KristianLomeland

S&S#5 2011 Mercedes Benz E200

mercedes-benz_1_zpspwti1bew.jpg

 

2011 Mercedes Benz E200 CDI 212

 

Samme person som eier Ford Rangeren jeg gjorde S&S på tidligere, ville gjerne ha frisket opp bilen til fruen i huset, som da er en Mercedes. Dette er en skikkelig staslig vogn med det aller meste av utstyr. Har også en lakk rik på metallic. Denne bilen har kjeramisk lakk, noe som er et førstegangs tilfelle for meg.

Planen for denne bilen var en 1-stegs, ettersom den så såpass fin ut i lakken. Dette viste seg å være en solid blemme, for her måtte det tunge skyts til for å få den fin igjen. 

Bilen ble levert på kvelden, for å ta vasken uten at sola blander seg inn. 

Så titt gjerne nedover, og del denne tunge men gode erfaringen med meg!

 

Her har vi noen bilder av bilen ved ankomst. 

IMG_3403_zps6nuptder.jpg

 

IMG_3402_zpsjhljbbgb.jpg

 

Velkjente striper nedover døren under speil

IMG_3404_zpsxmyw9trf.jpg

 

Mye vannflekker på tak, bakluke og panser

IMG_3405_zpsqkodqsc9.jpg

 

Motorrom. Mye støv og skit

IMG_3406_zpsvvtwypie.jpg

 

Interiør. Flekker på sitteputene fremme, og skrekkelig mye salt rundt om

IMG_3407_zpsrmtacec1.jpg

 

Dørterskler

IMG_3408_zpswmzhhtql.jpg

 

Gjorde klar vaskelaget. F.V Surfex HD 1:10, Scholl Rim7, Prickbort, CarPro Iron X, skumkanon med sterk CG CW+G

IMG_3410_zps0xrg4jca.jpg

 

Begynner med Prickbort på tørr lakk. Lagt fra vinduer og nedover

IMG_3412_zpsivaxxfv6.jpg

 

PB fikk sin virketid, og ble etterfulgt av Surfex HD

IMG_3415_zpsqllzb0aa.jpg

 

Felger fikk Scholl Rim7

IMG_3416_zps4smtx3j7.jpg

 

Etter dette hadde fått stå å kose seg litt, ble det hele dekket med et tykt skumlag

IMG_3419_zpsfxgtdnv2.jpg

 

Denne cocktailen fungerer godt

IMG_3420_zpsqiclbopy.jpg

 

Motorrom fikk samme pleie

IMG_3421_zps2cbfvwy7.jpg

 

Over til berøringsvasken; 2BM med CG Mr. Pink og Meguiars MF mitt (ny mitt er på vei!)

IMG_3423_zpsgut9uyoq.jpg

 

Tørken ble utført med CG Miracle Dryer i solnedgangen

IMG_3425_zpsayv5aru7.jpg

 

Over til lakkinspeksjon. Her åpenbarte ulumskhetene seg. Planen om 1-stegs jobb gikk fort i vasken, ettersom jeg visste jeg ikke ville klare å korrigere nok og samtidig avslutte fint. Det er sikkert en gylden kombo for å oppnå nettopp dette, men jeg fant den altså ikke. 

Lakkdybde ble målt, og det var nok å ta av. Hadde 190μ i snuttmåling. 

IMG_3427_zpsprtvhurw.jpg

 

IMG_3429_zpssxxy43oc.jpg

 

IMG_3430_zpszma8m28h.jpg

 

IMG_3432_zps2wb8dkkm.jpg

 

IMG_3433_zpspmmcy4d1.jpg

 

Prøvde mye forskjellig. Men dette var det nærmeste jeg kom en 1-stegs jobb. Rupes 21/15, lilla Scholl og Scholl s17+. Det ser finere ut på bildet enn i virkeligheten. Vaskeripene var fortsatt til stede. I tillegg ble det hologrammer av det. Fikk igrunn kun frem litt glans. 

IMG_3436_zpsue3m2bo2.jpg

 

IMG_3437_zpsgbxgbzsd.jpg

 

Prøvde å gå opp til et grovere middel; Scholl S3G. -men det hjalp ikke noe særlig. Jeg bestemte meg for å gi slipp på tanken om 1 stegs. 

Fant frem Flexen.

IMG_3460_zpslfmoblra.jpg

 

Kjørte denne sammen med lilla Scholl og S3G. Spredde på laveste, opp til 1500rpm. 4 trege pass med mye press. Avsluttet med 3 pass med avtakende press på rundt 1000rpm. Fikk bort det aller meste, men resulterte selvsagt i enkelte hologrammer/kjørespor. 

IMG_3447_zpsxofemk9v.jpg

 

IMG_3454_zpsgebqyahp.jpg

 

Fortsatte rundt bilen med denne metoden. Dette tok tid. Lang tid. Videre følger bilder av grovkorrigering

IMG_3452_zpsur0rnodm.jpg

 

IMG_3456_zps91sbaujy.jpg

 

Før

IMG_3464_zpsr4ipwuen.jpg

 

Etter

IMG_3465_zps0fmjd7tj.jpg

 

Etterhvert som jeg beveget meg nedover på dørene, måtte bilen opp

IMG_3466_zpsv5crskp3.jpg

 

Trangere områder fikk samme kombo, bare med spotpad

IMG_3473_zpsia9hu5qp.jpg

 

50/50 bakluke

IMG_3475_zpskebxqzji.jpg

 

IMG_3476_zpsrajbmb0a.jpg

 

Venstre side av emblem korrigert, høyre side urørt

IMG_3479_zpsz0jdfcqt.jpg

 

Hekken ferdig med grovsteg

IMG_3481_zpsyoqda5ia.jpg

 

Sykkel-selfie i venstre bakskjerm

IMG_3485_zpscvmu0ekb.jpg

 

Panel 50/50 mellom bakskjerm og bakdør

IMG_3486_zpsgayb5tux.jpg

 

Panel 50/50 mellom bakdør og fremdør

IMG_3487_zpssnczcxlf.jpg

 

50/50 fremdør

IMG_3489_zps3qfe4pgx.jpg

 

Fremdør ferdig korrigert

IMG_3492_zps4qqbzliu.jpg

 

50/50 sideskjørt

IMG_3494_zpsnceofjlr.jpg

 

Pianolakken på dørene var desperat etter litt pleie

IMG_3495_zpsuinhayta.jpg

 

Da jeg var rundt hele bilen, hadde jeg brukt samtlige lilla Scholl pads som var å oppdrive, samt at Flexen glødet og var særdeles nøgd med å få hvile. 

 

Jeg har som nevnt aldri vært borti slik lakk før, og da jeg skulle rydde opp etter roterende tenkte jeg umiddelbart en fin kombo med DA. Dette var slagende feil, og jeg fikk ikke ryddet opp i noe som helst. Litt desperat og under kraftig tidspress kontaktet jeg ØHN, som jeg har sett er en trollmann med det meste. Grov kombo med DA ble foreslått, så jeg brukte en kombo jeg tidligere har god erfaring med, nemlig Rupes maskiner med grønn pad og Menzerna FG400. Mini klarte seg ikke helt med grønn pad, ettersom de begynner å slite. -derfor utstyrt med blå pad.

IMG_3497_zps3nmv0asn.jpg

 

Før "finsteg"

IMG_3502_zpsznygcaml.jpg

 

Etter "finsteg"

IMG_3501_zpstc7rdecd.jpg

 

Glansen ble god, og komboen jeg avsluttet med leverte bra. Knakk hologrammer og kjørespor, og ga en mer enn akseptabel finish på det hele

IMG_3499_zpssdufwayv.jpg

 

Etter endt finsteg var jeg, bilen og lokalet totalt nedstøvet etter grovsteget. (tørker av panel for panel for støv etterhvert som jeg jobber meg rundt). Jeg gikk over meg selv med trykkluft, lokalet med mobb og til bilen ble skumlkanonen ladd for 2 gang.

IMG_3417_zpsa474en2u.jpg

 

IMG_3504_zpsgrh4l9kk.jpg

 

Bilen ble avspylt grundig og kjørt inn for sjekk med lykter av alle slag. Jeg fant noen små skavanker som ble rettet opp, ellers så det veldig lovende ut. Brukte trykkluft for å få ut vann av trange steder, og tørket bilen med nytt CG Miracle Dryer.

 

Deretter var det tid for LSP. Bilen fikk to lag med Swissvax Shield, påført med fuktig applikator. -først i overlappende sirkler, og deretter i rette linjer som følger kjøreretning. 

IMG_3505_zpsox5v18ru.jpg

 

Interiør stod for tur. Bilen var ganske grei innvendig, om vi ser borti ifra bruksskitt og salt. Ja, salt. 

Støvsugde bilen med Foma støvsuger og skånsomt munnstykke.

IMG_3513_zpsorxotm88.jpg

 

IMG_3511_zpsc1xenywp.jpg

 

IMG_3514_zpsbwcpxd3p.jpg

 

Under gulvet i bagasjerom

IMG_3516_zpshy7bpnpc.jpg

 

Satt igang med vasken. Utført med korthåret MF med CG Greenclean 1:5. Brukte mye detailing sticks.

IMG_3517_zpswcga2gup.jpg

 

IMG_3518_zpsxizcv4dc.jpg

 

Tok ut stoffmattene, disse måtte ha en liten rens. Det samme måtte tekstildelen i setene, samt bagasjeromsgulv. Fylte maskinens tank med varmt vann. Arbeidsmetoden var ik på alt, men bruker en stoffmatte som visningseksempel.

La først godt på med CG Stain Extractor

IMG_3524_zpspcduwhky.jpg

 

Det fikk virke i 1min, før det ble jobbet inn med kost

IMG_3525_zpstvs8n5qb.jpg

 

Kjørte et vått pass med RG2000 rensemaskin

IMG_3526_zpsp3ypkil6.jpg

 

...og deretter 2 tørre pass for å fjerne såperester og leftovers av vann

IMG_3527_zpssegfjnc5.jpg

 

Passasjersete før rens. En del lyse flekker. Mer synlig i naturlig lys.

IMG_3528_zpsurmfd4ou.jpg

 

Etter rens. Ikke lengre synlig uansett hvilket lys man har.

IMG_3529_zpsjys7ilh2.jpg

 

Rensemaskinens innhold avslørte av en rens var på sin plass

IMG_3565_zpsfdj0b8yp.jpg

 

Skinndelen på setene ble renset med Swissvax leather cleaner og tilhørende børste.

IMG_3532_zpsr23gp7jg.jpg

 

Frotté-håndkle etter sitteputen på førerstol

IMG_3533_zps58cmguw0.jpg

 

Vasket dørterskler/karmer med CG Green clean, og gikk over med tørr klut etterpå. Satt inn med SW shield voks. 

IMG_3535_zpsmmhm387f.jpg

 

Gummiinnleggene i askebeger og koppholdere var kvalme. Inngnudd salt og drit, og dekket i noe kliss.

IMG_3540_zpsu9kxt1mt.jpg

 

Tok dem med inn i vasken. Green clean jobbet inn med stiv børste og varmt vann gjorde susen.

IMG_3542_zpssap6308m.jpg

 

Askebegeret har en lukkemekanisme. Denne lagde en skrapelyd da jeg åpnet og lukket. brukte en tynn skrutrekker for å få ut driten, and WHAT DO YOU KNOW; mer salt.

IMG_3543_zpsndl00atg.jpg

 

Satt inn felgene med Swissvax Autobahn

IMG_3541_zps0cr7egme.jpg

 

...og dekksider fikk Swissvax Pneu matt påført med tilhørende kost

IMG_3544_zpst9lkn5te.jpg

 

Til slutt ble vinduene rengjort med Sonax glassrens og MF

IMG_3549_zpsb1ccdr7y.jpg

 

Så, over til ferdigbildene.

IMG_3550_zpsjts4r3wk.jpg

 

IMG_3551_zpsuwub0a0z.jpg

 

IMG_3552_zpsawpoho4u.jpg

 

IMG_3554_zpsjd6kibyb.jpg

 

IMG_3555_zpsqzusfde6.jpg

 

IMG_3556_zps6ahk9h5p.jpg

 

IMG_3557_zpsrbp7sgk7.jpg

 

IMG_3558_zpsgju6fq3c.jpg

 

IMG_3538_zps1lmbgm1p.jpg

 

IMG_3545_zpsjge85orh.jpg

 

IMG_3547_zps930aafsi.jpg

 

IMG_3546_zpsnicbw2r9.jpg

 

IMG_3548_zpselhuyiy8.jpg

 

Sliten etter mye arbeid på 3 dager, men nøgd.

