Gå til innhold

Recommended Posts

Lexgtturbo
Skrevet

hmmm... eg brukte 1200 våtslip på panseret på mitsuen som ligger i show and shine, greit nok at det ble 9 runder med roterende, ull, og Meguiar's 85, Men det var ingen spor igjen etter våtslipingen i det hele tatt. Igjen hør på de med erfaring når det gjelder våtsliping her, hold deg over 2000 hvis du kan...

Lexgtturbo
Skrevet

Jepp, men så skal det sies at eg ikke hadde annet papir for hånd heller då. hadde eg hatt 2500 hadde eg mye heller brukt det...

Skrevet
hmmm... eg brukte 1200 våtslip på panseret på mitsuen som ligger i show and shine, greit nok at det ble 9 runder med roterende, ull, og Meguiar's 85, Men det var ingen spor igjen etter våtslipingen i det hele tatt. Igjen hør på de med erfaring når det gjelder våtsliping her, hold deg over 2000 hvis du kan...

1200 våtslip+9 runder med ull har ihvertfall fjernet sinnssykt mye lakk da......ihvertfall hvis den har typisk japselakk..

Skrevet

Hehe, jeg gikk gjennom lakken (sort uten klarlakk) etter litt våtsliping med p2000, og 2 runder med wool og 3m fast cut plus :P

Men uansett, 9 ganger er altfor mye.. #85 er vel ganske heavye saker, og i tillegg med wool!

Mistenker heller noe feil med teknikken din..

Hvordan gikk du frem? Hvilken lakk var det?

Scandicshine Detailer

Meguiars Fan
Skrevet

Skal man drive med hard lakkrensing/compounding og/eller sliping/våtsliping bør man ha mymåler etter min mening. Seff greier man seg uten, men det er gud bedre så kjekt å ha den ekstra sikkerheten. Får meg ny en ifra ScandicShine strax :D

Ha litt av historien på lakken er heller ikke å forakte, -har den vært skadet ? -har den vært lakket? -har den vært lakkrenset masse ifra før ? -har den vært utsatt for noe spes ? alle slike ting man kan skaffe til veie av info gjør det mye tryggere å gå hardt på :D

Lexgtturbo : 9 runder ? eller 9 passes ? Høres helt crazy ut med 9 runder iaff.

Håvard

Lexgtturbo
Skrevet

Prøver å forklare det litt bedre: våtslipte lett til nesten all malingen var vekke, så var det å rubbe lett, med ull og Meguiar's 85 og ja panseret ble rubbet 9 ganger med Meguiar's 85, uten å bruke noe særlig trykk eller fart på maskinen. My-måler har eg ikke endå men burde definitivt hatt det. Etter den behandlingen var det fortsatt godt med klarlakk igjen, utfra hva jeg kunne se(det var fortsatt "dybde" i lakken. Det ble heller ingen fargeforskjell.

Dere har kanskje sett forskjell på biler med 3 lag med klarlakk og biler med 5-7 lag, her ligger hele forskjellen i hvor "dyp" du oppfatter fargen som å være. I og med at dette er original mitsubishi lakk regner eg med at det er rundt 2-3 lag med klarlakk, er ikke helt sikker på hvor mange my det burde tilsvare, men en kan helt trygt grave litt i sånn lakk uten å gjøre skade. Det ble ingen fargeforskjell mellom panser og andre paneler, dermed føler eg at eg trygt kan si at eg ikke har gått for dypt.

Det meste går, men for all del om du bruker grove midler på relativt myk lakk, er moralen bruk lite trykk og lav fart.

Det er ikke meningen å støte noen som helst med dette, eg vet at de fleste her inne har langt mer enn gjennomsnittet peiling på billakk. Eg har ikke prøvd å "lære" noen noe som helst, men eg føler bare eg måtte forsvare arbeidet mitt litt her.

Meguiars Fan
Skrevet (endret)

Hehe, var ikke meningen å være teit eller noe, men metoden din hørtes så voldsom ut.

Jeg jobber på Mitsubishi butikk og har hatt finga i en god del av de bilene. Må si jeg syntes det er veldig bløt lakk på de fleste modellene.

De blir altfor fort ripete, men er veldig bra finish rett ifra fabrikk. Ikke mye appelsinlakk og denslags tull i lakken :D

Kan prøve undersøke dette med hvor tykk lakken på diverse Mitsubishi er da mymåleren dukker opp. Samtidig spørre importøren, om de har noe peil da.

Håvard

Endret av Meguiars Fan
Lexgtturbo
Skrevet

Gjør det, hadde virkelig vært artig å hørt hvor mye man har å jobbe med på den type biler :)

Skrevet (endret)
Gjør det, hadde virkelig vært artig å hørt hvor mye man har å jobbe med på den type biler :)

Målte bilene igår med min nylig innkjøpte måler. 02 Evo'en ligger på 87 um på taket og 100-110 um på siden. 07 kia cee'd en hadde veldig nøyaktig 145-155 um over hele bilen takk og pris. Samboeren var ute å kjørte en dag og når hun kom hjem så det ut som hun hadde kjørt på en sint katt. masse riper oppover hele panseret. Slipte ned det jeg turte der og da uten måler. Har fortsatt 140 um igjen så jeg kan ikke ha tatt hardt i eller så er lakken utrolig sterk på cee'd. Etter det jeg har hørt så er normalen 87-137 um så evo'en ligger i bunnen av normen. Cee'd ligger litt over :)

Mvh

Endret av Evo4life
  • Forhandlere
Scandicshine.no
Skrevet

87 er rimelig lavt ja. Nybiler ligger fra 120-160, noen over. Man fjerner ikke mye når man rubber/polerer. Mest med våtsliping selvfølgelig.

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Skrevet

offtopic? : hvor mye koster en my-måler? hadde vært greit å ha det etterhvert.

Skrevet
offtopic? : hvor mye koster en my-måler? hadde vært greit å ha det etterhvert.

Kjøpte denne ifra Kina

http://cgi.ebay.com/Ultraschall-Schichtdic...1742.m153.l1262

Mener det ble 1675kr inkl.mva levert på døren. Har brukt den på jobben og kontrollert den opp med våre dyre. Avviket er innenfor det den lover, d.v.s. på lik linje med alle andre. Slipper moms siden han fører på 35 dollar i pris :)

Mvh

Skrevet
Kjøpte denne ifra Kina

http://cgi.ebay.com/Ultraschall-Schichtdic...1742.m153.l1262

Mener det ble 1675kr inkl.mva levert på døren. Har brukt den på jobben og kontrollert den opp med våre dyre. Avviket er innenfor det den lover, d.v.s. på lik linje med alle andre. Slipper moms siden han fører på 35 dollar i pris :)

Mvh

Fattern jobber i Kina så skal høre med han om han kan få med seg noe derfra...=)

ClearCoatChristR
Skrevet
87 er rimelig lavt ja. Nybiler ligger fra 120-160, noen over. Man fjerner ikke mye når man rubber/polerer. Mest med våtsliping selvfølgelig.

Alt under 1000 er egentlig pinglelakk! :P

fiesta_xr2i
Skrevet

har kjøpt meg roterende nå , å har fått tak i 2000 papir ,

ble 'litt' mindre riper da gitt :P

fiesta_xr2i
Skrevet

da har jeg prøvd på å våtslipe igjen , PÅ bilen faktisk :P

2000 papir å MYE vann ( dusj-flaske )

240620081293.jpg

roterende med sonus gul å optimum compound

240620081295.jpg

roterende med sonus hvit å optimum polish

240620081298.jpg

et lag med pete's 53 voks

240620081301.jpg

240620081300.jpg

tok ikke no tapet 50/50 pga att maskeingtapen ble borte under en malejobb....

fiesta_xr2i
Skrevet

kom over litt riper i dag :P hehe ,

lett å bli hekta når man ser et bra resultat

250620081303.jpg

250620081304.jpg

Skrevet

Bruker du noen slags form for pussekloss?

Vær veldig forsiktig å slipe så nært kantene..

Hvis du hadde brukt p3000 går det helt greit, men p2000 er litt grovt.

Bruker å ha dette som forhåndsregel pga når lakken er hard, kan det være skikkelig vanskelig å få vekk merkene nært kanter osv.

Prøvd å wipe etter polering da? F.eks Menzerna Top Inspection eller alkohol/vann?

Scandicshine Detailer

Tullebukk
Skrevet (endret)

Hvor får jeg kjøpt P3000 papir her i Trondheim? Ev. norsk nettbutikk som har?

Endret av Tullebukk
Skrevet

Noen lakkeringsverksteder i nærheten? Det fineste dem har er som oftest p2000, men hvis du er heldig har dem kanskje noe finere :)

Scandicshine Detailer

fiesta_xr2i
Skrevet
Bruker du noen slags form for pussekloss?

Vær veldig forsiktig å slipe så nært kantene..

Hvis du hadde brukt p3000 går det helt greit, men p2000 er litt grovt.

Bruker å ha dette som forhåndsregel pga når lakken er hard, kan det være skikkelig vanskelig å få vekk merkene nært kanter osv.

Prøvd å wipe etter polering da? F.eks Menzerna Top Inspection eller alkohol/vann?

har ikke kloss nei , er forsiktig som faen .

hva mener du med å 'wipe' ?

er fersk som faan i faget , å lurer på alt :P

tips motas med stor takk :D

Skrevet

Når du sliper er det et MUST å ha en kloss, hvis ikke blir ikke overflata slett..

Har nylig kjøpt en pussekloss i en slags hard/medium skumgummi fra Mirror Glaze til Meguiars, har ikke testa denne enda, men den virker veldig bra!

Før jeg kjøpte den, brukte jeg en sånn standard pussekloss man låser av papiret på kantene med, og en jeg laga selv av en ganske myk sparkelspade..

Jeg har før lova å lage våtslipeguide, så blir vel nødt å lage den snart.. Får se etter helga hva jeg får til :)

Med å wipe mener jeg at man fjerner oljene som blir liggende igjen av polishen på lakken, denne kan skjule temmelig mye!

Jeg har ei flaske der jeg har blanda teknisk sprit og vann 70/30 jeg bruker til å wipe med.

Du får også kjøpt Menzerna Top Inspection hos Scandicshine, jeg har ikke prøvd den før.. Men skal visst være bra greier!

Scandicshine Detailer

fiesta_xr2i
Skrevet

Aha :D vaske godt etter jeg har kjørt færdig med middelet å tørket :D

sjønner , for det kan jo bli liggende i porer å sår

ut å prøve det i morgen ,

går det med hjemmebrent ? :D

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår