en liten avkobling. Tok derfor eksosanlegget mens eieren var innom en tur for å dra over interiøret sitt en tur. Ble brukt CG Silk Shine på vinyl og plast, mens skinnet fikk seg en liten runde med noe jeg kjøpte av Ketil en gang i tiden. 1Z kanskje? Hjalp veldig på skinnet iallefall. Så jeg skal nok lære han en runde med SV-kittet litt utpå sommeren når vi kan varme skinnet med sola først. Brukte diverse microfiberkluter og CG Metalshine på eksosanlegget.

DSC_0180.jpg

DSC_0181.jpg

DSC_0183.jpg

DSC_0184.jpg

DSC_0185.jpg

Så ble alt montert på igjen og resultatet ble dette. Heftig eksos, og ikke minst lyd.

DSC_0186-1.jpg

Fortsatte på bilen med Menzerna PO85RD (kjærlighet) og sort über-pad (!! glaze). Her skulle det høyglanspoleres! Brukte samme metoden som over her med 3 runder osv. Men kjørte på to ekstra pass på siste med refining for den perfekte finish.

DSC_0193-1.jpg

DSC_0189-3.jpg

Fjernet maskeringen og tok bilen ut for en ny omgang med Prickbort (wipedown) og skum (smørbrødlista som ble brukt tidligere). Noen som ser noe forskjell?

DSC_0029-2.jpg

DSC_0195.jpg

DSC_0197-1.jpg

DSC_0198-2.jpg

DSC_0199-3.jpg

Tok bilen inn og tørket den med Black Baron fra Autobahn. Fantastisk maskin å ha mellom wipedown, vask og voks. Sånn ser bilen ut etter maskinering, wipedown, skum og tørk. Klar for å møte sin nye bestevenn.

DSC_0200.jpg

Til en spesiell bil, så må man ha en spesiell voks. Valget var forsåvet enkel da både bil og voks ble produsert kun i et begrenset antall (M3 med SMG kasse). Tørket støv av SV Insignisen, åpnet lokket og dro inn en Swissvax-fis fra boksen (den beste fisen i verden). Påførte den med en rund foampad denne gangen, da jeg glemte igjen CG applicatoren.

DSC_0201.jpg

DSC_0202-1.jpg

Alle skal få.

DSC_0203.jpg

Resultatet ble ikke noe særlig, så velger å bare avslutte tråden her. Takk for titten! ;)

DSC_0206-3.jpg

DSC_0207-1.jpg

DSC_0208-1.jpg

DSC_0209.jpg

DSC_0210-2.jpg

DSC_0211.jpg

DSC_0212-1.jpg

DSC_0213.jpg

DSC_0217.jpg

DSC_0241.jpg

DSC_0242.jpg

DSC_0243.jpg

DSC_0244.jpg

DSC_0245.jpg

DSC_0239.jpg

DSC_0240.jpg

DSC_0246-1.jpg

DSC_0247-2.jpg

DSC_0248.jpg

DSC_0249-1.jpg

DSC_0251.jpg

DSC_0237-1.jpg

DSC_0233.jpg

DSC_0230-2.jpg

DSC_0227-2.jpg

DSC_0226.jpg

DSC_0223-2.jpg

Man kan se at Insignis svetter littegranne på noen av de siste bildene her. Men det fiksa fint med denne etterpå.

DSC_0204.jpg

Også litt udokumentert informasjon som ikke har kommet på bilder er at plasten ble behandlet med Black Wow, glass ble behandlet med Nanolotus forsegling, gummilister behandlet ømt med CG New Look Gel, felger smurt inn med SV AutoBahn og dekksider ble sauset med DP Tire Gloss.

Tusen takk for titten, og takk til Torby for godt selskap i noen av timene ute i lokalet. Også lagde han god hjemmemiksa pizza! Håper det var vettu lesestoff og at noen kanskje fikk noen tips og triks - og ikke minst inspirasjon til vårpussen på egen bil!

Kenneth. B)

53

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra Kenneth! Nydelig biler :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig jobb fra deg Kenneth :thumbup: Bilen ser nydelig ut B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Priceless! B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent, virkelig pent! Du svikter aldri når det gjelder til å lage gode tråder(eller detaile biler :thumbup: )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NYDELIG! thumbs.gif

Strøken jobb på rå bil, liker absolutt det eg ser her. default_cool.png

+Cred er en selvfølge, her har du gått nøye til verks default_biggrin.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobbet! :thumbs:

Endret av vi er lost
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble kjempebra :) Topp jobb! Likte særlig 50/50 og bildene utenfor garasjen.Før vask og etter maskinpolering. Ga deg 5 stjerner for denne B)

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk fin bil :D og bra jobba as usual! :P M3 er og bli ett stykke kunst :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert Kenneth! Menzerna er et must :) Gleder meg til å teste disse selv! Ligger i handlekurven hos Ketil...

CRED = Selvsagt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble sykt blank! Synd jeg ikke fitt sett den etter finishing, men jeg kan skrive under på at den var helt sinnsykt blank, selv før finishing (Kenneth er en skikkelig pirk!). Knallbra jobbet, mister, velkommen igjen! :D

Btw, tror det er ei som blir grinete hvis ikke hun får litt cred for pizzaen også.. :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fet bil med fet behandling. Sykt blank. Flott jobb og writeup. Grattis :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal studere denne senere når jeg ikke sitter på Iphone, men det ser unektelig bra ut Kenneth :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier som Per Sundnes jeg: "Vældi bra, vææældi bra."

Som skrevet over så skuffer du ikke med kunnskaper og tolmodighet her... Nydelig stykke arbeid på en maskin av en bil:-)

Hva kjørte du på nederste skjørt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Det var mye respons på lite tid. :)

Sier som Per Sundnes jeg: "Vældi bra, vææældi bra."

Som skrevet over så skuffer du ikke med kunnskaper og tolmodighet her... Nydelig stykke arbeid på en maskin av en bil:-)

Hva kjørte du på nederste skjørt?

På nederste skjørt måtte jeg switche til liten ullpad fra Scholl pga varme, så M-SIP på oransje og PO85RD på sort. Har selvfølgelig ingen bilder av det. Jeg ble advart ang. skjørtene av noen ja. ;)RDS på panseret var det hardeste på bilen her. Jeg har avtalt med eier og ta bilen til vinter'n igjen med påfølgende våtslip. Tiden strakk ikke til denne gangen dessverre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen var lakktykkelsen på denne bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen var lakktykkelsen på denne bilen?

130-150ish

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy fader dette ble bra.. spesielt imponert over resultatet på eksosen med CG metal

Nice job K :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

130-150ish

Heldiggris :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, flott writeup, flott bil og flotte bilder. :thumbup:

Creds er gitt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive