Jump to content
Sign in to follow this  
EbbeJ

Detail: Porsche 964 Turbo

Recommended Posts

EbbeJ

PORSCHE 911 TURBO (964)


DSC_2835-Edit_zpszvnttbcb.jpg

 

 

Hej folkens :)

 

Beklager at I må læse lidt dansk, men håber at det går :)


Efter lidt planlægning, blev der plads i programmet til at få denne klassiske Porsche 964 Turbo givet en god omgang bilpleje. Min tid var noget presset, men heldigvis bed Lars fra Sonax Service i Horsens på krogen, da jeg spurgte om han havde tid og lyst til at assistere på sådan en sag fra Zuffenhausen. 

Her billeder før behandling:

 

DSC_2126_zpsouhlzht6.jpg
DSC_2125_zpswkgf59j0.jpg
DSC_2124_zpsd7r4wofy.jpg
DSC_2123_zps12depamo.jpg
DSC_2128_zpsltv7pstu.jpg
DSC_2135_zpsceepvauq.jpg
DSC_2130_zpsovisuzak.jpg
DSC_2132_zpskzjvqjt5.jpg
DSC_2133_zpssfrdju4t.jpg
DSC_2144_zpspkuy7pyf.jpg
DSC_2142_zpshtm1jcoi.jpg
DSC_2152_zpsdv4rl0vh.jpg
DSC_2147_zpsphnlckiu.jpg
DSC_2167_zpsvf6n4rlj.jpg
DSC_2164_zpszljr4hiu.jpg
DSC_2145_zps8drvodpv.jpg
DSC_2168_zpsdtknzjqw.jpg
DSC_2225_zpscbtpyztg.jpg
DSC_2231_zps4dhnlma8.jpg
DSC_2236_zpsxuezrsv9.jpg
DSC_2241_zpszeklfngv.jpg
DSC_2243_zpsvlcy3m8v.jpg
DSC_2238_zpsvyxjmanj.jpg

 

Den første dag gik med vask, afrensning samt behandling af interiør. Den var ikke voldsomt beskidt, men der havde akkumuleret sig et jævn mængde vejfilm, skidt, snavs, fluer og hvad der ellers kan forventes af en bil som kører i Danmark.


FÆLGE OG UNDERVOGN

Som altid begyndte jeg med at efterse hjul og skærmkasser, som virkeligt trængte til en kærlig hånd. Især bagsiden af fælgene var beskidte.
Det er afgørende, at passe på materialet når man “plejer” biler, ellers må man jo sige, at hele idéen går fløjten. Derfor blev Sonax’ syrefri fælgrens benyttet til fælgene. Forinden var skærmkasser skyllet ned med varmt vand, men fælgene var helt tørre - skyller man fælgene forinden, vil resultatet blot være, at man fortynder fælgrensen og dermed forringes dennes effekt. 
Fælgrensen er i sig selv ikke aggressiv over for overfladen, så ingen problemer. 

Skærmkasserne blev affedtet med MultiStar, en skånsom APC ligeledes fra Sonax, og de fik lov til at stå et par minutter for at bløde skidtet lidt op, inden at de fik turen med en børste. 

Efter at have virket lidt, blev fælgrensen bearbejdet, og disse samt skærmkasser blev afskyllet grundigt. 

Her billeder fra processen:

 

DSC_2184_zpsgjpefsop.jpg
DSC_2185_zpskzmhrefn.jpg
DSC_2197_zps1inqamuz.jpg
DSC_2195_zpsqpavewgr.jpg
DSC_2194_zpsdsvwzdoe.jpg
DSC_2199_zpsvzt93mjm.jpg
DSC_2200_zpsewyxzram.jpg
DSC_2202_zpsfjzdxael.jpg
DSC_2204_zpsnhqlge3d.jpg
DSC_2203_zpsjbyctt0x.jpg
DSC_2205_zps9qtcfrcq.jpg
DSC_2206_zpsdrse0l6q.jpg
DSC_2211_zpse6qnbtxi.jpg

 

HÅNDVASK

Inden man påbegynder en større lakbehandling, som vi dette tilfælde, er det helt afgørende at alle overflader som skal poleres og beskyttes, er helt rene. Snavs, tjærepletter, rester fra insekter osv. kan ganske enkelt spolere resultatet. Får polerskive, klud, eller hvad man nu benytter på overfladen, fat i så meget som et sandkorn, sætter det tydelige spor i lakken. Derfor er det en sirlig omgang, når vi taler om større “details”.

Indledningsvist blev bilen sprøjtet ind i forvaskemiddel fra ValetPRO via en pumpeforstøver af flere omgange. Det er med til at opløse skidt og snavs, hvilket gør, at langt størstedelen blot kan skylles væk inden håndvasken. 

Efter en grundig afskylning af snavs og forvaskemiddel, var det tid til håndvasken. Forinden var emblemer, detaljer, lister mv. blevet “penslet” ned, for at fjerne eventuelle ophobninger af skidt. 
Det tager lidt tid, da man i 90’erne ikke sparede på hverken detaljer eller lister ;)

Bilen blev vasket ned med en kraftig blanding af Sonax Glansshampoo, microfiberhandske, 2 spande med grit-guards og hele pibetøjet. Oppe fra og ned. Og naturligvis en afskylning samt aftørring til sidst.

Billeder:

 

DSC_2273_zpsjqb7bpy3.jpg
DSC_2263_zpsu6bkccmp.jpg
DSC_2267_zpsogdtjvun.jpg
DSC_2270_zpscfp6rw1a.jpg
DSC_2249_zpsecw6zhnm.jpg
DSC_2279_zpsdjtvuzts.jpg
DSC_2295_zpszr0sgfrm.jpg
DSC_2299_zpsbhgg02xl.jpg
DSC_2285_zpsvc8mczjj.jpg
DSC_2286_zpspnblrqnm.jpg
DSC_2300_zps4nczjrzf.jpg
DSC_2306_zpsmykmpk9i.jpg
DSC_2310_zps4scngod7.jpg
DSC_2316_zpskuwtyy5b.jpg
DSC_2313_zpsk4x2icut.jpg
DSC_2323_zpsxeuhyx9b.jpg
DSC_2322_zpsqzuohtj2.jpg
DSC_2329_zps9g24z2dg.jpg
DSC_2324_zpsvadam6jt.jpg
DSC_2345_zpsyradaloo.jpg
DSC_2355_zpsrxxqhljs.jpg
DSC_2367_zpstmyodymi.jpg
DSC_2362_zpsqsyinvma.jpg

 

AFRENSNING

Håndvasken fjerner rigtigt meget løstsiddende skidt, men efterlader typisk en del lidt mere fastsiddende og knapt så iøjenfaldende skidt og tjærepletter. Derfor var det næste punkt på dagsordenen. Der var ikke store mængder tjære på bilen, men den havde meget godt af en omgang afrensning med clay, eller klargøringsler som det også bliver kaldt. Mit bud er, at den havde fået en let “salgsklargøring” inden den var landet ved den nye ejer, hvilket også kunne forklare den ret voldsomme mængde hologrammer, såvel som polermiddelsresterne hist og pist. 

Der blev brugt Swissvax Car Bath shampoo som “smøremiddel” til clay, da denne ikke efterlader glansmiddel eller lign. på lakken. 

DSC_2396_zpstxlenmgq.jpg
DSC_2373_zpspshj1dby.jpg
DSC_2406_zpsjqmkdsrq.jpg
DSC_2419_zps3bapahyi.jpg


INTERIØR

I bedste 90’er stil var den udstyret med hvidt læder, som trods lidt patina, var i meget fornuftig stand. Den blev først støvsuget efter alle kunstens regler og fik derefter renset såvel som beskyttet sæderne. Bundmåtter blev renset i bund, da den hvide farve havde taget ret meget imod snavs fra fodtøj.

Billeder inden behandling:
DSC_2430_zpsytviwapx.jpg
DSC_2427_zpsppd8ulwo.jpg
DSC_2429_zpsneac7qyr.jpg


Rens at tæpper:
DSC_2435_zpsimuuidbu.jpg

Færdigt resultat:
DSC_2929_zpsgsklzqh0.jpg


LAKBEHANDLING

Dagen efter mødte Lars op, klar til kamp. Efter en fornuftig omgang morgenkaffe, gik vi igang med bilen. Først blev alt målt med Defelsko lagtykkelsesmålere, metal såvel som plastik for, at give indblik i hvad vi havde at arbejde med, og hvor der kunne opstå problemer. Biler af denne alder er oftest lakeret helt om eller som minimum er diverse felter malet. 
Forskellige laktyper og blandinger af disse kan resultere i varierende hårdhed, hvilket gør, at lakken responderer forskelligt på poleringen.

De ældre Porscher af denne type, har typisk en relativt blød lak, hvor ridser fjernes meget nemt med nutidens avancerede polermidler. Det betyder, at hvis man angriber lakken for aggressivt, med for groft et polermiddel, fjerner man egentlig mere lak end nødvendigt, hvilket hverken er et plus for bilplejeren, bilen eller ejeren af denne. 
Omlakerede felter kan derfor betyde, at arbejdsprocessen skal gribes anderledes an, når et godt resultat skal opnåes. Resultatet skal derfor altid afstemmes i forhold til såvel bilens stand og lakkens type. 

Den originale lak på Porschen var som sagt aldeles blød og let at fjerne ridser i, men da f.eks. fronthjelmen var omlakeret, sikkert på grund af stenslag, responderede denne noget anderledes. Hvis ikke man har blik for variationen i arbejdsprocessen, og blot tilgår arbejdet mere rutinepræget, dvs. man f.eks. benytter samme produktkombination uanset lakkens alder, stand osv. så kan resultatet være uønskværdigt.

De uoriginale, omlakerede, felter var generelt set væsentligt hårdere end Porsches originale lak. Derfor skiftede vi konstant mellem produkterne og puder såvel som teknik. Det meste grovere arbejde på de omlakerede flader blev håndteret med Sonax CutMax hvorimod det grovere arbejde på den originale lak, blev udført med Sonax EX, begge via microfiber polerskiver på Rupes Dual-Action polermaskiner. Til sidst blev finish poleret med PerfectFinish via Sonax' sorte finishing skumpude og Rupes polermaskiner. 

Løbende under poleringen blev lakken afrenset for at kontrollere resultatet. De fleste polermidler efterlade en form for olie eller fedt på overfladen af lakken. Dette kan være med til at gemme det virkelige resultat, så grundigt afrensning af lakkens med alkoholbaserede produkter, er helt afgørende, hvis man vil være sikker på, at det er det “virkelige” resultat, at man betragter. 

Jeg benytter altid lidt forskelligt til processen, og lakken blev derfor løbende afrenset med Carpro Eraser, siliconefjerner og Sonax Finish-Control. 

Inden forsegling af lak blev den igen afrenset, for igen at kontrollere resultatet, men ligeledes for, at være sikker på, at der ikke var noget fedt tilbage på lakken. Fedt- og olierester på lakken kan forringe lakforseglingens hæfteevne og dermed holdbarhed, så det gælder om at være grundig og systematisk. Valget af forsegler faldte på Sonax Polymer Netshield. 

Inspektion af lak: 
DSC_2439_zpscfsefuyx.jpg
DSC_2442_zpsioke6rro.jpg
DSC_2447_zps8bn8qlq1.jpg


Testspot samt afdækning af lister m.v.:
DSC_2456_zps8xvlstlm.jpg
DSC_2458_zpshtmkaypu.jpg

 

Polering af fronthjelm:
DSC_2465_zpsd6amxymh.jpg
DSC_2460_zpsr1jay6uj.jpg
DSC_2470_zpsvaaqlznb.jpg
DSC_2480_zpsdxrxftyp.jpg
DSC_2471_zpsizlh7kwf.jpg


Øvrige billeder fra poleringen:
DSC_2483_zpsy1brvylk.jpg
DSC_2485_zpsz792b8kk.jpg
DSC_2489_zps2vrvn8eo.jpg
DSC_2504_zpsybjs9lmo.jpg
DSC_2491_zpsybpc4989.jpg
DSC_2515_zpsopthsakx.jpg
DSC_2518_zpsla7ec3ry.jpg
DSC_2523_zpskgoqvukp.jpg
DSC_2522_zpspoxexqjo.jpg
DSC_2526_zpsvppnqxiu.jpg
DSC_2547_zps1oynfoxm.jpg
DSC_2553_zpse7lbgpyh.jpg
DSC_2589_zps91qjpfoh.jpg
DSC_2602_zpsvqbqrajd.jpg
DSC_2597_zpsheyq17aj.jpg
DSC_2618_zps8dyr2swo.jpg
DSC_2619_zpsr2y6aap4.jpg
DSC_2624_zpss0yzlav6.jpg
DSC_2643_zpswdsbnkdc.jpg
DSC_2675_zpsayjjawpw.jpg
DSC_2676_zps2hneg7e1.jpg
DSC_2665_zps3vqubemw.jpg
DSC_2659_zpsukeohxdi.jpg
DSC_2685_zps9vgvihmo.jpg
DSC_2693_zps6xfxnk3b.jpg
DSC_2700_zpseymbgosi.jpg
DSC_2724_zpsup3gvftb.jpg
DSC_2739_zps8vnheoaj.jpg

DSC_2715_zpsra5srvlb.jpg
DSC_2746_zpsrmudatmw.jpg
DSC_2753_zps8efmcjcf.jpg
DSC_2764_zps6gadyvgn.jpg
DSC_2763_zpspdqhlkpr.jpg
DSC_2762_zpslidgmdtu.jpg
DSC_2766_zpsawliukdq.jpg
DSC_2780_zps0x0tw3ci.jpg
DSC_2781_zpsuape6sxp.jpg


LAKBESKYTTELSE

Igennem et års tid har jeg kørt test på Sonax Polymer Netshield og har oplevet mere end de 6 måneders holdbarhed som Sonax påstår, hvilket må siges at validere produktet. 
Forsegleren tilfører ikke så meget til overfladen visuelt, en smule glans og lidt mere farvegengivelse, men ikke meget hokus-pokus. Så, det flotte resultat skal hentes i poleringen af lakken forinden forseglingen. Påføringen er relativt lige ud af landevejen - det påsprøjtes en applikatorsvamp, fordeles hurtigt men forsigtigt ud på overfalden, og tørres af hurtigt derefter, inden det når at tørre op. 

Plastiklister, kunststof osv. kan ligeledes behandles. Det gør det noget lettere for brugeren, da man ikke skal afdække disse forinden. Samtidigt med, giver man disse samme afvisende egenskaber som det øvrige af bilens overflade. Vinyl kan også behandles, med som tilfældet med lakken, skal man ikke forvente meget forvandling; forseglingens egenskaber er mere rettet imod at afvise skidt og være selvrensende, i stedet for at tilføre noget “uvirkeligt”. 

Påføring af lakforsegler tog os en god halv times tid, hvor én mand påførte og en anden tørrede af. 
Påføring af forsegler:
DSC_2787_zps1sf5yrya.jpg


Behandling af vinyl på hækvinge:
DSC_2782_zpsca4zusu2.jpg
DSC_2784_zpsn46lrpko.jpg


Resultat:
DSC_2792-Edit_zps8koggjer.jpg
DSC_2805_zpsoqfcvyea.jpg
DSC_2810_zpsu1sgd9js.jpg
DSC_2792-Edit_zpspcuwdjnk.jpg
DSC_2814_zpsrenqpmim.jpg
DSC_2804_zpsuuuughly.jpg
DSC_2803-Edit_zpsvggyx5lu.jpg
DSC_2823_zpsghckzjn0.jpg
DSC_2826-Edit_zpscjipdiz2.jpg
DSC_2816_zps3pnbrmvq.jpg
DSC_2832_zpswfwkgtwf.jpg
DSC_2835-Edit_zpszvnttbcb.jpg
DSC_2839-Edit_zpsaerzzkic.jpg
DSC_2842-Edit_zps0644dhbq.jpg
DSC_2859_zpsv9ejtl9l.jpg
DSC_2847_zpsk5vcw3l2.jpg
DSC_2852_zpsles5cg2o.jpg
DSC_2860_zps36wcqsts.jpg
DSC_2865_zpshyo1h1sd.jpg
DSC_2880_zps3exkzhln.jpg
DSC_2902_zpszkztoanq.jpg
DSC_2888_zpsg0omykp6.jpg
DSC_2899_zpshfrqdp5j.jpg
DSC_2910-Edit_zpsk5s9ygw0.jpg
DSC_2913-Edit_zpshsu63raq.jpg


Kunden var overordentligt glad, og troede forinden ikke, at det var muligt at hente så meget ved en kosmetisk behandling af bilen. Bilen blev sat tilsalg kort tid derefter, og køberen’s rådgiver, som kyndigt inspicerede bilen, var sikker på, at hele bilen var nyligt omlakeret, pga. det finish den havde. Det var jo som beskrevet ikke tilfældet, så det er såvel Lars som jeg haft en del sjov med. 

Igen tak til Lars for assistancen! Og tak til Marc for at skyde lidt billeder, når mine hænder var dyppet i polermiddel eller autoshampoo ;)

 

Tak for kigget!

 

Venligst,

 

Ebbe Jørgensen

  • Like 1
  • DCN Point 61

Share this post


Link to post
Share on other sites
cheffen

Tar gjerne flere Show&Shine på dansk! :) Blankt og fint, godt jobbet! Sonax-polish er ikke veldig utbredt på DCN, men er alltid moro å se ukjente produkter i aksjon :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Simenhbe

Flott resultat! Mye annet rått også i den garasjen der, ser ut som et fint sted å jobbe :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blankbil / polishduden

Herlig jobb på drømmebil! Gøy å se noen bilder av Lars i aksjon!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bayerische87

En fantastisk S&S, med flotte bilder! Virkelig en god jobb dere har gjort her. Ble meget meget bra! Gleder meg til flere S&S fra dere! :thumbs:

Share this post


Link to post
Share on other sites
krister461

Tror dette må være blant de flotteste bildene jeg har sett i en S&S her. Veldig bra! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmsilset

Sånn skal en bil se ut når en kjøper brukt bil :) Kjempegode bilder og tekst!

Share this post


Link to post
Share on other sites
D.Mikalsen

Veldig flott jobb på denne bilen og en kjempe bra S&S med masse gode bilder :) Kom gjerne med flere S&S når dere får anledning, dette var stilig å se :) Grønn knapp!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Robin S

Godt jobbet! Dansk går fint så det er bare å legge ut flere S&S her :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
EbbeJ

Tak for beskederne! :) Det varmer! Jeg har ikke været aktiv herinde i lange tider, men kunne være at jeg skulle til at gøre det lidt mere :) 

 

Garagen er rigtigt lækker, ja. Har det som værksted nu :thumbup:

 

Der er flere billeder at finde på min facebook side: https://www.facebook.com/carcareconsult/

 

 

Venligst,

 

Ebbe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Denne DeFelsko lakktykkelsesmåleren du har, hvor kjøpte du den og hvor mye kostet den?

 

Jeg har utrolig lyst på en, men sliter med å forsvare et slikt kjøp ut fra de prisene jeg har funnet...

Share this post


Link to post
Share on other sites
EbbeJ
6 minutter siden, Christer skrev:

Denne DeFelsko lakktykkelsesmåleren du har, hvor kjøpte du den og hvor mye kostet den?

 

Jeg har utrolig lyst på en, men sliter med å forsvare et slikt kjøp ut fra de prisene jeg har funnet...

 

De er købt ved Clemco :) Kan ikke lige huske prisen, men mener vi taler 17-18.000 DKK for 200Advanced og 5500-6000 DKK for DFT Combo..

 

 

Venligst,

 

Ebbe

Share this post


Link to post
Share on other sites
EbbeJ
9. feb. 2016 - 5.42, Roald Schmidt skrev:

Den ble meget bra :)

 

Mange tak :)

 

 

9. feb. 2016 - 6.58, Knutmyr skrev:

Flott jobb emoji1303.png

 

Tak :) 

9. feb. 2016 - 7.12, cheffen skrev:

Tar gjerne flere Show&Shine på dansk! :) Blankt og fint, godt jobbet! Sonax-polish er ikke veldig utbredt på DCN, men er alltid moro å se ukjente produkter i aksjon :thumbup:

 

Tak! Ja, norsk og dansk ligger jo tæt :) Mon ikke at en del har prøvet Sonax produkter. Måske uden at vide det ;) Det er i hvert fald gode universelle produkter. Sonax er generelt fornuftigt prissat i Danmark. 

 

9. feb. 2016 - 7.57, shiznit skrev:

Godt jobbet og bra dokumentert, tommel opp :thumbup:

 

Tak for det :)

 

9. feb. 2016 - 9.15, Simenhbe skrev:

Flott resultat! Mye annet rått også i den garasjen der, ser ut som et fint sted å jobbe :) 

 

Tak, tak :) Ja, det er et fint sted. Jeg har værksted der :) 

 

9. feb. 2016 - 9.37, Tommy skrev:

Meget bra, å kom gjerne med flere S&S

 

Tak, det vil jeg gøre! 

 

9. feb. 2016 - 9.43, polishduden skrev:

Herlig jobb på drømmebil! Gøy å se noen bilder av Lars i aksjon!

 

Tak! 

 

9. feb. 2016 - 10.05, Bayerische87 skrev:

En fantastisk S&S, med flotte bilder! Virkelig en god jobb dere har gjort her. Ble meget meget bra! Gleder meg til flere S&S fra dere! :thumbs:

 

Der kommer mere, ingen tvivl. Og tak for de pæne ord!

 

9. feb. 2016 - 18.56, krister461 skrev:

Tror dette må være blant de flotteste bildene jeg har sett i en S&S her. Veldig bra! 

 

Tak for det Krister! :)

 

9. feb. 2016 - 19.40, hmsilset skrev:

Sånn skal en bil se ut når en kjøper brukt bil :) Kjempegode bilder og tekst!

 

Mange tak!

 

14 timer siden, D.Mikalsen skrev:

Veldig flott jobb på denne bilen og en kjempe bra S&S med masse gode bilder :) Kom gjerne med flere S&S når dere får anledning, dette var stilig å se :) Grønn knapp!

 

Tak, det vil jeg gøre :)

 

13 timer siden, Robin S skrev:

Godt jobbet! Dansk går fint så det er bare å legge ut flere S&S her :)

 

:thumbup:

Edited by EbbeJ

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alfaduden

Kvalitets S&S dette her! Veldig fint resultat ;)
Skjønner eier ble fornøyd og at han sikkert fikk prisen han ville ha!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...