Jump to content
Sign in to follow this  
MortenHaa

S&S Audi A4 Brilliant Black / Prosjekt våtslip

Recommended Posts

MortenHaa

Audi A4 Brilliant Black

more_travel_img

 

Ja da var det tid for en ny S&S igjen, og denne gangen blir det en litt annerledes en med både litt rustfiks og lakkering. Det er altså min egen bil som var klar for en shinings igjen og jeg hadde tatt uken fri for anledningen. Har lenge irritert meg over en galakse av steinsprut og omlakkering har lenge vært planlagt, men tenkte jeg skulle prøve meg på litt mere fylling av steinsprut for å se hvor godt jeg kunne få det. Veldig greit å kunne forske og teste litt forskjellige ting på egen bil så dette ble det gjort endel av.

Her er det en god del bilder så det er bare å finne fram noe godt i glasset og sette seg godt til rette.

 

Jeg har ingen bilder av vasken denne gangen da jeg i bunn og grunn ikke hadde planlagt noen S&S, men etter streng beskjed fra @heinejs så ble det tatt bilder fra dagen etter :P
Startet med å vaske bilen fredags kveld. Vasken ble gjennomført i kjent DCN stil med følgende produkter:

- Prickbort opp til vinduer, virketid 5-7 min

- Surfex HD 1:5 på hele bilen, virketid 5 min
- Vorreiniger B i skum kanonen, virketid 10 min

-Avspyling nedenfra og opp

-Korrosol opp til vinduer, virketid 10 min

-Avspyling

-Håndvask med CG Mr.Pink i bøtta

-Avspyling

-Claying med CG heavyclay (for å få bort eventuelle forurensninger før lakkering og steinsprut flekking)

-Avspylt og tørket

 

Dagen etter startet jeg med rustfjerning og grunning. Er et veldig kjent problem at man får lakkflassing/sinkslipp på hjulbuene på B8. Heldigvis hadde det ikke begynnt å rustet så mye hos meg enda.

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

Det første jeg gjorde var å skrape bort all lakk som hadde løsnet fra metallet, så ble alt slipt ned med 120,240 og 400 korn papir før det ble penslet på 2 strøk med Hydrate 80 som dreper gjennværende rust og legger igjen en grunning som kan lakkeres rett over. Hydrate 80 fikk stå i 1 døgn å herde.

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

I mellomtiden startet jeg med fylling av steinsprut. Blandet base og en egen klarlakk egnet for steinsprut fylling i et ca 50:50 forhold, og som det kan sees på bildene var det ikke få steinsprut jeg hadde fylt igjen når jeg var ferdig. Tror jeg brukte rundt 2-3 timer kun på fylling.

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

Mens jeg ventet på at disse skulle herde så tok jeg en kjapp titt på tilstanden på lakken. Til brilliant black å være så har den holdt seg ganske fin siden i fjor, men litt var det nå å ta fatt i, blandt annet noen dypere RDS og swirls jeg ikke fikk fjernet i fjor.

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

Tok også å lakkerte opp områdene som var slipt ned og grunnet på hjulbuene. Her ble det brukt både base og 2k klarlakk fra lakkspessialisten. Basen fikk herde i 24 timer før klarlakk ble påført, som igjen fikk herde i 24 timer.

 

photo IMG_20170430_132313577_zps3h4n9u2b.jpg

 

Ferdige resultater, men ikke slipt ned kanten enda.

 

photo IMG_20170502_122317613_zpsspe3az2h.jpg

 

photo IMG_20170502_122343982_zpsssijw4l3.jpg

 

photo IMG_20170502_122356763_zpssykd8cf5.jpg

 

photo IMG_20170502_122406582_zpszbnze2xw.jpg

 

Lakken som var fylt i steinsprut ble slipt ned med 2000 papir, spotkloss og håndmakt. Her gikk alle mine 10 stk 2000 papir med, så om noen vet hvor det er mulig å få kjøpt nye som passer til spotklossen så skrik ut!

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

more_travel_img

 

Etter jeg hadde fått slipt ned rundt de flyte områdene gikk jeg over til våtsliping av resten av bilen (unntak var tak, bakende og over den øverste knekken på dørene). Her ble det brukt x-cut disk til duetto'n og 2000 grit.

