Gå til innhold

Endelig egen garasje!

Recommended Posts

Skrevet

5 år i hus hvor det har vært god plass til garasje men aldri blitt noe av, så oppgraderer vi til hus med en skikkelig garasje hvor jeg kan drive med bilhobbyen.

002.jpg

Dette er "garasjen" min pr dags dato, det har blitt så mye ting at det faktisk ikke er mulig å holde et system lengre, ting blir bare stablet i høyden. Dagens garasje er ca 4kvm.

008.jpg

Dette er den nye. Noen hakk oppgradering? Det er 3 porter, men helt til høyre så er det bare 3m dybde før den skrår bakover pga tomt.  Så porten til høyre så passer det vel ikke så mye mer enn et par motorsykler eller en kort bil som står litt på skrå.

Bredden er 8.50 og dybden på de 2 portene til venstre er 7.70, så relativt dyp.

015.jpg

Rimelig bra potensiale, maling, gulvpolering og masse mer lys...

Det aller beste med dette er at under huset, i tilknytning til garasjen er det 3(4) rom på til sammen 60kvm

Rommet i midten blir "verskted" med oppbevaring og arbeidsbenk og lounge(-: Ca 20kvm

019.jpg

Verksted 6.20dybde og 3.30bredde

Bonus her er en "bod" på 9kvm ute som er under terrassen med potensiale for bruk til kompressor, delevasker, sandblåsing utstyr osv.

016.jpg

Her stikker det fjell delvis inn som jeg ser lekker litt vann når det regner mye, så jeg vet ikke helt hva man gjør her, går vel ikke å tette, men kan vel forbedres litt pluss en avfukter?

Bra utgangspunkt og masse og ta tak i over nyttår tenker jeg.  (Må gjøre huset beboelig først)

• DCN Poeng 12
Skrevet
10 timer siden, Sega skrev:

Her stikker det fjell delvis inn som jeg ser lekker litt vann når det regner mye, så jeg vet ikke helt hva man gjør her, går vel ikke å tette, men kan vel forbedres litt pluss en avfukter?

Vanvittig bra opplegg med den garasjen! .. og lekker bil du har :wub:

Sjekk med fagfolk angående det fjellet, og prøv å finn ut hva forrige eier vet om det. Tipper en kombinasjon av utvendig drenering og en lufteluke(r) med vifte som går kontinuerlig løser det.Tror faktisk du kan tette det, men forutsatt at det ikke er store vannmengder - om det så toppes med murpuss vil det se litt penere ut også, og et godt utgangspunkt for noen hyller.

Avfukter ser jeg på som en dyr og midlertidig løsning, men det er vel "ute" og har tak over seg, så bare det ikke står i vann kontinuerlig er det vel langt nede på prioriteringa :)

• Moderatorer
Skrevet

Må følge med for å se hvordan resultatet her blir! :)

Muligens stjele litt inspirasjon til min nye garasje også ;)

Skrevet (endret)
9 timer siden, Ingolf skrev:

Vanvittig bra opplegg med den garasjen! .. og lekker bil du har :wub:

Sjekk med fagfolk angående det fjellet, og prøv å finn ut hva forrige eier vet om det. Tipper en kombinasjon av utvendig drenering og en lufteluke(r) med vifte som går kontinuerlig løser det.Tror faktisk du kan tette det, men forutsatt at det ikke er store vannmengder - om det så toppes med murpuss vil det se litt penere ut også, og et godt utgangspunkt for noen hyller.

Avfukter ser jeg på som en dyr og midlertidig løsning, men det er vel "ute" og har tak over seg, så bare det ikke står i vann kontinuerlig er det vel langt nede på prioriteringa :)

Takk Takk, deilig å få den inn i egen garasje. Første som ble flyttet(-:

Det er satt leca rett på fjellet her, men det er ikke der det kommer vann inn, men midt nede på fjellet, så drenering tror jeg blir vanskelig.Men ja, tenkte også at det kanskje er noen muligheter for en eller slags type membran/murpuss eller lignende. Er ikke mye som kommer inn og kun i kraftig regnvær så langt. 

Tja, er egentlig ikke ute, er leca hele veien rundt og grunnmuren på huset er ene veggen. Blir satt inn ordentlig dør så det blir forsåvidt et rom. Støpe gulv med en sluk eller to tenke jeg.

Denne virker jo litt lovende?

http://heydi.no/produkt.asp?vdaid=12

Endret av Sega
  • Forhandlere
polishduden
Skrevet

Sjekket fjellnabben for radon?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Skrevet

Gratulerer med garasje og hus! Den likte jeg godt, og gleder meg til å følge loggen etterhvert. 

Har du sjekket om det er mulig å sprøyte betong over for å tette? 

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

Magnus Skjølsvik Svendsen

1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

Skrevet

Godt poeng. Håper virkelig tidligere eier utredet før bygging?

Vennesla-BilSpa
Skrevet
1 time siden, Sega skrev:

Takk Takk, deilig å få den inn i egen garasje. Første som ble flyttet(-:

Det er satt leca rett på fjellet her, men det er ikke der det kommer vann inn, men midt nede på fjellet, så drenering tror jeg blir vanskelig.Men ja, tenkte også at det kanskje er noen muligheter for en eller slags type membran/murpuss eller lignende. Er ikke mye som kommer inn og kun i kraftig regnvær så langt. 

Tja, er egentlig ikke ute, er leca hele veien rundt og grunnmuren på huset er ene veggen. Blir satt inn ordentlig dør så det blir forsåvidt et rom. Støpe gulv med en sluk eller to tenke jeg.

Denne virker jo litt lovende?

http://heydi.no/produkt.asp?vdaid=12

ville bare latt det være om det ikke kommer inn for mye 

Vannet finner bare en ny veik å nå vet du hvertfall hvor det kommer igjennom.

Ellers er det en detailers drøm du har fått tak i der med den garasjen:thumbs:

Blir spennende å følge dette prosjektet fremover:D

www.facebook.com/venneslabilspa.no

Skrevet
2 timer siden, polishduden skrev:

Sjekket fjellnabben for radon?

Ja, det ble sjekket for det i sommer så alt ser ok ut der.

2 timer siden, Alfaduden skrev:

Gratulerer med garasje og hus! Den likte jeg godt, og gleder meg til å følge loggen etterhvert.

Har du sjekket om det er mulig å sprøyte betong over for å tette?

Har ikke sjekket det, men tenkt på det men er vel ikke mange som driver med sprøytebetong? 

2 timer siden, Phinex skrev:

Godt poeng. Håper virkelig tidligere eier utredet før bygging?

Ja, dette var vi klar over og i utgangspunktet ikke noe problem iom at dette ikker er beregnet som noe rom, bare jeg som vil utnytte det til noe fornuftig(-:

2 timer siden, AMMO`n skrev:

ville bare latt det være om det ikke kommer inn for mye

Vannet finner bare en ny veik å nå vet du hvertfall hvor det kommer igjennom.

Ellers er det en detailers drøm du har fått tak i der med den garasjen:thumbs:

Blir spennende å følge dette prosjektet fremover:D

Det er akkurat det, en eller annen plass må vel vannet ut.....

Veldig fornøyd med garasjen her, tror dette blir veldig bra!

• DCN Poeng 1
Skrevet

Ville bare latt fjellet være, det du måtte finne på å legge over vil slippe når du får vedvarende fuktpåkjenning.

Har sett tilsvarende innvendig løsning i et næringslokale hvor man har beholdt ca 10-15 cm med stein mellom gulvstøp og fjell hvor vannet kan passere. Isteden for pukk kan du jo bruke dekorstein eller kulestein. For å gjøre fjellet til en morsom detalj kan du montere en spot som lyser det opp, ganske fin kontrast mot lys puss.

Avfukter vil absolutt hjelpe, men tilluft og avtrekksvifte gjør også god nytte for seg.

Skrevet

18 timer siden, oddefanten skrev:

Ville bare latt fjellet være, det du måtte finne på å legge over vil slippe når du får vedvarende fuktpåkjenning.

Har sett tilsvarende innvendig løsning i et næringslokale hvor man har beholdt ca 10-15 cm med stein mellom gulvstøp og fjell hvor vannet kan passere. Isteden for pukk kan du jo bruke dekorstein eller kulestein. For å gjøre fjellet til en morsom detalj kan du montere en spot som lyser det opp, ganske fin kontrast mot lys puss.

Avfukter vil absolutt hjelpe, men tilluft og avtrekksvifte gjør også god nytte for seg.

Dette høres fornuftig ut egentlig. Ikke store mengdene som pipler inn her så det med en åpen kant mellom fjellet og støpt gulv funker nok bra.

challenger
Skrevet

Gratulerer med garasjen, det ser trivelig ut både fasiliteter og inventar :)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Skrevet
11. desember 2015 at 19.59, challenger skrev:

Gratulerer med garasjen, det ser trivelig ut både fasiliteter og inventar :)

13. desember 2015 at 0.13, HermanStein skrev:

Hva med injisering mot det fjellet? Etterlater seg bare små hull i betongen.

http://www.resconsult.no/tjenester/injeksjon-vanntetting

Ja, er vel ikke så mange som holder på med sånt? (tror ikke det er innafor å spør exsvigerfar desverre)

13. desember 2015 at 0.18, Freakshow skrev:

Følger med her! Spennende og se hvordan det blir! :D

13. desember 2015 at 0.40, MKLars1 skrev:

Følger! Gratulerer med flott garasje!

Takker takker folkens! Nå er huset mer eller mindre ferdig så da blir det fokus på garasjen, må bare bli ferdig med jul først(-:

Skrevet

Dagens gladnyhet er at det faktisk var plass til Bertone coupe'en i garasjen til høyre. Med meg plassert i midten er det 370cm igjen i garasjen til venstre.

Om man virkelig vil lagre  så er det plass til en bil på tvers bak også(-:

Nå er det bare å begynne å se etter kompressor og lift. Forslag?

Tenker sakselift iom at det ikke er så høyt under taket her.

Også vil jeg ha en kompressor man kan bruke til sandblåsing, kanskje noe garasjelakkeringer i fremtiden....??

garas.jpg

• DCN Poeng 2
  • Moderatorer
Skrevet

Kompressor bør være 3fas hvis du har mulighet. Hvis ikke er det 1fas med 10 bars trykk og minst 100liters tank som gjelder. Hvis du kjøper 8bars kompressor med liten tank vil den stå og gå konstant, og da får du varmgang. Kvalitetsverktøy som ikke spytter ut 80% av lufta uten å utnytte den er et must, selv om det koster skjorta.

Til luftverktøy er tåkesmører og vannutskiller supert. Til lakksprøyte er olje fyfy, så til og med slangen med oljerester inni seg blir ubrukelig til lakkering. 

Har selv kompressor fra bauhaus, som gav mye for pengene. Har selv kjøpt verktøy fra ingersoll rand, og det presterer upåklagelig.

Når det gjelder løftebukk til ok pris sverger de fleste her inne til techlift. Søk etter egen tråd som omhandler dette. Kommer selv til å kjøpe en techlift s2 i løpet av sommeren. Ser ikke ut som om du har noen vanvittig takhøyde, så det burde holde til ditt bruk?

Skrevet

Ja, glemte å si det, men det er lagt opp til 3 fas allerede så kan kjøre på med noe godsaker på kompressor.

Ja, ser at de fleste her sverger til techlift så kunne tenke meg at det blir det på meg også. Takhøyden er 240 så ikke all verden å skryte av, men nå er heldigvis ikke disse små italienerene så høye heller.

Noen så har prøvd å felle ned en techlift  i allerede støpt gulv? Er kanskje ikke all verden cm man må ned?

Skrevet

Techlift er nok liften å gå for! Nordic lift har de også, men koster litt for mye.

Ang nedfelling...Tok noen søk, virker som om de fleste har planlagt løfter under bygging eller bare har den liggende oppå betongen
Men jeg ville sagt kjør på! :thumbs: 

Tegn på gulvet hvordan det skal kuttes og sett i gang. Her snakker vi 9" vinkelsliper og evt en innleid maskin som kan kappe rett (type asfaltkutter med hjul på)
Så er det "bare" å meisle dette vekk. Fyll på med flytbentong til rett høyde, så har du et jevnt underlag. voila B)

• 5 weeks later...
Skrevet

Da er huset mer eller mindre ferdig og garasjen er begynt litt på. Den er ryddet skikkelig, så nå er det bare biler der, ikke lagring for alt mulig rart.

Garasjen er isolert men hadde bare et crappy enkelglasset vindu, dette er nå byttet med et skikkelig isolert vindu. Foringer og lister rundt alle dører er kommet på plass.

Gipsen er sparklet og malt 4!! strøk så langt, må nok ha et strøk til ser det ut til. Nye garasjeportåpnere er også installert og portene justert.

Trenger en runde med lister i taket også må gulvet slipes. Driver også å vurderer lift, om den skal senkes ned i gulvet eller ikke.....

Inne på "verkstedet" er det gjort litt småting også, det er satt opp litt kjøkkeninnredning fra gamle kjøkkenet. Her blir det malt neste uke tenker jeg, også kom det melding i dag om at benkeplatene mine var kommet(-:

12562421_10156489669105607_1399301199_o.jpg

12546150_10156489667935607_2039806083_o.jpg

• DCN Poeng 9
Vennesla-BilSpa
Skrevet

dette ser ut til å bli griselekkert    følger spent videre:thumbs:

www.facebook.com/venneslabilspa.no

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår