Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet
Beste guiden er å prøve selv ;)

Beste guiden er å prøve selv ;)

Er enig med den:) Har akkurat vært å hentet meg et "test" panel.. Ble et bagasjelokk fra en S-klasse i svart. Skal bli artig å eksperimentere litt!!

• 2 weeks later...
Skrevet

Hei hei folkens. Har hatt avbrekk fra poleringen i noen måneder, men fy så gøy det er å være tilbake. :D

Virtual, du snakket om roterende pussemaskin til våtsliping.. Er det optimalt da? Med roterende? :o

Tenkte å selv gå igang med våtsliping nå.. Men ønsker å begynne med det beste utstyre (ja, nesten uansett pris). :)

Har mye deler å teste på.. Dører, panser og tak.. :D

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side

• Admins
Skrevet

Hadde nok kommet fort igjennom lakken med en roterende våtsliping maskin vil jeg tro hehe..

Skrevet

Får bla.a våtslip kit til porter cable o.l :) ser fint ut

Hadde nok kommet fort igjennom lakken med en roterende våtsliping maskin vil jeg tro hehe..

Trokke det er noe særlig nei.. fy og fy :)

Skrevet

Forøvrig så har Bilextra kjeden de største arkene som jeg har funnet til nå, og de er også rimeligst. Jeg kjøpte 2000 og 2500, og mener disse var i A4 format. Kostet 6,5 pr ark... Ville bare si det!

Skrevet

Hehe, har tenkt på det mange ganger.. Men tror nok jeg må perfektere teknikken min bittelitt før jeg tør å legge ut en guide. Må ta mange flere bilder osv.

Får se hvis jeg skaffer meg et lokale her jeg bor nå, så blir nok taket mitt en fin kandidat til en guide :)

Scandicshine Detailer

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet
Hehe, har tenkt på det mange ganger.. Men tror nok jeg må perfektere teknikken min bittelitt før jeg tør å legge ut en guide. Må ta mange flere bilder osv.

Får se hvis jeg skaffer meg et lokale her jeg bor nå, så blir nok taket mitt en fin kandidat til en guide :)

Det er bra, på tide du får ut fingeren nå, folk er lei av å vente :D

• 4 weeks later...
Skrevet

Jaja, nå er jeg ikke lenger jomfru på våt sliping :D

Prøvde litt på min egen bil i dag, og må ærlig innrømme at jeg hadde hjerte i halsen en stund. Hvorfor? Jo, det viste seg å være vanskligere å fjerne merkene som etterlates av sandpapiret. Men det gikk til slutt, heldigvis. Men jeg må si at Meguiar's #85 og ullpad ikke cutter så mye som jeg ville trodd. Hva bruker dere til å få best mulig cutting etter våtsliping, eller generelt til de dypere ripene? Siden jeg er helt ny så brukte jeg veldig mye vann, både på bil og våtslipepapir. Var generelt veldig forsiktig. Men en ting som slo meg var at det ikke er like lett å se ripen som skulle fjernes når man holdt på, så derfor merket jeg like godt opp med teip. Bare et tips! Nå var det panseret jeg tok for meg i dag, å jeg ble godt fornøyd med resultatet. Men det er klart at jeg kunne nok våtslipt store deler/hele panseret for et perfekt resultat, men det tar jeg når jeg er blitt mer erfaren. Det var iallefall ikke swirls igjen, men noen av de dypeste ripene tørte jeg ikke å gyve løs på enda.

Skrevet
Jaja, nå er jeg ikke lenger jomfru på våt sliping :D

Prøvde litt på min egen bil i dag, og må ærlig innrømme at jeg hadde hjerte i halsen en stund. Hvorfor? Jo, det viste seg å være vanskligere å fjerne merkene som etterlates av sandpapiret. Men det gikk til slutt, heldigvis. Men jeg må si at Meguiar's #85 og ullpad ikke cutter så mye som jeg ville trodd. Hva bruker dere til å få best mulig cutting etter våtsliping, eller generelt til de dypere ripene? Siden jeg er helt ny så brukte jeg veldig mye vann, både på bil og våtslipepapir. Var generelt veldig forsiktig. Men en ting som slo meg var at det ikke er like lett å se ripen som skulle fjernes når man holdt på, så derfor merket jeg like godt opp med teip. Bare et tips! Nå var det panseret jeg tok for meg i dag, å jeg ble godt fornøyd med resultatet. Men det er klart at jeg kunne nok våtslipt store deler/hele panseret for et perfekt resultat, men det tar jeg når jeg er blitt mer erfaren. Det var iallefall ikke swirls igjen, men noen av de dypeste ripene tørte jeg ikke å gyve løs på enda.

Ha halogenlyset mot lakken når du holder på, så er det kjempelett å se riper osv selv om det er vått.

Scandicshine Detailer

Skrevet
Ha halogenlyset mot lakken når du holder på, så er det kjempelett å se riper osv selv om det er vått.

AAA! Hadde lyset et stykke i fra, så det skal prøves! Takk for tipset ;)

Skrevet
Men jeg må si at Meguiar's #85 og ullpad ikke cutter så mye som jeg ville trodd. Hva bruker dere til å få best mulig cutting etter våtsliping, eller generelt til de dypere ripene?

Prøvde for første gang selv heromdagen, med unigrit 1500 -> 2500 og #105 med kliss ny So1o Heavy Cut ullpad. En god del ullstøv, men korrigeringen etter våtslip gikk som en drøm, selv om det var j* hard lakk. Et par av ripene gikk helt ned i grunninga så jeg angrer litt på at jeg ikke var tøff nok til å starte med litt grovere papir, men det får bli neste gang.

• 2 weeks later...
Skrevet

Jaja, da har jeg prøvd å slipe gjennom klar lakken... Dreit meg ut i dag ja :blink: Men heldigvis er det en gammel bil jeg har, og derfor er jeg ikke så redd for å prøve. Skal sies at jeg hadde stor suksess med alt utenom den siste og dypeste ripa.

Men et veldig klart tegn på at du er gjennom klarlakken er at sandpapiret får samme farge som lakken på bilen. Da kan det være lurt å STOPPE :P Problemet er at man blir så gira, at man glemmer å stoppe i tide og dermed går igjennom. Dersom ripa er hvit så er det jo også en klar indikasjon på at ripa er gjennom klarlakken. Men dum som jeg var så tenkte jeg ikke så langt, skulle bare ha vekk den ripa.. Ripa gikk ikke vekk og jeg gikk gjennom lakken :wub:

Så da lurer jeg på hva dere ville gjort i denne situasjonen for å fikse det? Få tak i klarlakk i tilegg til en flaske med flekke lakk? Har jo mange riper som er litt dype, samt at jeg har en hau med steinsprut...

Skrevet

Hehe, kan være fort gjort å gå gjennom ja.. Men jeg har aldri gjort det selv.

Selv om at ripa er hvit, betyr ikke det at den er gjennom lakken.

Hvordan blir lakken når det er ufattelig mange swirls? Joda, den blir hvitaktig.

Hvis jeg får ei slik ripe, prøver jeg å fukte den litt først, for å se om det blir farge.

Eller bare rett og slett polerer litt med foam eller wool pad.

Hvis den ikke er gjennom lakken, og man prøver å polere litt på den, blir alle de små ripene inni den store ripa glatta ut, slik at det blir farge.

• DCN Poeng 1

Scandicshine Detailer

Skrevet
Hehe, kan være fort gjort å gå gjennom ja.. Men jeg har aldri gjort det selv.

Selv om at ripa er hvit, betyr ikke det at den er gjennom lakken.

Hvordan blir lakken når det er ufattelig mange swirls? Joda, den blir hvitaktig.

Hvis jeg får ei slik ripe, prøver jeg å fukte den litt først, for å se om det blir farge.

Eller bare rett og slett polerer litt med foam eller wool pad.

Hvis den ikke er gjennom lakken, og man prøver å polere litt på den, blir alle de små ripene inni den store ripa glatta ut, slik at det blir farge.

Er mulig du har rett i at selv om ripa er hvit, at den ikke er gjennom. Men det var den desverre på min bil..

Her er et bilde av ripa før jeg våtslipte, er vel 1 cm+ i lengde.

post-286-1226437447_thumb.jpg

Etterpå, desverre er bildekvaliteten dårlig på bildet..

post-286-1226437500_thumb.jpg

Skrevet

Får legge inn bilder av det som ble velykket også da:)

Her har vi slipt å stått på ;D Vel og merke ikke så mye!

post-286-1226439294_thumb.jpg

Etter at jeg polerte opp våtslipinga:

post-286-1226439315_thumb.jpg

På dette bildet sees noen av ripene på taket, det er kun de verste som synes.

post-286-1226439334_thumb.jpg

Da er det bare en ting å gjøre, vi våtsliper "litt" :D Avgrensa området slik at det skal være lettere å se hvor jeg har vært og ikke vært.

post-286-1226439361_thumb.jpg

Resultatet var jo greit:

post-286-1226439804_thumb.jpg

Skrevet

Våtslipa en del riper i går med 1200 papir på ett panser..

1) Våtslip 1200

2) Ca seks pass med ull og Meguiar's#105

3) x antall pass med Megs burgunder og SIP

4) x antall pass med Megs gul og 106FA

Resultat = Dype riper helt vekk uten å se spor etter sliping, moro :)

Skrevet
Våtslipa en del riper i går med 1200 papir på ett panser..

1) Våtslip 1200

2) Ca seks pass med ull og Meguiar's#105

3) x antall pass med Megs burgunder og SIP

4) x antall pass med Megs gul og 106FA

Resultat = Dype riper helt vekk uten å se spor etter sliping, moro :)

Så du tør å bruke 1200? Brukte 2000 papir jeg, men jeg pussa nok litt for mye når jeg gikk igjennom, kjapt å bli revet med og litt overivrig :D

Gir meg ikke selv om jeg gikk på en liten smell i går, vi fortsetter i dag. Jeg gikk forresten over med ull og #85, ser ikke noe til våtslipinga etterpå. Deretter går jeg over med DA, 3M rubbing pad og #83, da forsvinner "alt" av swirls. Etterpå går jeg over med #80 og Megs gul pad. Skal toppe dette med nxt waxen i dag, iom at jeg desverre ikke har #21 enda. (Alt er Meguiar's prod)

• 1 month later...
Skrevet

Mye bra svar her da folkens for min del har jeg ikke kommet i gang enda :o :o :o

• 8 months later...
Skrevet

jeg er helt blank når det kommer til disse produktene..

Kan noen liste opp ett Starterkit med pris på hva man må ha under våtsliping?

har noen hvite riper jeg også, men de er kommet av at forrige eier slepte ting over panseret, sikkert bære poser.. ikke no nøkkel riper liksom..

men hadde vært kjekt med utstyrliste for oss grønnskollinger.:)

Skrevet

jeg er helt blank når det kommer til disse produktene..

Kan noen liste opp ett Starterkit med pris på hva man må ha under våtsliping?

har noen hvite riper jeg også, men de er kommet av at forrige eier slepte ting over panseret, sikkert bære poser.. ikke no nøkkel riper liksom..

men hadde vært kjekt med utstyrliste for oss grønnskollinger.:)

For eksempel:

P1000 utslipningsrondell

P3000 finishing rondell

150mm halvpad

..og selvfølgelig roterende polermaskin m/riktige pads og poleringsmidler til å polere opp glansen, men dette har du vel?

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår