Jump to content
Sign in to follow this  
Reidar

S&S Scand 9200 Dynamic

Recommended Posts

Reidar

Da har jeg hatt enda en jobb som det har blitt litt bilder av. Denne gangen skal vi til det maritime og objektet for pleie denne gangen er en 2001 Scand 9200 Dynamic.

Nåværende eier har hatt denne i mange år og det tekniske er tipp topp men etter at første eier har bare brukt den og satset lite på vedlikehold, hvertfall kosmetisk har det satt sine spor.

Det var derfor nå på tide å rydde litt i gammel moro og få et lite løft og litt beskyttelse før sesongen.

 

Båten ble satt i et telt for anledningen.

Begynner med noen bilder før oppstart og vask.

 

_DSC0595.jpg

 

_DSC0596.jpg

 

_DSC0597.jpg

 

_DSC0598.jpg

 

_DSC0599.jpg

 

_DSC0600.jpg

 

_DSC0601.jpg

 

_DSC0602.jpg

 

_DSC0603.jpg

 

_DSC0604.jpg

 

_DSC0607.jpg

 

_DSC0609.jpg

 

_DSC0610.jpg

 

_DSC0610.jpg

 

_DSC0612.jpg

 

_DSC0613.jpg

 

_DSC0614.jpg

 

_DSC0615.jpg

 

_DSC0617.jpg

 

_DSC0618.jpg

 

Båten har mye grovere riper og slitasje som det ikke er mulig å gjøre noe med uten å slipe, fylling av gelcoat osv, men eier ønsket et generelt løft og noe beskyttelse før sesongen.

Begynte med å demontere teak plater på badeplatformen som også hadde behov for litt rengjøring og stell.

 

_DSC0620.jpg

 

_DSC0621.jpg

 

_DSC0622.jpg

 

Så var det å starte med vasken. Båten var full av støv etter å ha stått inne i hallen gjennom vinteren samt diverse skitt rundt om. Hele båten ble dynket i en blanding av Surfex HD 1:10 og Powerwash. Dette fikk virke ca 10 minutter før avspyling.

 

_DSC0623.jpg

 

_DSC0624.jpg

 

_DSC0625.jpg

 

Etter avspyling var det håndvask for tur. Carpro Reset såpe i bøtta og Meguiars washmit til vaskeredskap. Etter ny avspyling fikk båten lufttørke til neste dag.

 

_DSC0626.jpg

 

_DSC0627.jpg

 

Teak platene på badeplatformen fikk samme avfetting som båten og skrubbet og spylt i flere omganger til ønsket resultat var oppnådd. Fikk ut mye skitt av treverket her.

 

_DSC0628.jpg

 

_DSC0629.jpg

 

_DSC0630.jpg

 

_DSC0631.jpg

 

_DSC0632.jpg

 

Platene måtte så få litt beskyttelse og valget her ble Gtechniq D1, lagt i 3 lag.

Dette produktet farger ikke treverket men gir en strålende beskyttelse og vannskrekk.

 

_DSC0640.jpg

 

_DSC0641.jpg

 

_DSC0642.jpg

 

_DSC0644.jpg

 

Så var det tid for å brette opp armene og begynne på rubbing av skroget. Testet noen kombinasjoner men endte opp med roterende maskin ladet med ull og Menzerna FG400. De 2-3 meterne bakerst på båten var mest oksidert og krevde 4-5 runder for jeg sa meg fornøyd. Resten av skroget ble gradvis bedre jo lengre frem jeg kom og krevde også mindre innsats.

Lar bildene tale for seg selv.

 

_DSC0633.jpg

 

_DSC0634.jpg

 

_DSC0635.jpg

 

_DSC0636.jpg

 

_DSC0637.jpg

 

_DSC0638.jpg

 

_DSC0639.jpg

 

_DSC0786.jpg

 

_DSC0787.jpg

 

_DSC0788.jpg

 

_DSC0881.jpg

 

_DSC0882.jpg

 

_DSC0883.jpg

 

_DSC0884.jpg

 

_DSC0885.jpg

 

_DSC0886.jpg

 

_DSC0887.jpg

 

_DSC0888.jpg

 

_DSC0889.jpg

 

_DSC0892.jpg

 

_DSC0893.jpg

 

Med grovsteget unnagjort var det nå mye kjørespor over hele skroget og en finsteg måtte til for å få en akseptabel finish.

Endte da opp med Rupes maskiner med gul pad og Carpro Essence. Først en runde med Monopol silikonfjerner.

 

_DSC0894.jpg

 

_DSC0895.jpg

 

Finish før

 

_DSC0897.jpg

 

Etter

 

_DSC0896.jpg

 

Det ble også et betydelig løft i glansen med Carpro Essence.

 

_DSC0898.jpg

 

_DSC0899.jpg

 

_DSC0900.jpg

 

_DSC0901.jpg

 

Beskyttelse for skroget og resten av båten ble Swissvax Infusion.

 

_DSC0902.jpg

 

_DSC0904.jpg

 

_DSC0905.jpg

 

Skroget var nå unnagjort og bunnstoff kunne legges uten at jeg var i veien. Neste "panel" ut var hekken og badeplatformen som var det mest slitte på hele båten da den ligger med sola mot hekken hele sommeren i havna. Her ble det også kjørt mange runder for å få bort oksidert gelcoat og få frem en akseptabel finish. Luftegitter, diverse beslag, badestige og dreggfeste ble også demontert for å komme til overalt.

 

_DSC0906.jpg

 

_DSC0907.jpg

 

_DSC0917.jpg

 

Etter finsteg og montering av alt som var demontert så det slik ut.

 

_DSC0919.jpg

 

_DSC0920.jpg

 

Så var det bare å begynnne på overbygget. Her var det også veldig oksidert men vises ikke på samme måte når det er hvitt så her ble det kjørt ett steg med Rupes maskiner ladet med grønn pad og Menzerna FG400. Dette ryddet bra opp i oksidering og fikk frem igjen glansen. Også her ble det demontert fester for kalesje og luftegitter for å komme til overalt.

 

_DSC0908.jpg

 

_DSC0909.jpg

 

_DSC0910.jpg

 

_DSC0911.jpg

 

_DSC0912.jpg

 

_DSC0913.jpg

 

_DSC0915.jpg

 

_DSC0916.jpg

 

_DSC0918.jpg

 

_DSC0921.jpg

 

_DSC0922.jpg

 

_DSC0923.jpg

 

_DSC0924.jpg

 

_DSC0925.jpg

 

_DSC0926.jpg

 

Med ferdig polert og vokset overbygg var det bare små detaljer igjen for å få en helhet i jobben. En liten detalj som trekte helhetsinntrykket veldig ned var fendelist. Denne var både møkkete og ganske solbleket. Her prøvde jeg mange ulike metoder med vask og skrubb osv men ikke noe gav ønsket resultat så da dro jeg like godt frem roterende maskin igjen med noen godt brukte små pads jeg hadde liggende, Menzerna FG400 og kjørte på. Veldig tidkrevende men gav absolutt resultater. Fenderlist ble også satt inn med voks.

 

_DSC0927.jpg

 

_DSC0928.jpg

 

_DSC0929.jpg

 

_DSC0950.jpg

 

Til slutt lå det et par fendere på dekk som ikke matchet resten av båten lengre så disse måtte også få litt omsorg :) 

 

_DSC0930.jpg

 

Da var båten omsider ferdig og det var klart for sjøsetting.

 

_DSC0951.jpg

 

_DSC0952.jpg

 

_DSC0953.jpg

 

_DSC0954.jpg

 

_DSC0955.jpg

 

_DSC0956.jpg

 

_DSC0957.jpg

 

_DSC0958.jpg

 

_DSC0959.jpg

 

_DSC0960.jpg

 

_DSC0961.jpg

 

_DSC0962.jpg

 

_DSC0963.jpg

 

_DSC0964.jpg

 

_DSC0965.jpg

 

_DSC0966.jpg

 

_DSC0967.jpg

 

_DSC0967.jpg

 

_DSC0969.jpg

 

_DSC0970.jpg

 

_DSC0971.jpg

 

_DSC0972.jpg

 

_DSC0973.jpg

 

_DSC0974.jpg

 

_DSC0975.jpg

 

 

 

Tidsforbruk ble 102 timer.

 

Takk for titten :) 

 

 

BILDER TILLATES IKKE BRUKT UTEN FORFATTERS SAMTYKKE!

 

 

Edited by Reidar
  • Like 1
  • DCN Point 79

Share this post


Link to post
Share on other sites
dizapear

Helt rått! Kul båt Arendals stolteste båtbyggeri!

Share this post


Link to post
Share on other sites
tiny

Dette, dette.... har ikke ord. Båten gikk jo fra å se ut som noe man får slengt etter seg, til å se ut som nyeste og dyreste glisete i havna :) Bra jobbet.

 

På båt, er det mer å ta av dere enn på bil og er det håpløst å kjøre grovsteg med DA ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Robin S

Du har tolmodighet å skillz! Det er det ingen tvil om. Hver jobb du gjør er helt utrolig godt gjennomført. :thumbs:

Share this post


Link to post
Share on other sites
605

Fantastisk bra jobb, på en flott båt! 102 timer sier jo sitt om hvilken jobb dette er!

 Jeg ser nå at jeg skal fortsette å polere min båt hvert år, vår og høst, ikke sluntre unna.. 

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Megajobb med mega resultat. Meget bra! :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Johans

Applaus! 

Vet litt hvilken omfattende jobb dette er, og jeg ser du virkelig har stått på. Bikket hundre timer, enorm jobb og ett fantastisk resultat! 

Som tiny lengre opp her sa, gikk jo fra den slitern til den flotteste av dem alle :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Audi S8

For et herlig stykke arbeid du he lakt ned her, rett å slett imponert over det du har gjort her :) cred!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Conkey

Hall of fame kandidat denne her synes jeg. 102 timer! Imponert over alt


  • DCN Point 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pusene

Lekkert arbeid på en båt de fleste ville hoppet over på Finn med utseende som var. Godt noen så perlen som lå under, og fant mannen som kunne få den frem! Imponerende arbeid!

Share this post


Link to post
Share on other sites
dj john

Fantastisk jobb av deg..en jeg hjalp med en bmw x3 denne uken ble så fornøyd at han insisterer at jeg skal polere båten hans også:wacko:men jeg har aldri polert båt før så veldig fint av deg å lage en s&s slik at jeg kan tenke litt på det:lol:.Cred:thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
AppelsinSkall

Jeg har polert båt i flere år, og det her var virkelig en bragd!! Nydelig jobb og kjempe bra dokumentert!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alfaduden

Jeg har også bare med å bøye meg i støvet! Dette var et kjempeløft og jeg vet alt om hvor mye arbeid dette er.

 

Hva gjorde du med de ruglete flatene? Her er det mange som går i fella og polerer og vokser. Da blir det en kjempejobb med å fjerne gamle polishrester og farlig å gå på dekk!

 

HOF kanidat helt klart! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reidar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen ☺

Områder med antiskli ble ikke polert eller vokset da dette vil bli fryktelig glatt og en solid jobb med å få bort polish rester.

Edited by Reidar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...