IMG_3567_zpsnoog0k45.jpg

 

Eier ble godt fornøyd, og jeg selv er ganske fornøyd med første erfaring med slik lakk. Jeg ble ikke kvitt alle skavanker, men jeg gjorde mitt beste.

Og med det, takker jeg for oppmerksomheten!

 

Tidsbruk 32 timer

 

 

 

 

 

 

34

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble kjempe bra:) cred:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si du fikk gjort en solid jobb, bra hard lakk på den der ja!  fin S&S dette :thumbs:

Cred!

Endret av Audi S8
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid løft og glimrende dokumentering!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid s&s, meget bra jobb. cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo mer jobb enn først tenkt, men eieren fikk jo et strålende resultat. bra innstats!

 

Fikk du testet UHS på dette, iom at den skal være god på harde keramiske lakker?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se at du kom vel i mål. Tar på kroppen med slike biler. :)

 

Bra sluttresultat og velfortjent cred! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble blank og fin!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig flott løft på bilen. Flott at du ikke gir deg før du får bukt med alt :) 

 

Her er beviset på at DCN oppfølging lønner seg. Har jo pleid en slik bil i 3 år nå, og dette var et skrekkelig syn. Godt du fikk ordnet opp i det  :thumbup:  LIKER.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

wow.. Her har du jammen meg jobbet hard. Ble jo et fantastisk resultat. :)

Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid og finfin S&S!

Thumbs up! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb! :)

Takk for det!

 

Ble kjempe bra:) cred:)

Takk så mye!

 

Må si du fikk gjort en solid jobb, bra hard lakk på den der ja!  fin S&S dette :thumbs:

Cred!

Ja, det skal gudene vite. Takk for hyggelige ord!

 

Solid løft og glimrende dokumentering!

Takk! Godt det også verdsettes:)

 

Solid s&s, meget bra jobb. cred

Thank you!

 

Dette ble jo mer jobb enn først tenkt, men eieren fikk jo et strålende resultat. bra innstats!

 

Fikk du testet UHS på dette, iom at den skal være god på harde keramiske lakker?

Takktakk! Jeg testet ikke UHS på denne. Jeg har hatt så mye trøbbel med at produktet ikke vil holde seg under putene. Det slynges overalt. Dette er ved bruk av tilhørende UHS-pute vel og merke. Mulig jeg har fått en dårlig batch med puter..

 

Godt å se at du kom vel i mål. Tar på kroppen med slike biler. :)

 

Bra sluttresultat og velfortjent cred! :thumbup:

Javisst. Senga var ekstra god da den var ferdig og levert! Takk for hurtig respons i nøden:)

 

Ble blank og fin!

Grazie!

 

Utrolig flott løft på bilen. Flott at du ikke gir deg før du får bukt med alt :)

 

Her er beviset på at DCN oppfølging lønner seg. Har jo pleid en slik bil i 3 år nå, og dette var et skrekkelig syn. Godt du fikk ordnet opp i det  :thumbup:  LIKER.

Å la det være ulumskheter som lar seg korrigere bort er vel som å banne i kirken, det! 

Ja, da kjenner du vel til det bedre enn meg. Får spørre deg om tips om det kommer noe liknende inn for pleie:)

 

wow.. Her har du jammen meg jobbet hard. Ble jo et fantastisk resultat. :)

Cred

Godt det synes! Takk:)

 

Flott arbeid og finfin S&S!

Thumbs up! :)

Hyggelig å høre skryt etter man har slitt litt:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid og god jobb dette ja, og vel utført S&S :) cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall jobb dette! Moro med hard lakk ;-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette trengtes :) Veldig bra resultat på en hard lakk! Få ting som er bedre enn når alt er strøkent både innvendig og utvendig :thumbs: 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipp topp jobb. Veldig bra!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe jobb på en flott mercedes  :) Denne ble strøken!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive