Gå til innhold

SimnS sine doninger - Kjøpt MR2


SimnS

Recommended Posts

TRÅDEN ER UNDER OPPUSSING OG SAMMENSLÅING, SÅ BEKLAGER EVENTUELT ROT

 

Bil #1: 

 

 

1995 Toyota Celica GT-FOUR ST205.

For de som ikke vet hva den modellbetegnelsen innebærer så er det Toyotas rally-utgave av Celica fra midten av 90-tallet.
Det betyr firehjulstrekk og 242 HK fra en 2.0 3S-GTE som gir bilen en 0-100-tid på rundt seks sekunder.

Toyota ble også tatt for juks med disse bilene i 1995-sesongen av WRC (les mer HER - lenke til Jalopnik)

 

Dette eksemplaret er importert til Norge i 2006 og har hatt en hel drøss med eiere i Norge (jeg er eier nr 8).

Alle har ikke vært like opptatt av å holde ting pent og ryddig, noe som er tydelig i motorrommet hvor jeg stadig finner kontakter som ikke er festet, skruer som mangler og ting som ikke lenger er festet på braketter. Men med tiden håper jeg å kunne få alt på stell. Målet er å få en bil som er både utstillingsverdig og en drøm å kjøre.

 

BILDER TATT AV  FORRIGE EIER

41.thumb.jpg.e14490f0ce647172c6e4a7758cc113e9.jpg42.thumb.jpg.a8a14d0baa2d61aceb09ad3a7b552900.jpg43.thumb.jpg.ebba5e370a01de000c7afd4bab322dc5.jpg17.thumb.jpg.69ff65cf406dcb1ac882bae36faa5e31.jpg

 

Bilen ble kjøpt i oktober 2017 og skal brukes som ren kosebil i helgene på biltreff og søndagsturer.
[detaljer rundt kjøp kommer på et senere tidspunkt. Kommer til å oppdatere tråden så alt henger litt bedre sammen]

 

Bilen er her kjørt på originale felger m/ vinterdekk i forbindelse med feilsøking. Har ikke planer om å kjøre bilen på vinterstid senere.

IMG_6194.thumb.JPG.c7ec3d79ee76e07583a69d970121294e.JPGIMG_6203.thumb.JPG.3c6eb8763a3c4317c2820b5983e5d396.JPGIMG_6206.thumb.JPG.3656900a1f42d1ea188764ec6f6f56e0.JPGIMG_6213.thumb.JPG.8d78c6423c9cba04d51d8260c1f3c701.JPG

 

Planer for bilen:

 

Eksteriør
- Nye lykter foran (m/ projektor fra 97- modell) Lenke
- Fikse sprekk i plast på bakvingen (synlig når bagasjerommet er åpent)
- Ny lakk på kjølegrillen på panseret

- Våtslipe for å fjerne struktur i lakken.
- Full poleringsjobb

- Rydde opp i motorrom (rengjøre alt, bytte ut ødelagte braketter og slanger, nye skruer og slangeklemmer)

- Lakkere underside av panser
- Ny skiltramme og sorte N-merker

- Enten sette på originale dempere eller stille inn coiloversene som sitter der på nytt hos noen som kan det (Tein Superstreet Coilovers)
- Restaurere originalfelgene


Interiør

- Full innvendig rens

- Oppgradere stereoanlegget

- Rense og farge skinnsetene

- Sentrere rattet

 

Motor

Her er det veldig usikkert og ingenting som er skrevet i stein. En del av meg vil ha alt dønn originalt mens en annen del mener at hvis jeg allikevel må åpne motor og bytte mye deler så kan jeg oppgradere litt.

- Reparere feilen på motoren.

- Frontmontert intercooler

- Nytt eksosanlegg fra ende til annen, men ikke noe som bråker mer enn det som er på nå.

- Smidd innmat

- Custom map av ECU

- Ny dumpventil da nåværende er både stygg som nøkken og ikke fornøyd med lyden

 

 

Og grunnen til at jeg har bilen: DRA PÅ TREFF PÅ FINE SOMMERDAGER :D 

 

Første prioritet er å reparere motor, deretter en rask shine. Alt det andre er sysler til kommende vintere.

 

 

 

 

Endret av SimnS
  • Liker 4

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt: Bilen har slitt med olje i eksosen og luftfilteret. Ved gasspådrag begynte den å fjuske. Etter en stund lyste motorlampa. Feilkode 54 "Intercooler System  Malfunction". Det var litt lite kjølevæske, så fylte på i alle åpninger og det gikk på en god del. Slettet feilkoden og tok en testtur. Den gikk mye renere nå. Kunne tyde på at feilkoden har sendt bilen i nødmodus av noe slag.

 

Etter å ha forhørt meg litt fikk jeg et tips om at denne lille svarte boksen over intercooleren kunne være tett siden det var så mye olje over alt. Dette er visst det de kaller "Oil Catch Can" på internett ihvertfall.

Inked28580727_10155997064956422_492856694_o_LI.thumb.jpg.94609b558eeb62d32801409208182701.jpg

 

 

Demonterte derfor alt som er ringet rundt her:

2fb.thumb.jpg.7ed3849f03dcc4d5fbfa842c54500b86.jpg

 

Som forventet var det olje stort sett over alt, men hadde ikke trodd det skulle se sånn ut.

 

IMG_6168.thumb.JPG.d44f83c1f0314d9c9cd6e1bc6428408b.JPGIMG_6187.thumb.JPG.6529884c86d7d282c7442d2c198516e2.JPGIMG_6171.thumb.JPG.9fd073172c168552a7feb3a3668da95d.JPGIMG_6173.thumb.JPG.0f17637ffedfdcc77765a5a99dc6773b.JPG28876993_10155997064691422_1462156115_o.thumb.jpg.f947e49a739ad0579438cb96a6a303bb.jpgIMG_6177.thumb.JPG.d49142a2b06c72526f065fee95b46ffe.JPG

 

 

Har ikke bilder av alt, men det var stort sett oljegris i samtlige slanger. Og den oil catch-greia var potte tett.

Rengjorde derfor alt av slanger, byttet tennplugger (1200 spenn :o) og luftfilter før jeg monterte det sammen igjen.

Vasket også litt rundt området på siste bilde for å følge med på hva denne sprekken ville  bety fremover.

 

IMG_6183.thumb.JPG.257de20ac4fedb4902995ebda14b7d35.JPG

 

IMG_6186.thumb.JPG.ab70dc19540e1c28a924ba86a9407e1b.JPG

 

Ny plugg vs gamle plugger i rekkefølge (1,2,3,4)

IMG_6181.thumb.JPG.5f1779ce0d8824a3c519e0167cb653f6.JPG

 

1 og 4 var tørre, 2 var litt tilgriset og det rant olje av nummer 3.

Det er ofte sylinder nummer tre som er problemet på disse bilene, og det kunne jo tyde på at det var det i dette tilfellet også.

 

 

Brukte dagen etter på å kjøre 300 kilometer for å kjenne hvordan bilen gikk. Den gikk ikke helt perfekt, men 99%. Et par dager senere kjørte jeg en liten tur igjen på ~80km og da ble den bare verre og verre. Holdt jeg rolig pedal mellom 2000-2800 o/min så vibrerte nesten bilen. Føltes som at motoren kutta i 0,05 sekunder en fem-seks ganger i sekundet. Stort sett kun da jeg holdt stødig pedal. Ved akselerasjon var det ikke i nærheten av like ille.

Kjørte hjem og parkerte den i garasjen igjen..

 

Neste som sto for tur var kompresjonstest. Den viste ~75psi på sylinder 1 og 150-175psi på de resterende. Litt overraskende siden jeg trodde sylinder nummer tre var problemet.

 

Tok derfor en sylinderlekkasjetest i går. Koblet luft på plugghullet, snudde motoren til alle ventiler og alt var stengt og lyttet etter hvor luften kom gjennom. Det var litt lyd i veivhusventilasjonen og mest i peilepinnen noe som tyder på slitte stempelringer  (som det første verkstedet som så på bilen antok).

Lenger har jeg ikke kommet.

Endret av SimnS

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Velkommen til forumet :)
Alltid morro å se likesinnede entusiaster som tar var på toyotaer som ble produsert i toyota sine glansdager ;)

VIl anbefale deg en annen gruppe også, www,ts-ogn.no ,hvis du ikke er medlem det allerede. De finnes på FB også. Mange der som har god kunnskap rundt de gamle 3sgte motorene. Så garantert noen der som kan hjelpe deg litt mtp å få ryddet opp i alt.

Jeg blir veldig glad når jeg ser en slik bil som skal resutaureres til noenlunde orginal stand hvertfall :)

Skjønner godt at du ikke vil bruke den vinterstid. Selv om det er da den er morsomst, og 4wd systemet virkelig kommer til sin rett ;) Etter å ha hatt en wrx sti må jeg anbefale deg tur på isbanekjøring en eller annen gang med bilen. Det er en opplevelse for livet.

Men mr2en min har aldri sett salt, så forstår veldig godt at du kun vil ta ut bilen om sommeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tommy skrev:

Kul bil, må følge med litt her. Har selv bil med 2ZZ motor i :D

Ja, var selv inne på tanken på Lotus.
Har vel egentlig kikka på ganske mye forskjellig.
Supra, Wrx, Lancer Evo, BMW Z3, Lotus Elise, Focus ST / RS, Skyline, MR2, 300ZX, you name it. Felles for alle var at jeg ville ha en bil som holdt seg noen lunde i verdi. Hvis verditap ikke var et tema så tror jeg at jeg hadde gått for en GT86 faktisk da jeg synes de ser helt smashing ut. Drømmetoyota #2 etter Supra.

Da jeg fylte 18 var jeg veldig gira på å kjøpe en Celica 1.8 av det karosseriet jeg har nå. Dessverre lå de i OK stand litt over mitt budsjett så handlet meg en 1998 Hyundai Coupe i stedet. Knall førstegangsbil jeg likte veldig godt. Allikevel er det godt å endelig eie verstingmodellen av bilen jeg eeegentlig skulle ha den gangen.

Endret av SimnS

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Solhaug skrev:

grattis med kul bil, flott du tar vare å den, den har jeg faktisk eid en gang i tiden:)

Godt å høre. I løpet av våren skal jeg prøve å få kontakt med alle tidligere eiere for å høre hva de har gjort med bilen og kanskje få noen gamle bilder og rett og slett litt historie bak bilen :) For det fulgte ikke med ei eneste kvittering.

 

Så har du noe informasjon så er det bare å sende.

på godt og vondt :) Vil vite om eventuelle feil du opplevde / om det ble reparert og om du kanskje har kjøpt felgene eller har kostet på lakkering på den :) hva som helst.

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sitter og funderer litt på om det snart er på tide å gi sommerhjulene en omgang TLC før sesongen starter. Kommer nok til å prøve coating for første gang på disse.

I den forbindelse har jeg en hel haug med spørsmål om felger og stell av disse.

 

 

Felgene heter visst "5Zigen Hyper 5ZR" hvis det sier noen noe. På grunn av disse boltene som går rundt hele trodde jeg at jeg hadde fått meg noen halvfancy delte felger for første gang. Etter litt googling viser det seg at 18" ble levert kun i èn del, men at 19" og 20" var henholdsvis 2- og 3-delte. Så da sitter jeg altså her med fire kvartfancy felger. Hvis noen vet noe om kvaliteten på disse felgene så rop ut. Aldri hatt så dyre felger før.

Er det noen som har noen formening om hvor mye fire av disse kan være verdt? Legger ved bilde av den ene felgen, men tilstanden er ikke noe verre på de andre.

Tips til andre felger som kan passe bilen?
De boltene som tydeligvis ikke holder felgen sammen siden den ikke er delt - er dette noe å begynne å gnu metallpolish på eller er det nye å få tak i til OK pris?

Hvor stor forskjell er det i praksis på lette felger og felger med moderat vekt. Leste et sted at disse felgene ikke var av de letteste på markedet, så hvis jeg skal ha noe nytt en gang så kan jeg jo vurdere å gå for noen lettere felger hvis det har noe for seg andre steder enn på papiret og på dragstripa.

 

41.thumb.jpg.d8be06233ff1a5336436268fc436dbd4.jpg30074247_10156091728971422_392105669_o.thumb.jpg.842a857713b095c4a3507b3608d24e17.jpg30173807_10156091728986422_1469365944_o.thumb.jpg.cbe5bcedfda1c1979ea8765511c122d4.jpg30173948_10156091729051422_786226591_o.thumb.jpg.75cd5558e5d6417259284c3548b5dfbf.jpg30126397_10156091728976422_1393948617_o.thumb.jpg.817ed5e62ca0e9348b789c7f4eac7199.jpg30174543_10156091728991422_1589826612_o.thumb.jpg.ef87cfbec5872ce7a639920338e54472.jpg30070460_10156091729046422_1017827322_o.thumb.jpg.6449b5efc053bdd38e7a264eac72e4cb.jpg

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12. og 13. April:

 

Har koblet av pluggledningene for å måle motstanden i disse.

Slet veldig med å få måling på to av de. De pinnene på multimeteret hadde søringsperre (i mangel på et bedre ord) som gjorde at det var vanskelig å få de langt nok inn så det touchet metallet i den enden som berører tennpluggen. Hadde kontakt i visse vinkler hvis jeg holdt de heeelt stille, men var ikke ideelt. La merke til at på de to andre så gikk ikke disse pinnene like langt inn.

 

30546461_10156111489131422_1024343831_o.thumb.jpg.91c929e28a43fb465f42774a79dec68c.jpg

 

Tok en nærmere titt på plugghettene (?) og forstod raskt hvorfor det var så mye enklere på to av de. 30232539_10156111489136422_150559902_o.thumb.jpg.cdb203679e72232690c396393468b88e.jpg30546842_10156111489151422_1685433554_o.thumb.jpg.e938fc6c67ebd52b6b228e11f419be82.jpg

 

 

Dette er vel ikke helt som det skal. To av kontaktpunktene er dratt utover og fikk ikke noen måling på disse. Når dette har skjedd vet jeg egentlig ikke, men jeg har ikke merket at bilen har gått på færre sylindere. Målte den øverste på bildet over for å se, men fikk ikke noe resultat. Bestemte meg derfor for å kjøpe nye pluggledninger. Den plastikken som kablene ligger hadde ødelagt feste så var ute etter et sett hvor denne fulgte med. Den var forøvrig blitt helt sprø så klipsene ville ikke røre på seg uten å gå i stykker, så endte med at jeg bare rev den opp.

 

Pris hos Toyota for fem ledninger og plastikk: 3600kr og levering 5. mai.
Pris for splitter ny, original Toyota-del av en entusiast i UK: 2000 inkl moms.

 

Liker egentlig å handle lokalt hvis mulig, men på grunn av lang ventetid og såpass stor forskjell i pris på akkurat samme del så ble det utenlandshandel denne gangen.

Siden jeg allerede drev nedi der så tenkte jeg å undersøke om jeg kanskje trengte ny fordeler og sånn rotor. Han jeg kjøpte ledningene av (www.gt4-play.co.uk) skrev dette på beskrivelsen av en overhalt fordeler: 
These distributors suffer from oil leaking up the shaft and into the cap causing a nasty mess and in severe cases missfires! GT4-Play overhaul the distributor by firstly cleaning and inspecting the unit. We then fit a new Shaft seal, A new bearing and then set the air gaps to the Toyota spec. Resistance checks are taken to ensure the unit is serviceable and ready to fit! Once the above is done a new external O-ring is fitted.
A New Distributor from Toyota will cost you £464.16 + Vat (20%)!!

Tør nesten ikke tenke på prisen for en sånn en hos Toyota i Norge så tenkte jeg skulle ta en titt på delene som sitter i bilen for å se om de trenger utskiftning.

Tenkte som så at oljelekkasjen er et faktum og at alt håp var uteIMG_6265.thumb.JPG.f985dbeabb6b6d447aaed88fde5fe0f0.JPG

Koblet av ledningen fra coilen til fordeleren og det var ganske mye irr å finne. IMG_6275.thumb.JPG.f4fcb146405d7dc5cada1c529c7bf935.JPG

 

Skrudde av fordelerlokket og rotorarmen

IMG_6283.thumb.JPG.d8f9056bdfbdc5b49a6f3ef4ad7ffedc.JPGIMG_6282.thumb.JPG.003ed20a6ae218d6888262160d58857a.JPGIMG_6284.thumb.JPG.13ecc586b687cae3e79ed8c46a7cf65b.JPG

men det så tålig greit ut. Var ikke et "nasty mess" ihvertfall, så oljesølet kommer nok utenfra. 

IMG_6293.JPGIMG_6288.thumb.JPG.65e3f1a6ed072a78234b32ba7f465e26.JPG

men var veldig grisete rundt.

 

 IMG_6290.thumb.JPG.2c1385832c8861ba453a8c81757e2ec2.JPGIMG_6278.thumb.JPG.83ea37bf55923216a942938b5ca605be.JPG

 

IMG_6298.thumb.JPG.8fd909d104285a3090c2f7b9f9aaf132.JPG

 

tok så en titt på denne rotorarmen, og jeg har aldri sett en i hele mitt liv, men jeg tror denne er litt slitt. Uansett ikke veldig dyrt, så blir nok byttet uansett. Hvis den ser grei ut så vil jeg gjerne høre det så jeg vet dette til senere.

 

IMG_6287.thumb.JPG.4d0d3002a71c4bbcee1f4802cd3231a5.JPGIMG_6285.thumb.JPG.b9f07c6cbef1b39f94a241cdbb418d4e.JPGIMG_6284.thumb.JPG.13ecc586b687cae3e79ed8c46a7cf65b.JPG

 

 

Siden jeg må vente en liten stund på delene fra UK så kjøpte jeg pluggledninger fra Biltema til 200kr for alle fire i tilfelle jeg skal starte opp bilen for å teste.

 

 

I tillegg tømte jeg på en skvett olje rett i plugghullet på sylinder #1 og dro motoren rundt et par ganger for å se om det tettet bedre (i tilfelle uforbrent bensin har vasket bort oljefilmen pga manglende tenning). Kompresjonstesteren viste fremdeles bare 75psi, så det hjalp ikke i det hele tatt.

 

Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på delene.

 

 

Bilen er så møkkete den noen gang har vært i mitt eie så blir ikke noe bilde av den nå, men legger ved et eksempel på hva jeg mener når jeg sier at motorrommet er et eneste stort kaos hvor ingenting er festet der det skal, mangler bolter osv. Denne henger kun i strips og slangen den er koblet til i bunnen. Lite estetisk.

 

IMG_6268.thumb.JPG.8f2c5cc57684c800d7b2c5391156a340.JPGIMG_6270.thumb.JPG.a4876511d90e15dbf7bb6c22c566731e.JPG

 

Festet i strips... Aner egentlig ikke hva denne delen er til heller. Vet at den er koblet til intercooleren og at det er en liten skvett med vann i den. Noen som vet? :) 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av SimnS

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel_hoy
20 timer siden, SimnS skrev:

12. og 13. April:

 

Festet i strips... Aner egentlig ikke hva denne delen er til heller. Vet at den er koblet til intercooleren og at det er en liten skvett med vann i den. Noen som vet? :) 

Det er vel ekspansjonstanken til intecoolerern. Hvor den ubrukte porten skal gå er jeg ikke sikker på. Mulig at den bare skal stå åpen som lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.4.2018 - 22.17, Daniel_hoy skrev:

Det er vel ekspansjonstanken til intecoolerern. Hvor den ubrukte porten skal gå er jeg ikke sikker på. Mulig at den bare skal stå åpen som lufting.

Ja, makes sense. Jeg er ganske grønn på området, men lærer en del underveis. Den skal stå åpen ja :) 

 

 

Status: Har bestilt fordeler-lokk fra Toyota Norge (1800,- :thumbdown:) og rotorarm, pluggledninger og en pakning til fordeleren (1700,- inkl. shipping fra UK, eksl. toll og gebyrer enn så lenge)

Fordeler-lokket kommer i løpet av uka og det fra UK bør vel være her i løpet av neste uke.

 

Håper delene virker som de skal og at det løser deler av problemet. Fremdeles dårlig kompresjon på den ene sylinderen, men blir enklere å feilsøke når når den i det minste tenner på alle fire sylindrene igjen. Kjekt å kunne ta turen til verkstedet uten biltralle. 

 

Trist å se den bare stå der i garasjen.

 

Ellers så lurer jeg litt på å kvitte meg med sideskjørtene. Er så mye styr med å jekke opp bilen + at jeg synes bilen ser grei ut uten.

Slipper at de samler opp grus og dritt også. Aner jo ikke hvordan det ser ut under de.

 5ad67880596a2_.jpg.6668e0469281623c4eb73a65cd3b3bab.jpg

 

Kan trøste meg med at sideskjørtene som sitter på nå i det minste er penere enn TRD-stylinga. 

TRDcelica.jpg.1b8e616dec174108bf1ecf986e8f3d73.jpg

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspansjonstank til intercooler? Går ut ifra dere mener radiator?

Hvis du har slange fra intercooler til en ekspansjonstank som står åpen er det ikke rart bilen går dårlig.....:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

IT'S ALIVE!!!!

 

 

Det endte med at jeg bestilte pluggledninger, pakning til fordeleren og ny rotorarm fra gt4-play.co.uk. Dette ankom onsdag 25. og jeg hentet pakken på postkontoret to dager før hentelappen kom i posten. Kjøpte fordelerlokk hos Sulland Toyota på Hamar en uke tidligere. Var litt stivt priset (rundt 1700kr), men fikk 15% eller 20% rabatt som "cred for at du holder en bil som det på veien".

 

IMG_6354.thumb.JPG.66efdf8887984d556dd5d1fa98316625.JPG

 

Godt innpakket:

IMG_6356.thumb.JPG.0b09a013e84447b15e0ae87957b37a3d.JPG

 

Nye pluggledninger:

IMG_6360.thumb.JPG.6ff28cf85620fb7ede7c8d4b10619ecf.JPG

 

Fordelerlokk. Gammelt til venstre, nytt til høyre.

IMG_6352.thumb.JPG.74a09e1158e3c1dc56dab4eb2046edea.JPGIMG_6353.thumb.JPG.c2fdb6c53962f860501ed15de71b94b7.JPG

 

Rotorarmen var glad for å bli byttet ut. Gammel til venstre her og.

IMG_6358.thumb.JPG.d364f288a8a54e78f01eb72550b6ff31.JPGIMG_6359.thumb.JPG.f57204f4078c8aaf81ce397b205c104c.JPG

 

Pakningen til fordeleren.

IMG_6357.thumb.JPG.f8fff7b7563e0dede0f8bf774dffa1db.JPG

 

Før jeg kunne installere de nye delene måtte jeg ta hånd om et problem jeg har utsatt.

Den ene gummigreia på den ene plugghetta(? kan ikke så mye om dette, så er det spørsmålstegn etter ord så er det fordi jeg ikke vet om det er riktig navn) satt igjen rundt pluggen og jeg klarte ikke å pelle den opp med flattrekker.

 

Slik skal den være:

IMG_6361.JPG.be54a7bb8293e79aa6fa0157afb9fe3b.JPG

 

slik var den: 

IMG_6362.JPG.7f3e319ab4fc309634b627dd2d98d1c6.JPG

 

Etter å ha prøvd med flattrekkere av diverse størrelser og innsett at nebbtangen ikke var lang nok så bestemte jeg meg for å prøve fiskelykken.

 

Fant frem fiskehatten

IMG_6363.JPG.73b8e00c4be818d796e6669850db63b5.JPG

 

og hektet av den ene spinneren, og som alltid når man håndterer hva som helst av fiskeutstyr så førte det til dette

 

IMG_6366.JPG.2cba41614ba8c14199aaa8a67c491ff9.JPG

 

Fikk festa kroken til et tynt tau og så var det bare å vente på napp

 

IMG_6367.JPG.b9e8756d38d468221d75383e4f328650.JPG

 

den bet ikke på, så forsøkte en annen metode

 

IMG_6368.JPG.c74e08f81b5fdccd283fdac47083876d.JPG

 

dette hjalp selvsagt heller ikke, så det endte med at jeg rev av fiskeutstyret. Fikk deretter en lys idè om å bruke en liten flattrekker med et hull på skaftet. Kjørte denne gjennom gummien og satte en annen trekker gjennom hullet for å få nok styrke til å vri den 90 grader rundt. Da fikk den tak og den kom endelig ut

 

IMG_6369.JPG.19f120398ef56365447869c3ec694672.JPG

 

 

Begynte dermed å ta ut fordeleren, rengjøre denne og sette alt sammen igjen.

Det er gummipakningen her som var dårlig og hadde ført til oljesøl rundt fordeleren. Denne minnet mer om ståltråd enn gummi og var temmelig morken.

Før rengjøring: 

'IMG_6370_LI.jpg.0bf44fdfdd7d42895303bcbd81ad49f4.jpg

IMG_6371.JPG.1c728b079002c96d86742b166ca9806e.JPG

''

Etter rengjøring (prickbort og malekost):

 

IMG_6374.JPG.8bbd6d2d3e5e1d60fdb5982757a6302b.JPGIMG_6373.JPG.3eea9ce853361f4ac95528961141b2ee.JPG¨'

IMG_6375.JPG.07b86006337b51d44d7e4134c1994bc3.JPG

 

Det ble rent nok for nå ihvertfall, så får vi se om drømmen om å rengjøre hele motorrommet i løpet av en vinter blir noe av. Da blir alt av skruer, slangeklemmer og liknende byttet samt motor ut og full nedvask før alle deler blir rengjort og gått over for å se om det behøves å bytte noe.

 

satte så alt tilbake igjen.

Denne slangen har jeg nevnt tidligere, og jeg er ingen fan av tilstanden på den, men den gjør jobben sin foreløpig.

 

IMG_6379.JPG.c02f280483c8c20cdc6c29e3a56f5379.JPG

 

 

Prøvde først å starte bilen uten hell, men da hadde jeg selvsagt glemt å koble til coilen.

Etter at det var rettet opp i så ble det slik:

 

IMG_6383.JPG.7d3e25b7376ebac85a02fd102c9a37f5.JPG

 

Den ekle blå slangen går til århundrets styggeste dumpventil. Liker ikke lyden i den heller, så den må nok vike etterhvert.

 

 

 

Tok bilen på jobb dagen etter, og den fungerte utmerket. Ikke et eneste feilslag, selv ikke da jeg dro den litt opp på turtall når den hadde kjørt seg varm. Det regnet selvsagt denne dagen, så vasken fra dagen før var til ingen nytte.

 

 

 

 

 

Har mens jeg har ventet på delene klargjort sommerhjulene for sesongen.

 

De fikk være med inn i dusjen hvor de fikk smake prickbort, P21S (blandet 1:2), korrosol, børster og rikelig med vann. Dekksider fikk seg også en skrubb med surfex 1:4

 

Dette var den felgen som var mest møkkete innvendig

IMG_6340.thumb.JPG.f3af2bfec578288c5a77b203fa139de1.JPGIMG_6328.thumb.JPG.e6354d4d2600d42d3401e0be3591df3f.JPGIMG_6331.thumb.JPG.2f72022f141c5b13cc12a16b4b95adbf.JPGIMG_6335.thumb.JPG.b3f44e4b9b935a4ce1503d50e3b98820.JPG

 

 

Korrosol fant litt på innsiden av felgene, men overraskende lite på utsiden.

 

Har også kjøpt meg Shinemate EP803 da jeg synes Rupes Nano er i dyreste laget.

Litt redd for roterende, men siden disse felgene er i ganske dårlig forfatning fra før så tenkte jeg at om jeg skulle gå gjennom lakken så er ikke det krise siden de blir byttet i løpet av et par sesonger uansett. De er pene langt ifra, men langt ifra pene.

 

Blir et lite bildedryss av felgpoleringen da det ikke er så mye å si om hvert bilde.

 

IMG_6346.thumb.JPG.acde90906e4e72bf84e252b34a78d1bf.JPGIMG_6351.thumb.JPG.44a34f85dd1e2108b115cb637bf9618d.JPGIMG_6395.JPG.c79003a319688e52cf8580245fd434c0.JPGIMG_6396.JPG.17ac3fa597407a0bb0b1bba7c3bd8511.JPGIMG_6398.JPG.6b5838cdac9a06ec3410b565671c9ccb.JPG

30954263_10156147025871422_2122796355_o.thumb.jpg.6186a9a38e124998af6dd4c593bbe3e8.jpg

IMG_6404.JPG.a72a5f174c025bdcc08b4c54977af7c1.JPGIMG_6407.JPG.d312dbe707e40937b343659722b0a086.JPGIMG_6434.JPG.23842d150c32ccec30338db77aada629.JPGIMG_6436.JPG.ef00404e32aa4b9d675e941ccb68cb82.JPGIMG_6437.JPG.b6b32cdbd40427a9048b6329a95212da.JPGIMG_6439.JPG.e58163c6d2ee2c07bf444a854e3245a0.JPGIMG_6440.JPG.b380387c83bd5483b48dda62223cb9d4.JPG

og der spratt den helt plutselig av, ja. Ikke fikk jeg den på igjen heller. Men som sagt, felgene er ikke pene fra før.

 

Dro også gjennom lakken et sted. På den kanten mot dekket litt til venstre for eiken.

Kjørte nok litt for hardt på med hardeste pute i kittet og Scholl S2

 

IMG_6401.JPG.49b8222ca0ce70cd3803ec091c4b4c59.JPG

 

 

Beskyttelsen falt på GTechniq C5. Fornøyd med rutecoatingen så ble denne nå. IMG_6442.JPG.3ee1916eadd569dc1b6ba1b62aaded5c.JPG

 

 

Ferdig coatet felg klar for dekkfornyer

 

 

IMG_6476.JPG.52dfab727101723421a900c65587d0e3.JPG

 

før avtørking av Pneu:

IMG_6477.JPG.fbc0dc885e21def4cccc3585dfbc0e03.JPG

 

Behandlet og ubehandlet dekk

IMG_6478.JPG.6eb1709144575472a0fbff2e5b06550f.JPG

 

 

Er også to forskjellige dekk på bilen. Valgte å gå for mønsteret nærmest kameraet bak og de andre foran.

 

225/35-18 er dimensjonene

IMG_6480.JPG.c56e49fa9171faac686f854dd0709867.JPG

 

 

 

 

Da gjensto det bare å få de på bilen.

 

Grunnet lav bil og de helsikkes sideskjørtene så er jeg avhengig av litt hjelp for å få jekket opp bilen. 

IMG_6450.JPG.5ce4bed49af875c3d442273f7fa9b954.JPG

IMG_6452.JPG.0664e7367560e9edfa043c5b1788f51b.JPGIMG_6454.JPG.9691aa6dfb5e614a9528b0b430069f92.JPG

 

Her var det ganske skittent

 

IMG_6455.JPG.964b27142f76d26e254e3049651a6eff.JPG

 

På med Prickbort

 

IMG_6459.JPG.48b2c1d6c4bdfb1bd90d98b089bc3f48.JPG

 

Deretter Surfex

 

IMG_6464.JPG.85e17161b3a39cfbb644e66d2f6cad52.JPG

 

Og så litt børsting med børste fra Vikan før høyttrykksspyling

 

IMG_6470.JPG.99d94a9d5c19b8b8d141d46f727dc986.JPG

 

Lite visste jeg at coiloversa var grønne.

Tein Superstreet for den som måtte lure.

IMG_6472.JPG.5012519f9694664be8bf2095c2c4991f.JPG

 

Påførte litt Owatrol Polytrol på plasten

 

IMG_6474.JPG.8db32aa70581581e5d2e0a2eabe830a0.JPG

 

 

På med hjul, skrudd til med riktig moment (103nm) før det var bakhjulene sin tur.

 

IMG_6483.JPG.7cefedac985e18c8929cce92597161d3.JPG

 

Samme prosedyre der

 

IMG_6484.JPG.6d606aab3bf29e62fa8a19664bf669b4.JPG

 

IMG_6487.JPG.87a2d23f30ecbf7d15a64c998e3aa2e8.JPG

 

IMG_6488.JPG.de1d51205f00deb803425258e3fc6813.JPG

 

 

Mens jeg var bakpå der tenkte jeg å ta en titt på eksosen. Den har en voldsom "rattle" på tomgang som jeg gjerne vil bli kvitt.

Sitter Blitz Nur Spec eksosstuss på bilen og denne kommer med en innvendig lyddemper.

 

Forsøkte først å stramme bolten, men den lot seg ikke rikke.

Tok derfor ut lyddemperen for å se om det kanskje var like greit å kjøre uten.

 

IMG_6489.JPG.8a718e6ef862f3172a24e394b067257d.JPGIMG_6490.JPG.de63d92f61c9d5f210e8b7a2f148361d.JPG

 

Det var det IKKE. Var voldsomt til bråk. Sikkert noen her som hadde syntes det var kjempetøft, men jeg har ikke som mål å lage mest mulig bråk og ståhei. Bor tross alt andre rundt her også.

Valgte derfor å sette tilbake lyddemperen og se om det løste seg ved å skru den inn på nytt, men niks.

 

Fant fram siste rest av spinneren jeg hadde ødelagt tidligere og kilte denne "skåla" mellom lyddemperen og resten. Det løste problemet enn så lenge. Mulig den vibrerer ut etterhvert, men det får vi se.

 

Et raskt søk på nettet viser at jeg ikke er den eneste som sliter med dette på dette anlegget.

 

IMG_6491.JPG.940ace36358d1b3ab04b42169c7feeb4.JPG

 

 

Nå som felgene var rene og nycoatede kunne ikke resten av bilen være noe dårligere, så da ble det en rask wash&wax.

 

IMG_6494.JPG.aefc32926de61d1dfa6e82e6c8c3e120.JPG

 

 

På dette bildet ser jeg ut som en kjempe, og det er det ikke ofte jeg gjør med mine 177cm på strømpelesten.

Joggebukse og eldgamle DC-sko gjør susen når man driver med kjemikalier.

IMG_6495.JPG.0816e50fa5d575ef94f7ae2d23d2e3ff.JPGIMG_6496.JPG.85570f6712091ec88b9b1bb84edcd566.JPG

 

Spyler med billigspyler fra Black&Decker. Utrolig dårlig vannmengde, men rørene er så tynne at det ikke gjør noen forskjell med dyr spyler.

IMG_6497.JPG.fb64e509ecc7007220650972e5860def.JPG

 

 

Tørke,tørke,tørke. GTechniq tørkehåndkle, blått med rød søm fra Bilnerden.

IMG_6499.JPG.04deb95aaf9b5182dd10726023d6eaee.JPG

IMG_6500.JPG.35025a5f1c68035c206c1597395c83ba.JPG

 

Vokset med Shield:

IMG_6504.JPG.197fb707ab3b8dc13a62b8c323104c62.JPG

 

 

 

 

 

 

Er så heldig å ha en far med bilinteresse, så i helgen kjørte jeg han til stedet hvor hans bil sto vinterlagret så han fikk hentet ut sin sommerbil.

 

IMG_6389_LI.jpg.473db99bebb61d209501597cf18ad6b9.jpgIMG_6390_LI.jpg.b5c79708729392b4c5dd398e18354896.jpg

IMG_6392_LI.jpg.2973d4e2da979bd3b0e99b2a150b8ea4.jpg1291421240_IMG_6391_LI(2).jpg.16de2c0b514424240752db438342c7f4.jpg

 

 

Takk for titten.

Skal prøve å få tatt noen bedre bilder av Toyotaen en dag det er finvær også.

 

Har kjøpt meget Canon 50mm objektiv + et Sigma 70mm makro-objektiv så får vi se om det ikke dukker opp litt penere bilder etterhvert.

 

 

 

 

 

Endret av SimnS
  • Liker 8
  • DCN Poeng 5

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro lesing! "Kebab, sushi og lasagne" :D

 

Ellers, håper ikke du (eller andre) benytter dusjen til kroppslig vask. I så fall vil du angre på at du benyttet korrosoll der inne :shocking2: that shit stinks!

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Klykken skrev:

Moro lesing! "Kebab, sushi og lasagne" :D

 

Ellers, håper ikke du (eller andre) benytter dusjen til kroppslig vask. I så fall vil du angre på at du benyttet korrosoll der inne :shocking2: that shit stinks!

Var redd updaten var litt for lang. Hyggelig at du likte det. Matrettene var et liten homage til han som kjøpte personlig skilt med TACO. Kunne legge ut bilder av bilen hvis jeg fjernet skiltnummer, så da ble det slik.

 

Dusjen står i kjelleren og er sjelden i bruk, men  brukte mye vann og luftet litt og kjente lite til det i etterkant. Det er faktisk flasken med P21S som sto der som luktet mest. Og Korrosol lukter godteri sammenliknet med Iron-X :D 

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikaeljack

Digger denne tråden! Følger denne! 

Har nylig arvet en 2004 Yaris T-sport etter å ha eid min første 1997 1.8 Celica T20. Sikler etter GT4, og denne tråden gjør det ikke noe bedre 🤣 Vurderer å importere i løpet av året... 🤔

Endret av Mikaeljack
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Mikaeljack skrev:

Digger denne tråden! Følger denne! 

Har nylig arvet en 2004 Yaris T-sport etter å ha eid min første 1997 1.8 Celica T20. Sikler etter GT4, og denne tråden gjør det ikke noe bedre 🤣 Vurderer å importere i løpet av året... 🤔

Hvordan synes du Yaris-en er? Er ikke store motoren, men er heller ikke store bilen. Har selv tittet en del på Finn.no på Corolla T-sport da jeg synes de er ganske fine, men endte på Celica. Hvis du en gang finner ut at du skal kjøpe så finn en som er i så bra mekanisk stand som mulig, spesielt hvis du har tenkt å holde den original. Deleprisene hos Toyota Norge er jo helt borti natta hvis du spør meg. Og av eksteriør så er det nesten ikke å få tak i noe som helst.

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...