MortenHaa 693 Skrevet 27 Mars, 2017 Rapporter Share Skrevet 27 Mars, 2017 (endret) Morten's bilpleielogg Etter å ha drevet med bilpleie nå i snart 2 år er det vel påtide å opprette en liten logg. Jeg har lært vanvittig mye av dere andre fellow DCN medlemmer her iløpet av disse 2 årene og ser fram til å lære enda mere, så er veldig takknemelig til alle hjelpsomme medlemmer her inne Jeg lager denne loggen først å fremst for å få dokumentert jobber som ikke blir laget S&S av (selv om jeg skal prøve å få laget S&S av de fleste) samt småjobber som jeg har innom, samt litt pleie av egen bil. Setter også storpris på tilbakemelding og andre tips og triks. Planen for loggen er å samle nye og gamle S&S på første post og så oppdatere jobber videre utover i tråden, og så skal jeg prøve å huske å få oppdatert tråden så ofte jeg har mulighet Show&Shines(link til S&S i tekst over hvert bilde) - 2010 Nissan Qashqai - 2010 Audi A4 - 1999 Suzuki GSX750 - 2012 Audi Q3 - 2014 Mazda CX5 - 2012 Nissan Qasqhai +2 - 2010 Audi A4 / Prosjekt Våtslip - 2008 Saab 9-3 Jet Black - 1965 Ford Mustang - 2016 BMW 530D Space Grey - 2004 Dodge Ram SRT-10 - 2012 BMW M6 cabriolet Endret 8 Mars, 2019 av MortenHaa 2 Siter Haagensen AutospaMin bilpleielogghttps://www.facebook.com/HaagensenAutospa/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenHaa 693 Skrevet 10 April, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 April, 2017 (endret) Helgen ble brukt til å gjøre klar sommerfelgene for sesongen. Det ble også gjort en kjapp reparasjon på noen kantkjøringer fra fjor sesongen I høst så ble det litt bråhast med å legge om til vinterdekk slik at jeg ikke fikk tid til å vaske de før vinteren, dette medførte jo selvfølgelig mye skitt og lort som hadde klamret seg godt fast til felgen. Alle felger var like skittne eller værre enn denne. Fant ut at jeg måtta ty til sterkt skyts her så hentet fram en syrebasert felgrens fra Kärcher jeg hadde stående. Etter 1 runde så det slik ut på den værste felgen, men dette forsvant fint etter flere runder. Liten 50/50 på en annen felg. Etter avfetting osv. ble felgene håndvasket, clayet og tørket. Og så var det over til selve hovedjobben da, småfiks av kantkjøringer. Nå skal det sies at jeg la ikke så mye penger eller tid i dette, så produktene som ble brukt er fra Biltema, men det ble mye finere enn hva jeg startet med Noen før bilder av skadene. Denne skaden var den dypeste. Det ble brukt litt forskjellige slipehoder på dremmel for å slipe ned skadene, gammel lakk og grunning. Etter nedsliping så det slik ut. Blandet så sammen og påførte kjemisk metall fra biltema for å bygge opp strukturen igjen. Etter 1 time var dette ferdig herdet og kunne behandles som vanlig metall. Dette ble så pusset ned. Prøvde så å finne en fargematch imellom de 2 fargene jeg hadde (også fra tema'n) Endte opp med den til høyre (sølv) da den var nærmest match, dog litt fargeforskjell ble det, men ikke noe som har så mye å si. Felgen ble maskert opp og her er 1 lag med farge lagt. Det ble lagt 3 lag med farge og 5 lag med klarlakk. Dette fikk herde i et døgn. Kom tilbake dagen etter å slipte ned lakk kantene slik at det ble en mest mulig jevn overgang mellom lakkert område og orginalt, etterpå ble alle felger polert opp før Polishangel supersport forsegling ble lagt. Noen ferdig bilder av reperasjonen. Jeg er fullt klar over at dette kunne vært bedre, men som en kjapp fiks for å skjule de styggeste skadene samt bygge opp noe av strukturen i felgen igjen så ble jeg fornøyd med resultatet. Endret 10 April, 2017 av MortenHaa 2 Siter Haagensen AutospaMin bilpleielogghttps://www.facebook.com/HaagensenAutospa/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenHaa 693 Skrevet 16 Mai, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2017 (endret) Audi S4 B5 I forrige uke ble det utreisende oppdrag med tidvis hjelp og holding av lynkurs i polering med roterende maskin hos Alex / @Froggzy på hans S4 B5 i den fantastiske fargen Santorin Blue. Han hadde allerede fått gjort endel før jeg kom, blandt annet full DCN vask, flekking av steinsprut samt lakkert opp noen stygge riper på panseret. Grunnet flekking av steinsprut og lakkering av riper så ble også hele panseret våtslipt med 3000 x cut disk på duetto. Alex godt igang med roterende, ull og Koch Chemie Heavycut. Dette har blitt min favorittkombo når det kommer til heftig cutting og den skuffet ikke denne gangen heller. Etter noen runder ble resultatet slikt. Videre ble det til at jeg kjørte ferdig grovstegene før Alex kjørte over med et finsteg som besto av blå uber og menzerna 3500. Det meste av bilen er opplakkert i litt hytt og pine så noen paneler hadde en helt sykt sensitiv lakk så det var noen paneler som måtte taes noen ekstra ganger da vi fikk riper under buffing. Jeg endte opp med å kjøre gul uber, Koch Heavy Cut og roterende maskin som grovsteg på resten av bilen hvor det ikke var våtslipt. Dette tok også meget godt så slenger med noen 50/50 etter grovsteg. Litt holos blir det alltid med roterende og grovt middel, men komboen med gul uber og HC la ikke igjen så mye. Deilig flakepop (det som ser ut som riper er gjenspeiling av vasken i bakgrunnen ) Som forsegling på denne bruke vi Cqurtz UK da Alex ville ha en beskyttelse med god holdbarhet når han skal flytte til en plass hvor han ikke har tilgang på garasje. Jeg syntes den er helt grei å jobbe med, mulig litt tung å buffe til tider, men ellers fin og den etterlot seg et synlig skille på forskjellige dybde i lakken. Det ble lagt 2 lag med coating og 1 lag med reload noen timer etter siste lag med coating. Det ble ikke lagt noe coating på dørene på førersiden da disse skal lakkeres opp, så isteden fikk disse PA Master Sealant. Og så til noen ferdigbilder Endret 28 Juni, 2017 av MortenHaa 8 Siter Haagensen AutospaMin bilpleielogghttps://www.facebook.com/HaagensenAutospa/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow 724 Skrevet 18 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2017 flott logg ^^ 1 Siter Max Protect Certified Detailer Freakshows E39 530DAT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenHaa 693 Skrevet 28 Juni, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Juni, 2017 (endret) Audi S8 D2 Denne helgen har vi hatt salgsklargjøring på enda en ulv i fåreklær fra Audi, nemlig en S8 fra året 2000 i fargen Ebony Black. Bilen hadde rullet akkurat i overkant av 200.000km og utifra tilstand på lakken virket det ikke som om denne har fått noe pleie på mange år så her var det mulig å få til et godt løft. Avtalen ble da en salgsklargjøring med en 1 stegs etterfulgt av sealer på lakk, ruteforsegling samt behandling av skinn, støvsuging og vask innvendig. Noen bilder ved ankomst. Ser ut som en helt vanlig A8, helt til man åpner panseret. Her er det ikke mye plass til overs for å si det slik. Innvendig var det ikke så mye jobb, men skinnet hadde sett bedre dager. Stilfullt med dørtrekk i alcantara. Ingen bilder av eller under vask, men den ble vasket med følgende midler: - Prickbort, 5min - Surfex HD 1:5, 5 min - Koch Chemie Felgenblitz på felger - Koch Chemie vorreiniger B 1:10 i skumkanon, 10min - Avspylt - Korrosol - Håndvask med CG Mr. Pink - Avspylt - CG medium clay Motorvask ble utførst med: - Prickbort - Vorreininger B 1:10 - Avspyllt - Scholl Boost Etter håndvask og tørking startet jeg med interiøret. Her ble alt sammenstøvsugd og interiøret vasket med CG NonSense blandet 1:10, og med Scholl Ice på router. Skinn ble renset med Swissvax leather cleaner og ble så satt inn med Swissvax leather milk. Lakken var egentlig et kapittel i seg selv og jeg var i en liten periode bekymret for at en 1 stegs ikke ville holde. Prøvde meg litt fram på komboer fra både scholl og Koch, men fant ikke noe som tok slik jeg ville. Så etter litt mere prøving bestemte jeg meg for å dra fram Rupes produktene som jeg ikke har brukt på en god stund. Her ble det testet med grønn/grønn og dette tok så og si alt av swirls, og endel av de dype ripene, samt at det etterlot seg en plettfri finish. 50/50 fra panser. Før og etter bilder. Denne bilen var også et prakteksemplar på hvorfor jeg og mange andre hater å parkerede nærme innganger til butikker og stå parkert nærme andre biler :S Her ble det kjørt med roterende og grov spotpad for å dempe de værste skadene, men de fleste var igjennom lakken og ned til grunning så ikke så mye man kunne gjøre med de dessverre. B og C stolper i pianolakk så heller ikke ut. Her ble det kjørt hvit/hvit rupes i 2 omganger og fikk løftet tilstanden betraktelig. Av forsegling så falt valget denne gangen på PolsihAngel Master Sealant. Ferdigbilder (som også skulle brukes i salgsannonse) Så om det er noen som er på jakt etter en fullutstyrt luksusbil med en helt syk komfort som kan sluke mil etter mil i høye hastigheter like godt som i lave så er det bare å slå til! https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=96540837 Endret 21 August, 2017 av MortenHaa 5 Siter Haagensen AutospaMin bilpleielogghttps://www.facebook.com/HaagensenAutospa/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenHaa 693 Skrevet 21 August, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 August, 2017 (endret) 2004 BMW 520i Ny bil inne for pleie. Denne gangen var det en 2004 mod. BMW E60 520i med 130k km på telleren i fargen Platinum Silver Metallic. Eier ønsket å få frisket opp frontlykter samt lakk, og få lagt en god sealer som kronen på verket. Vanlig DCN vask ble gjennomført før jeg tok fatt på lyktene. Disse var ikke så veldig ille, men noen matte partier samt noe stensprut. Lyktene ble våtslipt med 2000 og 3000 grit før de ble polert opp og fikk 2 lag med UV bestandig klarlakk. Førbilder Etterbilder Over på lakktilstanden til bilen var den alder tatt i betraktning veldig god. Derimot var ca halve bilen opplakkert med en av de verste lakkjobbene jeg noen gang har sett, men dette kommer vi tilbake til. Og lakkeringsjobben var som sagt i en helt annen verden, helt forferdelig fargematch, klarlakk som har drypt, så mye struktur at om denne bilen var orange ville den vært den første veiregistrerte appelsinen, og så var det mye vanlig støv under lakken og helt sinnsykt varierende lakktykkelse. Det eneste positive jeg klarte å se i den lakkerte siden var at her var det ingen swirls eller riper slik at det ikke gikk veldig mye tid til korrigering her. Videre til resten av lakken så ble det kjørt 1 steg med Koch F5.01 og hvit mf fra Flexipads. Dette tok nesten alt av slitasje og la igjen et meget godt resultat. (Bildene er tatt med et dårlig mobilkamera så kvaliteten er så som så) Baklykter fikk samme combo, før og etter. LSP denne gangen ble PolishAngel VikingCoat. Endret 11 September, 2017 av MortenHaa 2 2 Siter Haagensen AutospaMin bilpleielogghttps://www.facebook.com/HaagensenAutospa/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heinejs 432 Skrevet 24 August, 2017 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2017 Flænk! Her får du ein liek av mich 🙈 1 Siter -Max Protect Certified instructor. -Max Protect Certified Detailer. -Blankbil ambassadør. -Bilxtra ambassadør. Instagram: heinepeine. Heine Jessen Sørensen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenHaa 693 Skrevet 13 November, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13 November, 2017 (endret) Begynner å bli en stund siden siste oppdatering her nå forutenom en S&S. Den siste måneden har det vært endel å gjort og et ganske kontinuerlig kjør på biler så dokumentasjon og bilder har ikke blitt prioritert, og de bildene som er kommer fra mobil kamera med laber kvalitet, men her er iallefall noe av det jeg har drevet med den siste måneden En 2012 A4 var inne for å få fikset steinsprut og små skavanker rundt om på bilen. Her ble det fylt rundt 60 steinsprut totalt, før områdene ble våtslipt og polert opp. Lakken ble toppet med Waxd Surface. Det ble også utført full vask av både vinter og sommerfelger før begge settene fikk 2 lag med Kamikaze stance rim coat. Videre så hadde vi en kjapp salgsklargjøring på en 2014 XC60 som nå skulle byttes inn til fordel for den nye XC60en som har kommet. Denne bilen var rimelig sliten i lakken, så endte opp med å kjøre Scholl S2 på blå spiderpad fra Scholl som en-steg på denne. Som avslutning ble det lagt Polish Angel Master Sealant. Kuldegradene kom like brått på i år som ifjor også, så da fikk jeg akkurat skvist inn nok tid til å få min egen bil klar for vinteren også. Ble full nedvask og et lag med Waxd Coating på min egen bil for å teste holdbarheten gjennom en Norsk vinter, mens felgene fikk to nye lag med plastidip for å piffe opp fargen litt etter fjorsesongen. Rett etter jeg var ferdig med min egen bil fikk jeg levert en 2011 Audi Q5 som skulle få full pakke med to-stegs behandling, coating og full innvendig rens. Grovsteget ble kjørt med både roterende og LHR-21, Koch Heavy cut og Scholl S2, scholl blå spider og hvit detailing mafia pad. Finsteget ble kjørt med Duetto, Scholl S30+ og orange scholl pad, før det ble lagt to lag med Kamikaze Miyabi Coat. Innvendig ble det grundig støvsugd, delskinnseter hvor stoff ble renset med rensemaskin og steam, og skinn ble renset med swissvax leather cleaner før det ble satt inn med Colourlock Shield. Matter ble også renset med rensemaskin, og ellers ble resten av interiør og plastikk vasket med APC og satt inn med Koch AllroundShine.Bilder ved levering Panser 50/50 / før og etter grovsteg. Mobilkameraet klarer dessverre ikke å få frem hvor ille denne egentlig var i lakken. Diverse Ja, det er samme ripe Ferdigbilder tatt innendørs grunnet dårlige værforhold. Hadde så en nybil klargjøring nå i helgen som var på en splitter ny Nissan Qasqhai i en vakker bronse farge. Denne bilen var jeg med å inspiserte ved utlevering fra forhandler forrige mandag. Selv om det er nybil så er det somregel endel småpirk, det var det også her. Ved nedvask oppdaget jeg også at bilen var full i metallpartikler (antageligvis fraktet på jernbane), så her ble det kjørt på med 3 runer Koch Chemie Reactive Rust Remover. Ellers ble hele fronten ble polert opp (front fanger, skjermer og panser), og endel andre merker og skavanker eller rundt på bilen ble fikset, det ble brukt Rupes Gul/Gul. Lakken ble så forseglet med Kamikaze Miyabi Coat, plastikk og felger fikk CarPro Dlux, og ruter fikk RainX.Slik så hele bilen ut ved bruk av KC RRR Hele fronten var full i slike riper Ferdigbilder Dette var alt for denne gang, men med flere ventende jobber og prosjekter frem mot nyttår blir det vel enda en oppdatering her før året er omme Endret 19 November, 2017 av MortenHaa 6 2 Siter Haagensen AutospaMin bilpleielogghttps://www.facebook.com/HaagensenAutospa/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenHaa 693 Skrevet 20 Februar, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 Februar, 2018 (endret) Hadde inne en Golf for salgsklargjøring denne helgen. Lakktilstand bar preg av vanlig bruksslitasje, så endel swirls og noen dypere riper. Ente opp med å kjøre 1 steg med roterende, Koch Chemie F5.01 på gul Koch pute, dette avsluttet meget godt og holofritt nesten overalt. De plassene det ble noe holos så ble det kjørt ett pass med Koch M2.01 og Antihologram pute. Legger ved noen før og etter bilder. Avsluttet så "verket" med ett lag med PA Master Sealant på lakk og Rainx på vinduer. Interiøret ble støvsugd og vasket med CG Nonsende, detailer børster og endel med mikrofiber kluter. Fikk testet en vareprøve som jeg hadde fått med i en ordre hos Storefot, nemlig Koch Gummifix, og må si meg veldig overasket over hvor god look den ga gummimattene uten å gjøre de glatte! Endret 21 Februar, 2018 av MortenHaa 4 Siter Haagensen AutospaMin bilpleielogghttps://www.facebook.com/HaagensenAutospa/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.