Gå til innhold

Recommended Posts

• Admins
truhaa
Skrevet

pluss på håndpad 1/1 så har du det :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet (endret)

IMG_9179.jpg

^_^

Jeg måtte forsøke, og på denne bilen hadde jeg ikke så mye å tape.

Våtslip 2000 og 1200

Flex 3403 maskin

Autoglym Paint Renovator

Autoglym Super Resin Polish

Turtle pads til 69kr.

Endret av EndreM
  • 1 year later...
Skrevet

Ser at folk snakker om roterende med ullpad for å polere opp etter slipingen... Må man? Jeg har en DA på vei i posten og en del steinsprut på begge bilene jeg skulle hatt slipt ned. Har ellers kjøpt inn alt utstyret Brynjar bruker i denne tråden.

Evt. går det an å benytte en Flex DA? Denne skal jo være litt mer over på det roterende ettersom jeg har forstått, enn konvensjonelle DA maskiner.

Ellers, må jeg legge klistremerkene til rondellen i vann over natta før jeg sliper? (Ser for meg at limet mister heft da.) eller bør jeg bare sause på med QD eller såpevann (ikke Zalo, got it :lol: )

Hvor lang herdetid før lakken kan slipes, 12, 24 eller 48 timer? Kanskje enda lenger?

• Admins
Skrevet

Har nok litt med lakken å gjøre også, samt hvor grovt papir du bruker.. men normalen er ull/cut pad + roterende for å få det 100%... Det kan nok se "bra" ut ofte etter en DA maskin også, men i rette vinkler så kan en ofte se litt merker etter slipinga.

Det kommer selvølgelig an på korning du bruker også, ull + roterende feks kan ta våtslip fra 1200, mens en DA kan ta 2500/3000 papir.

3M sin 9my syntes jeg ofte krever litt cut for å få få 100%, har du mlulighet til å sveipe over med feks 3000p etter den så er det, en god ide

(selvfølgelig sett at det er 3M sliperondel med 9my papir du bruker)

Tynt såpevann eller vann alene kan brukes sammen med våtslip, alternativt så har feks 3M en sak som heter kontrolspray som fungerer supert.

Klistremerker til rondellen skal ikke i vann, om det er samme som 3M du snakker om her...

Hvor lang tid den skal herde før slip om den er nylakkert er jeg ikke sikker på, på lakkverksteder så sliper de vel innimellom rett etter det er tørt, men de bruker vel også en en ovn for å herde lakken..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

• 1 year later...
Skrevet

Fint om det kommer en DIY med våtsliping og fylling av lakksår/steinsprut... Det har hvertfall jeg bruk for :)

Skrevet

Det er bare det å gidde, jeg gidder jo ikke engang å lage skikkelig SS... :P

Mangler motivasjon til å sitte på pc i x antall timer å klippe og lime bilder osv..

Øyvind G
Skrevet

Fint om det kommer en DIY med våtsliping og fylling av lakksår/steinsprut... Det har hvertfall jeg bruk for :)

Selve våtslipingen er jo ikke så veldig vanskelig. Det er jo bare å pusse jevtnt over panelet og korrigere det vekk med en grov compound etter det. Selv slipte jeg kun med P2000 (S&S Volvo 940).

Skal man ta mer, så kan man slipe med grover pappir og go over med finere korning stegvis før man korrigerer vekk.

Christoffer H
Skrevet

Våtslipingen i seg selv er ikke så vanskelig nei, men jeg har hørt med lakkereren min at det kan bli problemer med at lakken blir matt etter våtslipingen.. Særlig på sommeren sa han.

Hva er deres erfaring på dette? Er det liksom sånn at oljene i polishen dekker "pussemerkene"?

Skrevet

x2

Som komplett newbie på våtsliping, men med altfor mange steinsprut på panseret etter vinteren må noe gjøres. Hadde vært særdeles hyggelig om noen kom med en "step by step for dummies".

*krysser fingrene*

• DCN Poeng 1

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Meringdal
Skrevet

Hva er deres erfaring på dette? Er det liksom sånn at oljene i polishen dekker "pussemerkene"?

Det er vel heller dårlig polering etter våtsliping. Jeg tror nok ikke "mekanikern" gjør det noe bedre enn de her inne for å si det slik... :)

Skrevet

Våtslipingen i seg selv er ikke så vanskelig nei, men jeg har hørt med lakkereren min at det kan bli problemer med at lakken blir matt etter våtslipingen.. Særlig på sommeren sa han.

Selvfølgelig blir lakken matt etter våtsliping, derfor man korrigerer og polerer opp glans igjen etterpå.