 

photo P1030843_zpsayjgxceo.jpg

 

photo IMG_20170502_154605252_zpsqobfr07b.jpg

 

photo P1030818_zpsdjt2ehpn.jpg

 

Målte hele tiden lakktykkelse, både før, etter og under sliping, gjennomsnitlig så tok jeg av rundt 5-10 my på bilen hvor verdiene på bilen fra før lå mellom 130-160, så godt med lakk. De områdene med mindre lakk (nederst på dører og fronten på panser) var jeg litt mere forsiktig og tok ikke av riktig så mye.

 

photo P1030833_zpswvqtnyd4.jpg

 

photo P1030835_zpswgzpxo1l.jpg

 

photo P1030837_zps9ixda18x.jpg

 

Kanskje jeg skulle ha satset på en matt finish istedet 🤔

 

photo P1030838_zps5cva6dvb.jpg

 

photo P1030849_zpsyymjef7i.jpg

 

Etter slipingen så hentet jeg fram denne komboen for heftig cut. Roterende, ull og Koch Heacy Cut. Er egentlig helt sykt hvor denne komboen cutter!

 

photo P1030850_zpsdnqeuby0.jpg

 

Gjorde klart panser for en heftig 50/50.

 

photo P1030853_zpsskquevr3.jpg

 

Kjørte 2 runder hvor jeg kjørte med en del press og kjørte til polishen hadde blitt en oljeaktig hinne.

 

photo IMG_20170502_221232681_zpsakrrfdxb.jpg

 

 

Ble vel kjørt rundt 5 runder totalt på panseret. Når det kom til varme så kjørte jeg til jeg kunne føle en lunk på armen, og når jeg da målte temp var lakken på 45-50 grader så dette brukte jeg som en fin pekepinn når det var på tide å gi seg. Det ble også ventet til panelet hadde kjølt seg helt ned før jeg buffet av, noe som fra tidligere erfaring er mer skånsomt på brilliant.

 

Til trangere plasser og plasser hvor jeg trengte en mere presis føring ble Flex'en brukt, 70mm pad på 50mm bakplate for å kunne komme til ekstra godt inne i kroker og hjørner.

 

photo P1030864_zpskyg3tofb.jpg

 

photo P1030866_zpstjkqaoim.jpg

 

Etter litt kjøring var det nesten en hel sau oppe på panseret :rofl1:

photo P1030869_zpskuaulczf.jpg

 

Jukse 50/50 ^_^

 

photo P1030871_zpswe9caelz.jpg

 

Komboen la igjen endel arbeid både i form av hologrammer og swirls, men alt av swirls som var på lakken fra før og som jeg ikke fikk bort i fjor var borte nå :D

 

photo P1030872_zpshkr0roel.jpg

 

Etter at kantene ved opplakkering var slipt ned og så polert opp så det slik ut. Kan såvidt skimtes i riktig vinkel, men mye finere enn rust, lakkflass og sinkslipp iaf.

photo P1030875_zpseeluduyr.jpg

 

photo P1030879_zpsdbtk9qjr.jpg

 

Før resten av sidene ble polert opp tok jeg taket, dette var forholdsvis fint og hadde ikke så mye slitasje så her kjørte jeg på med kun finsteget (Orange scholl og Koch Feinschleifpasta)

 

photo P1030900_zpsvwqeyxeq.jpg

 

Før

photo P1030881_zpsgokuore6.jpg

 

photo P1030883_zps3gfj8jov.jpg

 

Etter

photo P1030898_zpsv0kvxx0u.jpg

 

photo P1030895_zpsiwxsgml0.jpg

 

Fortsettet videre med sidene etter taket var tatt.

photo P1030904_zpsalpgrrro.jpg

 

Lite lakk og mye dype riper gjorde at jeg måtte la mye være igjen på sideskjørtene, men et lite løft fikk de.

 

photo P1030907_zpsncquiwc2.jpg

 

Speil var ikke så mye slitt.

 

photo P1030913_zpsmohuwtxh.jpg

 

photo P1030910_zpseysztmeg.jpg

 

I godt driv med maskinen

photo P1030901_zpsj5nmfe5w.jpg

 

photo IMG_20170503_224024305_zpsf6tyaut2.jpg

 

Resultatet på bakskjerm, tror vi bør ringe Ghost Busters her.

 

photo P1030956_zpsijxhvhc3.jpg

 

Litt mere tydelig kant på hjulbuen bak.

 

photo P1030918_zpsjirr18gg.jpg

 

Etter grovsteget var tatt var jeg litt lei av polering, så for å få et avbrekk ble alle hjulbuer vasket godt ned nå mens jeg hadde bilen på bukker.

 

Før

photo P1030924_zps8evfpacs.jpg

 

photo P1030922_zpsrnhz9ezy.jpg

 

Surfex 1:5 påføres og ble jobbet inn med kost før det ble spylt grundig.

 

photo P1030920_zpsrr2rwa8c.jpg

 

photo P1030927_zpsapjwrz2u.jpg

 

photo P1030923_zpsmriifplv.jpg

 

Her var det mye grus og skitt :lol:

 

photo P1030929_zpseewexew9.jpg

 

Enda et lite prosjekt jeg hadde var å få gjort noe med de stygge bremsecaliperne og bremseskjoldene.

 

photo P1030930_zpsgekmaapt.jpg

 

Slipte ned 400 papir og la 2 strøk med Hammerite.

 

photo P1030815_zpshph7kg5u.jpg

 

photo P1030932_zpsuqprmm2i.jpg

 

Urutinert som jeg er så tok jeg ingen gode bilder etter begge strøk. Bildet over er kun etter første strøk, men fant et bilde fra messenger som viser sånn ca hvordan det ble etter 2 strøk. Ble selv veldig fornøyd iaf.

 

photo 18308887_1441183725947030_878859907_n_zps6svywjsg.jpg

 

Fordi grovsteget hadde støvet så mye og at så godt som hele bilen var dekket i ull tok jeg valget på å dynke hele bilen i sterk surfex blanding og spyle den av istedet. Det var bare et problem, jeg hadde ingen hjul på bilen til å få kjørt den ut så her måtte vi tenke kreativt. Lokalet jeg bruker er en gammel vaskehall så da ble løsningen å dekke til alle reoler med presenninger og støvtette vegger :P
Tok også noen dekkposer over caliperne da jeg var usikker på om Hammerite lakken hadde fått nok tørketid enda, better safe than sorry.

 

photo P1030937_zpsg0ejenrd.jpg

 

Dynket i Surfex

 

photo P1030939_zpsp7syrxlx.jpg

 

photo P1030940_zpsk8dkmnnt.jpg

 

Ferdig avspylt og tørket for kvelden. Caliper kan også skimtes i sin nye svarte farge :)

 

photo IMG_20170504_232322073_zpspupy24ka.jpg

 

Neste dag var det klart for kombotesting til finsteget. Her presterte Sonax Perfect Finish/gul rupes pad, gul rupes/gul rupes pad og Koch F501 på orange scholl nesten helt likt, så det ble brukt litt forskjellig rundt om på bilen. Alt i alt var jeg nok aller mest fornøyd med Sonax'en, utrolig god å jobbe med og ga kjapt resultater.

 

photo P1030942_zpsg982zz0s.jpg

 

Helt grei finish på brilliant black dette B)

 

photo P1030945_zpsjqno8z21.jpg

 

photo P1030946_zpsnqlpq5uo.jpg

 

photo P1030950_zpsgefxspxg.jpg

 

Tok så en wipedown med Koch sin silikonfjerner på panser for å sjekke at det ikke var noe som lå igjen å skjulte riper, noe det ikke var, men fikk meg derimot en stort sjokk. Uansett hva jeg gjorde under wipedown så ble det mikroriper ved buffing. Brukte lang tid på å skjønne hva dette kunne være, så ved en ren tilfeldighet prøvde jeg med CF02 som jeg hadde og da ble resultatet plettfritt. Da bars det i fullfart til bilpleiebutikken på lade for å handle mere CF02.

 

photo P1030959_zpsfkew1jmr.jpg

 

photo P1030960_zpslhmgjhba.jpg

 

Pianolister ble kjørt med Sonax Perfect Finish og gul rupes pad.

 

photo P1030965_zps6wazu8l2.jpg

 

photo P1030969_zpsik5sfzcd.jpg

 

photo P1030970_zps74crmet8.jpg

 

Noen som husker spøkelsene på bakskjermen, ikke det? Nei da får vi ta med et bilde av det igjen ^_^

 

photo P1030956_zpsijxhvhc3.jpg

 

Ble noe helt annet etter finsteg.

 

photo P1030973_zpsosxerf0h.jpg

 

Liten 50/50 på bakfanger mellom grov og finsteg.

 

photo P1030976_zpskodscquo.jpg

 

Etter finsteget ble det tatt wipedown 2 ganger med Scholl CF 02.
For å avslutte dette "mesterverket" ble det brukt pre-wax i form av Cleaner Fluid Regular på den ene siden av bilen og halve panseret. Den andre halvdelen av panseret og siden av bilen ble det brukt PA Esclate Lotion, likte selv esclate lotion bedre, mye pga at den kan brukes med maskin og så lukter den bedre :P 
Tak og bakluke ikke fikk noe pre-wax i det hele tatt. Grunnen til dette er at jeg ønsker å teste om det er veldig viktig å bruke produkter fra samme produsent, og evnt hvor mye det utgjør på glans og holdbarhet.
Valget av LSP falt på Swissvax Concorso, sinnsykt god voks å jobbe med og så lukter den jo himmelsk (noen som vet om den smaker like godt? :ph34r:)

 

photo P1030984_zpsbtwjwdzd.jpg

 

photo P1030985_zpsv267rhf8.jpg

 

Littlebitt hazings.

 

photo P1030992_zpsedvloy42.jpg

 

Ferdig buffet.

photo P1030996_zpsh9na7vbm.jpg

 

Alt av plastikk/gummi samt dekksider fikk Gtechniq T1, og eksostuppene ble kjapt gått over med CG light metal polish. 

 

photo P1040004_zpstksq8y7u.jpg

 

photo P1040005_zpsxecclfgu.jpg

 

Og endelig så var vi ved veiens ende, noen som er klare for ferdigbilder? :D Etter å ha stått på bukker i litt over en uke så hadde understellet strekt seg litt så den var litt høyere enn hva den egentlig er på ferdig bildene.

 

photo P1040006_zpsmcbugxu2.jpg

 

photo P1040007_zpsli9ffkzb.jpg

 

photo P1040008_zpsouad6web.jpg

 

photo P1040009_zpsbpvcghow.jpg

 

photo P1040010_zpsbxvpcol1.jpg

 

photo P1040011_zpsow0vgzwl.jpg

 

photo P1040012_zps2sp1dide.jpg

 

photo P1040013_zpscrxuvsj0.jpg

 

photo P1040014_zpskmgeqswc.jpg

 

photo P1040015_zpsud3ckazn.jpg

 

photo P1040016_zpsf6o1sfqc.jpg

 

photo P1040017_zpspj6cetn5.jpg

 

photo P1040018_zpsc3bepsth.jpg

 

photo P1040019_zpsnpuskbl1.jpg

 

Tidsforbruk på denne jobben har jeg ikke regnet noe på, men det tok meg 9 dager totalt hvor jeg jobbet 10-15 timer ca hver dag, så da kan dere regne ut selv hvor mye det er for jeg vil ikke vite det :blush:

Det har nå gått 3 uker og 2 vask siden jeg gjorde denne jobben og jeg merker ingen forskjell på noen av sidene som fikk pre-wax eller de panelene som ikke fikk det.

Takk for at du tok deg tid til å lese! :) 
 

Edited by MortenHaa
  • Like 1
  • DCN Point 87

Share this post


Link to post
Share on other sites
Johans

En sånn type s&s man håper ikke slutter der man sitter å koser seg med kaffen på nattevakt. Konge jobb og resultat!

1c7ecf66563f99cd3c70a7aa6bc784df.jpg

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Keet

Imponert! Her har du virkelig stått på..:) Bilen fikk seg kjempe løft! Overrasket at er så stor forskjell på produktene du brukte som IPA, bra du fant ut av det:) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ingolf

Veldig flott jobb!

Koch sin silikonfjerner skal visstnok kunne blandes med vann for å unngå problemet på sensitiv lakk.

 

Hold oss oppdatert på om de prewax greiene har noe for seg da, jeg har mine tvil 🙂 Følger tråden videre

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oslo-Shine

Imponerende stykke arbeid!

 

Grønn knapp er trykket hard og lenge, men dessverre er det ikke mulig å få til mer en et "grønt poeng"  Gir deg i tillegg :thumbs:

 

Når det gjelder hvor en får tak i slipepapir til spotklossen kjøper jeg papirene hos Billakkspesialisten AS.

 

 

more_travel_img

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
MortenHaa
12 timer siden, Johans skrev:

En sånn type s&s man håper ikke slutter der man sitter å koser seg med kaffen på nattevakt. Konge jobb og resultat!

1c7ecf66563f99cd3c70a7aa6bc784df.jpg

Tusen takk, artig å kunne gi noe lesestoff til nattvakten!

7 timer siden, Keet skrev:

Imponert! Her har du virkelig stått på..:) Bilen fikk seg kjempe løft! Overrasket at er så stor forskjell på produktene du brukte som IPA, bra du fant ut av det:) 

Mange takk! Ja synes det var litt rart selv, men fant heldigvis en løsning på det. Holdt på å svartne litt for meg der en liten stund :P

6 timer siden, Ingolf skrev:

Veldig flott jobb!

Koch sin silikonfjerner skal visstnok kunne blandes med vann for å unngå problemet på sensitiv lakk.

 

Hold oss oppdatert på om de prewax greiene har noe for seg da, jeg har mine tvil Følger tråden videre

Tusen takk! 
Som standard blander jeg Koch sin 50:50 med destilert vann, prøvde også flere forskjellige blandingsforhold, men uten hell :/

Jeg har mine tvil selv på pre-wax'en, det er også grunnen jeg tester. Eneste forskjellen jeg kunne legge merke til var bittelitt mere dybde der hvor Esclate Lotion ble brukt, men dette kommer nok av at den inneholder veldig fine slipemidler.

 

4 timer siden, Oslo-Shine skrev:

Imponerende stykke arbeid!

 

Grønn knapp er trykket hard og lenge, men dessverre er det ikke mulig å få til mer en et "grønt poeng"  Gir deg i tillegg :thumbs:

 

Når det gjelder hvor en får tak i slipepapir til spotklossen kjøper jeg papirene hos Billakkspesialisten AS.

 

 

more_travel_img

Tusen takk! Og takk for tips, fant riktig størrelser hos lakkspessialisten her i byen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
heinejs

Du vet hva jeg mener om denne.. No words neededa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
e30 tic

godt å se at flere har skjønt det, 8.02 på ull og roterende er kun kos å jobbe med :D

 

flott jobb, trengs litt lakk jobb på disse Audiene

Edited by e30 tic

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polsokk

Konge jobb. Bilen ble jo som ny. Imponert hva man kan få til med god tid og kunnskap. Jeg hadde aldri trodd at det panseret skulle bli så bra etterpå. :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
e30 tic
27.5.2017 - 8.34, Ingolf skrev:

Veldig flott jobb!

Koch sin silikonfjerner skal visstnok kunne blandes med vann for å unngå problemet på sensitiv lakk.

 

Hold oss oppdatert på om de prewax greiene har noe for seg da, jeg har mine tvil 🙂 Følger tråden videre

 

Jeg har 5050 og 1:3 med vann av koch sin silikon fjerner, CF02 er "vann" i forhold, derav benyttes det ikke da det er priset hinsides pr liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MortenHaa

 

14 timer siden, heinejs skrev:

Du vet hva jeg mener om denne.. No words neededa ;)

Jeg vet alltid hva du mener gm ;) 

12 timer siden, narogang skrev:

Nydelig! :D 

Tusen takk! :)

6 timer siden, e30 tic skrev:

godt å se at flere har skjønt det, 8.02 på ull og roterende er kun kos å jobbe med :D

 

flott jobb, trengs litt lakk jobb på disse Audiene

Haha takk, skjønner ikke hva de andre driver å kymser med på angelwax siden :lol:

5 timer siden, Polsokk skrev:

Konge jobb. Bilen ble jo som ny. Imponert hva man kan få til med god tid og kunnskap. Jeg hadde aldri trodd at det panseret skulle bli så bra etterpå. :thumbup:

Takk for hyggelig tilbakemelding! :)

2 timer siden, k.tengesdal skrev:

Rå og detaljert jobb emoji1303.png

Tusen takk! :D

21 minutter siden, yellowchris skrev:

Rått!

Takker! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

Helrått jobbet!! Nytelse fra topp til tå å lese dette :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arnt

Utrolig bra jobbet. Veldig hyggelig lesning nå midt på natten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
einarhelge

Imponerende, jeg er full av beundring

Share this post


Link to post
Share on other sites
MortenHaa
16 timer siden, alexanderst skrev:

Helrått jobbet!! Nytelse fra topp til tå å lese dette :) 

Takk så mye! :D

11 timer siden, Arnt skrev:

Utrolig bra jobbet. Veldig hyggelig lesning nå midt på natten. emoji122.pngemoji122.png

Tusen takk! :)

4 timer siden, einarhelge skrev:

Imponerende, jeg er full av beundring emoji1.pngemoji122.png

Takktakk! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jonas88

Helt rått! Morro med litt ekstra snacks og ikke bare korrigering og voks:thumbs:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...