Jump to content
Sign in to follow this  
Christer

S&S Land Rover Range Rover Autobiography 2013

Recommended Posts

Christer

autowerx-logo-svart.png

Show & Shine

Land Rover Range Rover Autobiography 2013

1-18. mai 2017

ss21-rangerover2013.jpg

Dette var en jobb jeg fikk referert fra Christer Rasmussen, da kunden ønsket jobben gjort så raskt som mulig og Rasmussen ikke hadde ledig tid.

Kunden tok kontakt og leveringstidspunkt ble avtalt kvelden søndag 30. april. Omfanget var stort, da bilen tidligere hadde gått som gruvebil på Voss.

Dette hadde satt sine spor, bokstavelig talt, på samtlige overflater inni bilen, og også utenpå. I korte trekk ønsket kunden å få bilen "som ny" innvendig og utvendig, så etter inspeksjon av skitten bil måtte jeg si som sant var at det ikke kom til å skje. Jeg ville nok klare å gi den et vesentlig løft, men om han ønsket den i nybiltilstand hadde veldig mye måttet bli byttet ut med nye deler.

Listen over arbeid inkluderte (såvidt jeg husker):

• Slipe/polere/utføre svart magi på innstegslister, som var ihjelskrapt av sko med stein og grus i
  • Polere interiørlister, som var ihjelskrapt av stein og løse artikler som har seilt frem og tilbake på skitne overflater
  • Farge opp skinn på kanten av kartlommene på baksiden av begge seteryggene etter at ungene til tidligere eier har sparket på nevnte kant med skitne sko, sannsynligvis med stein og grus hengende fast i sålen
  • Rens av alt skinn (og det var mye skinn)
  • Prøve å dampe ut noen merker på dashbord for å få en jevn og fin overflate
  • Rens av matter og gulvteppe
  • Vask av flater
  • Rens av ruter innvendig
  • Polering utvendig, da bilen hadde vært hos et profesjonelt bilpleiefirma i fjor og fått DropOff-coating, uten at resultatet var helt tilfredsstillende.

Siden det var sent ble bilen bare rygget inn i garasjen. Ikke veldig god plass rundt...

IMG_1901.jpg

Produktliste:

Interiør:

Støvsuging og rens:

Nilfisk Multi 30 INOX grovstøvsuger
RG2000 våtrensemaskin
Verona damprensemaskin
52 mikrofiberkluter
Chemical Guys Grime Reaper
Diverse børster
Leather Cleaner fra SteamCleanerbilen
Scholl SPAM
Sonax vindusrens
Swissvax Leather Cleaner
Swissvax leather Milk

Skinnfarging:
1500-grit sandpapir på slipekloss
Lighterbensin
Swissvax Leather Healer skinnfarge
Swissvax Leather Milk
Swissvax skinnfargesvamp

Polering av interiørlister:

Rupes Blue Extra-Cut Foam Pad
Rupes Yellow Fine Polishing Pad
HD Cut+
HD Polish
Rupes Zephyr Coarse Compounding Gel (blå)
Rupes Keramik Fine Gloss Polishing Gel (gul)
Rupes iBrid Nano
Scholl S20 Black
Scholl S3 Gold

(Forsøk på) Sliping og polering av innstegslister:

3D HD Metal
Meguiar's All Metal Polysh
P1500 slipepapir
P2000 slipepapir
Rupes iBrid Nano
Rupes Blue Extra-Cut Foam Pad
Ymse grove polisher (samme som for eksteriør)

Eksteriør:

Vask og tørk:
Nilfisk E145.2-10 XTRA høytrykkspyler
Bilnerden/North Detailing tørkehåndklær
Bilt Hamber Auto-foam
Bilt Hamber Korrosol
Insta Finish Maxi Suds
P21S Power Gel felgrens
Prickbort
Surfex HD 1:20
Vaskevott i ull

Polering:

Maskiner:

Flex PE 14-2 150 roterende
Flex XC 3401 VRG DA
Rupes iBrid Nano

Pads:

3D lys lilla light cutting/polishing pads
3D mørk lilla heavy cutting pads
CarPro Wool Ring heavy cutting pad
Scholl Concepts hvit/svart extra heavy cut spiderpads
Scholl Concepts lilla cutting pads
Uber gul cutting pad
Rupes Yellow Fine Polishing Pad

Poleringsmidler:
3D AAT Rubbing Compound
3D HD Cut+
3D HD Polish
Britemax Pure Cut
Gtechniq P1 Nano Composite Polish
Meguiar's Ultimate Compound
Rupes Keramik Fine Gloss Polishing Gel (gul)
Rupes UHS
Scholl Concepts S2 Black Signature Series
Scholl Concepts S20 Black Signature Series
Scholl Concepts S3 Edition Gold

37 Gtechniq MF1 Zero Scratch mikrofiberkluter

Glass:
3D Water Spot Remover

LSP:
Lakk: PolishAngel Master Sealant
Glass: Drop Off (fra forrige behandling)
Felger: Swissvax Autobahn
Dekk og plast: Gtechniq T1 Tyre and Trim
Motorrom: Gtechniq T1 Tyre and Trim

Annet:
Anest Iwata kompressor
Detailing sticks
Bosch drill
Demonteringsjern i plast

Mandagen opprant etter en hektisk helg med mye sjauing, så jeg var ødelagt+ og helt kake. Etter å ha kjørt jentungen i barnehagen og meg selv og bilen nesten i grøften på vei til jobb, fant jeg ut at en time på sofaen ville gjøre underverker. Klokken var da ca 09:00. 14:40 våknet jeg av at min mor ringte, så det ble ikke gjort noe fornuftig arbeid denne dagen. Jeg fant frem utstyret jeg trengte for å få gjort noe dagen etter, hentet i barnehagen og tok tidlig kveld til en forandring.

Tirsdagen opprant og formen var god, så jeg kjørte bilen ut og tok noen inspeksjonsbilder av interiøret før jeg satte i gang med støvsuging.

IMG_1902.jpg

Fotbrønn førerside var godt gruset:

IMG_1903.jpg

Her har jeg vært litt for ivrig og har allerede demontert dekselet rundt klimakontrollen:

IMG_1904.jpg

Stygge, dype riper i midtkonsollen:

IMG_1905.jpg

IMG_1906.jpg

Matt som eff og fullt av riper:

IMG_1908.jpg

Ikke så voldsomt skittent i baksetet:

IMG_1910.jpg

Og dette er hvorfor man bruker beskyttelse på seteryggen frem til ungene får egen bil:

IMG_1911.jpg

IMG_1912.jpg

Treverket rundt klimakontrollen i baksetet hadde fått en hel del juling den aldri kommer til å riste helt av seg:

IMG_1913.jpg

Dørsidene var skitne og fæle:

IMG_1914.jpg

Ikke like ille på passasjersiden, men langt fra bra:

IMG_1915.jpg

Krøkkete kameravinkel og -føring, men forseteplassen var heller ikke fri for skader:

IMG_1916.jpg

Ikke veldig skittent på gulvet, hvertfall.

IMG_1917.jpg

Rusk og rask i baksetet:

IMG_1918.jpg

Jeg tweaket litt på eksponeringen for å bedre kunne vise fargeforskjellene i teppet. De grå feltene er sand, grus og skitt, de mørkere feltene er, vel, litt mindre skitne.

IMG_1919.jpg

Og et med blitz for å virkelig gni det inn:

IMG_1920.jpg

Startet med å testpolere litt på rammen rundt klimakontrollen. Her kjørte jeg gul/gul Rupes:

IMG_1921.jpg

Det tok en del, men det var fremdeles mye å gå på.

IMG_1923.jpg

Etter 4 runder med blå/blå Rupes og en runde gul/gul ble det slik:

IMG_1929.jpg

IMG_1930.jpg

En del varige mén som ble med videre, dessverre... dette var fellestrekk for alt av interiørlister. Knallhardt å polere på, vanskelig å få pent, og helt umulig å få bra.

IMG_1931.jpg

IMG_1932.jpg

Tømte bagasjerommet, og dette er hva jeg fant: Reservehjulet ble vasket med APC, tørket og satt inn med Autobahn. Dekket fikk ikke noen dekkfornyer da det så helt nytt ut og jeg ikke ville at ringen til venstre for hjulet, som hjulet ligger på, skulle få flekker av dekkfornyeren. Jekken, slepeøye og verktøy ble vasket med APC og satt inn med Autobahn.

IMG_1934.jpg

Slik så det ut med reservehjul og gulv fjernet. Jeg er ikke sikker på hva klumpen i midten er, men det kan godt være kompressor for høydejusteringen.

IMG_1936.jpg

Mye rusk og rask nedi her:

IMG_1940.jpg

IMG_1941.jpg

Rimelig åpenbart at LR og Jaguar bygges på samme sted... jeg la også merke til at Jaguar har samme girskifter/midtkonsoll som LR - ikke noe i veien med det, men det var påfallende likheter.

IMG_1942.jpg

IMG_1943.jpg

Instrumentclusteret hadde sett bedre dager, og jeg ønsket å polere dette for å få det penere. Finishen var dog matt, da hele stasen er en eneste stor LCD/LED-skjerm, så jeg vasket bare med skjermrens og måtte la ripene være. En hel del av det på bildet er dog skitt, så det ble vesentlig bedre.

IMG_1944.jpg

Pyntetreverk rundt luftedyse var litt ripet, men ikke voldsomt:

IMG_1945.jpg

IMG_1946.jpg

IMG_1948.jpg

Merker etter harde ting som har stått lenge og i spenn mellom setet og dashbordet. Eier ønsket at jeg skulle prøve å dampe disse ut, så etter vask vippet jeg ut Verona (ingen bilder, sorry) og dampet området uten hell.

IMG_1951.jpg

Fire timer og flere kilo sand og grus senere var jeg ferdig med bagasjerommet, og beveget meg videre til bakseteplassene. Lirket ut gulvmattene,

støvsugde dem og fant ut at de ikke var så skitne at noen dyprens var nødvendig, og la dem inn på et annet rom for at de ikke skulle bli fulle av poleringsstøv og annet fjas som flagret rundt.

Kilt mellom ruten og rutelisten fant jeg denne krabaten - ikke særlig kult å få ripet opp glasset på grunn av noe sånt, så den ble pirket ut:

IMG_1956.jpg

Gulvteppet bak var heller ikke veldig skittent, men det ble støvsugd grundig. Dette tok av en eller annen grunn også flere timer, og plutselig var det hentealarm på telefonen og det ble tatt kveld.

Onsdag støvsugde jeg fotbrønnene foran og startet på skinnrensingen. Bevæpnet med en ca halvfull 250ml-flaske Swissvax Leather Cleaner innså jeg at jeg ikke hadde nok, for det var minst fire kyr inne i kupeen i denne bilen. Ikke bare var de enorme setene heltrukket i skinn, men A/B/C/D-stolper, deksler, midtkonsolltoppen OG HELE JÆVLA TAKET (riktignok var mye av det i glass) var trukket i skinn. Og dashbordet. Og dørsidene. Nok kyr å strigle, med andre ord.

Jeg satte i gang med Leather Cleaner og syntes ikke den tok noe som helst, så jeg må vel få tak i en stor flaske Leather Cleaner Forte på et tidspunkt. Jeg gikk derfor over til Scholl SPAM, siden jeg hadde en liten liter igjen av den og jeg tidligere har hatt stort hell med å bruke den på skinn. Scholl skriver jo selv på flasken at den fordelaktig kan brukes på skinn, så jeg brukte den. Det funket bra, den fikk ut mye skitt fra skinnet, men jeg syntes det ble veldig skjoldete, selv etter flere runder. Selv med en runde Leather Cleaner etter tre runder SPAM var det skjolder, så jeg er slett ikke sikker på hva som har skjedd der. Uansett innså jeg at jeg trengte noe annet, helst en dedikert skinnrens som røsket godt og ikke etterlot seg skjolder. Problemet var jo at jeg ikke hadde tid til å vente på forsendelse, siden jeg hadde en stram tidsplan og Posten konsekvent føkker opp ting når jeg har dårlig tid.

SteamCleanerbilen var heller ikke tilgjengelig da den var ute for å dampvaske båt, så jeg hadde ikke tilgang på morsom kjemi heller. Til alt hell hadde han satt igjen kassen med bilrelaterte produkter, og der sto det en literflaske skinnrens av ukjent fabrikat. Jeg testet den på baksetet i min egen bil og konkluderte med at den ville gjøre jobben. Så da var det jo bare å trå til med rens, børster og klut.

Og slik gikk dagene... rens av seter, rens av stolper, rens av dørsider, rens av dashbord, rens av taktrekk. Mot slutten kjente jeg litt på at jeg holdt på å bli gal, kanskje dette var et begynnende stadium av kugalskap?

Har faktisk bare ett eneste bilde av skinnrenseprosessen, og det er fra en solskjerm:

IMG_1960.jpg

Videre i prosessen. Jeg ble lei av å rense skinn, så jeg startet på våtrens av hattehylle og gulvteppe foran. Murphy snek seg forbi mens jeg ikke så på, og så røk selvsagt sprutepumpen i rensemaskinen midt i operasjonen. Panikken var innom hodet et lite sekund før jeg fikk summet meg, og slo av bryteren til pumpen, fant en sprayflaske med rent vann og fortsatte rensingen som om ingenting hadde hendt. Noe mer tungvint, ja, men jeg ble hvertfall ferdig.

Mens jeg renset setene la jeg merke til at det perforerte trekkene var fulle av småstein. Disse satt selvsagt fast i perforeringen og lyste godt opp i et ellers mørkt interiør. Jeg prøvde å daske lett på setene for å få ut steinene; noen løsnet, men flesteparten gjorde ikke. Løsningen var derfor å bruke tannlegeverktøy for å pirke ut hver. Eneste. Jævla. Stein. fra setene. Det tok sin tid, det også, og jeg innså at det var på tide å begynne å jobbe sene kvelder for å klare å bli ferdig. Så, etter at dragen kom hjem fra jobb om kvelden kjørte jeg tilbake til RangeBurgeren og pirket stein og renset skinn.

Frisk dasking med støvsugeren hjalp også, steiner løsnet og forsvant i gapet umiddelbart, og til slutt ble de bra. Jeg er sikker på at det fremdeles ligger kilovis med småstein nedi setene som vil komme opp på et senere tidspunkt, men uten å demontere setene fullstendig er det ikke mulig å få dem ut, og det var en prosess jeg ikke hadde verken tid, kunnskap eller lyst til å gjøre.

Interiørlistene skulle som nevnt poleres, og jeg så jo fort at å polere dette i bilen ville by på en hel del utfordringer, så jeg forsøkte å finne ut hvordan de kunne demonteres på, slik at jeg fikk dem ut for å enklere kunne polere dem uten å måtte ta hensyn til knapper, tepper, skinn og andre objekter som vanligvis finnes i en bil. Det eneste jeg klarte å demontere uten å skru halve interiøret fra hverandre, var rammen rundt klimakontrollen. Resten satt dønn fast og ville ingen steder uten flittig bruk av skrujern. Igjen, dette var ikke noe jeg hadde tid eller lyst å gjøre selv om det i utgangspunktet er en grei jobb, så jeg maskerte alt jeg fikk tapen til å henge på for å få minst mulig opprydning i etterkant. Listene ble polert med Rupes iBrid Nano, blå pute og en hel del forskjellige grove poleringsmidler som alle hadde til felles at ikke tok nok. HD Cut+, Gtechniq P1, Scholl S20 Black og S3 Gold, Rupes blå, Britemax Pure Cut. Alle tok litt småriper og gjorde listene mye blankere, men det var ingenting de kunne gjøre med de dypere ripene. Interiørlistene var en sandwich, treverk-aluminiumsplate-treverk-plast - ekte treverk, mind you; jeg fikk faktisk flis i fingeren av å håndtere dem.

Ulempen var at ingen av lagene i sandwichen var særlig tykke, så jeg hadde ikke veldig lyst å gå for hardt og grovt til verks heller. Siden bilen kostet 2,5M ny så jeg for meg at nye interiørlister ville koste mer enn bilen min, så jeg sa meg fornøyd med å ha fått vekk de verste swirlene, fått hevet glansen betraktelig og lot de dypere ripene og hakkene være igjen. De ble noe dempet, i det minste.

IMG_1961.jpg

IMG_1963.jpg

IMG_1965.jpg

IMG_1966.jpg

IMG_1967.jpg

IMG_1968.jpg

IMG_1969.jpg

IMG_1970.jpg

IMG_1971.jpg

Oppfarging av skinn på kartlommene var også et kapittel for seg selv. Jeg så på noen tubevidoer om hvordan dette kunne gjøres litt raskere enn å vente i evigheter på at det skulle tørke, og fulgte dermed de instruksjonene og glemte at forskjellige skinnfargingsprodukter har forskjellige tørketider.

Jeg skar vekk løse fliker, slipte ned kanter og vasket rent med skinnrens, deretter avfettet jeg med lighterbensin as per Swissvax' instruksjoner, og dabbet på farge for å få litt struktur. Fargen var ikke 100% match, men nært nok til at det ikke var veldig synlig. Uansett farget jeg hele øvre del av lommen, ned til sømmen, for å i det minste ha en uniform farge på hele flaten. Så jeg la på farge, ventet 10 minutter til det hadde tørket (overflatetørket), la på nytt lag, ventet 10 minutter, etc, til jeg hadde 5 lag farge og VM i skjolder. Da ringte jeg Rasmussen og spurte om han kunne komme og se på dette før jeg hoppet på sjøen. Han kom og sa at hvert lag skal ha ca en times tørketid før man legger på noe mer... og da hadde jeg 5 lag på en time. Fun stuff.

Siste laget fikk tørke noen timer mens jeg vasket bilen utvendig og gjorde meg klar til polering. Etter vask dabbet jeg på et sjette lag farge og var veldigveldig nøye sånn at det skulle bli jevnt og skjoldfritt, og sa meg fornøyd med det. Alt av skinn fikk Swissvax Leather Milk til slutt.

Før:

IMG_1988.jpg

IMG_1989.jpg

Og etter 6 lag og to lag Leather Milk:

IMG_2170.jpg

IMG_2171.jpg

Da var jeg omsider ferdig med interiøret, og jeg hadde begynt på uke 2...

Ingen tid å miste, med andre ord, så her var det bare å kaste seg rundt.

Et kjapt ord om vasken - den ble utført på DCN-vis, med Prickbort og Surfex HD i øm omfavnelse, P21S på felger og toppet med Bilt Hamber Auto-foam. Felgene ble vasket med EZ-Detail Mini-felgbørste siden jeg ikke vet hvor den store er, sammen med mer P21S. Etter en evighet med spyling ble hele bilen dynket i Korrosol og skummet igjen etter ca 10 minutter. Jeg gikk så over felgene en gang til med kost og mer Korrosol, og spylte hver felg etter kosting for å unngå at gammel skitt satte seg igjen. Til slutt ble hele bilen spylt nok en gang, og håndvask med Insta Finish Maxi Suds og dau sau ble utført. Deretter ble det spylt enda en gang før bilen ble satt inn for kvelden.

Dagen etter var det på tide inspeksjon av lakken, etterfulgt av kombotesting.

Inspeksjonsbilder først.

Bakfanger var full av hakk og merker:

IMG_2000.jpg

IMG_2001.jpg

IMG_2002.jpg

Bakluken var full av swirls:

IMG_2003.jpg

IMG_2004.jpg

IMG_2008.jpg

IMG_2009.jpg

IMG_2010.jpg

Toppen av bakluken var full av dype merker og hakk etter ivrig bruk av snøskrape:

IMG_2011.jpg

IMG_2012.jpg

D-stolpene så heller ikke ut:

IMG_2013.jpg

Dette er da beskyttet med DropOff etter behandling hos et profesjonelt bilpleiefirma...

IMG_2014.jpg

Bakskjerm førerside:

IMG_2015.jpg

IMG_2016.jpg

Bakdør førerside:

IMG_2019.jpg

B-stolper:

IMG_2020.jpg

Dyp skade med flekklakk på takspoiler:

IMG_2026.jpg

A-stolpe og speil:

IMG_2027.jpg

IMG_2028.jpg

IMG_2029.jpg

Forskjerm førerside:

IMG_2030.jpg

Steinsprut på logo på panseret:

IMG_2032.jpg

Mystisk flekk på panser (det var mange sånne rundt om på bilen):

IMG_2033.jpg

Riper og steinsprut på frontfanger:

IMG_2034.jpg

IMG_2037.jpg

Steinsprutskade på plastdeler på panser, mot frontrute:

IMG_2040.jpg

Riper på "gjellene", passasjerside:

IMG_2041.jpg

Elendig bilde som ikke viser alle ripene på speilet på passasjersiden:

IMG_2042.jpg

Dyp ripe i døren:

IMG_2043.jpg

Ymse RDS mot bakdør:

IMG_2046.jpg

Gamle polishrester rundt tanklokk, kapslet inn i DropOff:

IMG_2051.jpg

IMG_2052.jpg

Rikelig med riper på bakskjermen, muligens etter busker:

IMG_2054.jpg

Riper og RDS på baklykt:

IMG_2056.jpg

D-stolpe passasjerside så enda verre ut enn på førersiden:

IMG_2057.jpg

Flere mystiske merker og riper på øvre del av bakluken:

IMG_2058.jpg

IMG_2059.jpg

Liberalt med swirls og RDS på hele bakluken, egentlig...

IMG_2060.jpg

IMG_2062.jpg

Bakfanger igjen:

IMG_2063.jpg

IMG_2064.jpg

IMG_2065.jpg

Subberipe på siden av bakfangeren:

IMG_2066.jpg

Startet i kjent stil på panseret, siden det var stort som en ballsal og dermed hadde rikelige muligheter for kombotestinger. Siden jeg har blitt glad i 3D sine produkter, startet jeg med HD Cut+ på mørk lilla 3D cutting pad. Det var en tragedie av de sjeldne, polishen tørket og klumpet seg allerede på spredningen og var umulig å gjøre noe som helst med. Jeg prøvde å dusje litt vann på for å bløte den opp og kanskje få kjørt den litt ut, men resultatet var at det sprutet våte polishklumper i stedet for tørre, så det prosjektet ble skrinlagt ganske så raskt. Jeg testet så HD Polish på samme pad. Det funket som en kule, avsluttet riktig så vakkert og bød ikke på noen problemer. To runder med dette etterlot seg en ripefri og blank overflate, hvertfall på testområdet. Jeg testet så Scholl S20 Black Signature Series på samme pad (ny pad, altså, ikke den samme jeg allerede hadde brukt). Dette tok så å si likt som HD Polish, men støvet en del mot slutten av kjøretiden, og paden tettet seg fortere og begynte å spytte klumper. Jeg valgte derfor å kjøre videre med mørk lilla 3D cutting pad og HD Polish.

Benyttet anledningen til å montere og teste den nye 5" bakplaten for Flex XC 3401 VRG, kjøpt fra Kina. Det skal sies at jeg ikke hadde de helt store forventningene, men den fungerte bra... en stund.

IMG_2067.jpg

Testområde:

IMG_2068.jpg

Venstre side av panseret gikk strøkent med dette, men idet jeg beveget meg inn mot midten begynte problemene. Også HD Polish begynte å klumpe seg som HD Cut+ hadde gjort, og det var umulig å få til noe som helst. Jeg fant Gtechniq P1 Nano Composite polish og testet denne på et utall cuttingpads, men ingenting funket.

Scholl S3 Gold på gul Uber funket til dels, men klumpet og støvet som en sandstorm. Britemax Pure Cut gjorde liten forskjell på swirls omtrent uansett hva jeg testet. Til slutt fant jeg Meguiar's Ultimate Compound og ladet en 3D-pad med den, og duverden som det funket! Støvet i likhet med Scholl S3 Gold også som en sandstorm, men den fikk i det minste jobben gjort. Dusjet litt Pad Conditioner på underveis for å prøve å begrense støvet noe, men det utsatte egentlig bare problemet noen minutter. Den etterlot seg også en hel del hazing, men HD Polish på lys lilla 3D-pad fikset den biffen enkelt.

Når panseret var kjørt så bilen ut som om den hadde vært gjennom en snøstorm, så da innså jeg at den uansett måtte ut for å vaskes etterhvert. Så var det tid for å starte på fangeren. Kjørte fremdeles Meguiar's UC på mørk lilla pad, og det tok absolutt ingenting. Ikke engang swirls. Testet med HD Polish - samme resultat. Ble blankere, men ikke en eneste ripe forsvant. Fant frem Scholl S3 Gold igjen og kjørte denne på lilla 3D, gul Uber, lilla Scholl... skjedde nada. Fant frem en CarPro wool ring-pad jeg kjøpte på impuls for 5-6 år siden, og sammen med S3 Gold begynte det omsider å skje noe, men det så jo ut som at jeg hadde kjørt på en sau... rotet i kassen og fant to Scholl spiderpads, la på S3 Gold og kjørte på hastighet 5 på Flex DA, og endelig begynte både swirls og RDS å forsvinne.

To runder med dette gjorde susen, tre runder enkelte steder, og så ble det jaggu blankt og ripefritt.

Lakken på alt av plastdetaljer var idiotisk knallhard, mens lakken på metallflater var fin og medgjørlig. Jeg skjønte ingenting, for det var ingen indikasjoner på at fangerne eller plasten på dørene hadde blitt omlakkert på noe tidspunkt, og all lakk på plast oppførte seg på samme måte.

Etterhvert kjørte jeg flasken med S3 Gold tom og stakk innom Rasmussen for å kjøpe en skvett av ham, og fikk i tillegg en flaske S2 Black Signature Series. Denne tok like bra som S3 Gold, men uten det enerverende støvet S3G er viden kjent for.

Ultimate Compound skreller av DropOff:

IMG_2069.jpg

Ble så blankt at kameraet ikke klarte fokusere skikkelig:

IMG_2070.jpg

IMG_2071.jpg

Demonterte skiltene og hadde plutselig plastfnutter stikkende ut. Det kan man ikke ha, da de ødelegger pads.

IMG_2072.jpg

Litt forsiktig kutting, og så var det polerbart:

IMG_2073.jpg

Swirls og riper etter noen runder UC og HD Polish. Mao, det skjedde lite og ingenting:

IMG_2074.jpg

Jeg plaget også polishduden litt på Facebook og bestilte en hel del produkter fra ham, deriblant en flaske 3D AAT Rubbing Compound, som skulle være hakket hvassere enn HD Cut+. Denne kom til en forandring tidsnok sånn at jeg fikk prøvd den, og den var rett og slett en fryd å kjøre der den funket. Mange steder tørket den ut og brant seg fast i lakken, men mange andre steder fungerte den alldeles nydelig og var rent lykkerusinduserende. Lett å kjøre, usannsynlig lang kjøretid, null støv og kunne buffes med et drag med kluten. Rett og slett vakkert. Jeg vekslet mellom 3D AAT og Scholl S2 Black på resten av bilen, rett og slett fordi jeg var lei av støv. Pads som ble brukt var hovedsaklig mørk lilla 3D-pad, da de er utrolig deilige å kjøre. Passe harde, kutter godt, lett å gjøre rene, tåler utrolig mye juling, inkludert børsting på DA-maskin uten å bli slitte.

Spiderpads ble brukt på alt av plast, siden ingenting annet funket og jeg ikke orket saueull over alt.

Uansett, etter å ha tatt halve frontfangeren begynte jeg på skjermen på passasjersiden, da jeg ville gjøre ferdig den siden og få bilen nærmere veggen. Litt fordi det var så trangt, men hovedsaklig fordi døren fra gangen til garasjen bare kunne åpnes 20 cm før den slo i skjermen på førersiden. For å minimere skader tapet jeg fast en mikrofiberklut på skjermen der døren traff og hang opp en tapebit på andre siden med "FORSIKTIG! DØREN KAN BARE ÅPNES 20 CM! BIL RETT INNENFOR!".

Skjermen og fordøren på passasjersiden var fulle av riper, så jeg tenkte jeg skulle hoppe på roterende for å få litt fortgang i sakene. Jeg skulle jo uansett kjøre et finsteg etterpå, så litt holos var ikke noe problem. Skjermen ble kjørt ripefri, full av holos og ellers fin, så jeg fortsatte på døren.

Begynte under knekken og jobbet meg nedover. Mind you, dette var en av de sene kveldene og jeg hadde holdt på siden 08:30 om morgenen, hadde spist minimalt og var generelt trøtt og sliten...

"Dette ser jo strøkent ut, om man ser bort fra alle hologrammene!"

IMG_2079.jpg

IMG_2080.jpg

IMG_2081.jpg

IMG_2082.jpg

IMG_2083.jpg

Nederst på døren var det en litt dypere ripe, men den var ikke så dyp at jeg ville la den bli igjen. Kjørte fremdeles roterende, da det kuttet vanvittig godt, så dette burde ikke være noe problem.

IMG_2084.jpg

...og dette er grunnen til at man maskerer.

IMG_2084_burn.jpg

Et lite øyeblikks uoppmerksomhet, og eimen av smeltet plast spredde seg gjennom rommet, akkompagnert av en hel rekke gloser selv en nordlending hadde blitt flau over.

Sur, lei, frustrert og forbanna sendte jeg melding til lakkereren og lurte på om han var våken, fikk svar om at det var han, så jeg ringte og fortalte hva jeg hadde stelt i stand. Han sa jeg skulle slappe av og komme innom dagen etter med listen, så skulle vi se på saken.

Den neste timen ble brukt til å google etter instruksjoner for hvordan man får av listen, lirking og pirking for å prøve å få den av, før jeg gav opp, polerte ferdig døren med DA-maskin og gikk hjem. 5 minutters googling på PC åpenbarte en database over alle Land Rovermodeller, komplett med verkstedsmanualer og tegninger for hvordan man får av listen. Dagen etter poppet jeg den enkelt av, vasket den, tok den med til lakkereren og viste mesterverket.

IMG_2084_list_borte.jpg

IMG_2084_list_av.jpg

Jeg hadde ikke lakkode for fargen og det hadde ikke han heller, så han ringte sine kontakter og jeg ringte Sandven, og fikk pris på en ny list siden han heller ikke fant lakkoden. Idet jeg la på kom lakkereren og sa han hadde fått lakkoden og at lakken var bestilt, men at den var dyr. Det viste seg at totalprisen kom på omtrent det samme som ny list, så jeg bestilte en ny for å slippe eventuelle problemer med støv i lakken, tørrsprøyting, fargeforskjeller eller annet tull. Lakkereren var ikke overstadig fornøyd med denne avgjørelsen, men sa at det er greit å ha en skvett lakk på lur i tilfelle jeg kommer med flere prosjekter senere.

Etter denne hendelsen ble det maskert i overkant grundig og roterende maskin ble liggende urørt...

DSC_2785.jpg

Kunden ble informert om hva som hadde skjedd og at jeg hadde bestilt ny list, og at den ville ankomme mandag eller tirsdag påfølgende uke (15-16. mai), og at jeg måtte ha bilen til over helgen siden det var såpass mye mer arbeid enn jeg hadde regnet med. Det var ikke noe problem, heldigvis.

Resten av jobben forløp uten nevneverdige hendelser, og det var jo rikelig anledninger til 50/50s. Her på B-stolpe:

Før:

IMG_2085.jpg

Halvveis:

IMG_2086.jpg

Etter:

IMG_2087.jpg

Frihånds på bakskjermen:

IMG_2089.jpg

IMG_2090.jpg

Baklykt:

IMG_2091.jpg

IMG_2092.jpg

D-stolpe:

IMG_2094.jpg

IMG_2095.jpg

Bakluken så mildt talt jævlig ut, med enormt mange hakk og dype riper, i tillegg til en meget anseelig samling swirls. Jeg kom frem til at det må ha blitt brukt snøskrape ovenfra og ned for å lage disse merkene, og innså at det var fint lite jeg kunne gjøre med dem for å få dem vekk. Stikkord her er sliping, filler og ny lakk.

IMG_2099.jpg

IMG_2104.jpg

Taket så heller ikke helt bra ut, og siden bilen var like høy som meg måtte jeg rigge opp stillas:

IMG_2105.jpg

De neste to bildene er tatt med mobil siden jeg ikke var veldig stødig oppå der og ikke stolte på at jeg kom til å klare å holde dSLR'en. Uansett, første bildet viser omfattende hazing og swirls, det neste er etter én runde 3D AAT Rubbing Compound på mørk lilla 3D-pad. Jeg sa meg fornøyd med dette og klatret ned igjen for å flytte stillaset og ta det lille av lakk like over frontruten. Dessverre ble ingen av de bildene noe bra, så de ble ikke med.

Før:

IMG_2106.jpg

Etter:

IMG_2107.jpg

Samme combo ble kjørt der og resultatet ble like bra etter bare 1 runde.

Etter grovsteg på passasjersiden kjørte jeg finsteg med HD Polish på lys lilla 3D-pad for bling og fjerning av holos, kjørespor og hazing.

IMG_2113.jpg

IMG_2114.jpg

Deretter flyttet jeg bilen helt inntil veggen for å få plass til å polere førersiden. Samme opplegg ble kjørt der, 3D AAT/Scholl S2 Black på mørk lilla 3D cutting pad for grovsteg, spiderpad for plast, og HD Polish på lys lilla 3D-pad for finsteg.

IMG_2120.jpg

IMG_2124.jpg

IMG_2127.jpg

IMG_2128.jpg

IMG_2131.jpg

IMG_2138.jpg

IMG_2139.jpg

IMG_2140.jpg

IMG_2141.jpg

IMG_2142.jpg

IMG_2144.jpg

IMG_2145.jpg

IMG_2146.jpg

IMG_2147.jpg

IMG_2148.jpg

IMG_2149.jpg

IMG_2150.jpg

IMG_2151.jpg

IMG_2154.jpg

Vel ferdig med poleringen, grovsteg og finsteg, ble bilen kjørt ut for å vaske bort støvsamlingen og sauene før LSP. Dette var så spennende som å skumme den med auto-foam, børste i alle panelgap og rundt emblemer, spyle som en helt og så komme på at motorrommet trengte en runde også. Panser ble åpnet, alt ble skummet og gått over med børste, og så ble det spylt rent med høytrykkspyler på middels trykk. Bilen ble så rygget inn igjen noenlunde sentrert, og tørket for hånd. Det rant vann ut fra lister og speil og alle sånne typiske idiotiske steder, så jeg blåste hele bilen tørr i tillegg for å unngå rennemerker og at det kom vann i forseglingen. Motorrommet ble tørket med grovkluter, og alt av pynteplast fikk Gtechniq T1 Tyre and Trim som LSP. Jeg aner ikke hvor holdbart dette er i et motorrom, men jeg har ikke fått noen klager på denne praksisen tidligere.

IMG_2155.jpg

LSP denne gangen ble PolishAngel Master Sealant.

IMG_2156.jpg

Master Sealant har jeg har hatt liggende på lur lenge, hørt mye bra om, men aldri fått prøvd. Denne ble lagt med maskin på 99% av bilen og for hånd de ytterst få stedene maskinpaden ikke kom til. Den fikk ca 1 time hazetid før den ble buffet, og aldri har jeg vært borti noe som er lettere å buffe. Rett og slett fantastisk! Det eneste jeg ikke likte var at den luktet ganske sterkt av løsemidler. Andre produkter jeg har vært borti fra PA har luktet digg, så lukten fra Master Sealant overrasket meg.

Felger fikk Swissvax Autobahn, dekk og plast fikk Gtechniq T1 Tyre and Trim.

Utvendig glass var jo allerede DropOff-behandlet, så der gjorde jeg ikke annet enn å fjerne waterspots med 3D Waterspot Remover. Beskyttelsen forble etter dette, så da var det ikke vits i å gjøre noe mer.

Ferdigbilder:

IMG_2159.jpg

IMG_2160.jpg

IMG_2161.jpg

IMG_2162.jpg

IMG_2164.jpg

IMG_2167.jpg

IMG_2169.jpg

IMG_2170.jpg

IMG_2171.jpg

IMG_2172.jpg

IMG_2173.jpg

IMG_2174.jpg

IMG_2175.jpg

IMG_2176.jpg

IMG_2177.jpg

IMG_2178.jpg

IMG_2179.jpg

IMG_2180.jpg

IMG_2181.jpg

IMG_2182.jpg

IMG_2183.jpg

IMG_2184.jpg

IMG_2185.jpg

IMG_2186.jpg

Ja, og hvordan var den nye 5" bakplaten til Flex DA med opprinnelse fra Kina?

Jeg lar bildet tale for seg selv:

IMG_broken_bp.jpg

Kanten i senter knakk, og det er sprekkdannelser i nesten hele bakplaten innenfor tannhjulsringen. Den ringen var også litt for høy (0,5mm eller så), så det var litt opp/ned-bevegelse i bakplaten, og det førte til en hel*etes rakling og ralling under bruk. Støynivået ble også vesentlig forverret; ikke bare ble støyen høyere, men den ble også mer metallisk og totalt uutholdelig kontra OEM-bakplatene. Byttet tilbake til 4 3/8"-bakplaten og alt var normalt igjen. Det ser ut til at den eneste måten å få en godt fungerende 5"-bakplate på er å kutte til en OEM 5,5"-bakplate, men det blir en øvelse for en annen dag. :)

Tidsbruk: 12 dager, rundt 100 timer.

Bilder tillates ikke brukt uten skriftlig tillatelse.

• DCN Point 82

SimnS

Hva skal man si? Stor jobb, stor write up og stor bil.

Pågangsmotet er det virkelig ikke noe å si på.

Bra jobba!! Hva gjør du for å holde motivasjonen oppe på en såpass lang jobb?

rogersolmyr

Utrolig heftig jobb dette. Stor applaus herfra, og grønn knapp er trykket hardt og lenge.

polishduden

Du fikk cred denne gangen også! Alt ordner seg til slutt!

einarhelge

For en jobb, jeg ble sliten bare av å forestille meg hvor tung jobb du har gjort
Håper ikke listen spiste for mye opp av fortjenesten!

Nordic BilSpa

Meget bra utført jobb og nydelig resultat.:thumbup:

Conkey

Utrolig hva du går på Johannessen! Synes du er utrolig flink. Forstår ikke at folk med slike biler behandler de slik som dette, ser jo ut som man aktivt har forsøkt å gjøre kål på snobbe-briten her. Og som alltid; writeup i særklasse. Dragen lurte voldsomt på hva jeg lo så tårene trillet av

Edit: grov skrivefeil som måtte rettes

Christer
1 time siden, SimnS skrev:

Hva skal man si? Stor jobb, stor write up og stor bil.

Pågangsmotet er det virkelig ikke noe å si på.

Bra jobba!! Hva gjør du for å holde motivasjonen oppe på en såpass lang jobb?

Det var fristende å si "mye sterke substanser man ikke får over disk", men et brennende ønske om å få ting så bra som mulig er vel mer riktig, selv om man støter på enkelte kjipe episoder underveis. :)

1 time siden, rogersolmyr skrev:

Utrolig heftig jobb dette. Stor applaus herfra, og grønn knapp er trykket hardt og lenge.

Takk skal du ha :)

1 time siden, polishduden skrev:

Du fikk cred denne gangen også! Alt ordner seg til slutt!

Alt ordner seg for snille gutter, vettu! :)

1 time siden, einarhelge skrev:

For en jobb, jeg ble sliten bare av å forestille meg hvor tung jobb du har gjort emoji122.png
Håper ikke listen spiste for mye opp av fortjenesten!

Det var mange ganger jeg angret på at jeg hadde tatt på meg jobben, men litt etter litt ble jeg ferdig med ting og kunne krysse dem av på listen min, og plutselig var det ikke så mye igjen.

Listen kostet litt, men jeg sitter fremdeles igjen med nok til salt i såret. :)

31 minutter siden, Nordic Bilspa skrev:

Meget bra utført jobb og nydelig resultat.:thumbup:

Takker så mye :)

13 minutter siden, Conkey skrev:

Utrolig hva du går på Rasmussen! Synes du er utrolig flink. Forstår ikke at folk med slike biler behandler de slik som dette, ser jo ut som man aktivt har forsøkt å gjøre kål på snobbe-briten her. Og som alltid; writeup i særklasse. Dragen lurte voldsomt på hva jeg lo så tårene trillet av

Rasmussen? Tror du blander litt her... men jeg tar likevel til meg resten av det du skrev :) Og takk :)

ØHN

Herre Jemini for et prosjekt! Du har gjennomføringsvilje av stål! Tommel opp herfra! :thumbup:

Capone

Blir like overrasket hver gang over hvor mye biler i millionklassen blir mishandlet.. Det var nå enda godt at den endte opp hos deg slik at den på nytt ser showroom fresh ut, slik en Range Rover skal :D Tror aldri jeg hadde tatt på meg en slik jobb selv.. To tomler opp for både pågangsmot og dyktighet fra meg, det her er helt rått!:thumbs:

MartinM

Jeg bøyer med i poleringsstøvet x 2.......

.... først på grunn av jobben som er utført.....

....dernest; er det mulig å hærpe en sånn bil så grundig. Må være mulig å se forskjell på Range Rover og HiLux så man velger rett bil til rett jobb.....

Conkey
Rasmussen? Tror du blander litt her... men jeg tar likevel til meg resten av det du skrev Og takk

Opps. Rettet! Ikke lett alltid å holde ene Christer fra den andre

KjetilR

Fantastisk jobb!!! Imponert over resultatet! 

Rookie
14 timer siden, Christer skrev:

..., akkompagnert av en hel rekke gloser selv en nordlending hadde blitt flau over.

En påstand jeg instinktivt bestrider i enhver sammenheng, uten unntak.

Når det er sagt - som nordlending: Du er jaggu ikke mørkeredd som tar på deg en slik "restaureringsjobb".

Cred for både pågangsmot og lyrikk, og ikke minst et imponerende resultat! :thumbup:

Freakshow

virkelig nydelig jobb! og en skal ikke klage på på pågangs motet! :D
men må spørre! mtp polishen som klumpet seg, var det lakken eller dropp off´n eller kombinasjon av de to som gjorde dette?

nok en gang nydelig resultat! grøn knapp trykket!
Cred :D

Vardumannen

"Murphy snek seg forbi mens jeg ikke så på"
Fantastisk jobb, og fantastisk ordbruk!
Tommel opp

Runey

Herlig utført jobb på en over snittet sleten bil :o 

En fornøyelse å lese :thumbs:

alexanderst

Helt syk jobb Christer. Du rocker :) Jeg så en slik bil på ferga en gang, ble helt ihjelmishandlet av de som eide den. Kan være denne.

Christer
21.5.2017 - 1.11, ØHN skrev:

Herre Jemini for et prosjekt! Du har gjennomføringsvilje av stål! Tommel opp herfra! :thumbup:

Jeg eier jo ikke hemninger eller gangsyn når det gjelder å anslå mengden arbeid, åpenbart, så da blir det jo sånn. :) Jeg trodde jeg tok godt i da jeg sa jeg måtte ha den i to uker, og hadde veldig ambisiøse planer om å få den ferdig etter 5-6 dager, men den planen røk jo allerede første uken... Takk skal du ha! :)

21.5.2017 - 1.27, Capone skrev:

Blir like overrasket hver gang over hvor mye biler i millionklassen blir mishandlet.. Det var nå enda godt at den endte opp hos deg slik at den på nytt ser showroom fresh ut, slik en Range Rover skal :D Tror aldri jeg hadde tatt på meg en slik jobb selv.. To tomler opp for både pågangsmot og dyktighet fra meg, det her er helt rått!:thumbs:

Showroom fresh er den ikke, hvertfall ikke på nært hold, men den er vesentlig mye bedre enn da den ankom.

Det er ikke noe problem å ta en slik jobb såfremt man klarer å kommunisere til kunden at dette kommer til å ta tid, og så er det bare å jobbe organisert, effektivt og målrettet med en ting om gangen. Ha gjerne et avkryssingsskjema liggende der alle aspekter ved jobben er satt opp punktvis, og hver gang du er ferdig med noe krysser du det av. Det gjør det lettere å se hva man har gjort og hvor mye/lite man har igjen. No stress ;)

Takk for godord! :)

21.5.2017 - 9.18, MartinM skrev:

Jeg bøyer med i poleringsstøvet x 2.......

.... først på grunn av jobben som er utført.....

....dernest; er det mulig å hærpe en sånn bil så grundig. Må være mulig å se forskjell på Range Rover og HiLux så man velger rett bil til rett jobb.....

Ja, jeg tenkte det samme mange ganger selv. "Hvorfor kjøpte han en Range Rover til gruvedrift og ikke en HiLux?" Okei, RR'en har 5 seter, men man får en 5-seters HiLux med AT-utrustning og glassfiberkasse bakpå for under halvparten av hva en RR koster. Dog får man ikke det samme nivået av creature comforts i en HiLux, men når bilens primære bruksområde er i industrien gir det mer mening å kjøre pickup... Anyway, ikke min avgjørelse og folk skal få lov å bruke pengene sine på hva de vil.

Jeg er bare glad for at det var noe igjen å redde :)

21.5.2017 - 9.34, Conkey skrev:

Opps. Rettet! Ikke lett alltid å holde ene Christer fra den andre

Lett for, vi er jo like som tvillinger. ;)

21.5.2017 - 10.06, Tommy skrev:

Fantastisk Christer :thumbs:

Takker så mye, Tommy! :)

21.5.2017 - 12.11, KjetilR skrev:

Fantastisk jobb!!! Imponert over resultatet! 

Takk :)

21.5.2017 - 12.24, Rookie skrev:

En påstand jeg instinktivt bestrider i enhver sammenheng, uten unntak.

Når det er sagt - som nordlending: Du er jaggu ikke mørkeredd som tar på deg en slik "restaureringsjobb".

Cred for både pågangsmot og lyrikk, og ikke minst et imponerende resultat! :thumbup:

I retrospekt burde jeg kanskje skrevet "...som selv en nordlending hadde vært stolt over", men.. semantics, semantics :)

Kan ikke være mørkeredd i denne bransjen, folk kommer til meg med de rareste prosjekter fordi jeg aldri sier nei til en utfordring.

21.5.2017 - 12.38, Freakshow skrev:

virkelig nydelig jobb! og en skal ikke klage på på pågangs motet! :D
men må spørre! mtp polishen som klumpet seg, var det lakken eller dropp off´n eller kombinasjon av de to som gjorde dette?

nok en gang nydelig resultat! grøn knapp trykket!
Cred :D

Pågangsmot må man ha! :)

Klumpepolishen fant jeg aldri ut av hvorfor oppførte seg sånn, og det var stort sett panseret som var sånn også. DropOff var ikke noe problem å fjerne, den gikk vekk med polish på mikrofiberklut og litt gnikking, så jeg antar at lakken på panseret bare var kjip og vanskelig. Jeg kan ikke skylde på at den var varmesensitiv heller da den tørket og klumpet seg allerede på spredningen, og HD Cut har rikelig med oljer nettopp for at den ikke skal gå så lett tørr. De andre grove jeg testet er mye tørrere og tørker også raskere ut under kjøring, men alle var vanskelige å ha med å gjøre. Det eneste som funket der var som jeg skrev HD Polish, S20 Black (men den støvet) og Ultimate Compound (som støvet forjævlig). Jeg brukte nesten en hel dag bare på panseret, høyre forskjerm og halve frontfangeren, så akkurat moro var det ikke. Frustrasjonsnivået var drøyt høyt en stund :)

21.5.2017 - 13.05, Vardumannen skrev:

"Murphy snek seg forbi mens jeg ikke så på"
Fantastisk jobb, og fantastisk ordbruk!
Tommel opp

Murphy er en sneaky faen som kommer når man minst venter det. ;)

Takk for tommel! :)

21.5.2017 - 13.47, Runey skrev:

Herlig utført jobb på en over snittet sleten bil :o 

En fornøyelse å lese :thumbs:

Ja, den har hatt et hardt liv så langt, forhåpentligvis får den det bedre nå.

21.5.2017 - 13.51, alexanderst skrev:

Helt syk jobb Christer. Du rocker :) Jeg så en slik bil på ferga en gang, ble helt ihjelmishandlet av de som eide den. Kan være denne.

Jeg har sett flere RR i omtrent samme forfatning i lokalområdet her både i samme og andre farger, så det virker ikke som at folk som har råd til slike biler bryr seg så voldsomt om dem, dessverre. Men igjen, deres penger og avgjørelse, og på et tidspunkt skal den selges og da håper jeg det er meg de ringer til. ;)

• DCN Point 1