Tror bare han lakkereren din har dårlig kontroll på korrigeringen etter slipinga :)

Christoffer H
Skrevet

Jaja, skjønner jo at det blir matt etter våtsliping :P

Har jo våtslipt hele golfen min, og korrigert godt opp igjen, ble blankt som fy! Men lakkereren sa det kunne fortsatt være en mulighet for at den kunne bli matt hvis bilen sto i sola osv..

Øyvind G
Skrevet

Jaja, skjønner jo at det blir matt etter våtsliping :P

Har jo våtslipt hele golfen min, og korrigert godt opp igjen, ble blankt som fy! Men lakkereren sa det kunne fortsatt være en mulighet for at den kunne bli matt hvis bilen sto i sola osv..

Det er akkurat her wipedown kommer inn i bildet. Ser det bra ut etter at alle oljene er fjernet med wipedown, så kommer det ikke til å bli matt igjen. Er det matte felter etter wipedow, så må man korrigere litt mer.

Skrevet

Enig med det Øyvind G skriver, men hvordan er det dere sliper? Hører dere kun sliper en retning.. Jeg sliper loddrett og vannrett. Er vanesak fra finsparkel sliping.. Er mye vanskeigere å se ujevnheter da..

Tyggern
Skrevet

Mange slipper vanntett også loddrett eller motsatt. En rettning med det"grove" også andre retningen med det finere slik at en kan se om en har pusset ned de grove "ripene" fra det grove papiret. Når ripene fra den forrige retningen er borte har en pusset nokk med det fine papiret.

Selv er jeg mer glad i å bruke små runde pussepapir og pusse minst mulig på riper.

Andre steder eksentsliper med skum mellomlegg for å følge litt buer og kurver. Pusser aldri helt ut til kanten på panelet.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

• 1 month later...
Skrevet

Hadde nok kommet fort igjennom lakken med en roterende våtsliping maskin vil jeg tro hehe..

Brukte våtslipemaskin på luft når jeg våtslipte hele min BMW Z4. Hadde "My" måler og brukte først 1500 for så 2500 papir. Maskinen tar nok ikke så mye som du tror. Var aldri i nærheten av å gå igjennom! Bare se hva de bruker på Bentley fabrikken der de våtsliper hver eneste bil på samlebåndet. Ja, de bruker maskin :thumbs:

Tyggern
Skrevet

Brukte våtslipemaskin på luft når jeg våtslipte hele min BMW Z4. Hadde "My" måler og brukte først 1500 for så 2500 papir. Maskinen tar nok ikke så mye som du tror. Var aldri i nærheten av å gå igjennom! Bare se hva de bruker på Bentley fabrikken der de våtsliper hver eneste bil på samlebåndet. Ja, de bruker maskin :thumbs:

Men det er neppe en "roterende" maskin. det er enklere og bedre å bruke en maskin som arbeider ocilerende..

Den sliper jevner på flaten, skal minimalt med kanting til på en roterende maskin før du sliper litt mye..

Du brukte nokk også en ocilerende / eksenter maskin?

Jeg har brukt det mange ganger, så det går helt fint..

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Skrevet

Hei!

Nå har eg virkeleg lyst til å prøve å våtslipe bilen min. Det er ein 2011 golf med litt appeslin hud.

Men så satt eg å leste litt på nett i går og der anbefales det ikkje å våtslipe "factory paint" fordi at den vil tynne ut klarlakk laget og miste uv-beskyttelsen sin. noen tanker rundt dette?

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Skrevet

Klarlakken beskytter mot uv stråler, når du våtsliper klarlakken blir laget selvfølgelig tynnere, men hvor mye uv beskyttelse man mister kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg ville ihvertfall vært 100% sikker på at jeg har full kontroll på både slipinga og korrigeringen, før man evt. setter i gang med helsliping av såpass ny bil. Det er mange fallgruver som kan bli nokså kostbart i værste fall.

• 2 weeks later...
Skrevet

Der en liten snutt om våtsliping i den lange "how to" videon til meguiars :

Flinke til å reklmare :P Men setter pris på det også. selv om Fristelsen for å kjøpe både det ene og det andre er SINNSYKT stor etter man har sett denne lærer man mye.

Og noen ute på youtube:

nr 1/ 5
  • 4 months later...
Skrevet

Syns ikke det så så ut som den karn hadde særlig kontroll på hvor mye han pusset..så skummelt ut spør du meg..

• 2 months later...
Skrevet

Er det laget en skikkelig guide på dette? Har ett par bilder :)

Vist dere ser bak døra står selve bilen, dær ble det meste også våtslipet men har bare ett par mobilbilder :)

post-1461-0-81819200-1352541965_thumb.jp

Ferdig polert opp, blir utrlolig mye slettere :)

post-1461-0-08647400-1352541973_thumb.jp

Interesse for en guide eller hvordan ligger det ann?

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår