Rayhaako

Porsche 991 GT3 (2015) - Rayhaako

29 innlegg i emnet

Porsche 991 GT3

 

IMG_3310_ny.jpg

 

Hadde gleden av å arbeide på denne lekkerbisken av en bil for kun kort tid tilbake. Eieren er en person jeg kjenner fra tidligere og han hadde merket seg arbeidet jeg hadde gjort på andre biler og han ønsket derfor lik oppfølging på sine egne biler. Primært ønsket han at jeg tok meg av det utvendige.

 

Over til bilen. Dette er en 2015 modell Porsche 991 GT3. Det vil si at det er en sugemotor på 3.8 liter som yter 475 hk. Bilen er så å si helt ny og har ikke rullet mer enn ca 5000km.

 

Eier var også opptatt av å ta meg med ut på en liten prøvetur. Jeg var ikke vanskelig å be, men innrømmer å bli litt mer heit i pappen når han ville ha meg bak rattet. jeg angrer forøvrig IKKE ;-) makan til rått kjøretøy har jeg aldri vært borti.

 

Jeg var mobil denne gangen og utførte arbeidet i garasjen til eier, som forøvrig er enestående.

 

Ankomst/Inspeksjon:

 

IMG_3114.jpg

 

Insekter og annet kos i fronten.

 

IMG_3115.jpg

 

IMG_3116.jpg

 

IMG_3117.jpg

 

Ser ellers veldig bra ut, vanskelig å påpeke swirls og rds på hvit bil, men det skulle vise seg at det var noen av dette.

 

IMG_3118.jpg

 

Litt møkkete.

 

IMG_3121.jpg

 

IMG_3122.jpg

 

Nærmere kan dere skimte at det er satt på folie i forkant av hjulbuen bak.

 

IMG_3123.jpg

 

IMG_3124.jpg

 

IMG_3125.jpg

 

IMG_3126.jpg

 

Andre siden.

 

IMG_3127.jpg

 

IMG_3129.jpg

 

På nedsiden av dør mot kanal.

 

IMG_3130.jpg

 

Vask:

 

Begynte som vanlig å legge på Prickbort, måtte ta litt hensyn til sollyset denne dagen så overvåket denne så den ikke skulle tørke på lakken. Kwazar flaske med innhold tar jobben!

 

IMG_3131.jpg

 

Lagt på hele bilen også på felger, men prøver å unngå gummi, da de har lett for å bli brune med PB.

 

IMG_3132.jpg

 

IMG_3134.jpg

 

Jeg legger istedenfor Surfex blanding på gummi som jobbes inn med kost.

 

IMG_3135.jpg

 

Deretter spyles PB av bilen før jeg legger et lag med surfex over hele bilen. Jeg husker ikke hvor lenge PB fikk jobbe. Surfex blir lagt med Kwazar pumpeflaske.

 

IMG_3136.jpg

 

Deretter blir bilen skummet for å forlenge virketiden på surfex'en. Var litt utenfor komfortsonen min her da eier hadde et skumanlegg i garasjen med en mikroavfetting fra Wurth. Jeg la alikevel denne på bilen og den gjorde en relativt god jobb. Fantastisk skumanlegg!!

 

IMG_3138.jpg

 

Jobbes inn med kost i kriker og kroker.

 

IMG_3139.jpg

 

IMG_3140.jpg

 

IMG_3141.jpg

 

IMG_3142.jpg

 

Deretter avspyling.

 

IMG_3143.jpg

 

Fant noe smårusk så jeg la på et lag med Bilt-Hamber Korrosol.

 

IMG_3144.jpg

 

Får virke litt.

 

IMG_3146.jpg

 

Korrosol reagerer med partikler i lakken.

 

IMG_3147.jpg

 

Det skulle vise seg at korrosol fant snacks rund baut.

 

IMG_3148.jpg

 

IMG_3149.jpg

 

IMG_3150.jpg

 

IMG_3151.jpg

 

Nærmere.

 

IMG_3152.jpg

 

IMG_3153.jpg

 

Bilen ble deretter tørket med MF før den ble tatt inn i garasjen for sjekk.

 

Tok noen bilder av skumanlegget og produktet tilhørende dette.

 

IMG_3210.jpg

 

IMG_3211.jpg

 

Polering/Korrigering:

 

Foretok noen lakkmålinger og de viste fra 130my til 150my. Karroseriet består primært av aluminium og kompositt materiale. Bilen har en totalvekt akkurat i underkant av 1500kg.

 

IMG_3194.jpg

 

IMG_3195.jpg

 

IMG_3197.jpg

 

Høye målinger på taket. 

 

IMG_3200.jpg

 

Fant frem blåsepistol for å få ut eventuelt overskudd av vann i kriker og kroker.

 

IMG_3203.jpg

 

Utstyret ble hentet frem og bilen var klar for litt pleie.

 

IMG_3205.jpg

 

Bilen ble maskert opp, mest for å unngå polishrester mm.

 

IMG_3206.jpg

 

Unngå polish-støv i slik områder.

 

IMG_3208.jpg

 

Jeg har noen erfaringer med Porsche lakk fra tidligere og en kombo jeg syntes fungerer er grønn rupes pute og grønn rupes polish blandet med gul rupes polish. Du kan gjerne kjøre kun gul i områder som ikke trenger like mye korrigering og grønn i områder som krever mer attack. Jeg kjører gjerne inn en perle grønn når jeg kjører gul i "bedre" områder også.

 

Jeg benyttet primært Rupes 15 og mini under denne jobben.

 

Over til selve passene. 

 

Jeg sprer ut på nivå 1 før jeg kjører opp til nivå 5, kjører sjakkbrettmønster uten noe form for trykk/press i 2-3 pass avhengig av hvor ille panelet er. Kjører deretter ned maskinen på mellom nivå 2 og 3 og kjører samme mønster uten press på 4 pass, før jeg går rett av panelet.

 

Jeg buffer IKKE panelet med engang, men venter med dette til jeg har kjørt samme prosedyre i et nytt område. Jeg prøver også å benytte MF'er med kort bust (lav gsm) da jeg syntes disse fungerer best på denne lakktypen.

 

Da etterlater man seg en fin finish og oppnår god korrigering samtidig. Fort gjort og få den berømte "grå" hinna på myke lakktyper også Porsche. Med denne fremgangsmåten får man ikke det er min erfaring.

 

IMG_3218.jpg

 

Rupes MF for anledningen.

 

IMG_3219.jpg

 

Etter å ha kjent litt på ulike foam pads er jeg av den oppfatning at Grønn Rupes pute ikke er veldig ulik UHS paden (Den til venstre i bildet under). Jeg var nokså ovebevist om at den ville kunne gjøre en like god jobb som grønn rupes med bakgrunn i dette. Derfor ble Rupes min satt opp med denne men med samme polish kombo som nevnt over. Den orange scholl paden i midten har også blitt nevnt her inne som et alternativ på porsche lakk.

 

IMG_3214.jpg

 

Skulle vise seg å ikke bli så lett å "påvise" defektene på den hvite lakken, men gjorde et forsøk.

 

IMG_3223.jpg

 

Blåste ren paden etter hvert pass.

 

IMG_3222.jpg

 

Forsøk på å vise noen defekter, her har jeg kjørt et steg av 6 pass og det var nødvendig med en runde til.

 

IMG_3227.jpg

 

Her ligger polishen å venter litt på bilen før jeg buffer den av.

 

IMG_3232.jpg

 

Fant en defekt av litt større skala på førerdøren.

 

IMG_3233.jpg

 

Fant frem roterende med spotpad og Menzerna compound pad med FG400 og resultatet ble slik.

 

IMG_3234.jpg

 

Så var det å buffe av polishen som hadde fått hvile på lakken.

 

IMG_3235.jpg

 

Jobbet meg forover på bilen og over fremskjermen.

 

IMG_3241.jpg

 

Før og etter bilde fra panseret.

 

Viser defekter.

 

IMG_3244.jpg

 

Etter en runde med Rupes 15 med Grønn pute og 50/50 polishblanding av grønn og gul. Bruker ikke mye produkt på paden når jeg jobber på denne lakken.

 

Etter.

 

IMG_3250.jpg

 

IMG_3251.jpg

 

Forsetter nedover fremskjerm på motsatt side.

 

IMG_3252.jpg

 

På bakskjermen brukt jeg rupes mini som nevnt med UHS pad og rupes gul (keramikk) polish. Dette fungerte utmerket som jeg hadde håpet.

 

IMG_3254.jpg

 

IMG_3261.jpg

 

P3 på øret tror jeg.. 

 

IMG_3263.jpg

 

Perfekt størrelse for spoiler.

 

IMG_3265.jpg

 

Som finsteg og LSP ble det som veldig ofte med meg Polishangel.

 

Polishangel Invincible ble lagt på med hvit rupes pad på rupes 15, på rupes mini ble sort waffle pad benyttet.

 

Kjøres inn på 1 sett av 6 pass på nivå mellom 2-3.

 

IMG_3269.jpg

 

IMG_3271.jpg

 

Kjørte deretter bilen ut for en inspeksjon i dagslys.

 

IMG_3273.jpg

 

IMG_3275.jpg

 

IMG_3277.jpg

 

IMG_3280.jpg

 

Bilen ble deretter kjørt inn igjen og det ble lagt på LSP. Rupes 15 med sort lsp pad ble benyttet til formålet.

 

Den hazer her.

 

IMG_3282.jpg

 

Brukte også samme paden til å legge på i kriker og kroker maskinen ikke kom til i.

 

IMG_3285.jpg

 

IMG_3286.jpg

 

IMG_3287.jpg

 

Eskosstusser ble håndpolert med gul (noname) pad og gul Keramikk polish.

 

IMG_3289.jpg

 

Karbonfiber i motorrommet ble polert opp med Rupes mini med gul/gul. Øvrig fikk detaljer en lett No Rinse vask og deretter plastfornyer.

 

IMG_3292.jpg

 

Deretter ble karbonfiberet behandlet med Autobahn mtp varmeutvikling.

 

IMG_3293.jpg

 

Samme fikk eksos.

 

IMG_3294.jpg

 

og felger..

 

IMG_3295.jpg

 

Dekksider fikk Gtechniq tyre and trim lagt på med foam pad.

 

IMG_3296.jpg

 

motorrommet etter fjerning av voks.

 

IMG_3306.jpg

 

IMG_3298.jpg

 

Innstegslister ble vasket og behandlet med plastfornyer. LSP ble lagt på innsiden av dørsidene.

 

IMG_3299.jpg

 

Fikk merket doningen.

 

IMG_3300_ny.jpg

 

Vasket og satte inn "baggasjen" med plastfornyer samt støvsuget.

 

IMG_3302.jpg

 

IMG_3303.jpg

 

Ferdigbilder:

 

Under følger noen ferdigbilder, håper dere likte S&S'en =)

 

IMG_3310_ny.jpg

 

IMG_3311_ny.jpg

 

IMG_3324.jpg

 

IMG_3328_ny.jpg

 

IMG_3331.jpg

 

IMG_3334.jpg

 

IMG_3335.jpg

 

IMG_3340.jpg

 

IMG_3343.jpg

 

IMG_3344.jpg

 

IMG_3345.jpg

 

IMG_3353.jpg

 

IMG_3352.jpg

 

IMG_3354.jpg

 

IMG_3347_ny.jpg

 

Takk for oppmerksomheten!

52

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal eie en 911, skal skal skal!!! Sykt digg jobb, og greit lekker garasje. Ikke gærnt med en kjøretur heller. Har fått prøve 911 turbo sjæl og det gir seg bare ikke. 100-200 går på null komma niks!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb!:)

Hvilken lsp valgte du?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var koselig lesing på nattskift.

For en sinnsyk bil :wub:  

Godt utført/dokumentert jobb. Lærerikt med mange flotte bilder.

Cred :thumbup:

Endret av torgeirb
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på en nydelig bil!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble flott!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig flott! Bilpleie er dyrt nok i seg selv, men når man ser bilder av slike biler er det som å være i en godteributikk Vil.bare.ha!!

Nydelig jobb og relativt greit miljø å jobbe på både ute og inne ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig stilig bil og et godt stykke arbeid utført!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på ett nydelig karroseri.

Personlig ville jeg valgt en litt mer dristig farge for å få det frem enda bedre :D

Endret av overlay
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super jobb utført her, ikke lett å ta bilder av hvit lakk som dette for 50/50 bilder, men du fikk tatt noen kjempe fine ferdigbilder ,digg bil dette her :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rått utført arbeid på en nydelig bil!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempemessig løft med detaljert arbeid på denne flotte doningen. Liker :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal eie en 911, skal skal skal!!! Sykt digg jobb, og greit lekker garasje. Ikke gærnt med en kjøretur heller. Har fått prøve 911 turbo sjæl og det gir seg bare ikke. 100-200 går på null komma niks!

 

Har samme tanke selv, er så keen på en Porsche!! Takk for hyggelig tilbakemelding =) Tror specs på denne var 0-100 på 3.2 sek og 0-200 på under 11. Kunne virke sånn også! =)

 

Flott jobb! :)

Hvilken lsp valgte du?

 

Takker og bukker! =)

 

Dette var koselig lesing på nattskift.

For en sinnsyk bil :wub:  

Godt utført/dokumentert jobb. Lærerikt med mange flotte bilder.

Cred :thumbup:

 

Takk for hyggelig tilbakemelding, flott at du likte bildene!! =)

 

Flott jobb på en nydelig bil!

 

Takker  :thumbup:

 

Den ble flott!

 

Hjertlich!  :thumbs:

 

Utrolig flott! Bilpleie er dyrt nok i seg selv, men når man ser bilder av slike biler er det som å være i en godteributikk Vil.bare.ha!!

Nydelig jobb og relativt greit miljø å jobbe på både ute og inne ;)

 

INGEN ting å utsette på arbeidsmiljø her, helt sinnsykt digg! =) Bare å drømme seg bort!

 

Utrolig stilig bil og et godt stykke arbeid utført!!

 

Takker så mye! =)

 

Flott jobb på ett nydelig karroseri.

Personlig ville jeg valgt en litt mer dristig farge for å få det frem enda bedre :D

 

Takker  :thumbup:  Etter å ha kjørt bilen, hadde jeg tatt den i hvilken farge som helst, hehe!

 

Super jobb utført her, ikke lett å ta bilder av hvit lakk som dette for 50/50 bilder, men du fikk tatt noen kjempe fine ferdigbilder ,digg bil dette her :)

Cred!

 

Enig med du, Audi S8, litt utfordringer med den hvit fargen, men prøvde å jobbe litt med ferdigbildene, hyggelig at du likte dem!  :thumbs:

 

Rått utført arbeid på en nydelig bil!

 

Takker & Bukker..! :thumbs:

 

Kjempemessig løft med detaljert arbeid på denne flotte doningen. Liker :)

 

Thanks alot!! =)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eieren hadde ikke tilfeldigvis en del Land Rovere og Hummer H1?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Unglaublich! :D

Flott arbeid på en meeeget digg bil!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget flott jobb på en sykt fet bil. Cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt dokumentert jobb i form av bilder og tekst. Samt en veldig god jobb du la ned. En skikkelig S&S ^_^

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eieren hadde ikke tilfeldigvis en del Land Rovere og Hummer H1?

 

Det er nok mye mulig ja ;-)

Unglaublich! :D

Flott arbeid på en meeeget digg bil!

 

Tusen takk skal du ha pejourdan!! :-)

Meget flott jobb på en sykt fet bil. Cred :)

 

Hjertelig takk Conkey!!

 

Godt dokumentert jobb i form av bilder og tekst. Samt en veldig god jobb du la ned. En skikkelig S&S ^_^

Takk for tilbakemelding Skydancer, herlig at du likte S&S'en!! :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike S&S som dette er alltid en glede å lese. Informativ, ryddig og med gode bilder. Når også jobben og resultatet er helt prima, huker du av på alle punkter i cred-boksen. Veldig bra! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike S&S som dette er alltid en glede å lese. Informativ, ryddig og med gode bilder. Når også jobben og resultatet er helt prima, huker du av på alle punkter i cred-boksen. Veldig bra! :thumbup:

Så hyggelig ØHN, det settes stor pris på! :-) takk for gode ord..!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive